W najnowszym przeglądzie modów omawiamy projekty do takich gier, jak Half-Life 2, Medieval II: Total War – Kingdoms, Amnesia: The Dark Descent, Freespace 2,Operation Flashpoint: Dragon Rising, Tom Clancy's Ghost Recon, Star Trek: Armada II, The Dark Mod, Mechwarrior 4: Mercenaries czy Diablo.

Witajcie w kolejnej odsłonie naszego cyklu omawiającego najciekawsze mody wypuszczone w ostatnich tygodniach.
Zaczynamy od pierwszej grywalnej wersji Blade Yautja, czyli totalnej konwersji Doom III, która przenosi grę w uniwersum znane z serii Aliens vs Predator i pozwala na wcielenie się w drugą z tytułowych ras. Autor podmienił praktycznie każdy element oryginału. Otrzymujemy nowe lokacje, misje, postacie, tekstury i przeciwników. Odtworzono cały sprzęt Predatora oraz jego specyficzny sposób walki, a całość została bardzo dobrze wykonana pod względem wizualnym.
Wspaniałe wrażenie robi również mod Steam, Tracks, Trouble & Riddles do Half-Life: Episode Two. Projekt oferuje przygodówkową kampanią fabularną, która łączy rozwiązywanie zagadek za pomocą silnika fizycznego, z symulacją różnych maszyn jeżdżących po torach, takich jak pociągi czy tramwaje.
Akcja toczy się w 2525, ponad 500 lat po tym, jak wybuch wojny atomowej podczas kryzysu kubańskiego doprowadził do wyginięcia gatunku ludzkiego, a jego miejsce zajęły inteligentne roboty. Zadaniem gracza jest dotarcie do specjalnego wagonu kolejowego i zneutralizowanie schowanej w nim bomby nuklearnej.
Z kolei Codename CURE przeobraża Haf-Life 2 w kooperacyjną strzelankę, w której gracze muszą połączyć siły przeciwko hordom zombiaków. Tutaj twórca także podmienił praktycznie wszystkie elementy graficzne, poczynając od map, poprzez uzbrojenie, a na przeciwnikach kończąc. Ponadto bardzo ciekawie prezentuje się struktura misji, która jest w dużym stopniu dynamiczna i za każdym razem otrzymujemy odrobinę inne rozkazy.
Modyfikacja oferuje pięć klas i można w nią grać zarówno po sieci jak i samotnie. W tym drugim przypadku role towarzyszy broni przejmuje sztuczna inteligencja.

Moderzy nie zapominają także o pierwszej części Half-Life. Ukazała się nowa wersja moda Tyrian, który zmienia tego FPS-a w gwiezdną strzelankę zainspirowaną kultowym Tyrian 2000. Całość koncentruje się głównie na trybie multiplayer i pozwala zasiąść w kokpicie małego statku toczącego dynamiczne bitwy z podobnymi mu maszynami

Doczekaliśmy się również premiery projektu Raven Shield 2.0. Jego celem jest gruntowne odświeżenie i ulepszenie gry Tom Clancy's Rainbow Six 3: Raven Shield, tak aby lepiej pasowała do współczesnych standardów. W tym celu modele postaci i uzbrojenia oraz efekty wizualne zostały zastąpione znacznie ładniejszymi wersjami. Wprowadzono także bardziej zaawansowaną sztuczną inteligencje, zarówno tę kierującą przeciwnikami, jak i członkami naszego oddziału. Ponadto zwiększono realizm rozgrywki.
Co jednak ważne, żadna z tych zmian nie upraszcza rozgrywki, ani nie czyni ją bardziej zręcznościową. Mod zachowuje wszystko to, co uczyniło z gry tak wyśmienitego taktycznego FPS-a.

Fani taktycznych strzelanek powinni także zwrócić uwagę na moda Long Road Home do Operation Flashpoint: Dragon Rising. To nowa kampania da pojedynczego gracza, której akcja toczy się na fikcyjnej wyspie Skira, zlokalizowanej gdzieś na Morzu Południowochińskim. Ten skrawek ziemi jest źródłem konfliktu między Chinami i Japonią, gdyż obie strony roszczą sobie do niego prawa. Kraj Kwitnącej Wiśni wspomagają oddziały amerykańskie. Dyplomatyczne metody ostatecznie okazują się niewystarczające i rozpoczyna się wojna.

Z kolei Stargate Event Horizon to totalna konwersja Jedi Academy, która przenosi akcję w uniwersum znane z filmu Gwiezdne Wrota oraz przede wszystkim z telewizyjnych adaptacji tej marki. Całość koncentruje się wyłącznie na trybie multiplayer, powalając na zabawę na sześciu dopracowanych mapach.
Twórca podmienił praktycznie każdy element gry – nowe są modele, lokacje, postacie oraz tekstury. Spore zmiany zaszły także w mechanizmach walki, tak aby lepiej oddawały specyfikę Gwiezdnych Wrót.

Pomimo trzynastu lat, jakie upłynęły od premiery Tom Clancy's Ghost Recon, fani wciąż nie zapominają o tej grze. Kriegsmaschine Götterdämmerung to nowa kampania osadzona w alternatywnej wersji 1946 roku, gdzie Niemcom udało się powstrzymać ofensywę Aliantów i teraz są od krok od wprowadzenia w życie okultystycznego planu, mającego umożliwić im przejęcie władzy nad światem za pomocą armii zombiaków.
Projekt podmienia praktycznie wszystkie elementy gry, w tym otoczenie, postacie i uzbrojenie. Wszystkim tym bawimy się w czterech rozległych misjach, które możemy przejść samotnie lub w trybie kooperacji.

Aktywni ostatnio byli także fani darmowej skradanki The Dark Mod, co zaowocowało następującymi misjami
Ukazała się nowa wersja moda Battle of Europe do Mount & Blade: Warband. Projekt jest totalną konwersją, która przenosi akcję gry w realia XVI-wiecznej Europy. Priorytetem był historyczny realizm, który objął zarówno wygląd wirtualnego świata i zamieszkujących je postaci, jak i mechanizmy rozgrywki. Wszystkim tym można się bawić w trybie multiplayer, oferującym dodatkowo system rozwoju postaci, który nie resetuje się po każdym meczu.

Aktualizacji doczekał się również inny mod do Mount & Blade: Warband zatytułowany Bellum Imperii. To potężna totalna konwersja przenosząca akcję w czasy Imperium rzymskiego, a konkretnie w okres panowania Marka Aureliusza. Podmieniono praktycznie każdy element, poczynając od map, poprzez postacie i uzbrojenie aż na dostępnych frakcjach kończą. Całość jest wspaniale dopracowana pod względem graficznym, z łatwością przebijając to, co oferuje podstawowa wersja gry
Jeśli lubicie zręcznościowe RPG-i to koniecznie wypróbujcie nową wersję projektu Belzebub. Jego zadaniem jest odświeżenie, ulepszenie i wzbogacenie zawartości pierwszej części cyklu Diablo. W tym celu wprowadzono wsparcie dla wysokich rozdzielczości szerokoekranowych, poprawiono interfejs użytkownika i zmieniono zbalansowanie rozgrywki. Dodano także dwie nowe klasy w postaci Barbarzyńcy i Zabójcy oraz wprowadzono sporo zadań, które pierwotnie miały się znaleźć w kampanii, ale gonieni terminami autorzy musieli je ostatecznie wyciąć.
Nie zabrakło również nowych lokacji, bossów, zaklęć, umiejętności oraz przedmiotów. Ponadto mod wprowadza do gry cztery poziomy trudności.

Fallout Tactics: Brotherhood of Steel doczekał się kilku ciekawych modów, ale instalowanie ich do tej pory było prawdziwą mordęgą. Dlatego grupa fanów opracowała program RobCo Mod Launcher, który umożliwia łatwe instalowanie modyfikacji oraz zarządzanie nimi. Ponadto wzięli oni najciekawsze projekty i przystosowali je tak, aby były w pełni kompatybilne z tą aplikacją:

Colonialism 1600AD to modyfikacja do Empire: Total War, która cofa realia gry do XVII wieku, koncentrując się na wiernym odtworzeniu realiów militarnych i politycznych epoki kolonialnej. Gruntownie przerobiono wszystkie frakcje oraz dodano nowe. Nie zabrakło także pokaźnego zestawy świeżych jednostek i technologii
Zmiana okresu historycznego mocno wpłynęła także na praktycznie każdy aspekt rozgrywki. Przykładowo, mod oddaje schyłek epoki pancerza oraz nadejście ostateczej dominacji broni palnej na polach bitewnych.

Posiadaczy Medieval II: Total War – Kingdoms zainteresować może mod Roma Acta est Fabula. Projekt odtwarza schyłkowy okres Imperium Rzymskiego, oferując kampanię rozgrywaną w latach 438-506. Możemy objąć dowództwo nad samym Rzymem i spróbować go ocalić przed zagładą lub ją przyśpieszyć na czele jednej z sześciu grywalnych frakcji, wśród których nie zabrakło plemion barbarzyńskich.
Autor najwięcej uwag poświęcił sztucznej inteligencji, wyciskając z modułu SI ostatnie soki. Komputerowi przeciwnicy są bardziej kompetentni i nie popełniają głupich błędów, a do tego zachowują się tak, jak ich rzeczywiste odpowiedniki w tamtych czasach.

Rozwijany od dziewięciu lat projekt SPQR: Total War doczekał się wersji 9.0. Jest to modyfikacja do gry Rome: Total War, której celem jest zwiększenie poziomu realizmu historycznego. W tym celu dodano nowe jednostki oraz dokonano setek mniejszych i większych zmian w zbalansowaniu rozgrywki.
Zmniejszenie kosztów utrzymania wojsk sprawia, że w wojnie biorą udział znacznie bardziej liczne armie. Ponadto doświadczeni żołnierze rzadziej panikują, a niektórzy z nich (np. Spartanie) wolą śmierć od ucieczki. Wzmocniono także aspekt taktyczny bitew, podczas których znacznie mocniej nagradzane są sprytne zagrywki, takie jak np. atakowanie z flanki.

Nie próżnowali także fani Crusader Kings II. Najważniejszą premierą była pierwsza grywalna wersja Crisis of the Confederation. Ten projekt przenosi akcję z ziemskiego średniowiecza do 31 wieku naszej ery w mrocznym uniwersum przyszłości zainspirowanym takimi grami stołowymi jak Fading Suns czy Warhammer 40,000 oraz seriami powieściowymi Dune i Foundation. W tej bezwzględnej rzeczywistości możemy wcielić się w oficera wojskowego, polityka, bossa organizacji przestępczej lub też spróbować połączyć te role. Tłem dla rozgrywki jest rebelia charyzmatycznego Juana Lebedeva przeciwko Konfederacji dowodzonej przez prezydenta Morgana Afolayana.
Z kolei Ruthenia to projekt, kórego celem jest uczynienie rozgrywki na terenach Rusi i rejonach sąsiadujących ciekawszą. W tym celu każde ze wschodnich plemion Słowian zostało wyposażone we własną unikalną tożsamość kulturalną. Dodano także system konwersji kulturowej oraz mocno przerobiono kampanię, wprowadzając nowe regiony i postacie, jak również wydarzenia historyczne.

Planetary Annihilation nie spełniło wszystkich pokładanych w grze nadziei, więc sporo osób może nabrać ochoty na powrót do RTS-a Supreme Commander. Powinny one przy okazji rozważyć wypróbowanie projekty Orbital Wars: Reborn, który dodaje do rozgrywki nową warstwę taktyczną. W podstawowej wersji kierujemy jednostkami wodnymi, ziemnymi i powietrznymi. Natomiast mod wprowadzą czwartą, w której polem walki jest pustka kosmiczna. Armady statków mogą walczyć na orbitach lub wspomóc nas nad powierzchniami planet

Wciąż wspierany jest także kosmiczny RTS Star Trek: Armada II, która doczekał się nowej wersji moda Klingon Academy II: Empire at War. Produkcja stanowi rozszerzenie wcześniejszego projektu nazwanego KA2: The General War i bierze z niego ulepszone taktycznie mechanizmy walki, oferujące znacznie więcej opcji, technologii, jednostek i umiejętności. Wzbogaca również moduł strategiczny, czego skutkiem jest znaczące spowolnienie produkcji flot gwiezdnych. Wymaga to teraz sporych środków, dobrego planowania oraz prowadzenia skomplikowanych badań.
Dla fanów marki Star Trek sporą atrakcją jest też możliwość prześledzenia w trakcie rozgrywki historii tego, w jaki sposób rozwijały się statki wszystkich ras i w jakich okolicznościach powstawały najsłynniejsze jednostki.

Warto także wspomnieć o Reversal Mod do Ground Control II: Operation Exodus. Projekt przerabia zbalansowanie rozgrywki, usuwając większość problemów, których naprawienia domagała się społeczność fanów. Ponadto autorzy umożliwili zagranie wszystkimi trzema stronami konfliktu.

Po ponad roku nieaktywności przebudził się również autor moda Prothean Cycle do Distant Worlds. Projekt przenosi akcję w uniwersum science-fiction znane z cyklu RPG-ów studia BioWare. Co jednak ciekawe, twórca odtworzył realia z okresu, który miał miejsce 50 tysięcy lat przed wydarzeniami z trylogii. W tych czasach nacja Protean utworzyła gigantyczne imperium, rozciągające się na niezliczone systemy. Zadaniem gracza jest zjednoczenie wszystkich inteligentnych ras, aby wspólnymi siłami przeciwstawić się rebelii syntetyków, a następnie spróbować odeprzeć inwazję Żniwiarzy.

Ukazała się także ostatnia wersja przerobionego przez zespół MekTek symulatora wielkich robotów zatytułowanego Mechwarrior 4: Mercenaries. Autorzy mocno przerobili oryginalną grę, poprawiając grafikę i zbalansowanie rozgrywki, usuwając błędy i nieścisłości fabularne oraz zapewniając wsparcie dla sieciowego trybu multiplayer. Ponadto całość opracowano tak, aby ułatwić fanom pobieranie dodatkowych map i skórek.
Co ważne, MekTek uzyskał zgodę od firmy Microsoft na wypuszczenie z modem pełnej wersji gry. Nie musimy więc posiadać oryginalnego pudełkowego wydania i zamiast tego wszystko co potrzeba znajduje się w udostępnionym przez autorów archiwum. Obejmuje to także kampanie fabularne.

Nowej wersji doczekał się także mod Star Wars: The Original Trilogy do FreeSpace 2. Projekt stanowi totalną konwersję, przenoszącą gracza w uniwersum Gwiezdnych Wojen. Autorzy skoncentrowali się na pierwszej filmowej trylogii, odtwarzając mapy, statki i uzbrojenie, jak również słynne bitwy ze srebrnego ekranu. Przede wszystkim jednak zrekonstruowali unikalny styl potyczek gwiezdnych, mocno odbiegający od tego, co oferuje podstawowa wersja FreeSpace 2.

Tradycyjnie dopisali także fani gry Amnesia: The Dark Descent, oferując kilka dopracowanych modów, z których najciekawszymi są:

Ze starszych modyfikacji polecamy tym razem Back to Kosovo do Tom Clancy’s Ghost Recon. Projekt oferuje nową obszerną kampanię dla pojedynczego gracza. Opowiada ona o grupie weteranów jednostki VSCG, którzy powracają na teren Kosowa, gdzie siedem lat temu toczyli krwawe walki. Na miejscu zostają szybko zaatakowani i przez następnych osiem misji próbują odkryć, kto stał za próbą zamachu na ich życie.
Mod oferuje masę nowych elementów graficznych, świetnie opracowane misje oraz trzy dodatkowe pojazdy. Ponadto wszystkie zadania opracowano tak, aby można je było ukończyć na wiele różnych sposobów.

Autor: Adrian Werner
Prawdziwy weteran newsroomu GRYOnline.pl, piszący nieprzerwanie od 2009 roku i wciąż niemający dosyć. Złapał bakcyla gier dzięki zabawie na ZX Spectrum kolegi. Potem przesiadł się na własne Commodore 64, a po krótkiej przygodzie z 16-bitowymi konsolami powierzył na zawsze swoje serce grom pecetowym. Wielbiciel niszowych produkcji, w tym zwłaszcza przygodówek, RPG-ów oraz gier z gatunku immersive sim, jak również pasjonat modów. Poza grami pożeracz fabuł w każdej postaci – książek, seriali, filmów i komiksów.