W najnowszym przelądzie modów omawiamy projekty do takich gier jak Doom, Half-Life 2, Amnesia: The Dark Descent, The Elder Scrolls V: Skyrim, Arma III, Far Cry 2, Men of War: Assault Squad, Titan Quest czy Age of Empires III.
Witajcie w kolejnej odsłonie naszego cyklu omawiającego najciekawsze mody wypuszczone w ostatnich tygodniach.

Zaczynamy od retro perełki znanej jako DoomZ. Zgodnie z tytułem jest to projekt, który przerabia grę Doom na survivalową strzelankę zainspirowaną kultowym DayZ. Przenosimy się więc do świata zniszczonego przez wybuch epidemii zombie i naszym zadaniem jest po prostu przeżyć. Projekt oferuje otwartą strukturę świata, cykl dnia i nocy oraz nowy interfejs.
Nie zapomniano także o klasycznych rozwiązaniach survivalowych. Konieczne jest gromadzenie pożywienia i rozpalanie ognisk oraz leczenie złamań i chorób. Po mapie pałętają się nie tylko żywe trupy, ale również liczne agresywne zwierzęta. Autor wprowadził masę nowych elementów graficznych oraz przedmiotów, w tym uzbrojenia. Wykonanie tego wszystkiego na leciwym silniku Dooma daje ciekawy efekt retro i nie przeszkadza w dobrej zabawie. Twórca zresztą z humorem stwierdził, że przynajmniej ta stara technologia nie pozwala zombiakom przenikać przez ściany.
Warto wspomnieć, że DoomZ jest projektem samodzielnym korzystającym z silnika Doom w wersji open-source. Mod nie wymaga więc posiadania samej gry.
Doczekaliśmy się także nowej wersji SourceForts. To modyfikacja do gry Half-Life2, która wprowadza dodatkowy tryb multiplayer obracający się wokół konstruowania fortec oraz toczenia bitew o kontrolę nad flagami. Zadaniem każdej strony jest zinfiltrowanie twierdzy wroga, zdobycie flagi i dostarczenie jej do własnego zamku. Do wyboru jest pięć klas postaci i spory zestaw map, a wszystko to zbudowano z wykorzystaniem licznych nowych elementów graficznych.
Wypuszczona aktualizacja jest bardzo skromna i usuwa jedynie kilka błędów, ale jednocześnie zapowiada nadchodzącą znacznie większą łatkę, która znacząco rozbuduje zawartość projektu. To dobre wieści, gdyż przed dłuższy czas wydawało się, że mod został porzucony.

Świetnie prezentuje się mod Vice City Multiplayer, który także doczekał się aktualizacji. Zgodnie z tytułem, projekt wprowadza do gry Grand Theft Auto: Vice City sieciowy tryb wieloosobowy. Autorzy przygotowali potężne narzędzia, które pozwalają każdemu postawić własny dedykowany serwer, a następnie bardzo szczegółowo ustalić panujące na nim warunki i zasady. Modyfikacja umożliwia zarówno bawienie się w zwykłe deathmatche, jak i kreację sieciowych światów, gdzie fani mogą odrywać własne role.

Grupa fanów opracowała również ulepszoną wersję sieciowego FPS-a Starsiege Tribes. Poprawiono grafikę, dodano masę nowych map i uzbrojenia oraz usunięto błędy w zbalansowaniu rozgrywki. Przede wszystkim jednak wprowadzono alternatywny system obsługujący tryb wieloosobowy, bp oficjalne serwery wyłączono już dawno temu.
W porównaniu z pokrewnymi projektami Basic Config trzyma się wiernie rozwiązań pierwowzoru, uaktualniając je jedynie tam, gdzie jest to absolutnie konieczne.

Fani serii Far Cry 4 zapewne kończą już przechodzenie wydanej niedawno części czwartej. To dobra okazja, aby powrócić do „dwójki”, co uprzyjemnić może RealMode. Celem moda jest urozmaicenie rozgrywki i uczynienie jej ciekawszą. W tym celu m.in. zwiększono opcje ekwipunku, podniesiono realizm uzbrojenia, usunięto automatyczne przeładowywanie i poprawiono skuteczność przeciwników, tak aby mogli korzystać z każdego typu uzbrojenia i byli bardziej agresywni. Ponadto bełty podlegają teraz prawom grawitacji, a zdrowie regeneruje się wolniej.
Wszystko to sprawia, że gra staje się trudniejsza i bardziej wymagająca, ale jednocześnie odnoszone sukcesy dają większą satysfakcję.

Warto także zainteresować się modem Mare Nostrum do gry Arma III. To rzadki przypadek projektu, który poza zabawą ma zaoferować również wartości edukacyjne. Autorzy odtworzyli w skali 1:1 wyspę Linosa zlokalizowaną na Morzu Śródziemnym i będąca częścią Wysp Pelagijskich. Ten mierzący jedynie kilka kilometrów kwadratowych skrawek lądu staje się często przystankiem dla uchodźców z Afryki pragnących rozpocząć nowe lepsze życie w Europie.
Twórcy opierali się na danych topograficznych i zdjęciach satelitarnych, co dało bardzo dokładne odwzorowanie wyspy. Ponadto przygotowano mini kampanię, podczas której wcielamy się w żołnierzy oddziałów próbujących kontrolować przepływ imigrantów, walczących z handlarzami żywym towarem oraz biorących udział w misjach ratunkowych.

Nowego moda doczekało się także leciwe już Half-life. Can You Survive to prosta, ale rozległa mapa, mająca na celu ostre przetestowanie umiejętności gracza. Naszym zadaniem jest dotarcie z punktu startowego do mety, ale na tej drodze musimy zmierzyć się z hordami przeciwników. Amunicji jest tyle, co kot napłakał i zdobyć naboje możemy jedynie wykańczając atakujących nas komandosów.

Fan o ksywce TehGlitch postanowił pogrzebać trochę przy S.T.A.L.K.E.R.: Clear Sky i owocem tego jest zestaw małych modów, poprawiających drobne problemy w tej grze:

Skradanka Velvet Assassin doczekała się fanowskiej łatki First Person Mod, która pozwala rozegrać ten tytuł w trybie pierwszoosobowym, podczas gdy w oryginale kamera umieszczona była za plecami bohaterki. Mała rzecz, a cieszy, zwłaszcza że modyfikacja została bardzo sprawnie zrealizowana i gra się w nią całkiem przyjemnie
Wśród modyfikacji gier strategicznych warto zwrócić uwagę zwłaszcza na wczesną wersję Absolute Pressure do gry Men of War: Assault Squad. Projekt przenosi akcję z realiów II wojny światowej w ponurą wizję niedalekiej przyszłości znaną z cyklu Half-Life. Podmieniono większość elementów graficznych, poczynając od elementów otoczenia, poprzez postacie i przeciwników. Mocno przerobiono także mechanizmy rozgrywki i przygotowano kilka misji fabularnych, w których dowodzimy niewielkim oddziałem rebeliantów wykonującym misje sabotażowe przeciwko imperium Combine.

Innym ciekawym projektem do Men of War: Assault Squad jest Cold War 1975. Zgodnie z tytułem, mod przenosi akcję gry w czasy Zimnej wojny, pozwalając rozgrywać bitwy między siłami NATO i Paktu Warszawskiego. Podmieniono wszystkie jednostki, znacząco zwiększono skalę starć, dodano możliwość korzystania z broni nuklearnej oraz mocno przerobiono mechanizmy rozgrywki.

Doczekaliśmy się także nowej wersji Napoleonic Era, czyli modyfikacji do gry Age of Empires III, która odtwarza okres między 1555 a 1815 rokiem. To rozszerzenie skali historycznej gry zostało osiągnięte przez wprowadzenie masy nowych jednostek, budynków, map, elementów graficznych, dźwięków oraz grywalnych frakcji. To zdecydowanie jeden z najbardziej ambitnych modów, jakie kiedykolwiek ukazały się do tego RTS-a.

Z kolei mod Rise of History pełni rolę nieoficjalnego dodatku do gry Age of Empires II: HD Edition,Projekt i wprowadza nową frakcję w postaci Babilończyków. Otrzymali oni własne budynki, jednostki, bohaterów i umiejętności, oferując w sumie mocno odmienne wrażenia z rozgrywki w porównaniu z innymi nacjami.
Warto wspomnieć, że to jedynie próbka tego moda. Pełna wersja ma zadebiutować już wkrótce i zaoferuje dodatkowe frakcje oraz znacząco rozszerzy zakres historyczny gry.

Mods Complex to zestaw najlepszych modyfikacji do gry Praetorians, zebrany w jedną paczkę i ulepszony przez fana o ksywce AllGrey. Projekt dodaje liczne nowe frakcje, w tym Grecję, Kartaginę i Persję, poprawia grafikę i efekty dźwiękowe, usuwa błędy pozostawione przez oryginalnych deweloperów oraz znacząco rozszerza listę dostępnych map. Ponadto mod zapewnia bezproblemowa współpracę z wysokimi rozdzielczościami szerokooekranowymi oraz jest kompatybilny z innymi modami.
Ten sam pan wypuścił także Praetorians MAP'AS, czyli masywny projekt, który dodaje aż 285 nowych map, wśród których znalazły się zarówno misje dla pojedynczego gracza, jak i poziomy przeznaczone do potyczek.

Fanów Supreme Commander: Forged Alliance powinien zainteresować mod BrewLAN. Projekt wprowadza masę nowych jednostek dla każdej ze stron z konfliktu. Wszystkie dodatkowe maszyny są nie tylko atrakcyjne wizualnie, ale całość zaprojektowano tak, aby była możliwie jak najbardziej kompatybilna z innymi modami.
Doczekaliśmy się nowej wersji moda Diablo 2 Immortal do Titan Quest: Immortal Throne. Zgodnie z tytułem celem projektu jest zbliżenie gry do rozwiązań znanych z Diablo 2. W tym celu wprowadzono nowy system umiejętności oraz setki nowych przedmiotów. Dodano także nowe klasy w postaci Amazonki, Barbarzyńcy, Czarnoksiężnika, Zabójcy oaz Paladyna, jak również pozwolono łączyć je w profesje hybrydowe. Poprawiono również oprawę graficzną, zwiększono poziom trudności oraz dodano liczne ciekawe opcje, takie jak gry hazardowe czy sojusznicy.
Równolegle rozwijana jest alternatywna odnoga projektu zatytułowana Diablo 2 Lilith, która w porównaniu z czystym Diablo 2 Immortal zapewnia dodatkowo nową mroczną krainę do eksploracji, wypełnioną po brzegi podziemiami, potworami i misjami
Wyśmienite wrażenie robi także mod Wheels Of Lull do The Elder Scrolls V: Skyrim. Jest to dopracowana mini-kampania dla pojedynczego gracza, osadzona podziemnym mieście Sotha Sil, dysponującym zaawansowanymi technologiami opartymi na kołach zębatych. Przez stulecia mieszkańcy tej metropolii żyli w izolacji, ale teraz stają naprzeciwko zagrożenia, które może sprowadzić na nich ostateczną zagładę. W desperacji zwracają się o pomoc do bohatera z powierzchni (w tej roli my), który będzie musiał powstrzymać szalonego mistyka oraz armię okaleczonych ofiar jego plugawych eksperymentów.
Mod imponuje swoimi rozmiarami. Autor przygotował potężne miasto, w stylu nieprzypominającym niczego, co możemy obejrzeć z podstawowej wersji The Elder Scrolls V: Skyrim. Na przejście czeka spory zestaw misji pobocznych i lochów, a główny wątek fabularny starcza na co najmniej kilka godzin.

Inną ciekawą propozycją dla fanów Elder Scrolls V: Skyrim może okazać się Realm Wars. Projekt umożliwia rozgrywanie bitew osadzonych w uniwersum serii. Gracze sami ustalają warunki początkowe, wliczając w to mapę, panujące na niej warunki oraz strony biorące udział w starciu.
Po rozpoczęciu zabawy mod przeobraża się w hybrydę gry akcji i RTS-a. Kontrolujemy pojedynczego bohatera, ale korzystając z budynków może on szkolić jednostki, ulepszać ekwipunek, wydawać rozkazy armii czy dokonywać zakupów. Oczywiście, potem dołączamy do podwładnych w trakcie ofensyw na wrogą bazę oraz obrony naszego centrum dowodzenia.

Z kolei Balance Dux to modyfikacja do gry Fallout Tactics: Brotherhood of Steel, która przerabia balans uzbrojenia i mechanizmów walki, tak by poziom brutalności był bardziej realistyczny i przypominał to, co się dzieje w świecie rzeczywistym. Jednocześnie usunięto wiele błędów i nieścisłości.
Fani gry Portal 2 powinni koniecznie sprawdzić projekt Above Aperture. To nowa, obecnie trzyodcinkowa, kampania dla pojedynczego gracza. Jej akcja toczy się na powierzchni, w opuszczonych ruinach miasteczka wybudowanego dla pracowników tytułowej korporacji. Osadzenie akcji na świeżym powietrzu zapewnia nowe wrażenia, a autor nie zapomniał także o opracowaniu pomysłowych i trudnych zagadek.

Jak zwykle dopisali fani Amnesia: The Dark Descent, przygotowując zestaw ciekawych nowych modów:
Grupa fanów pracuje nad projektem Fallout: Lonestar, który może okazać się jedną z najbardziej imponujących modyfikacji do Fallout: New Vegas. Będzie to potężna kampania dla pojedynczego gracza, której akcja osadzona zostanie w Teksasie, na pięćdziesiąt lat przed wydarzeniami z podstawowej wersji gry. Autorzy zamierzają w większości oprzeć się na własnych elementach graficznych, więc otrzymamy nowe typy przeciwników lokacji i przedmiotów.
Opublikowano także nowy zwiastun projektu Skywind, który pokazuje jak ogromna jest skala tego moda. Przypomnijmy, że ambicją autorów jest odtworzenie całej zawartości The Elder Scrolls III: Morrowind na nowym silniku ze Skyrima.
Spośród starszych modyfikacji polecamy tym razem cztery popularne projekty.

Invasio Barbarorum 2 to modyfikacja do gry Rome: Total War, która przenosi akcję gry do roku 410 i pozwala rozegrać schyłkowy okres Imperium Rzymskiego. Autorzy udostępnili dwadzieścia grywalnych frakcji i każda z nich została odtworzona zgodnie zapisami historycznymi. Te, które obecne były w podstawowej wersji gry mocno przerobiono, dodając nowe tekstury, jednostki i technologie. Dodano także liczne nowe mapy bitewne. Wszystkim tym możemy bawić się w trakcie obszernej kampanii o bardzo wysokim poziomie trudności, w której każda frakcja ma unikalne mocne i słabe strony. Nie zabrakło także sporego zestawu bitew historycznych.
Projekt może być dobrą rozgrzewką przed nadchodzącym Total War: Attila.

Do Neverwinter Nights 2 przeznaczony jest również mod Misery Stone. To obszerna przygoda dla pojedynczego gracza, której akcja toczy się w zainspirowanej gotyckim horrorem krainie Ravenloft. Gracze wcielają sie w bohatera zagubionego w mgle spowijającej ponure ziemie Firglore, próbującym dowiedzieć się jak trafił w to miejsce i jak się z niego wydostać.
Całość przeznaczona jest dla postaci na 9-12 poziomie doświadczenia, bez żadnych wymagań co do klasy. Przejście przygody zajmuje około 8-12 godzin.

The Wastes to mod do Fallout Tactics: Brotherhood of Steel, oferujący obszerną przygodę, która zaczyna się po wydarzeniach z kampanii. Autorzy przyjęli założenie, że finał tej gry był szczęśliwy, a organizacja Modoc stała się potęgą kupiecką. Bohaterami jest para wędrowców, którzy po miesiącach podróży przez pustynię docierają do zrujnowanej osady i postanawiają ją odbudować.

Heroes Unleashed to modyfikacja do Tom Clancy’s Ghost Recon, która pełni rolę nieoficjalnego rozszerzenia. Projekt ten jest po prostu ogromny. Zawiera ponad nowych 150 map, 100 trybów rozgrywki (zarówno dla zabawy soli, jak i multiplayera) i 250 dodatkowych typów uzbrojenia. Mocno ulepszono także grafikę i mechanizmy rozgrywki, w tym zwłaszcza zwiększono realizm walki, przy okazji mocno podbijając poziom trudności.

White Night to jedna z najpopularniejszych i najwyżej ocenianych modyfikacji gry Amnesia: The Dark Descent. To totalna konwersja koncentrująca się głównie na opowiadaniu ciekawej historii. Wcielamy się w mężczyznę, który pewnego dnia budzi się w jako pacjent dziwnego szpitala, nie pamiętając kim jest ani jak znalazł się w tym miejscu.
Produkcja stawia na eksplorację i pomysłowe zagadki, podczas gdy elementy horroru schodzą na dalszy plan. Projekt jest wspaniale wykonany, a mapy zbudowano z wykorzystaniem wielu nowych elementów graficznych.
Więcej:Stworzył Gothica dla niewidomych. Teraz kolejni gracze mogą poznać kultowe drewno z Niemiec

Autor: Adrian Werner
Prawdziwy weteran newsroomu GRYOnline.pl, piszący nieprzerwanie od 2009 roku i wciąż niemający dosyć. Złapał bakcyla gier dzięki zabawie na ZX Spectrum kolegi. Potem przesiadł się na własne Commodore 64, a po krótkiej przygodzie z 16-bitowymi konsolami powierzył na zawsze swoje serce grom pecetowym. Wielbiciel niszowych produkcji, w tym zwłaszcza przygodówek, RPG-ów oraz gier z gatunku immersive sim, jak również pasjonat modów. Poza grami pożeracz fabuł w każdej postaci – książek, seriali, filmów i komiksów.