analizy i badania - sprzęt i technologie (2)

Japonia pokazała siłę, rynek PC podwoił tam swoją wartość w 3 lata
Adrian Werner, 7 listopada 2022, 11:39
Gry pecetowe coraz lepiej radzą sobie w Japonii. W ciągu kilku lat przychody z nich wzrosły dwukrotnie.

Gracze są bardziej podatni na rasizm i seksizm, sugeruje badanie
Jakub Tarchała, 27 października 2022, 12:40
Eksperyment wykazał przyczynę ekstremalnych zachowań wśród graczy. Ludzie samotni oraz zaniedbujący relacje mogą doznać tzw. fuzji tożsamości.

Gry wideo mogą mieć dobry wpływ na dzieci, badania na to wskazują
Hubert Śledziewski, 25 października 2022, 14:00
Najnowsze badania wskazują na istnienie silnego związku pomiędzy graniem w gry wideo a rozwojem mózgu i wynikami funkcji poznawczych u dzieci.

Jakich gier pożądają gracze PC? Ta lista daje odpowiedź
Jakub Tarchała, 27 września 2022, 13:06
Dzięki kilkumiesięcznej analizie wiemy, jakie gatunki gier królują na „blaszakach”. Głębsza interpretacja pozwala wyciągnąć ciekawe wnioski.

Civilization 6 nauczy was zarządzania; badania to potwierdzają
Zuzanna Domeradzka, 13 sierpnia 2022, 13:21
Jeśli graliście w którąś z odsłon cyklu turowych strategii Civilization, możecie być dobrzy w zarządzaniu. Jest na to naukowe potwierdzenie.

Chińskie regulacje działają - nastolatki grają mniej
Krzysiek Kalwasiński, 12 sierpnia 2022, 18:12
Ostatnie sondaże zdradzają, że nastolatkowie z Chin grają coraz mniej. Rządowe regulacje przynoszą imponujący skutek.

Lootboxy nie zniknęły z Belgii; to porażka nowych przepisów
Jakub Błażewicz, 8 sierpnia 2022, 19:44
2018 rok miał być końcem lootboxów w Belgii. Jednak najwyraźniej zakazanie tego typu „hazardu” okazało się zbyt trudne w praktyce.

Gracze są lepsi w podejmowaniu decyzji, te badania to potwierdzają
Damian Miśta, 26 lipca 2022, 14:42
Najnowsze badania pokazują, że granie w gry pozytywnie wpływa na pracę mózgu. Gracze doskonale radzą sobie w zadaniach wymagających podejmowania decyzji z wykorzystaniem mechanizmów sensomotorycznych, więc gry mogą mieć nowe zastosowania.

Finał Stranger Things zawiesił serwery Netflixa; serial z kolejnym rekordem
Kamil Kleszyk, 2 lipca 2022, 15:39
Finał czwartego sezonu serialu o przygodach mieszkańców Hawkins był tak wyczekiwany, że w chwili premiery serwery Netflixa uległy przeciążeniu. Ogromną popularność serialu potwierdziły również najnowsze badania firmy Nielsen.

W Polsce gra się mniej przez wojnę w Ukrainie
Michał Ciężadlik, 16 maja 2022, 15:20
Niedawno przeprowadzone badania Polish Gamers Research 2022 wzięły pod lupę zachowania graczy w Polsce. Wynika z nich, że ważnym czynnikiem, który wpłynął na nasz czas spędzany przy ekranie, jest wojna w Ukrainie.

W Polsce wciąż kochamy PS4
Sonia Selerska, 16 maja 2022, 15:20
Badania organizowane przez Polish Gamers Observatory pokazują, w co, na czym i ile gramy. Dziś odkryjemy, jak wygląda statystyczny polski gracz 2022 roku.

Ulubione bronie, lokacje i bossowie z Elden Ring. Profil gracza na bazie 1700 opinii
Hubert Śledziewski, 16 maja 2022, 14:52
Japoński serwis Famitsu przeprowadził badanie wśród osób grających w Elden Ring. Jego wyniki ukazują profil przeciętnego odbiorcy dzieł studia FromSoftware.

Jaki wpływ na inteligencję dzieci mają gry? To badanie daje odpowiedź
Adam Adamczyk, 13 maja 2022, 10:57
Naukowcy sprawdzili, jaki wpływ mają gry komputerowe na rozwój dziecka. W badaniu wzięło udział około 5 tysięcy małoletnich.

Starzenie się a gra w CS:GO - kiedy pro-gracze są w najlepszej formie?
Michał Ciężadlik, 21 kwietnia 2022, 16:34
Najnowsze badanie pomogło ustalić, jak upływ lat wpływa na formę w profesjonalnych rozgrywkach CS:GO. Statystyki rozstrzygają, czy młodość ma przewagę nad doświadczeniem.

Gry metaverse nie interesują graczy, lecz dla branży to nie problem
Przemysław Dygas, 8 kwietnia 2022, 13:08
Zainteresowanie gigantów i wielkie inwestycje nie pomagają. Gry metaverse na razie nie są w stanie przyciągnąć zwykłych graczy. Branża zdaje się ich jednak nie potrzebować.

Walka z dzieleniem haseł może przynieść Netflixowi ogromne zyski
Przemysław Dygas, 24 marca 2022, 17:44
Analitycy z Wall Street ocenili, jak walka z dzieleniem haseł wpłynie na zarobki Netflixa. Niektórzy zwiastują olbrzymie zyski.

Game Pass nie będzie drugim Netflixem, twierdzą analitycy
Jakub Błażewicz, 24 marca 2022, 13:40
Game Pass odnosi spore sukcesy, ale raczej nie będzie dla gier wideo tym, czym był Netflix dla branży filmowej. Przynajmniej zdaniem jednego z analityków.

Unity rośnie w siłę, gry casualowe koniem pociągowym branży; zobacz raport
Miłosz Szubert, 17 marca 2022, 16:45
Unity Technologies opublikowało nowy raport zawierający szereg wniosków. Dotyczy on między innymi tego, jak w ubiegłym roku radził sobie silnik tej firmy. Zgodnie ze statystykami, wykorzystywanie go wzrosło aż o 93% w porównaniu z rokiem 2020. Zwrócono także uwagę na rosnący w siłę rynek casualowy.

Wyjście z Rosji to dla wydawców gier utrata rynku wartego miliardy dolarów
Jakub Błażewicz, 10 marca 2022, 13:35
Twórcy i wydawcy gier (i nie tylko) masowo wycofują swoje produkty z Rosji, a tym samym odrzucają rynek generujący miliardy dolarów przychodu.

Miliardy na gry w zeszłym roku; rekordowa suma wydana na inwestycje w branży
Michał Zegar, 1 marca 2022, 21:50
Raport DDM ujawnił, że zeszły rok był rekordowy pod względem sumy pieniędzy wydanej na inwestycje w branży growej. Pewien udział miały w tym produkcje oparte na technologii blockchain.

Gracze cheatują, bo frustrują ich inni oszuści - raport Time2play
Miriam Moszczyńska, 25 lutego 2022, 10:31
Time2play stworzyło profil cheatera. W badaniu uwzględniono pobudki, którymi kierują się tacy gracze, i oprogramowanie, z jakiego korzystają. Wyłoniono też najlepszy cheat w grach.

Gry nie są już domeną młodych, twierdzi raport Take-Two Interactive
Adrian Werner, 8 lutego 2022, 08:49
Dzięki raportowi Take-Two Interactive dowiedzieliśmy się ciekawych rzeczy na temat rynku gier. Wśród nich znalazła się średnia wieku graczy.

Gry single player górują nad wieloosobowymi, przynajmniej w Japonii
Hubert Śledziewski, 13 grudnia 2021, 09:52
Granie dla fabuły, preferowanie produkcji single player, uwielbienie dla gatunku RPG, posiadanie Switcha – wiecie, co łączy te cechy? Można nimi opisać przeciętnego japońskiego gracza.

2022 rok przyniesie kolejne opóźnienia gier i problemy z dostępnością sprzętu
Adrian Werner, 9 grudnia 2021, 09:57
Analitycy przewidują, że w 2022 roku pandemia nadal będzie powodowała duże opóźnienia w produkcji gier oraz dalsze kłopoty z dostępnością sprzętu.

COVID zaszkodził rynkowi gier w 2021 roku; 2022 może być rekordowy
Adrian Werner, 19 listopada 2021, 14:13
Dzięki pandemii 2020 rok był rekordowy dla branży gier. Natomiast w tym roku koronawirus jej wyjątkowo zaszkodził. Wszystko za sprawa licznych opóźnień w produkcji.

Brak chipów i zużycie energii - analityk o złym wpływie kryptowalut
Miriam Moszczyńska, 16 listopada 2021, 15:15
Matt Ranger, konsultant ds. analizy danych, zebrał informacje na temat wpływu kryptowalut na ceny półprzewodników.

Streamy na Facebooku ogląda więcej osób niż na YouTubie
Miriam Moszczyńska, 29 października 2021, 14:06
Według raportu Streamlabs, Facebook Gaming zdołał przegonić YouTube Gaming pod względem oglądalności na przestrzeni ostatnich trzech miesięcy. Obu platformom daleko jednak do króla streamingu, jakim jest Twitch.

Kryptooligarchia: bitcoin jest tak naprawdę w rękach wielkich graczy
Arkadiusz Strzała, 27 października 2021, 14:02
Kryptowaluty są uważane za całkowicie niezależną formę płatniczą. Tymczasem okazuje się, że ledwie kilkudziesięciu „górników” posiada połowę mocy wydobywczej bitcoina i może mocno namieszać, jak zajdzie potrzeba.

Nękanie w sieci to plaga; Fortnite i Call of Duty w czołówce
Przemysław Dygas, 25 października 2021, 12:59
Liga Antydefamacyjna opublikowała raport na temat nękania, jakiego w sieci doświadczają młodzi gracze. Zjawisko to dotyka przynajmniej 62% nieletnich przedstawicieli tej społeczności.

Polski Amazon nie podbił rynku; nowy sklep za Allegro i Lidlem
Jakub Błażewicz, 18 października 2021, 19:10
Wyniki Amazon.pl po pół roku od startu nie zachwycają. W niedawnym badaniu serwis wypadł gorzej nie tylko od Allegro i AliExpress, ale też internetowych sklepów Empika oraz Lidla.

Smartfony z Androidem nas stale szpiegują, naukowcy mają na to dowody
Arkadiusz Strzała, 13 października 2021, 15:39
Smartfony z Androidem szpiegują – niby nic nowego, ale prace uniwersyteckich naukowców jednak niepokoją. Nic się w tej materii nie poprawia, a urządzenia wysyłają coraz więcej naszych danych.

Rosyjscy hakerzy odpowiadają za ponad połowę cyberataków w ciągu ostatniego roku
Miriam Moszczyńska, 11 października 2021, 15:17
Według najnowszego raportu Microsoftu na temat cyberataków, prawie 60% z nich pochodzi z Rosji. Na kolejnych miejscach znajdują się: Korea Północna, Iran oraz Chiny.

12 godzin przed komputerem i kłopoty ze snem - badania pokazują, jak żyją dziś nastolatki
Miriam Moszczyńska, 1 października 2021, 14:38
Badania przeprowadzone wśród nastolatków pokazują, że spędzają oni coraz więcej czasu w Internecie. Ma to swoje plusy, ale badaczom nie umknęły negatywne skutki takiej ewolucji.

Ubisoft to najbardziej znienawidzony wydawca gier na świecie - na to wskazuje badanie
Przemysław Dygas, 28 września 2021, 11:37
Wygląda na to, że Ubisoft to najbardziej znienawidzony wydawca na świecie. Takie wnioski wyciągnąć można z badań opartych na opiniach użytkowników Twittera.

Elementarna wiedza o komputerach zamiera - młodzi nie wiedzą, czym są foldery i pliki
Arkadiusz Strzała, 27 września 2021, 12:33
Młode pokolenie przestaje korzystać z folderów i plików. Zamiast tego wszystkie dane woli przechowywać luzem na dysku i korzystać z mechanizmów wyszukiwania.

Polak korzysta średnio z 5 subskrypcji. Na topie platformy VoD: Netflix i HBO GO
Krystian Rzepecki, 27 września 2021, 12:23
Poznajcie ciekawe wyniki sondażu na temat preferencji polskich użytkowników usług abonamentowych, takich jak Netflix, Xbox Game Pass i Spotify.

Braki czipów to najlepsze, co mogło spotkać Samsunga i innych producentów podzespołów
Krystian Rzepecki, 3 września 2021, 10:07
Samsung, TSMC i inni producenci układów scalonych kolejny raz uzyskali wysokie przychody, pomimo braków w dostępności czipów na rynku. Jak to możliwe?

5,8 mln ataków hakerskich na graczy m.in. GTA 5, Minecrafta i The Sims 4
Krystian Rzepecki, 31 sierpnia 2021, 13:01
Firma Kaspersky powstrzymała 5,8 mln ataków szkodliwego oprogramowania na użytkowników nielegalnych wersji GTA 5, Minecrafta, The Sims 4 i innych gier.

PC to tylko 14% rynku gier w Europie; FIFA 21 najlepiej sprzedającą się grą
Ignacy Ziarkiewicz, 26 sierpnia 2021, 11:21
Federacje ISFE i EGDF opublikowały wspólny raport, podsumowujący sytuację europejskiej branży gier w 2020 roku. Dowiedzieliśmy się m.in., że najlepiej sprzedającą się grą na Starym Kontynencie była FIFA 21.

Młodzi ludzie coraz częściej padają ofiarą oszustw w Internecie
Arkadiusz Strzała, 12 sierpnia 2021, 14:17
Osoby starsze aktywne w Internecie uważane są za szczególnie podatne na działalność sieciowych oszustów. Jednak okazuje się, że nastolatkowie także nie grzeszą roztropnością w tej materii.

Zaledwie 5% elektrowni generuje 73% zanieczyszczeń, Bełchatów na wysokim miejscu
Arkadiusz Strzała, 29 lipca 2021, 14:14
Według grupy amerykańskich badaczy zaledwie 5% elektrowni odpowiada za 73% emisji dwutlenku węgla w sektorze energetycznym. I niestety Polska posiada tutaj niechlubny rekord.

Telewizja, jaką znamy, już się kończy. Eksperci przewidują dominację branży streamingowej
Karol Laska, 14 lipca 2021, 13:30
Telewizja, platformy cyfrowe i sieci kablowe mogą zacząć się bać? Z prognoz ekspertów wynika, że platformy streamingowe zmonopolizują rynek w ciągu najbliższych kilku lat. Na potwierdzenie tej tezy podano konkretne liczby.

Badanie dowodzi, że Red Dead Redemption 2 poprawia wiedzę o zwierzętach
Filip Węgrzyn, 13 lipca 2021, 18:31
Przeprowadzone na prawie 600 uczestnikach badanie udowadnia, że gracze Red Dead Redemption 2 posiadają większą wiedzę na temat zwierząt niż ludzie, którzy nie mieli styczności z tytułem. Zobacz wyniki zgromadzone przez użytkownika serwisu Reddit.

Ludzie używają ciągle tych samych haseł - alarmujące dane
Michał Ciężadlik, 29 czerwca 2021, 11:34
Ostatnie badania przeprowadzone w Wielkiej Brytanii pokazują, że wielu z nas używa tych samych haseł do wielu usług, co może prowadzić do naruszenia cyberbezpieczeństwa.

700 tys. kart graficznych trafiło do kopaczy kryptowalut i scalperów na początku 2021
Przemysław Dygas, 16 czerwca 2021, 12:09
Moda na kryptowaluty zdaje się nie mieć końca. Według firmy Jon Peddie Research w pierwszym kwartale bieżącego roku nawet 25% sprzedanych kart graficznych trafiło do „górników” i spekulantów.

Sprzedaż kart graficznych eksplodowała; brak chipów, ale dostawy rosną
Marcin Nic, 9 czerwca 2021, 10:50
Ostatnie miesiące zdecydowanie zostaną zapamiętane jako te, w których kupno karty graficznej graniczyło z cudem. Pomimo dużych niedoborów rynek GPU do komputerów osobistych nadal rośnie.

Branża gier zaliczy spadek w 2021 roku - nowy raport Newzoo
Angelika Kałdus, 17 maja 2021, 12:56
Newzoo twierdzi, że rynek gier odnotuje spadek przychodów względem zeszłego roku. Powodami takich założeń są m.in. polityka Apple czy deficyt chipów.

Nadchodzi złota era dla gier - rynek wyprzedza filmy, sport i muzykę
Angelika Kałdus, 11 maja 2021, 12:00
Rynek gier wyprzedził branżę filmową - jego wartość w 2020 roku sięgnęła prawie 180 miliardów dolarów - a generacja Z ceni go bardziej od sportu.

Polscy gracze pokochali abonamenty pokroju Xbox Game Pass
Adrian Werner, 10 maja 2021, 14:23
W sieci pojawiły się ciekawe badania preferencji polskich graczy. Dzięki nim dowiedzieliśmy się sporo o popularności usług abonamentowych pokroju Xbox Game Pass.

PC wciąż najpopularniejszą platformą pośród deweloperów. Dobry wynik PlayStation
Bartosz Świątek, 29 kwietnia 2021, 11:47
Ankieta przeprowadzona przez organizatorów GDC wskazuje, że pecety są platformą cieszącą się największą popularnością pośród twórców gier. PlayStation 5 wzbudza zauważalnie większe zainteresowanie od Xboksa Series X/S.