Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 29 kwietnia 2021, 11:47

autor: Aquma

PC wciąż najpopularniejszą platformą pośród deweloperów. Dobry wynik PlayStation

Ankieta przeprowadzona przez organizatorów GDC wskazuje, że pecety są platformą cieszącą się największą popularnością pośród twórców gier. PlayStation 5 wzbudza zauważalnie większe zainteresowanie od Xboksa Series X/S.

W SKRÓCIE:

  1. 58% deweloperów uznaje pecety za najbardziej interesującą platformę, a 53% wskazuje je jako sprzęt, na który trafi ich kolejna gra;
  2. pośród konsol w badaniu najlepiej poradziło sobie PS5;
  3. większość deweloperów nie obawia się negatywnego wpływu usług subskrypcyjnych na ceny gier.

Organizatorzy Game Developers Conference co roku przygotowują ankietę, w której pytają uczestników wydarzenia o stosunek do różnorakich kwestii, badając tym samym rynkowe trendy. Najnowsza edycja tego badania pokazuje, że pecety nadal trzymają się bardzo mocno pośród europejskich twórców gier – aż 58% z nich wskazuje je jako najbardziej interesującą platformę z punktu widzenia dewelopera. To o 8% więcej niż rok wcześniej.

PC wciąż najpopularniejszą platformą pośród deweloperów. Dobry wynik PlayStation - ilustracja #1
Zainteresowanie platformami pośród deweloperów. Źródło: raport State of the Game Industry 2021.

Warto odnotować, że pytani mogli zaznaczyć więcej niż jedną opcję, więc świetna pozycja pecetów nie oznacza braku zainteresowania konsolami. Na drugim miejscu znalazło się PlayStation 5 (44%). Sprzęt Sony wyprzedził Nintendo Switch (38%) oraz Xboksa Series X/S (30%). Wyjątkowo słabo wypadła platforma streamingowa Google Stadia, która interesuje zaledwie 6% badanych (dwukrotnie więcej osób wskazało Maki i… przeglądarki internetowe).

PC wciąż najpopularniejszą platformą pośród deweloperów. Dobry wynik PlayStation - ilustracja #2
Platformy, z myślą o których planowane są kolejne projekty twórców gier. Źródło: raport State of the Game Industry 2021.

53% badanych wskazało też, że ich kolejne dzieło powstaje z myślą o komputerach. W tym zestawieniu „blaszaki” także wyprzedziły wszystkie pozostałe platformy. Mocną pozycję mają też urządzenia mobilne (po 31% dla Androida i iOS). Jeśli chodzi o stacjonarne konsole, to najwięcej gier jest planowanych na PlayStation 5 (30%) i Xboksa Series X/S (25%), co trudno uznać za niespodziankę. Nieco słabiej wypada Nintendo Switch (19%) oraz sprzęt ósmej generacji (15% w przypadku Xboksa One i 14% dla PlayStation 4). 11% deweloperów zamierza stworzyć tytuł dedykowany goglom wirtualnej rzeczywistości.

PC wciąż najpopularniejszą platformą pośród deweloperów. Dobry wynik PlayStation - ilustracja #3
Podejście do usług subskrypcyjnych. Źródło: raport State of the Game Industry 2021.

Ciekawe są też opinie na temat usług subskrypcyjnych pokroju Xbox Game Pass czy EA Play. 21% deweloperów obawia się, że mogą one doprowadzić do obniżenia ceny pojedynczych gier, zaś 26% uznaje taki scenariusz za możliwy. Najliczniejsza pozostaje jednak grupa, która podobnych obaw nie podziela (30%). 22% badanych nie jest pewna, co o tym sądzić.

Warto odnotować, że ankietę wypełniło ponad 3 tys. uczestników konferencji, więc dane można uznać za dość wiarygodne.

  1. Game Developers Conference – strona oficjalna