Polak korzysta średnio z 5 subskrypcji. Na topie platformy VoD: Netflix i HBO GO
Poznajcie ciekawe wyniki sondażu na temat preferencji polskich użytkowników usług abonamentowych, takich jak Netflix, Xbox Game Pass i Spotify.
Krystian Rzepecki

Usługi VOD są najpopularniejszym rodzajem subskrypcji kupowanych przez internet w Polsce, a średnia liczba posiadanych zobowiązań o charakterze abonamentowym wynosi średnio 5,7 na jednego użytkownika. To wyniki sondażu Fundacji Digital Poland (za wirtualnemedia.pl) przeprowadzonego w lipcu na tysiącu respondentów, którzy dokonali zakupów online w ciągu ostatnich 12 miesięcy.

Zakupy w modelu subskrypcyjnym w Polsce zyskują na popularności, szczególnie w obszarze rozrywki. Można się nawet pokusić o stwierdzenie, że cała rozrywka idzie w tę stronę, w takiej formule oglądamy zarówno filmy i seriale, słuchamy muzyki, oraz audiobooków, gramy w gry komputerowe, jak i kupujemy abonamenty do kina czy teatru. Nawet drona można mieć już w subskrypcji. Niezmiennie najczęściej wybieranymi usługami w tym modelu są serwisy VOD. To pokazuje, że rynek wideo na żądanie nad Wisłą rośnie i ma się dobrze – komentuje Maciej Gozdowski, dyrektor zarządzający Playera w TVN Grupie Discovery.
Wśród osób kupujących różnego rodzaju abonamenty największą popularnością cieszy się streaming filmów i seriali, wysoką pozycję zajmuje strumieniowanie muzyki, a wśród najmłodszych respondentów często wybierane są subskrypcje oferujące gry na komputer i konsole.
Osoby w przedziale wiekowym 18-24 lata zdecydowanie częściej (44 proc.) sięgają po usługi platform muzycznych (np. Spotify, YouTube Music Premium, Tidal) oraz gier wideo (27 proc. – np. Xbox Game Pass, PlayStation Plus, Nintendo Switch Online). Najstarsze osoby w wieku od 50 do 65 lat są w zdecydowanej większości subskrybentami usług telekomunikacyjnych i telewizyjnych (58 proc.) i usług dla domu (48 proc.).
Wśród usług VOD najpopularniejszy jest Netflix – zna go aż 86 proc. badanych. Kolejne miejsca zajmują HBO GO (71 proc.), IPLA (70 proc., obecnie Polsat Go / Polsat Box Go), Player (65 proc.) i Canal+ (62 proc.).

Spośród abonamentów gamingowych na czele rankingu popularności plasuje się PlayStation Plus (40 proc.), a następnie Xbox Game Pass (38 proc.). Usługi Sony oraz Microsoftu zdecydowanie dominują w Polsce, wraz z Xbox Live Gold i PS Now zajmując cztery pierwsze pozycje.

Platformy edukacyjne są daleko w tyle – aż 67 proc. respondentów nie zna żadnej ze wskazanych w rankingu.

Osoby korzystające z modelu subskrypcyjnego wskazują jako główne atuty tego typu usług wygodę w użytkowaniu i płatnościach, dostępność, ciekawą ofertę i atrakcyjną cenę. Za największą wadę uznają brak zniżek lub korzystniejszych warunków dla stałych klientów.
Komentarze czytelników
SULIK Senator

ta średnia 5,7 suba na osobę jak jest liczona ?
bo jak mamy:
25 osób z 1 subem
21 osób z dwoma
17 z trzema
10 z czterema
11 z pięcioma
6 z sześcioma
3 z siedmioma
2 z ośmioma
2 z dziewięcioma
2 z dziesięcioma
to suma ludzi to: 99 osób
suma subskrypcji to: 1*25+2*21+3*17+4*10+5*11+6*6+7*3+8*2+9*2+10*2 = 25+41+51+40+55+36+21+16+18+20= = 324 subskrypcji
324 subskrypcji podzielone przez 99 osób daje średnio: 3,3 subskrypcji na osobę
A.l.e.X Legend

HBM, PSN+, Gamepass, Uplay+, EAPlay, NSO -> gry
HBO, AmazonPrime, Netflix, AppleTV, Player, C+ -> tv/filmy
z apple ten plus że w usłudze chmura dla rodziny dostaje nie tylko chmurę, co AppleTV + AppleMusic (i tutaj mam wszystko nawet muzykę w wydaniu przestrzennym i z dolby atmos)
czekam na oficjalną premierę HBO MAX aby nie męczyć się z VPNami. Player mimo że nie cierpię TVN to dobra propozycja dla zamiennika dla telewizji naziemnej z wieloma programami w tym sportowymi.
Sarefx Centurion
Ja ostatnio przeniosłem się ze Spotify na YT Premium i ogólnie polecam. Baza muzyki w YT Music jest praktycznie identyczna jak w Spotify a do tego dochodzi możliwość "słuchania" filmików z youtube'a co przy jakiś ciekawszych remixach czy mashupach jest wygodne, bo ich na Spotify się nie znajdzie. Plusem na korzyść Spotify są ładnie posegregowane playlisty i obecność wielu podcastów.
Cena Spotify i YT Music jest taka sama (20 zł), jak ktoś nie chce mieć reklam przy korzystaniu z youtube'a to może dorzucić 4 zł do wersji Youtube Premium. Największa bolączka to samo przejście, bo traci się playlisty i ogólne "sugestie" muzyczne. Jednak przy playlistach jest sporo narzędzi, które pomagają w migracji.
Spotify jeszcze leci na rozpoznawalności marki, ale może mieć problem, bo w tej chwili w takiej samej cenie oferują mniej, nie mówiąc już jak traktują "stałych" abonentów, ale to akurat każdy w takiej branży nie jest święty. Trzeba też patrzeć na własne potrzeby, ponieważ Spotify wciąż ma wiele mocnych punktów, ale jak dla mnie, który korzystał jakoś intensywnie z wielu opcji Spotify to YT Premium okazał się fajną alternatywą, bo oferuje mi więcej za praktycznie takie same pieniądze.
Sarefx Centurion
Cena usług jest taka sama (YT Music i Spotify są po 20 zł) a zawsze można dołożyć 4 zł i mieć YT Premium, które jest wygodne jak się youtube ogląda na TV czy telefonie.
zanonimizowany1255967 Generał
No chyba samych dzieci nie pytali, bo media są zwykle opłacane ze zbiorczego domowego budżetu