Niedawno przeprowadzone badania Polish Gamers Research 2022 wzięły pod lupę zachowania graczy w Polsce. Wynika z nich, że ważnym czynnikiem, który wpłynął na nasz czas spędzany przy ekranie, jest wojna w Ukrainie.
 
Poznaliśmy wyniki kolejnej edycji badań przeprowadzonych przez Polish Gamers Observatory wraz z Krakowskim Parkiem Technologicznym – Polish Gamers Research 2022.
Badacze wzięli pod lupę preferencje i zwyczaje polskich graczy. Badanie zostało przeprowadzone w drugiej połowie marca tego roku za pomocą panelu Ariadna na próbie 1992 osób w wieku od 15 do 65 lat. Odpowiedzi ankietowanych udzielone w internetowym kwestionariuszu dają nam obraz współczesnego polskiego gracza.
Nie da się ukryć, że największe geopolityczne wydarzenie, jakim jest rosyjska inwazja na Ukrainę, wpłynęło również na polskich graczy. Z badań wynika, że wojna w Ukrainie przyczyniła się do spadku graczy wśród internautów.
Spośród osób grających 13% wskazało wojnę w Ukrainie jako bezpośrednią przyczynę rzadszego oddawania się rozrywce przy grach wideo. Rosyjska inwazja sprawiła, że gracze częściej śledzą wiadomości, są bardziej zestresowani i często po prostu nie mają ochoty na spędzanie czasu w grze. Lub po prostu mają inne rzeczy na głowie.
W dotychczasowej historii badania (które przeprowadzane jest od 2014 roku) jeszcze nigdy nie zauważono tak wyraźnego spadku pod względem liczby aktywnie grających osób.
Proporcja polskich graczy ze względu na płeć to niemal 50-50 (47% – kobiety, 53% – mężczyźni).
Do lamusa odchodzi mit o graczu-nastolatku. Z Polish Gamers Research wynika, że większość graczy to osoby dorosłe o wykształceniu średnim lub wyższym. Niemal 2/3 ankietowanych posiada stałą pracę.
Badacze wyodrębnili dwie grupy wiekowe, które różnią się pod względem preferencji platformowych:
Dodajmy, że Polacy w dalszym ciągu najczęściej konsumują gry za pomocą urządzeń mobilnych.
Głównym powodem do grania, jaki wskazują ankietowani niezależnie od platformy, jest chęć odprężenia i zrelaksowania się (67%). Drugą przesłanką do włączenia komputera/konsoli jest nuda i chęć zabicia czasu.
Rzadziej siadamy do gry w celu podniesienia sobie adrenaliny i grania dla emocji. Spadek zaliczyło również granie dla celów socjalnych – spotykania się z innymi graczami.
Polacy wydają więcej na płatności w grach mobilnych. Jednorazowo na „mobilkach” gracze z kraju nad Wisłą przeznaczają kwoty na średnim poziomie od 50 do 99 zł, a nawet powyżej 100 zł.
Podsumowując: wojna w Ukrainie znacznie wpłynęła na zachowania statystycznego polskiego gracza. Gramy mniej niż w latach ubiegłych i ciężko przewidzieć, jakie będą dalekosiężne skutki wojny, która dzieje się u naszych sąsiadów.
O badaniu:
Polish Gamers Research jest corocznym badaniem polskich graczy realizowanym od 2014 roku przez Polish Gamers Observatory i Krakowski Park Technologiczny.
Badanie zostało przeprowadzone metodą CAWI (Computer Assisted Web Interview) i zostało zrealizowane w dniach 14 – 24 marca 2022 roku przy użyciu platformy Ariadna.
Całkowity rozmiar próby wyniósł 1992 osoby (próba głowna + booster).
9

Autor: Michał Ciężadlik
Do GRYOnline.pl dołączył w grudniu 2020 roku i od tamtej pory jest lojalny Newsroomowi, chociaż współpracował również z Friendly Fire, gdzie zajmował się TikTokiem. Półprofesjonalny muzyk, którego zainteresowanie rozpoczęło się już w dzieciństwie. Studiuje dziennikarstwo i swoje pierwsze kroki stawiał w radiu, lecz nie zagrzał tam długo miejsca. W grach obecnie preferuje multiplayer; w CS:GO spędził łącznie ponad 1100 godzin, w League of Legends prawdopodobnie drugie tyle, chociaż dobrą grą singlową również nie pogardzi.