Według świeżego raportu Power of Play 2025 większość polskich graczy czuje się szczęśliwsza dzięki grom wideo. Ogromna część rodzimych fanów wskazała również, że cyfrowa rozrywka pozwala się im także odstresować.
Ukazał się raport Power of Play 2025, który prezentuje nam wyniki badań przeprowadzonych na ponad 24 tysiącach graczy z 21 różnych krajów. W tym gronie znaleźli się również przedstawiciele Polski, a jedną z firm odpowiadających za ankiety była rodzima organizacja Video Games Poland (VGP).
Poza VGP nad dokumentem pracowały też Entertainment Software Association, Video Games Europe oraz inne światowe instytucje działające w branży gier wideo. Głównym celem projektu było pokazanie, jakie „społeczne i emocjonalne korzyści” wynikają z zabawy w cyfrowych produkcjach.
Polskę w badaniu reprezentowało łącznie 1072 graczy. Zaznaczmy, że organizatorzy definiują gracza jako osobę, która spędza na graniu co najmniej jedną godzinę w tygodniu. Jakie zatem społeczne oraz emocjonalne korzyści dają Polakom gry?
Ponadto gry wideo łączą w Polsce rodziców z dziećmi – 52% pytanych rodziców potwierdziło, że ta forma spędzania wolnego czasu pozytywnie wpłynęła na ich relacje z potomstwem. Z kolei dla 60% polskich fanów gry są realizacją hobby lub zainteresowań, których nie mogliby wykonywać w inny sposób.
Gracze z kraju nad Wisłą najchętniej grają na urządzeniach mobilnych (50%). Na kolejnych miejscach są odpowiednio: komputery i laptopy (35%), konsole stacjonarne i przenośne (14%) oraz VR (2%). Pełną infografikę ze wszystkim danymi o polskiej próbie znajdziecie poniżej.
Uwzględniając resztę krajów, w badaniu wzięło udział 24 216 osób. Dla większości z nich (66%) gry są przede wszystkim formą zabawy. Ciekawie przedstawia się natomiast odsetek wskazań na łagodzenie stresu dzięki cyfrowym produkcjom – aż 77% respondentów podało, że gry pozwalają im się rozluźnić.
Gry wideo dają również mniejsze poczucie samotności – około 64% ankietowanych wskazało na ten pozytywny aspekt. Sporo graczy zgodziło się też, że dzięki tego typu rozrywce wzmacniają się następujące cechy:
Jeśli chcecie zapoznać się z całym raportem Power of Play 2025, dostępny jest on na stronie ESA. Przypomnijmy, że niedawno udostępniono także ciekawe statystyki ze Stanów Zjednoczonych. Według nich większość amerykańskich graczy kupuje jedną, maksymalnie dwie gry w roku.
Więcej:Nowe Call of Duty „oszukuje”, lecz na Steam i tak nie może się równać z Battlefield 6 i ARC Raiders
8

Autor: Maciej Gaffke
W GRYOnline.pl zajmuje się głównie newsowaniem. Ukończył filologię polską (I stopień) oraz krajoznawstwo i turystykę historyczną (II stopień) na Uniwersytecie Gdańskim, co wiążę się z jego innymi, „pozagrowymi” zainteresowaniami – historią, książkami, podróżami. Jeśli zaś chodzi o same gry wideo – kiedyś wielbiciel FPS-ów, teraz nawrócony na przygodowe gry akcji. Poza tym interesuje się też bijatykami (szczególnie Mortal Kombat), RPG-ami oraz wszystkimi tytułami nastawionymi na pojedynczego gracza. Od czasu do czasu lubi również pograć w tenisa, siatkówkę czy piłkę nożną. Dumny mieszkaniec Pomorza i Pucka.