Badania organizowane przez Polish Gamers Observatory pokazują, w co, na czym i ile gramy. Dziś odkryjemy, jak wygląda statystyczny polski gracz 2022 roku.
Znamy wyniki badania Polish Gamers Research 2022. Po raz kolejny zespół badawczy miał szansę przeanalizować tendencje Polaków w kontekście wyboru platform do grania oraz gatunków gier, które są najpopularniejsze w naszym kraju. Rezultaty mogą zaskakiwać.
Próba badawcza objęła 1992 osoby, przebadane w okresie 14 – 24 marca 2022 roku. Polish Gamers Observatory, we współpracy z Krakowskim Parkiem Technologicznym oraz GRY-Online, było w stanie przedstawić dokładny obraz polskich graczy. Podsumowanie tegorocznego badania odbyło się na targach Digital Dragons 2022.
Na czym grają Polacy? Okazuje się, że najpopularniejszą platformą w naszym kraju pozostają urządzenia mobilne. W tym roku 40% badanych zadeklarowało, że wykorzystuje swoje telefony czy tablety do grania. W badaniu wykazano jednak spadek aż 10 punktów procentowych względem 2020 roku.
Gry komputerowe zajmują drugie miejsce pod względem popularności wśród polskich graczy (z wynikiem 26%). Podobnie jak gry mobilne, tytuły na PC w przeciągu ostatnich dwóch lat zaliczyły spadek popularności, jednak tylko o 5 punktów procentowych. 24% badanych wybiera gry instalowane przy pomocy platform, takich jak Steam, czy Epic Games.
17% Polaków to gracze konsolowi. Co ciekawe, 31% Polaków gra na PlayStation 4, czyniąc konsolę Sony poprzedniej generacji najpopularniejszą platformą do gier w naszym kraju. Najbardziej zadziwiające może być jednak to, że PS3 jest w Polsce równie popularne jak PS5, pomimo premiery 16 lat temu.

Wykres prezentujący popularność wśród polskich graczy konsol z rozkładem na konkretne typy.
Gry przeglądarkowe wyprzedzają konsole o zaledwie 1%. Można także stwierdzić, że jako naród nie jesteśmy fanami technologii wirtualnej rzeczywistości. Aż 97% polskich graczy nie korzysta z urządzeń VR do grania.
Ulubione gatunki Polaków różnią się w zależności od platformy, na której gramy. Konsolowcy najczęściej sięgają po przygodówki, gry wyścigowe, zręcznościowe oraz sportowe. Na urządzeniach mobilnych wybieramy głównie gry logiczne, karciane i zręcznościowe. Za to gracze komputerowi najczęściej skłaniają się ku tytułom z gatunku gier karcianych, strategii, zręcznościowych czy FPS. Na przeglądarkach królują gry logiczne, karciane i strategiczne.
Aż 56% graczy konsolowych odpowiedziało, że grają w gry w trybie multiplayer. Ponad 50% polskich graczy, którzy grają w gry wieloosobowe, sięga po gry sportowe. Gracze PC z kolei są bardziej skłonni grać w gry singleplayer (porównaniu do wyników z poprzedniej edycji badania).
Średni czas pojedynczej rozgrywki polskiego gracza to 30-60 minut, aczkolwiek w przypadku konsol pojedyncza sesja trwa od 30 do nawet 120 minut. Gry, które najdłużej trzymają nas przy ekranach, to RPG, MMO i strzelanki.
Według badania poświęcamy ten czas przede wszystkim na relaks, zabicie wolnego czasu, lecz także by poczuć emocje związane z rozgrywką i mieć szansę rywalizować z innymi.
W świetle wyników Polish Gamers Research 2022 każdy z nas ma szansę ocenić, jak blisko mu do statystycznego polskiego gracza. Jesteście w mniejszości, czy rezultaty są odbiciem Waszych prywatnych wyborów i preferencji?
O badaniu:
Polish Gamers Research jest corocznym badaniem polskich graczy realizowanym od 2014 roku przez Polish Gamers Observatory i Krakowski Park Technologiczny.
Badanie zostało przeprowadzone metodą CAWI (Computer Assisted Web Interview) i zostało zrealizowane w dniach 14 – 24 marca 2022 roku przy użyciu platformy Ariadna.
Całkowity rozmiar próby wyniósł 1992 osoby (próba głowna + booster).
l Oficjalna strona Polish Gamers
19

Autor: Sonia Selerska
Swoją przygodę z zawodowym pisaniem dla GRYOnline.pl rozpoczęła w 2022 roku, ale od zawsze interesowała się wszelkimi formami słowa pisanego. Studentka kierunku Film i Multimedia na specjalizacji Tworzenie Gier Wideo, głęboko śledzi zacierającą się granicę między tymi dwoma światami. Czasami wstydliwie docenia przerost formy nad treścią. W przypadku mediów częściej niż rzadziej wchodzi w skrajności; nigdy nie może wybrać między filmami dokumentalnymi i horrorami a cozy grami, symulatorami życia i animacjami. Częściej niż przy tytułach AAA znajdziecie ją przy oldskulowych konsolach i perełkach indie. Wolny czas poświęca swojej miłości do mody i szeroko pojętej sztuki. Uważa, że fabuła to najważniejszy element gry, a najlepsze historie to te, które czerpią z życia codziennego.