Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 16 maja 2022, 15:20

W Polsce wciąż kochamy PS4

Badania organizowane przez Polish Gamers Observatory pokazują, w co, na czym i ile gramy. Dziś odkryjemy, jak wygląda statystyczny polski gracz 2022 roku.

Znamy wyniki badania Polish Gamers Research 2022. Po raz kolejny zespół badawczy miał szansę przeanalizować tendencje Polaków w kontekście wyboru platform do grania oraz gatunków gier, które są najpopularniejsze w naszym kraju. Rezultaty mogą zaskakiwać.

Próba badawcza objęła 1992 osoby, przebadane w okresie 14 – 24 marca 2022 roku. Polish Gamers Observatory, we współpracy z Krakowskim Parkiem Technologicznym oraz GRY-Online, było w stanie przedstawić dokładny obraz polskich graczy. Podsumowanie tegorocznego badania odbyło się na targach Digital Dragons 2022.

PC master race dalekie od rzeczywistości

Na czym grają Polacy? Okazuje się, że najpopularniejszą platformą w naszym kraju pozostają urządzenia mobilne. W tym roku 40% badanych zadeklarowało, że wykorzystuje swoje telefony czy tablety do grania. W badaniu wykazano jednak spadek aż 10 punktów procentowych względem 2020 roku.

Gry komputerowe zajmują drugie miejsce pod względem popularności wśród polskich graczy (z wynikiem 26%). Podobnie jak gry mobilne, tytuły na PC w przeciągu ostatnich dwóch lat zaliczyły spadek popularności, jednak tylko o 5 punktów procentowych. 24% badanych wybiera gry instalowane przy pomocy platform, takich jak Steam, czy Epic Games.

17% Polaków to gracze konsolowi. Co ciekawe, 31% Polaków gra na PlayStation 4, czyniąc konsolę Sony poprzedniej generacji najpopularniejszą platformą do gier w naszym kraju. Najbardziej zadziwiające może być jednak to, że PS3 jest w Polsce równie popularne jak PS5, pomimo premiery 16 lat temu.

W Polsce wciąż kochamy PS4 - ilustracja #1

Wykres prezentujący popularność wśród polskich graczy konsol z rozkładem na konkretne typy.

Gry przeglądarkowe wyprzedzają konsole o zaledwie 1%. Można także stwierdzić, że jako naród nie jesteśmy fanami technologii wirtualnej rzeczywistości. Aż 97% polskich graczy nie korzysta z urządzeń VR do grania.

W co gramy i dlaczego gramy?

Ulubione gatunki Polaków różnią się w zależności od platformy, na której gramy. Konsolowcy najczęściej sięgają po przygodówki, gry wyścigowe, zręcznościowe oraz sportowe. Na urządzeniach mobilnych wybieramy głównie gry logiczne, karciane i zręcznościowe. Za to gracze komputerowi najczęściej skłaniają się ku tytułom z gatunku gier karcianych, strategii, zręcznościowych czy FPS. Na przeglądarkach królują gry logiczne, karciane i strategiczne.

Aż 56% graczy konsolowych odpowiedziało, że grają w gry w trybie multiplayer. Ponad 50% polskich graczy, którzy grają w gry wieloosobowe, sięga po gry sportowe. Gracze PC z kolei są bardziej skłonni grać w gry singleplayer (porównaniu do wyników z poprzedniej edycji badania).

Średni czas pojedynczej rozgrywki polskiego gracza to 30-60 minut, aczkolwiek w przypadku konsol pojedyncza sesja trwa od 30 do nawet 120 minut. Gry, które najdłużej trzymają nas przy ekranach, to RPG, MMO i strzelanki.

Według badania poświęcamy ten czas przede wszystkim na relaks, zabicie wolnego czasu, lecz także by poczuć emocje związane z rozgrywką i mieć szansę rywalizować z innymi.

W świetle wyników Polish Gamers Research 2022 każdy z nas ma szansę ocenić, jak blisko mu do statystycznego polskiego gracza. Jesteście w mniejszości, czy rezultaty są odbiciem Waszych prywatnych wyborów i preferencji?

O badaniu:

Polish Gamers Research jest corocznym badaniem polskich graczy realizowanym od 2014 roku przez Polish Gamers Observatory i Krakowski Park Technologiczny.

Badanie zostało przeprowadzone metodą CAWI (Computer Assisted Web Interview) i zostało zrealizowane w dniach 14 – 24 marca 2022 roku przy użyciu platformy Ariadna.

Całkowity rozmiar próby wyniósł 1992 osoby (próba głowna + booster).

l Oficjalna strona Polish Gamers

l Oficjalna strona Krakowskiego Parku Technologicznego

Sonia Selerska

Sonia Selerska

Swoją przygodę z zawodowym pisaniem dla GRYOnline.pl rozpoczęła w 2022 roku, ale od zawsze interesowała się wszelkimi formami słowa pisanego. Studentka kierunku Film i Multimedia na specjalizacji Tworzenie Gier Wideo, głęboko śledzi zacierającą się granicę między tymi dwoma światami. Czasami wstydliwie docenia przerost formy nad treścią. W przypadku mediów częściej niż rzadziej wchodzi w skrajności; nigdy nie może wybrać między filmami dokumentalnymi i horrorami a cozy grami, symulatorami życia i animacjami. Częściej niż przy tytułach AAA znajdziecie ją przy oldskulowych konsolach i perełkach indie. Wolny czas poświęca swojej miłości do mody i szeroko pojętej sztuki. Uważa, że fabuła to najważniejszy element gry, a najlepsze historie to te, które czerpią z życia codziennego.

więcej