Gry wideo mogą mieć dobry wpływ na dzieci, badania na to wskazują
Najnowsze badania wskazują na istnienie silnego związku pomiędzy graniem w gry wideo a rozwojem mózgu i wynikami funkcji poznawczych u dzieci.

Kilkoro badaczy z American Medical Association, publikujących w serwisie JAMA Network Open, przeprowadziło badanie kliniczno-kontrolne, za przyczynek do którego posłużyło pytanie o charakter związku między grami wideo a funkcjami poznawczymi u dzieci (via The Verge). Na potrzeby testu wykorzystano dane z badania rozwoju poznawczego mózgu nastolatków z 2019 i 2020 roku (ang. Adolescent Brain Cognitive Development, ABCD). W sumie analizie poddano dane 2217 dzieci w wieku od dziewięciu do dziesięciu lat, z czego:
- 63,1% stanowiły dziewczynki, a 36,9% chłopcy;
- 38,5% stanowiły osoby grające co najmniej 21 godzin tygodniowo, a 61,5% – takie, które nigdy nie grały w gry wideo (dzieci grające od czasu do czasu nie zostały uwzględnione w badaniu).
Młodzież uczestnicząca w ABCD regularnie jest poddawana rezonansowi magnetycznemu mózgu, testom przesiewowym w kierunku zaburzeń psychicznych, kontroli zdrowia fizycznego, różnym zadaniom poznawczym etc. Badacze z AMA postanowili przeanalizować te dane, które mają związek z koncentracją, kontrolą impulsów oraz pamięcią dzieci.
Okazało się, że młode osoby regularnie grające w gry wideo:
- mają lepiej rozwinięte zdolności motoryczne niż ich niegrający rówieśnicy;
- szybciej, łatwiej i dokładniej zapamiętują informacje;
- przejawiały większą aktywność mózgu w obszarach związanych z koncentracją i pamięcią podczas wykonywania testów.
Co więcej, nie zauważono istotnych różnic pomiędzy obiema analizowanymi grupami w badaniach zdrowia psychicznego – niejako podważając w ten sposób często stawianą hipotezę, jakoby gry wideo były szkodliwe dla rozwoju emocjonalnego dzieci. Niemniej omawiający wyniki przytoczonego badania Kirk M. Welker zwrócił uwagę, że wiele analogicznych analiz wykazuje np. zwiększoną tolerancję na przemoc u dzieci, które grają w brutalne gry (m.in. pierwszoosobowe strzelanki).
Niezależnie od tego badanie i tak nie pozwala jednoznacznie stwierdzić, by granie w gry wideo poprawiało sposób funkcjonowania mózgu. Można jedynie mówić o zaobserwowaniu silniejszego niż dotychczas związku pomiędzy tymi dwoma aspektami, który z pewnością będzie stanowił podstawę do dalszych analiz. Jak bowiem stwierdziła Nora Volkow, dyrektor amerykańskiego Narodowego Instytutu ds. Narkomanii (ang. National Institute on Drug Abuse, NIDA):
Niniejsze badanie pogłębia nasze coraz większe zrozumienie powiązań między graniem w gry wideo a rozwojem mózgu.
Komentarze czytelników
zanonimizowany1373004 Generał
Też mi odkrycie.
Każdy wie, że dzieci to najbardziej ciekawskie stworzenia na ziemi. Ciągle zadają mnóstwo różnych, czasami nawet trudnych pytań. Szybciej się uczą i też są wrażliwe. Czym się zajmują i co widziały, to szybciej się rozwijają pewne cechy wraz z dorastanie.
badanie i tak nie pozwala jednoznacznie stwierdzić, by granie w gry wideo poprawiało sposób funkcjonowania mózgu
Bo gry są bardzo różne? Nie wszystkie gry nadają się do celów edukacyjne.
Jaya Generał
Dziecko wciągnięte w "Minecrafta" nie będzie chciało się uczyć w szkole, za to prędzej zostanie tym grafikiem czy programistą.
Trochę jest prawdy i bredni na temat mniejszej kreatywności dzieci przed ekranem. Liczy się głównie czy pasywnie/aktywnie spędza czas.
Zbliżony jest temat uniwersytetów artystycznych. Tam jest konflikt tradycyjnych niepraktycznych dzisiaj metod VS grafika komputerowa. Jakbym nauczył się Blendera3D to nie chciałoby mi się ciągle chodzić do szkoły gdzie robi się tylko dłutem.
DocHary Generał

Proces uczenia dzieci poprzez gry rodzice zwykle zaprzepaszczają dając srajfona, a dalej róbta co chceta. Przykład z bajek, np. jak dzieci same dostaną do obsługi Netflixa, to z dużym prawdopodobieństwem wybiorą jakieś chore gówno typu Battle Kitty.
SpookyYuuki Generał

Gorzej z tymi graczami co w mmo grają. Kumpel jak do mnie coś powie to się czasem zastanawiam czy to po polsku czy już po angielsku.
A.l.e.X Legend

po sobie mogę stwierdzić że gry od początku mojego dzieciństwa a gram od 5 roku życia miały rewelacyjny wpływ, właściwie są hobby nałogiem z którego nie wyrosnę aż do śmierci :)