Sony niepokoi graczy pomysłem, który wydaje się być zaczerpnięty wprost z serialu Black Mirror. Umożliwiłoby to cenzurowanie gier wideo w czasie rzeczywistym

Sony patentuje opartą na sztucznej inteligencji technologię cenzurowania gier w czasie rzeczywistym, która brzmi jak scenariusz odcinka Black Mirror.

Piotr Doroń

1
Sony niepokoi graczy pomysłem, który wydaje się być zaczerpnięty wprost z serialu Black Mirror. Umożliwiłoby to cenzurowanie gier wideo w czasie rzeczywistym, źródło grafiki: Sony / Naughty Dog.
Sony niepokoi graczy pomysłem, który wydaje się być zaczerpnięty wprost z serialu Black Mirror. Umożliwiłoby to cenzurowanie gier wideo w czasie rzeczywistym Źródło: Sony / Naughty Dog.

W dobie gorącej debaty nad etyką i rolą sztucznej inteligencji, Sony dolewa oliwy do ognia. Japoński gigant zgłosił patent o nazwie: „Automatyczna i spersonalizowana edycja treści wideo przy użyciu AI”. Pod tą nazwą kryje się zaawansowany system zdolny do modyfikowania rozgrywki w locie. Technologia ta miałaby pozwalać użytkownikom na tworzenie „spersonalizowanych filtrów”, dzięki którym gra automatycznie wykrywałaby i usuwała niepożądane treści.

Dokumentacja opisuje mechanizmy rodem z filmów science-fiction: system mógłby w czasie rzeczywistym wyciszać wulgaryzmy, nakładać paski cenzury, rozmywać obraz, a nawet wykorzystywać technologię deepfake, by podmieniać obiekty lub zmieniać kwestie dialogowe. Sony argumentuje użyteczność tego rozwiązania nie tylko kontrolą rodzicielską, ale też komfortem graczy cierpiących na fobie. Jako przykład podano możliwość usunięcia z ekranu klaunów czy pająków, jeśli użytkownik sobie tego zażyczy.

Jeden z dołączonych do patentu schematów obrazujących działanie funkcji. Źródło: Sony
Jeden z dołączonych do patentu schematów obrazujących działanie funkcji. Źródło: Sony

Pomysł ten budzi jednak uzasadnione obawy o integralność wizji artystycznej twórców. Krytycy wskazują na tytuły takie jak The Last of Us Part II, gdzie brutalność i dyskomfort są celowymi środkami wyrazu, niezbędnymi do zrozumienia emocjonalnego ciężaru historii. Wycięcie drastycznych scen przez AI mogłoby wypaczyć sens dzieła, tworząc ugrzeczniony, pozbawiony głębi produkt.

Warto jednak zachować chłodną głowę. Rejestracja patentu w branży technologicznej często służy jedynie zabezpieczeniu praw do pomysłu „na wszelki wypadek” i nie jest równoznaczna z wdrożeniem funkcji. Historia Sony zna przypadki futurystycznych patentów (jak łączenie konsol PS3 w projektor holograficzny), które nigdy nie wyszły poza fazę dokumentacji. Istnienie tego projektu nie oznacza więc, że cenzura w PlayStation 6 jest przesądzona, choć sam kierunek poszukiwań korporacji daje do myślenia.

The Last of Us: Part II

The Last of Us: Part II

PlayStation
Data wydania: 19 czerwca 2020
The Last of Us: Part II - Encyklopedia Gier
9.0

GRYOnline

7.4

Gracze

9.3

OpenCritic

Wszystkie Oceny
Oceń

Piotr Doroń

Autor: Piotr Doroń

Z wykształcenia dziennikarz i politolog. W GRYOnline.pl od 2004 roku. Zaczynał od zapowiedzi i recenzji, by po roku dołączyć do Newsroomu i już tam pozostać. Obecnie szef tego działu, gdzie zarządza zespołem złożonym zarówno ze specjalistów w swoim fachu, jak i ambitnych żółtodziobów, chętnych do nauki oraz pracy na najwyższych obrotach. Były redaktor niezapomnianego emu@dreams, gdzie zagnała go fascynacja emulacją i konsolami, a także recenzent magazynu GB More. Miłośnik informacji, gier (długo by wymieniać ulubione gatunki), Internetu, dobrej książki sci-fi i fantasy, nie pogardzi również dopieszczonym serialem lub filmem. Mąż, ojciec trójki dzieci, esteta, zwolennik umiaru w życiu prywatnym.

Gaming będzie coraz droższy, bo trzy firmy kontrolują rynek i jedną z nich jest NVIDIA

Następny
Gaming będzie coraz droższy, bo trzy firmy kontrolują rynek i jedną z nich jest NVIDIA

„Wygląda jak wydrukowana w 3D”. Odyseja Christophera Nolana rozśmiesza i szokuje internautów, krytyka kostiumów nie milknie

Poprzedni
„Wygląda jak wydrukowana w 3D”. Odyseja Christophera Nolana rozśmiesza i szokuje internautów, krytyka kostiumów nie milknie

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl