Słodko-gorzka premiera Elden Ring: Nightreign. Grę kupiły już 2 miliony graczy, ale krytyki nie brakuje
Elden Ring: Nightreign sprzedaje się świetnie, zaliczyło solidny start na Steamie, ale zbiera mieszane opinie od graczy. Problemy są głównie natury technicznej.

Aktualizacja #2 (30 maja, godz. 17:12)
W dniu premiery Elden Ring: Nightreign zakupiło 2 miliony graczy na całym świecie (via oficjalne konto Elden Ring na X).
Aktualizacja #1 (30 maja, godz. 15:17)
W przyszłym tygodniu gra otrzyma łatkę 1.02, która usunie szereg błędów i poprawi solowe ekspedycje (m.in. poprzez zwiększenie liczby otrzymywanych run).
Oryginalna wiadomość (30 maja, godz. 10:07)
Chociaż Elden Ring: Nightreign okazał się jedną z najgorzej ocenianych gier FromSoftware ostatnich lat, to raczej dla nikogo nie będzie zaskoczeniem, że na premierę przyciągnął przed ekrany dużą liczbę graczy. Nie są oni jednak w pełni zadowoleni i wskazują na kilka istotnych problemów.
Imponująca liczba graczy
W chwili pisania tej wiadomości w Elden Ring: Nightreign na Steamie bawi się ponad 217 tysięcy graczy jednocześnie (via SteamDB). W szczytowym momencie było ich jednak aż 313 593. Choć wynik ten nie dorównuje rekordowi Elden Ringa – ponad 953 tysiące – i tak jest imponujący. Tym bardziej, że weekend dopiero się zaczyna i gra powinna zanotować jeszcze lepsze liczby.

Niedziałający matchmaking
Niestety, recenzje graczy prezentują się nieco gorzej. Na Steamie opublikowano ich już niemal 7 tysięcy, z czego jedynie 67% jest pozytywnych. Większość negatywnych opinii dotyczy kwestii technicznych, a w szczególności brakujących środków komunikacji oraz niedziałającego matchmakingu.
- Nightreign nie oferuje czatu głosowego, mimo iż jest grą kooperacyjną. Gracze podkreślają, że w tak wymagającej produkcji możliwość komunikacji byłaby bardzo przydatna – chociażby do ustalania taktyki. W efekcie grając z losowymi osobami, każdy działa na własną rękę, co prowadzi do frustracji i utrudnia dokonanie postępu.
- Rozwiązaniem może być gra solo, ale ta ma być mało przyjemna i bardzo trudna z uwagi na słabo przemyślane skalowanie. Jeszcze większym problemem zdaje się być jednak brak opcji grania wyłącznie w dwuosobowym składzie. Warto jednak zaznaczyć, że FromSoftware rozważa dodanie tej opcji w przyszłości.
- Niezadowalająca jest także prędkość dobierania graczy. Niektórzy zgłaszają, że oczekiwanie trwa nawet i godzinę – szczególnie w przypadkach, gdy dwie osoby szukają trzeciego gracza. Może to wynikać z faktu, że dwuosobowych grup jest znacznie więcej niż solowych graczy. Wystarczy zajrzeć na Reddita, gdzie znajdziemy mnóstwo ogłoszeń od osób poszukujących trzeciego członka drużyny.
- Problem matchmakingu zdaje się być jeszcze większy na konsolach PS4 i PS5, gdyż został oficjalnie zaadresowany przez FromSoftware. Support studia zalecił zatrzymanie kolejki i wejście do niej ponownie. Warto w tym miejscu dodać, że oceny Nightreign w PS Store prezentują się nieco lepiej niż na Steamie – na 1,4 tysiąca opinii gra uzyskała średnią na poziomie 4,25/5.
Problemy techniczne
To jednak nie wszystko. Zgodnie z tradycją Elden Ring: Nightreign, podobnie jak wiele wcześniejszych gier studia, nie zachwyca pod względem technicznym. Gracze zgłaszają, że gra nie uruchamia się poprawnie, występują liczne spadki liczby klatek na sekundę oraz tzw. stuttering. Dodatkowo brakuje opcji wyłączenia limitu klatek 60 fpsów oraz wsparcia dla szerokich ekranów.
FromSoftware odniosło się już do problemu stutteringu na PC i zaleciło, aby w przypadku jego wystąpienia uruchomić grę w trybie „borderless window”.
Warto również wspomnieć, że Nightreign korzysta z zabezpieczenia DRM o nazwie GuardIT oraz działającego na poziomie jądra systemu oprogramowania Easy Anti-Cheat, które wymaga ręcznego usunięcia po odinstalowaniu gry.
Jak widać, nowe dzieło FromSoftware boryka się obecnie z wieloma problemami. Nie jest to jednak nic, czego nie dałoby się naprawić aktualizacjami, co miejmy nadzieję nastąpi możliwie jak najszybciej.
Elden Ring: Nightreign dostępny jest na PC oraz konsolach PS4, PS5, XOne i XSX/S.