Red Dead Redemption 2 i Bloodborne nieoczekiwanie mają ze sobą coś wspólnego. Twórca GTA wskazał źródło wiarygodności otwartych światów w grach

Współzałożyciel Rockstar Games Dan Houser zdradził, że podczas prac nad Red Dead Redemption 2 inspirował się nie tylko westernami, lecz także literaturą wiktoriańską. Zdaniem twórcy GTA książki mają sporo wspólnego z grami.

Kamil Kleszyk

Komentarze
Red Dead Redemption 2 i Bloodborne nieoczekiwanie mają ze sobą coś wspólnego. Twórca GTA wskazał źródło wiarygodności otwartych światów w grach, źródło grafiki: Rockstar Games / Frogwares.
Red Dead Redemption 2 i Bloodborne nieoczekiwanie mają ze sobą coś wspólnego. Twórca GTA wskazał źródło wiarygodności otwartych światów w grach Źródło: Rockstar Games / Frogwares.

Dan Houser, współzałożyciel Rockstar Games i główny twórca fabuł do serii GTA oraz Red Dead Redemption, zdradził w rozmowie z The Guardian, że nad jednym z największych hitów studia pracował z zupełnie nieoczywistym zestawem lektur. Okazuje się, że klimat Red Dead Redemption 2 w równym stopniu kształtowały filmy o Dzikim Zachodzie, co literatura wiktoriańska (lata 1837–1901). Oczywiście inspiracje te nie są widoczne na pierwszy rzut oka, jak choćby w Bloodborne, ale niejako stanowią one wspólny element obu produkcji.

Houser przyznał, że podczas tworzenia RDR2 intensywnie zagłębiał się w klasyczne powieści epoki wiktoriańskiej. Słuchał ich w formie audiobooków codziennie w drodze do biura, chłonąc styl i sposób prowadzenia narracji charakterystyczny dla takich autorów, jak George Eliot czy twórca Sherlocka Holmesa, Arthur Conan Doyle.

W tym celu [aby stworzyć RDR2 – dop. red.] pochłonąłem mnóstwo powieści wiktoriańskich. Codziennie w drodze do i z pracy słuchałem audiobooka Middlemarch [George'a Elliota]. Bardzo mi się podobał – tłumaczył.

Według niego taka lektura pomogła nadać fabule gry bardziej „powieściowy” charakter – zależało mu, by narracja była bogatsza, wielowątkowa i mocno osadzona w realiach świata Red Dead Redemption 2. Twórca podkreślił, że przy tak dopracowanej, widowiskowej oprawie wizualnej historia musiała być wystarczająco ambitna, by jej dorównać.

Dickens i otwarte światy – zaskakująco bliskie sobie

Nie tylko RDR2 wyrosło z literackich inspiracji – a przynajmniej nie celowo. Houser wspomniał sytuację, kiedy podczas trasy promocyjnej Grand Theft Auto IV jeden z dziennikarzy porównywał serię do twórczości Dickensa. Początkowo uznał to za przesadzony komplement, ale z czasem zauważył, że oba światy – choć wywodzą się z zupełnie innego medium – opierają się na podobnym założeniu: ukazazują społeczeństwo w pełnym przekroju, z różnymi warstwami, charakterami i zależnościami.

Jeśli spojrzeć na Dickensa, Zolę, Tołstoja lub innych autorów, można odnieść wrażenie, że cały świat jest tutaj – właśnie to staramy się osiągnąć w grach z otwartym światem. To pokręcony pryzmat, spojrzenie na społeczeństwo, które jest interesujące w taki czy inny sposób – wyjaśnił Houser.

Deweloper zwrócił też uwagę, że książki mają „rozciągniętą narrację” – podobnie jak gry ze swoimi zadaniami pobocznymi i wątkami porozrzucanymi po otwartym świecie. Twórca podkreślił też, iż klasyczna literatura tamtej epoki operuje silnym poczuciem „fizyczności”, skupiając się na ciągłości wydarzeń i realnej obecności bohaterów w przestrzeni – co dobrze współgra z naturą gier wideo, opierających się właśnie na eksploracji i ruchu.

Przypomnijmy, że obecne wystąpienia Housera to część trasy promocyjnej książki A Better Paradise. W trakcie poprzednich wywiadów założyciel studia Absurd Ventures zdradził kulisy produkcji Red Dead Redemption 2, wspomniał o wrogim nastawieniu amerykańskich władz do Rockstara w czasach największych kontrowersji wokół GTA oraz podzielił się przemyśleniami dotyczącymi rozwoju sztucznej inteligencji.

  1. Ustaw GRYOnline.pl jako preferowane źródło wiadomości w Google
Red Dead Redemption 2

Red Dead Redemption 2

PC PlayStation Xbox
Data wydania: 26 października 2018
Red Dead Redemption 2 - Encyklopedia Gier
9.3

GRYOnline

8.8

Gracze

9.2

Steam

9.6

OpenCritic

Wszystkie Oceny
Oceń

Kamil Kleszyk

Autor: Kamil Kleszyk

Na łamach GRYOnline.pl ima się różnorodnych tematyk. Możecie się zatem spodziewać od niego zarówno newsa o symulatorze rolnictwa, jak i tekstu o wpływie procesu Johnnego Deppa na przyszłość Piratów z Karaibów. Introwertyk z powołania. Od dziecka czuł bliższy związek z humanizmem niż naukami ścisłymi. Gdy po latach nauki przyszedł czas stagnacji, wolał nazywać to „szukaniem życiowego celu”. W końcu postanowił zawalczyć o lepszą przyszłość, co zaprowadziło go do miejsca, w którym jest dzisiaj.

Ta jedna planszówka zrobiła mi pół życia towarzyskiego. Z lampką do czytania tworzy idealny zimowy duet - a to nie koniec okazji

Poprzedni
Ta jedna planszówka zrobiła mi pół życia towarzyskiego. Z lampką do czytania tworzy idealny zimowy duet - a to nie koniec okazji

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl