Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 9 grudnia 2008, 09:28

autor: Szymon Liebert

Porównania DX9 z DX10 w Far Cry 2 ciąg dalszy i darmowe misje od Intela

Kilka dni temu mieliśmy okazję przedstawić testy dotyczące prędkości działania Far Cry 2 na DirectX 10. Według nich, dzięki nowej technologii gra działała nieco szybciej. Kolejny materiał opublikowany w sieci oferuje porównanie grafiki wyświetlanej przy pomocy DX9 i DX10. Czy gra rzeczywiście wygląda lepiej? Ponadto, firma Intel „wypuściła” darmowy zestaw map, tylko dla posiadaczy pecetów.

Kilka dni temu mieliśmy okazję przedstawić testy dotyczące prędkości działania Far Cry 2 na DirectX 10. Według nich, dzięki nowej technologii gra działała nieco szybciej. Kolejny materiał opublikowany w sieci oferuje porównanie grafiki wyświetlanej przy pomocy DX9 i DX10. Czy gra rzeczywiście wygląda lepiej? Ponadto, firma Intel „wypuściła” darmowy zestaw map, tylko dla posiadaczy pecetów.

Testy porównawcze pomiędzy zbliżonymi do siebie technologiami często bywają złudne i trudne do przeprowadzenia, gdyż po prostu nie sposób zauważyć jakiejkolwiek różnicy pomiędzy nimi. Serwis [H] Enthusiast postanowił ponownie wypróbować naszą spostrzegawczość i zaoferował małą grę z cyklu „znajdź różnice”. Na tapecie znalazł się oczywiście wspomniany już Far Cry 2, który graficznie okazał się wyjątkowo udany, przedstawiając niesamowicie żywe połacie afrykańskiego terenu. Wcześniej serwis sprawdził jak gra działa na różnych kartach grafiki oraz wykazał wspomniane różnice w wydajności pomiędzy DX9 i DX10.

Porównań dokonano przy maksymalnych ustawieniach programu, wykorzystując karty GeForce GTX 280 i AMD Radeon HD 4870, uzbrojone w najnowsze sterowniki. Pomiędzy kartami firm NVIDIA i AMD nie odnotowano żadnych różnic w kwestii wyświetlaniu obrazu.

Porównania DX9 z DX10 w Far Cry 2 ciąg dalszy i darmowe misje od Intela - ilustracja #1

Cienie po prawej dostały lekkiej czkawki

Na pierwszy ogień poszły cienie. Okazuje się, że głównym plusem i przewagą dziesiątej edycji DirectX jest lepsze wygładzanie ich krawędzi. Wyglądają one ładniej, chociaż jak zauważyli twórcy porównania, w pewnych sytuacjach pojawiły się pewne niedociągnięcia – na DX10 wyraźniej bowiem widać różnicę w jakości cieni znajdujących się blisko bohatera i daleko. Ta rozbieżność zaciera się w przypadku starszej technologii. Niezbyt ładnie zdaniem testerów wygląda również sytuacja pokazana na obrazku powyżej. Na DX10 cienie na cementowej powierzchni murka tworzą jak gdyby dziwne paski o różnym natężeniu światła.

Porównania DX9 z DX10 w Far Cry 2 ciąg dalszy i darmowe misje od Intela - ilustracja #2

Stawiając ogrodzenie postaw na DirectX 10 – wygląda ładniej.

DX10 wygląda też podobno lepiej jeśli skupimy się na oświetleniu. Przede wszystkim, nowszy system domyślnie powoduje wyświetlanie nieco jaśniejszych i mocniejszych barw, co zdaniem autorów porównania prezentuje się lepiej. Wątpliwości nie ma w przypadku wygładzania krawędzi (czyli tak zwanego antialiasingu). Na tym polu DirectX 10 jest zdecydowanie lepszy. Szczególnie ładnie prezentuje się wygładzanie powierzchni przeźroczystych (ogrodzenie powyżej).

Ostatnią fazą testu było sprawdzenie kilku kluczowych dla gry efektów – jakości przelewanej krwi oraz rozniecanego ognia, ale i rozmycia, wody i trawy. W przypadku pierwszej i drugiej wymienionej cechy, czyli krwi i ognia, sprawa jest prosta – różnic nie odnotowano. Autorzy wyrazili tylko ubolewanie z niewykorzystania przez producenta Soft Particles, efektu dostępnego na DX10. Właściwie różnic brak również w przypadku rozmycia i wody, jednak już trawa okazała się bardziej problematyczna. Okazuje się, że na DX10 zdarza jej znikać i ogólnie jest jej znacznie mniej.

Tak więc, pomiędzy DX9 a DX10 w Far Cry 2 występuje różnica, chociaż w wielu przypadkach jest ona mocno subiektywna. Nowsza technologia oferuje nieco lepsze oświetlenie, wygładzanie cieni i zdecydowanie bardziej „miękkie” krawędzie. Nie da się ukryć, że sporo z tych niuansów graficznych zarezerwowanych jest jednak dla wyjątkowo dociekliwych użytkowników, gdyż wielu graczy różnic po prostu nie zauważy lub po prostu je zignoruje. Prawdopodobnie dotyczy to nawet nieszczęsnej znikającej trawy, bo któż liczy źdźbła i chaszcze, gdy wokół toczy się wojna o diamenty?

Porównania DX9 z DX10 w Far Cry 2 ciąg dalszy i darmowe misje od Intela - ilustracja #3

Kable kablom nierówne.

 

Graficzne szczególiki schodzą na dalszy plan tym bardziej, że pecetowi użytkownicy, którzy wciąż nie mają pewności czy na tę platformę pojawi się dodatek DLC do drugiej świetnej odsłony serii Far Cry, otrzymali dziś całkiem ciekawy prezent od firmy Intel. Jeden z dwóch najbardziej znanych producentów procesorów na świecie, zaproponował nam dodatkowe misje zupełnie za darmo. Paczkę można ściągnąć bez żadnych opłat ze strony oficjalnej korporacji lub bezpośrednio z naszego portalu.

Mały dodatek zapewni graczom 3 godziny zabawy ekstra. Pierwszą z dwóch misji jest The Morrocan, w której musimy udać się w rejon Leboa-Sako do starego fortu, gdzie rezyduje pewien Marokańczyk mogący mieć informacje o Jackalu. W drugim zadaniu, The American, będziemy podążać śladem naszego poprzednika, który wpadł na trop szukanej przez nas postaci w północnych rejonach terenu, w okolicy wioski Dogon. Zadania musimy wykonywać w powyższej kolejności, gdyż drugie będzie dostępne dopiero po ukończeniu pierwszego.

Tymczasem, na forum Ubisoftu, użytkownicy donoszą, że powyższa paczka tak naprawdę dodatkowych zadań nie zawiera, gdyż są one już zaimplementowane w grze. Podobno plik Intela po prostu je odblokowuje i w rzeczywistości w Far Cry 2 pecetowi użytkownicy mogą odnaleźć nie dwie, a 8 sekretnych zleceń. Kolejnymi są również między innymi misje dostępne pozornie tylko ekskluzywnie dla osób, które zamówiły grę przed premierą: The Georgian, The Bolivian, Le Francais, The Brit, The Predecessor, The Bullet. Aby uzyskać do nich dostęp prawdopodobnie wystarczy użyć jednego z kodów, na ekranie odpowiedzialnym za dodatkową zawartość w menu gry.