Ponad 26% twórców gier z Europy straciło pracę w ostatnim roku. Chcąc znaleźć nową, godzą się na coraz gorsze oferty
„Tegoroczne wyniki wyraźnie pokazują rosnące poczucie niestabilności wśród pracowników branży gier”. Badanie obejmujące osoby z gamedevu pokazuje, że coraz częściej godzą się one na gorsze warunki finansowe lub niższe stanowiska.

Internetowa platforma rekrutacyjna InGame Job oraz firma Values Value podzieliły się wynikami z badania zatytułowanego Big Games Industry Employment Survey. Według danych ponad 26% ankietowanych w Europie straciło w zeszłym roku pracę w gamedevie, z czego 10% nadal nie znalazło zatrudnienia. Ogółem do 2025 roku całkowicie branżę gier opuściło 13% osób.
Poszukiwania pracy trwają dłużej, a w niektórych zawodach – takich jak programowanie – obserwujemy trend, w którym ludzie przy zmianie pracy akceptują mniej korzystne warunki, na przykład niższe pensje lub mniej prestiżowe stanowiska – powiedziała w rozmowie z serwisem GameIndustry.biz Tanja Loktionova, założycielka Values Value oraz współzałożycielka InGame Job.
Większość ankietowanych (87%) uznała, że to pieniądze są najważniejszym czynnikiem podczas poszukiwań nowego stanowiska. Wyprzedził on takie motywacje, jak ekscytujące projekty i perspektywy rozwoju. Według danych z lat 2023–2025 spadła wysokość wynagrodzenia na większości stanowisk w branży gier – wyjątek stanowią pracownicy artystyczni oraz testerzy. Nadal widoczna jest różnica w zarobkach w zależności od płci, przy czym kobiety nie tylko zarabiają mniej, ale też mają niższe oczekiwania niż mężczyźni.

Zmiany w zarobkach w latach 2023-2025 w różnych sektorach gamedevu.GameIndustry.biz / InGame Job / Values Value
Badania pokazują, że w ciągu ostatnich dwóch lat zmieniło się podejście do sztucznej inteligencji. Pracownicy branży gier coraz częściej postrzegają ją jako przydatne narzędzie. Przełożyło się to na dwukrotny wzrost osób korzystających z AI – w 2025 roku sięgnęło po nią 63% respondentów z Unii Europejskiej i 69% spoza niej.
Tegoroczne wyniki wyraźnie pokazują rosnące poczucie niestabilności wśród pracowników branży gier. Co czwarty ankietowany doświadczył w minionym roku zwolnień lub redukcji zespołu, a 13% całkowicie opuściło branżę. Wśród specjalistów na poziomie juniorskim aż 39% zrezygnowało z pracy w tej dziedzinie – to ogromna liczba, wyższa niż w poprzednich latach, według naszych danych – podkreśliła Tanja Loktionova.
W badaniach zatrudnienia w branży gier udział wzięło 1650 ankietowanych z 85 krajów, w tym Polski, Francji, Hiszpanii oraz Ukrainy. Dominowali wśród nich mężczyźni, kobiety stanowiły 25%, a 19% to osoby, które określiły swoją płeć jako „inne”. Dane obejmują informacje uzyskane od pracowników juniorskiego (8%) i średniego szczebla (24%), a także liderów (29%). Badanie przeprowadzono w okresie od marca do czerwca 2025 roku.