„Pokłóciłem się wtedy z projektantami”. Producent Skyrima osobiście zbalansował jeden z największych hitów RPG w historii tuż przed premierą

Producent The Elder Scrolls V: Skyrim, Jeff Gardiner, opowiedział o tym, jak na kilka tygodni przed premierą podjął się samodzielnego zbalansowania hitowej produkcji.

Kamil Kleszyk

„Pokłóciłem się wtedy z projektantami”. Producent Skyrima osobiście zbalansował jeden z największych hitów RPG w historii tuż przed premierą, źródło grafiki: Bethesda Softworks.
„Pokłóciłem się wtedy z projektantami”. Producent Skyrima osobiście zbalansował jeden z największych hitów RPG w historii tuż przed premierą Źródło: Bethesda Softworks.

Wydane w 2011 roku The Elder Scrolls V: Skyrim okazało się gigantycznym hitem w portfolio Bethesdy. Nie wiadomo jednak, czy kultowy RPG spotkałby się z takim uznaniem, gdyby nie wkład producenta Jeffa Gardinera w jego udoskonalenie na ostatniej prostej przed premierą.

W wywiadzie dla serwisu PC Gamer weteran Bethesdy ujawnił, że na kilka tygodni przed premierą Skyrima pomiędzy deweloperem a resztą ekipy trwał spór w kwestii balansu gry. Zdaniem Gardinera projektanci zbyt mocno chcieli polegać na „danych i symulacji”, które nie oddawały rzeczywistego zachowania graczy.

Pokłóciłem się wtedy z projektantami. Chcieli robić różne rzeczy za pomocą danych i symulacji. […] Oni przeprowadzali symulacje AI, w których NPC i potwór walczyli ze sobą, a jeśli z przeszło 10 prób symulowany gracz wygrał ponad 50% starć, to uznawali, że jest to zrównoważone. Ja wtedy na to: „Oni się nie asekurują. AI może zrobić tylko kilka rzeczy”.

Zamiast tego sztuczna inteligencja ograniczała się tylko do ataku. Gardiner przyznał, że widział już coś takiego w przypadku Obliviona.

W Oblivionie miałeś problem z Clannfearami, którzy cię ogłuszali, co było najbardziej frustrujące. Ale AI, gdy została ogłuszona, robiła coś innego niż gracz – kontynuował.

Gardiner postanowił więc wziąć sprawy w swoje ręce i przez dwa tygodnie dopracowywał balans walki w Skyrimie.

[…] zagrałem z tymi wszystkimi różnymi archetypami, a następnie dostosowałem przeciwników, broń i inne rzeczy. Tuż przed wydaniem spędziłem na tym dwa tygodnie i pomyślałem: „Cóż, mam nadzieję, że to jest dobre” – dodał.

Deweloper przyznał, że mógł sobie pozwolić na takie działanie, ponieważ dysponował odpowiednim doświadczeniem i zbudował sobie szacunek wśród projektantów. Jednak jego zdaniem nie wszyscy producenci mogą się tak angażować.

Jest wielu producentów, którzy tego nie robią i prawdopodobnie jest wielu producentów, którzy nie powinni tego robić. Nie oskarżam moich kolegów. Byłem w wyjątkowej sytuacji, w której wykonywałem kreatywną pracę przez wiele lat i na wysokim poziomie, gdzie byłem odpowiedzialny za takie decyzje – podkreślił na koniec.

Ostatecznie Skyrim uzyskał średnią ocen od mediów na poziomie 96/100 w serwisie Metacritic (i 8,6/10 od użytkowników), a na Steamie może się pochwalić 94% pozytywnych opinii.

The Elder Scrolls V: Skyrim

The Elder Scrolls V: Skyrim

PC PlayStation Xbox
po premierze

Data wydania: 11 listopada 2011

Informacje o Grze
8.4

GRYOnline

8.5

Gracze

9.5

Steam

OCEŃ
Oceny
Podobało się?

4

Kamil Kleszyk

Autor: Kamil Kleszyk

Na łamach GRYOnline.pl ima się różnorodnych tematyk. Możecie się zatem spodziewać od niego zarówno newsa o symulatorze rolnictwa, jak i tekstu o wpływie procesu Johnnego Deppa na przyszłość Piratów z Karaibów. Introwertyk z powołania. Od dziecka czuł bliższy związek z humanizmem niż naukami ścisłymi. Gdy po latach nauki przyszedł czas stagnacji, wolał nazywać to „szukaniem życiowego celu”. W końcu postanowił zawalczyć o lepszą przyszłość, co zaprowadziło go do miejsca, w którym jest dzisiaj.

Ostatnie tchnienie marki Legacy of Kain pod skrzydłami Square Enix. Nosgoth miało być nietypową odsłoną serii

Następny
Ostatnie tchnienie marki Legacy of Kain pod skrzydłami Square Enix. Nosgoth miało być nietypową odsłoną serii

Więcej studiów może ucierpieć w wyniku „dramatycznych decyzji” wydawcy Marvel Rivals. Na liście jest polski deweloper

Poprzedni
Więcej studiów może ucierpieć w wyniku „dramatycznych decyzji” wydawcy Marvel Rivals. Na liście jest polski deweloper

Kalendarz Wiadomości

Nie
Pon
Wto
Śro
Czw
Pią
Sob

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl