Podsumowanie rynku gier w 2017 roku: pecety na równi z konsolami
Jako że zbliża się koniec roku, pora na wszelkiego rodzaju podsumowania. Dziś możemy przyjrzeć się statystykom związanym z rynkiem gier wideo od GamesIndustry.biz. Okazuje się, że zyski ze sprzedaży na komputerach osobistych są niemal tak wysokie jak te ze sprzedaży produkcji na wszystkie konsole razem wzięte - a i tak obie te grupy platform są daleko w tyle za urządzeniami mobilnymi.
Grzegorz Chmielewski

Koniec roku to naturalny czas na wszelkie podsumowania. Z rezultatów tego opublikowanego przez serwis GamesIndustry.biz ucieszą się szczególnie gracze pecetowi. Analizując dane z 2017 roku, nie sposób nie zauważyć, że rynek gier na komputery osobiste (z zyskami na poziomie 32,3 miliarda dolarów) jest niemal tak duży jak rynek konsolowy – sprzedaż produkcji na wszystkie konsole wygenerowała w 2017 roku 33,3 miliarda dolarów. Obie te wartości bledną jednak przy grach mobilnych, które przyniosły ich twórcom, bagatela, 50,4 miliarda dolarów, co poza byciem sukcesem samym w sobie, stanowi ogromny, ponad 23-procentowy wzrost w porównaniu z zeszłym rokiem. Te kwoty przekładają się na 43-procentowy udział w rynku produkcji mobilnych, 29% dla gier konsolowych i o jeden procent mniejszy dla gier na PC.
Z raportu wyłania się jeszcze wiele innych, ciekawych wniosków, z których część prezentujemy poniżej, natomiast osoby, które szczególnie kochają cyferki mogą przyjrzeć się wszystkim statystykom pod tym linkiem (w języku angielskim).
- Przychody ze sprzedaży gier pudełkowych wynoszą 11,4 miliarda dolarów na konsolach i 3,2 miliarda na pecetach.
- Gry w wersji cyfrowej zarobiły na konsolach 21,9 miliarda dolarów, a na PC – 29,1 miliarda.
- 5 największymi wydawcami (na rynku brytyjskim) były kolejno firmy: Electronic Arts, Activision Blizzard, Nintendo, Ubisoft i Sony.
- Najczęstszymi „bohaterami” artykułów w mediach były kolejno: Overwatch, Destiny 2, The Legend of Zelda: Breath of the Wild, Mass Effect: Andromeda, Pokemon Go, Star Wars Battlefront II, Horizon Zero Dawn, Injustice 2, Final Fantasy XV oraz Minecraft.
- Trzema najczęściej oglądanymi zwiastunami były filmiki z: Clash of Clans: Hog Rider 360 (58,6 miliona wyświetleń), Super Mario Odyssey (23,1 miliona) i Call of Duty: WWII (22,1 miliona).
- Produkcją z najwyższą średnią na portalu Metacritic było The Legend of Zelda: Breath of the Wild, zaś 5 z 10 gier z najwyższą średnią tego roku stanowiły dzieła Nintendo.
- Najczęściej ściąganymi grami mobilnymi były: Subway Surfers (160 milionów pobrań), Pokemon Go (145 milionów), My Talking Tom (117 milionów), Clash of Clans (99 milionów) i 8 Ball Pool (94 miliony).
- Grą wykorzystującą VR, która przyniosła największe zyski był w tym roku Superhot VR na pecetach (gra zarobiła 2,56 miliona dolarów), zaś na konsolach – Skyrim VR (który zapewnił twórcom 2,14 miliona dolarów).
- Łączna wysokość nagród w tegorocznych rozgrywkach e-sportowych wyniosła 105,9 miliona dolarów.
Po raz kolejny zestawienia finansowe dają nam dowód na to, że pogłoski o śmierci pecetów jako platformy do grania były mocno przesadzone. Co prawda konsole mogą pochwalić się większym wzrostem zysku w stosunku do poprzedniego roku (3,7%, gdy w przypadku PC było to 1,4%), lecz nie umniejsza to w żaden sposób pozycji „blaszaków” na tym rynku. Nie da się ukryć, że gry mobilne (na smartfony i tablety) i zawarte w nich mikrotansakcje przynoszą niewyobrażalne zyski twórcom tych produkcji – nic dziwnego, że firmy pokroju Nintendo czy Ubisoftu coraz częściej próbują swoich sił na tym polu.
- Źródło: GamesIndustry.biz
Kalendarz Wiadomości
Komentarze czytelników
zanonimizowany1225531 Generał
Nie, sugeruje to, że konsole wcale nie hamują żadnego rozwoju czego exy są przykładem. I tak, te kilka exów jest wyznacznikiem jakości. To, że pc jest o wiele mocniejszy nie znaczy, że wyznacza jakieś standardy. PC nie jest też platformą dla bardziej wymagających graczy, bo ci są tacy sami i na pc i na konsolach. Tylko pecetocy robią z siebie nie wiadomo co, a prawda jest tak, że łykają tak samo wszystko jak leci co obecny news to pokazuje.
zanonimizowany1173954 Senator
Szukajta fwnboyta dziuty w całym a ja cieszę się i gram bo mam dobrego PCa a konsola kosztuje grosze uzywka za 600zl to dla gracza nawet PCtowego nie problem całe szczęście więc nie ogranicza mnie exkluzywnosc gier.
Gorzej jest jak sie jest graczem wymagającym i niezasobnym izaczyna się od konsoli.
Niech sobie będą konsole i PC byle ich za dużo się nie narobilo bo wtedy trzeba by kupować kilka urządzeń. Tak jak rynek vod dość problematywny jest za duzo różnych platform się robi.
zanonimizowany1173954 Senator
Kobiety podnijaja statystyki mobilne.
zanonimizowany1173954 Senator
Na PC to tak gdzieś z 10 do max 20% pudełka obecnie i to biorąc pod uwagę również starsze tytuły. Tam to głównie elektroniczna dystrybucja.
domino310 Generał

Ernest1991
Sugerujesz, że w gry AAA na PC się nie gra?
Cz te kilka exów czynią z konsoli jakiś wyznacznik jakości?
PC jest otwartą platformą, więc nie widzę powodu żeby ograniczać się w porównaniach do zamkniętej struktury konsol, dzięki temu modderzy potrafią doprowadzić niektóre tytuły do naprawdę niesamowitej jakości. Również te starsze.