Death Stranding 2 jest jedną z najważniejszych premier roku. Przygotowaliśmy dla was zatem przypomnienie świata, postaci i fabuły pierwszego Death Stranding.
Death Stranding 2: On the Beach jest jedną z najważniejszych premier roku. Jak można spodziewać się po grach Hideo Kojimy, fabuła jest bardzo ważnym elementem produkcji. Ponieważ Death Stranding 2 jest jednak bezpośrednią kontynuacją pierwszego Death Stranding, stanowiąc dalszy ciąg fabuły oraz rozwijając rozgrywkę, dobrze by było znać jedynkę, żeby zrozumieć sequel. Tym tekstem przypomnimy Wam pierwsze Death Stranding. Omawiamy w nim świat gry, wszystkich ważnych bohaterów, całą fabułę oraz wydarzenia, jakie miały miejsce przed fabułą. Przeczytanie newsa powinno przypomnieć wam zatem wszystkie informacje potrzebne do zrozumienia Death Stranding 2 lub pozwolić wam zacząć od sequela, jeśli nie chcecie zagrać w oryginał.
Tekst zawiera ogromne spoilery dotyczące pierwszego Death Stranding. Zdradzamy całość fabuły, zakończenie, wszystkie zwroty akcji i osobiste historie bohaterów.
Akcja Death Stranding rozgrywa się w niedalekiej przyszłości, w postapokaliptycznej Ameryce Północnej. Jedną z najważniejszych cech świata jest obecność dwóch wymiarów – świata rzeczywistego oraz Plaż. Plaże są swojego rodzaju personalizowanymi czyśćcami bądź przejściami do zaświatów. Każdy człowiek posiada własną Plażę, a po śmierci musi przez nią przejść, by dotrzeć na wieczny spoczynek. Podczas gdy ciało (nazywane Ha) pozostawało w świecie rzeczywistym, dusza (Ka) przechodziła na swoją Plażę. Kilkadziesiąt lat przed wydarzeniami gry, na skutek badania Plaż przez amerykański rząd, świat rzeczywisty i Plaże zostały ze sobą złączone.
Złączenie świata żywych ze światem umarłych sprawiło, że dusze umarłych zaczęły instynktownie wracać do swoich zwłok, zamiast przechodzić w zaświaty. Opętane w ten sposób zwłoki zamieniają się w wynurzonych - niewidzialne, agresywne widma uwięzione w świecie żywych. Rdzenie wynurzonych składają się z antymaterii, zaś ludzie z materii. Jeśli wynurzony pożre człowieka, kontakt materii z antymaterią stworzy gigantyczną eksplozję, która zmiecie z powierzchni ziemi wszystko w promieniu kilkudziesięciu kilometrów – eksplozje te nazywane są rozpróżniami. Niedługo po złączeniu obu światów zaczęło dochodzić do masowych rozpróżni, które niemal całkowicie zniszczyły cywilizację – wydarzenie to nazwano tytułowym wdarciem śmierci.
Po upływie kilku dekad resztki ludzkości żyją w odizolowanych bunkrach i miastach nazwanych Węzłami. Niezamieszkałe tereny są pełne wynurzonych, więc każda podróż skutkować może kolejną rozpróżnią. Ciało każdego zmarłego człowieka musi zostać skremowane nim zmieni się w wynurzonego. Przez wdarcie śmierci do atmosfery przedostała się obecna na Plażach, zakłócająca upływ czasu substancja, nazwana chiralium. Przez jej obecność deszcz stał się śmiertelnym niebezpieczeństwem, natychmiast postarza on bowiem wszystko, czego dotknie. Przetrwanie w ostatnich skupiskach ludzkości spoczywa na barkach kurierów dostarczających ważne przesyłki i zapasy. Obecność chiralium pozwoliła również jednak na przełom technologiczny i stworzenie sieci chiralnej, pozwalającej na natychmiastowy przesył danych między miastami. Niektórzy ludzie zaczęli również cierpieć na DOOMS – chorobę szerzącą koszmary, lecz w zamian pozwalającą na wyczuwanie lub nawet kontrolowanie wynurzonych.
Nowa prezydent pozostałości po USA, Bridget Strand, założyła rządową organizację Bridges, dedykowaną rozszerzeniu sieci chiralnej na cały kontynent. Poprzez badania naukowcy opracowali również sposób na omijanie wynurzonych – łącznikowe dzieci („ełdeki”), wcześniaki wycięte z ciężarnych kobiet po śmierci mózgowej, które, dzięki ich powiązaniu ze śmiercią, są w stanie wykrywać widma. Ekspedycja Bridges, dowodzona przez Amelie, chorującą na DOOMS córkę prezydentki, dociera aż na zachodnie wybrzeże Ameryki, lecz tam zostaje rozgromiona przez Homo Demens, grupę nihilistycznych terrorystów planujących zniszczyć resztki ludzkości. Sama Amelie zostaje pojmana przez przywódcę Homo Demens, Higgsa. Ostatnim ratunkiem dla Ameryki staje się zatem adoptowany syn rodziny prezydenckiej, Sam, obecnie pracujący jako niezależny kurier – jego zadaniem jest raz jeszcze połączyć kontynent siecią chiralną i uratować Amelie. Podczas swojej podróży odkrywa jednak, że wdarcie śmierci jest naturalnym zjawiskiem, powiązanym z kilkoma pradawnymi wymarciami – wdarcie związane z ludzkością było piątym w historii, wielkimi krokami natomiast zbliża się szóste, ostatnie wdarcie, które zniszczy nie tylko ludzkość, a cały wszechświat.
Podczas rutynowej dostawy do Węzła Centralnego Sam otrzymuje nagłe zlecenie od Igora, miejscowego utylizatora zwłok – w mieście odkryto zwłoki terrorysty Homo Demens, który zabił się w ustronnym miejscu. Ciało znaleziono bardzo późno i jest ono bliskie przemiany w wynurzonego, Sam zgadza się zatem pomóc Igorowi dowieźć zwłoki do najbliższej spalarni. Po drodze zostają jednak napadnięci przez hordę wynurzonych przyzwaną przez Higgsa, przywódcę Homo Demens. Wynurzeni pożerają Igora, wywołując rozpróżnię, która niszczy Węzeł Centralny. Jedynymi ocalałymi są Sam oraz Lou – łącznikowe dziecko przypisane do Igora, które Sam zabiera ze sobą.
Sam budzi się w bunkrze organizacji Bridges, przymusowo wyposażony w lokalizujące kajdanki czyniące z niego członka organizacji. Mimo niechęci zgadza się spotkać z umierającą prezydent i jego adoptowaną matką, Bridget, w Węźle Stołecznym. Ostatecznie zgadza się także kontynuować misję Bridges i rozbudować sieć chiralną – nie by połączyć Amerykę, lecz by uratować swoją siostrę Amelie, więzioną przez Higgsa na zachodnim wybrzeżu, w Węźle Granicznym. Sam i Lou tym samym rozpoczynają podróż na zachód, po drodze łącząc kolejne Węzły, bunkry i centra dystrybucyjne. W Węźle Portowym Sam po raz pierwszy stawia czoła Higgsowi i dowiaduje się o istnieniu czynnika wymarcia.
Z pomocą Fragile, Sam kontynuuje łączenie kontynentu i poznaje jej przeszłość po rozbrojeniu bomby nuklearnej podłożonej w jego paczce przez Higgsa. Zostaje kilkukrotnie napadany zarówno przez Higgsa, jak i przez Clifforda Ungera, wynurzonego żołnierza chcącego porwać Lou. Po drodze nawiązuje przyjaźnie z Fragile, Deadmanem, Mamą, Lockne i Heartmanem oraz zaczyna odczuwać ojcowskie instynkty wobec Lou. Odczuwa także częste wspomnienia jeszcze żywego wtedy Clifforda, w których wydaje się patrzeć na niego z perspektywy Lou.
Sam dociera do Węzła Granicznego, gdzie staje do walki z wynurzonymi Higgsa. Higgs zabiera Amelie na jej Plażę, a Sam i Fragile podążają za nim. Sam pokonuje Higgsa, który zostaje ukarany za porażkę utratą mocy. Fragile ostatecznie porzuca Higgsa na pustej Plaży bez drogi ucieczki z naładowaną bronią. Higgs zabija się, by uniknąć wiecznego uwięzienia na Plaży. Na Plażę nagle przybywa Die-Hardman i próbuje zabić Amelie by powstrzymać ostatnie wdarcie, nie jest w stanie jednak jej skrzywdzić – Cliff pojawia się by zaciągnąć swojego dawnego podwładnego z powrotem do świata żywych, a Amelie wyrzuca Sama ze swojej Plaży. Sam zdaje sobie sprawę, że to właśnie Amelie cały czas stała za Higgsem, a obecność sieci chiralnej, która przybliżyła cały naród do Plaży, pozwoli jej przedwcześnie rozpocząć ostatnie wdarcie. Kurier rozpoczyna podróż na wschód, z powrotem do Węzła Stołecznego, by przegrupować się ze swoimi sojusznikami i powstrzymać Amelie.
W drodze do Węzła Stołecznego Sam toczy ostatni pojedynek z Cliffem, który rozpoznaje w Samie swojego syna i zdaje sobie sprawę ze swojej pomyłki – nie szukał Lou, a Sama. Po odejściu Cliffa w zaświaty Sam przedziera się przez olbrzymią hordę wynurzonych, w tym ogromnego, latającego wieloryba, i dociera do Węzła Stołecznego. Razem ze wszystkimi sojusznikami opracowuje tam plan powstrzymania Amelie. Fragile teleportuje go z powrotem na jej Plażę, gdzie Sam ostatni raz stawia czoła Amelie.
Sam dowiaduje się, że ostatniego wdarcia nie da się powstrzymać, tylko spowolnić, a Amelie postrzega sprowadzenie szybkiego końca jako litość, zarówno dla siebie jak i dla całej ludzkości. Przezwycięża swoją fobię i przytula Amelie, przekonując ją, że mimo wszechobecnego cierpienia i nieuchronnego końca życie nadal jest tego warte. Amelie ostatecznie postanawia permanentnie odciąć się od reszty świata, przez tysiąclecia służąc jako strażniczka ostatniego wdarcia, powstrzymując je, aż nie nadejdzie czas końca. Na skutek nagłego przerwania ich połączenia, Sam zostaje uwięziony na swojej własnej Plaży. Choć kontempluje samobójstwo by uciec od wiecznej izolacji, zostaje znaleziony i ocalony przez Mamę, Lockne, Heartmana, Fragile i Deadmana, którzy z powrotem zaciągają go do świata żywych.
Po kilku tygodniach dochodzi do inauguracji Die-Hardmana jako nowego prezydenta Miast Zjednoczonych Ameryki. Die-Hardman wyjawia Samowi prawdę na temat śmierci Cliffa i swojego poczucia winy. Od Deadmana natomiast Sam otrzymuje złe wieści – termin użytku Lou minął, nie jest ona w stanie dłużej przeżyć w swojej kapsule, a usunięcie jej z kapsuły niemal na pewno równałoby się śmierci. Zgodnie z prawem Lou należy skremować, Deadman zachęca jednak Sama do dezercji i sprzeciwienia się ostatniemu rozkazowi. Sam przytula Deadmana, dziękuje mu za wszystko i rusza do spalarni, po drodze doświadczając wizji śmierci Cliffa i zdając sobie sprawę, że to on był łącznikowym dzieckiem podczas wizji, nie Lou. W spalarni Sam postanawia nie utylizować Lou i niszczy kajdanki łączące go z systemem Bridges, tym samym łamiąc prawo. Po otwarciu kapsuły i desperackiej reanimacji, Lou udaje się przeżyć, być może dzięki pomocy wynurzonych niemowląt objawiających się w spalarni. Sam oficjalnie przygarnia Lou i odchodzi by żyć dalej swoim życiem, nadając jej imię Louise – imię, jakie planował nadać dawno temu swojej zmarłej córce.
Zobacz także:
Więcej:Death Stranding - poradnik do gry
GRYOnline
Gracze
Steam
OpenCritic
9

Autor: Filip Melzacki
Student filologii angielskiej. W GRYOnline.pl pracuje od 2020 roku. Zaczynał w Encyklopedii, w następnych latach przeniósł się do działu tłumaczeń, a następnie do Poradników. Miłośnik gier indie, RPGów, gier taktycznych i platformówek. W wolnych chwilach pasjonuje się śpiewem i pływaniem. Wciąż marzy o kampanii DnD, która mogłaby odtworzyć magię tej pierwszej.