Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość Porady 23 czerwca 2025, 14:28

Nie grałeś w Death Stranding 1 albo nie pamiętasz, co się tam wydarzyło? Czas na wielkie przypomnienie fabuły przed premierą Death Stranding 2

Death Stranding 2 jest jedną z najważniejszych premier roku. Przygotowaliśmy dla was zatem przypomnienie świata, postaci i fabuły pierwszego Death Stranding.

Źródło fot. Kojima Productions
i

Death Stranding 2: On the Beach jest jedną z najważniejszych premier roku. Jak można spodziewać się po grach Hideo Kojimy, fabuła jest bardzo ważnym elementem produkcji. Ponieważ Death Stranding 2 jest jednak bezpośrednią kontynuacją pierwszego Death Stranding, stanowiąc dalszy ciąg fabuły oraz rozwijając rozgrywkę, dobrze by było znać jedynkę, żeby zrozumieć sequel. Tym tekstem przypomnimy Wam pierwsze Death Stranding. Omawiamy w nim świat gry, wszystkich ważnych bohaterów, całą fabułę oraz wydarzenia, jakie miały miejsce przed fabułą. Przeczytanie newsa powinno przypomnieć wam zatem wszystkie informacje potrzebne do zrozumienia Death Stranding 2 lub pozwolić wam zacząć od sequela, jeśli nie chcecie zagrać w oryginał.

Tekst zawiera ogromne spoilery dotyczące pierwszego Death Stranding. Zdradzamy całość fabuły, zakończenie, wszystkie zwroty akcji i osobiste historie bohaterów.

Świat Death Stranding

Akcja Death Stranding rozgrywa się w niedalekiej przyszłości, w postapokaliptycznej Ameryce Północnej. Jedną z najważniejszych cech świata jest obecność dwóch wymiarów – świata rzeczywistego oraz Plaż. Plaże są swojego rodzaju personalizowanymi czyśćcami bądź przejściami do zaświatów. Każdy człowiek posiada własną Plażę, a po śmierci musi przez nią przejść, by dotrzeć na wieczny spoczynek. Podczas gdy ciało (nazywane Ha) pozostawało w świecie rzeczywistym, dusza (Ka) przechodziła na swoją Plażę. Kilkadziesiąt lat przed wydarzeniami gry, na skutek badania Plaż przez amerykański rząd, świat rzeczywisty i Plaże zostały ze sobą złączone.

Wynurzeni - największe zagrożenie w świecie Death Stranding.Kojima Productions

Złączenie świata żywych ze światem umarłych sprawiło, że dusze umarłych zaczęły instynktownie wracać do swoich zwłok, zamiast przechodzić w zaświaty. Opętane w ten sposób zwłoki zamieniają się w wynurzonych - niewidzialne, agresywne widma uwięzione w świecie żywych. Rdzenie wynurzonych składają się z antymaterii, zaś ludzie z materii. Jeśli wynurzony pożre człowieka, kontakt materii z antymaterią stworzy gigantyczną eksplozję, która zmiecie z powierzchni ziemi wszystko w promieniu kilkudziesięciu kilometrów – eksplozje te nazywane są rozpróżniami. Niedługo po złączeniu obu światów zaczęło dochodzić do masowych rozpróżni, które niemal całkowicie zniszczyły cywilizację – wydarzenie to nazwano tytułowym wdarciem śmierci.

Po upływie kilku dekad resztki ludzkości żyją w odizolowanych bunkrach i miastach nazwanych Węzłami. Niezamieszkałe tereny są pełne wynurzonych, więc każda podróż skutkować może kolejną rozpróżnią. Ciało każdego zmarłego człowieka musi zostać skremowane nim zmieni się w wynurzonego. Przez wdarcie śmierci do atmosfery przedostała się obecna na Plażach, zakłócająca upływ czasu substancja, nazwana chiralium. Przez jej obecność deszcz stał się śmiertelnym niebezpieczeństwem, natychmiast postarza on bowiem wszystko, czego dotknie. Przetrwanie w ostatnich skupiskach ludzkości spoczywa na barkach kurierów dostarczających ważne przesyłki i zapasy. Obecność chiralium pozwoliła również jednak na przełom technologiczny i stworzenie sieci chiralnej, pozwalającej na natychmiastowy przesył danych między miastami. Niektórzy ludzie zaczęli również cierpieć na DOOMS – chorobę szerzącą koszmary, lecz w zamian pozwalającą na wyczuwanie lub nawet kontrolowanie wynurzonych.

Nowa prezydent pozostałości po USA, Bridget Strand, założyła rządową organizację Bridges, dedykowaną rozszerzeniu sieci chiralnej na cały kontynent. Poprzez badania naukowcy opracowali również sposób na omijanie wynurzonych – łącznikowe dzieci („ełdeki”), wcześniaki wycięte z ciężarnych kobiet po śmierci mózgowej, które, dzięki ich powiązaniu ze śmiercią, są w stanie wykrywać widma. Ekspedycja Bridges, dowodzona przez Amelie, chorującą na DOOMS córkę prezydentki, dociera aż na zachodnie wybrzeże Ameryki, lecz tam zostaje rozgromiona przez Homo Demens, grupę nihilistycznych terrorystów planujących zniszczyć resztki ludzkości. Sama Amelie zostaje pojmana przez przywódcę Homo Demens, Higgsa. Ostatnim ratunkiem dla Ameryki staje się zatem adoptowany syn rodziny prezydenckiej, Sam, obecnie pracujący jako niezależny kurier – jego zadaniem jest raz jeszcze połączyć kontynent siecią chiralną i uratować Amelie. Podczas swojej podróży odkrywa jednak, że wdarcie śmierci jest naturalnym zjawiskiem, powiązanym z kilkoma pradawnymi wymarciami – wdarcie związane z ludzkością było piątym w historii, wielkimi krokami natomiast zbliża się szóste, ostatnie wdarcie, które zniszczy nie tylko ludzkość, a cały wszechświat.

Bohaterowie Death Stranding

Sam - najlepszy listonosz na świecie.Kojima Productions

  1. Sam Porter Bridges – główny bohater gry. Były członek Bridges, niezależny kurier i adoptowany syn rodziny prezydenckiej. Ma fobię wobec dotyku innych ludzi oraz cierpi na łagodne DOOMS – jest w stanie wyczuwać wynurzonych, lecz nie widzi ich. Jest także repatriantem – na skutek tajemniczych wydarzeń z jego przeszłości Sam nie jest w stanie permanentnie umrzeć i powraca do życia po każdej śmierci. Opuścił Bridges po śmierci żony i nienarodzonej córki w rozpróżni, którą przeżył dzięki repatriacji, stając się tym samym głównym podejrzanym. Obecnie pracuje jako prywatny kurier, izolując się od społeczeństwa. Dzięki repatriacjom jego ciało jest nienaturalne dla wynurzonych, a jego krew jest w stanie odsyłać ich do zaświatów.
  1. Pod koniec gry dowiadujemy się, że Sam jest tak naprawdę prototypowym łącznikowym dzieckiem i synem Clifforda Ungera, który zgodził się na testy w zamian za ocalenie życia Sama po śmierci mózgowej jego ciężarnej żony. Gdy dowiedział się, co naprawdę czeka jego dziecko, spróbował wykraść go z placówki badawczej, co skończyło się śmiercią zarówno jego, jak i Sama z rąk prezydent Strand. Na swojej Plaży Sam został jednak przywrócony do życia przez Amelie, co stworzyło z niego repatrianta, a później adoptowany przez rodzinę prezydencką. Nienaturalność jego istnienia zbliżyła Plażę do świata żywych i ostatecznie wywołała wdarcie śmierci. Ostatecznie odbudowuje sieć chiralną, ratuje świat i ponownie odchodzi z Bridges, by wychowywać Lou.

Lou - towarzysz i narzędzie.Kojima Productions

  1. ŁD-28 / Lou – łącznikowe dziecko Sama, które zostało mu przypisane po śmierci jej oryginalnego właściciela. W ciągu gry Sam tworzy ojcowską więź z Lou i w końcu, wbrew rozkazom przełożonych, uwalnia ją z jej kapsuły zamiast dokonać na niej eutanazji. Cudem Lou udaje się przeżyć usunięcie z kapsuły – Sam zabiera ją ze sobą, odbudowując rodzinę, którą stracił.

Fragile - była kurierka szukająca zemsty.Kojima Productions

  1. Fragile – właścicielka największej prywatnej firmy kurierskiej w Ameryce, Fragile Express, i dawna szefowa Higgsa. Cierpi na poważne DOOMS – widzi wynurzonych i potrafi swobodnie teleportować siebie i innych między światem żywych a Plażą. Higgs wykorzystywał jej firmę i kurierów by potajemnie wysyłać kontrabandę do miast i podłożył ładunek nuklearny do paczki dostarczanej osobiście przez Fragile, co skutkowało zniszczeniem ogromnego miasta i reputacji Fragile. Kobiecie udało się udaremnić wybuch drugiej bomby, lecz zapłaciła za to wysoką cenę – Higgs zmusił ją do przebiegnięcia przez deszcz jedynie w masce. Fragile ma zatem młodą twarz lecz stare, schorowane ciało. Dołącza do Sama poszukując zemsty na Higgsie, a po pokonaniu złoczyńcy i uratowaniu świata odzyskuje reputację i pozycję naczelnej kurierki w państwie.

Higgs - zwiastun apokalipsy.Kojima Productions

  1. Higgs Monaghan – były kurier Fragile Express, przywódca organizacji terrorystycznej Homo Demens i jeden z dwóch głównych antagonistów gry. Cierpi na najwyższy możliwy poziom DOOMS – potrafi przyzywać i kontrolować wynurzonych. Po spotkaniu czynnika wymarcia i odkryciu prawdy na temat nadchodzącego ostatniego wdarcia oszalał i stał się agentem apokalipsy, nihilistycznie zdeterminowanym by własnoręcznie zniszczyć świat. Po zniszczeniu kilku miast i porwaniu Amelie, na jej plaży staje do walki z Samem, którą przegrywa. Czynnik wymarcia karze go za porażkę, odbierając mu moce i pozostawiając na pastwę Fragile. Mimo swojej pozornej śmierci złoczyńca tajemniczo powraca w Death Stranding 2 w robotycznym ciele, gotowy do zemsty na bohaterach. Miłośnik starożytnego Egiptu i pizzy.

Amelie - klucz do przyszłości.Kojima Productions

  1. Amelie – córka prezydent USA, Bridget, i główny cel misji Sama, więziona na zachodnim wybrzeżu przez Higgsa. W rzeczywistości jest drugą główną antagonistką gry, źródłem DOOMS, oddzieloną częścią duszy Bridget i czynnikiem wymarcia, istotą, której przeznaczeniem jest zniszczyć wszechświat poprzez ostatnie wdarcie. Wiedza o nieuchronnej zagładzie i swoim przeznaczeniu złamała ją i przekonała o potrzebie szybkiego zakończenia cierpienia ludzkości. Od samego początku to ona wydawała rozkazy Higgsowi, próbując przyspieszyć apokalipsę. Ostatecznie Sam przekonuje ją, że mimo wszechobecnego cierpienia i nieuchronnego końca, życie i więzi międzyludzkie mają znaczenie. Amelie poświęca się i zostaje na swojej Plaży przed oddzieleniem jej od reszty świata, powstrzymując ostatnie wdarcie na następne tysiąclecia, aż nie nastanie naturalny kres czasu.

Cliff - nieumarły żołnierz poszukujący dziecka.Kojima Productions

  1. Clifford Unger – humanoidalny, wynurzony żołnierz, który raz na jakiś czas atakuje Sama próbując porwać Lou, przekonany że jest to jego dziecko. Tak naprawdę jest ojcem Sama i weteranem wojennym, który zginął z rąk Bridget próbując uratować małego Sama przed eksperymentami, które uczyniłyby z niego pierwsze łącznikowe dziecko. Podczas każdego spotkania mylił on Lou z Samem. Po ostatniej walce z Cliffem żołnierz w końcu rozpoznaje Sama, a świadomość, że jego syn dorósł i ma się dobrze pozwala mu odejść w zaświaty.
  1. Die-Hardman – dyrektor Bridges, przełożony Sama podczas gry i nieoficjalny przywódca USA po śmierci prezydent Bridget Strand. Kiedyś był żołnierzem służącym w jednostce Cliffa Ungera i zawdzięczał Cliffowi życie. Potajemnie pomógł mu wykraść małego Sama z placówki badawczej, lecz mimo jego pomocy Cliff i Sam zginęli, zabici przez Bridget jego bronią, co wywołało w nim ogromne poczucie winy. Przez całą grę ukrywa swój prawdziwy cel, którym jest zabicie Amelie by powstrzymać ostatnie wdarcie. Ostatecznie, po ocaleniu świata, zostaje oficjalnie inaugurowany jako nowy prezydent Miast Zjednoczonych Ameryki.

Deadman - lekarz i przyjaciel.Kojima Productions

  1. Deadman – przypisany do ekspedycji Sama lekarz i członek Bridges. Został stworzony w laboratorium zamiast być naturalnie urodzonym, nie posiada zatem Plaży i fascynują go zaświaty. Jeden z najbliższych i najbardziej zaufanych sojuszników Sama, który z czasem także przywiązuje się do Lou, mimo że początkowo nie postrzegał jej jako człowieka. Ostatecznie pomaga Samowi zdezerterować z Bridges, oficjalnie stając się jego pierwszym prawdziwym przyjacielem.

Mama - naukowiec tkwiąca między życiem a śmiercią.Kojima Productions

  1. Mama i Lockne – rozdzielone bliźniaczki syjamskie, twórczynie sieci chiralnej. Mama była surogatką dla Lockne, lecz na skutek ataku terrorystycznego podczas porodu została uwięziona pod gruzami szpitala. Jej dziecko ostatecznie urodziło się jako wynurzony i połączyło się z nią widmową pępowiną, utrzymując ją w stanie między życiem a śmiercią. Sam spełnia jej prośbę i przerywa połączenie z jej dzieckiem, co ją zabija. Jej dusza łączy się z Lockne, dzięki czemu obie żyją jako oddzielne istoty w tym samym ciele.
  1. Heartman – naczelny naukowiec Bridges, który stracił rodzinę w rozpróżni, gdy przechodził operację serca. Choć rozpróżnia go nie dosięgła, wyłączyła ona zasilanie w jego szpitalu, a zarazem aparaturę utrzymującą go przy życiu. Heartman trafił na Plażę, gdzie zobaczył swoją rodzinę i został od nich oddzielony, gdy przywrócono go do życia awaryjną defibrylacją. Przerażony wizją bycia rozdzielonym od rodziny w zaświatach, Heartman zaczął tymczasowo zatrzymywać swoje serce by szukać Plaży, przez którą przeszły jego żona i dziecko. Ostatecznie uszkodziło to jego serce – Heartman tkwi w cyklu życia przez 21 minut i umierania na 3 minuty.

Bridget - źródło misji Sama.Kojima Productions

  1. Bridget Strand – prezydentka USA i adoptowana matka Sama. Umiera na raka na początku gry, zlecając Samowi stworzenie sieci chiralnej i znalezienie Amelie. W przeszłości część jej duszy oddzieliła się od niej i stała się czynnikiem wymarcia, przybierając imię Amelie. Bridget publicznie traktowała ją jak córkę. W przeciwieństwie do Amelie chce ona jednak powstrzymać ostatnie wdarcie i połączyć USA siecią chiralną. W tym celu prowadziła badania nad łącznikowymi dziećmi i zabiła Cliffa, gdy ten próbował uratować swojego syna od jej eksperymentów. Niechcący zastrzeliła też Sama, który został jednak wskrzeszony przez Amelie, po czym Bridget adoptowała go z poczucia winy.

Fabuła Death Stranding

Podróż Sama przez Amerykę jest długa i wyczerpująca.Kojima Productions

Podczas rutynowej dostawy do Węzła Centralnego Sam otrzymuje nagłe zlecenie od Igora, miejscowego utylizatora zwłok – w mieście odkryto zwłoki terrorysty Homo Demens, który zabił się w ustronnym miejscu. Ciało znaleziono bardzo późno i jest ono bliskie przemiany w wynurzonego, Sam zgadza się zatem pomóc Igorowi dowieźć zwłoki do najbliższej spalarni. Po drodze zostają jednak napadnięci przez hordę wynurzonych przyzwaną przez Higgsa, przywódcę Homo Demens. Wynurzeni pożerają Igora, wywołując rozpróżnię, która niszczy Węzeł Centralny. Jedynymi ocalałymi są Sam oraz Lou – łącznikowe dziecko przypisane do Igora, które Sam zabiera ze sobą.

Sam budzi się w bunkrze organizacji Bridges, przymusowo wyposażony w lokalizujące kajdanki czyniące z niego członka organizacji. Mimo niechęci zgadza się spotkać z umierającą prezydent i jego adoptowaną matką, Bridget, w Węźle Stołecznym. Ostatecznie zgadza się także kontynuować misję Bridges i rozbudować sieć chiralną – nie by połączyć Amerykę, lecz by uratować swoją siostrę Amelie, więzioną przez Higgsa na zachodnim wybrzeżu, w Węźle Granicznym. Sam i Lou tym samym rozpoczynają podróż na zachód, po drodze łącząc kolejne Węzły, bunkry i centra dystrybucyjne. W Węźle Portowym Sam po raz pierwszy stawia czoła Higgsowi i dowiaduje się o istnieniu czynnika wymarcia.

Z pomocą Fragile, Sam kontynuuje łączenie kontynentu i poznaje jej przeszłość po rozbrojeniu bomby nuklearnej podłożonej w jego paczce przez Higgsa. Zostaje kilkukrotnie napadany zarówno przez Higgsa, jak i przez Clifforda Ungera, wynurzonego żołnierza chcącego porwać Lou. Po drodze nawiązuje przyjaźnie z Fragile, Deadmanem, Mamą, Lockne i Heartmanem oraz zaczyna odczuwać ojcowskie instynkty wobec Lou. Odczuwa także częste wspomnienia jeszcze żywego wtedy Clifforda, w których wydaje się patrzeć na niego z perspektywy Lou.

Sam dociera do Węzła Granicznego, gdzie staje do walki z wynurzonymi Higgsa. Higgs zabiera Amelie na jej Plażę, a Sam i Fragile podążają za nim. Sam pokonuje Higgsa, który zostaje ukarany za porażkę utratą mocy. Fragile ostatecznie porzuca Higgsa na pustej Plaży bez drogi ucieczki z naładowaną bronią. Higgs zabija się, by uniknąć wiecznego uwięzienia na Plaży. Na Plażę nagle przybywa Die-Hardman i próbuje zabić Amelie by powstrzymać ostatnie wdarcie, nie jest w stanie jednak jej skrzywdzić – Cliff pojawia się by zaciągnąć swojego dawnego podwładnego z powrotem do świata żywych, a Amelie wyrzuca Sama ze swojej Plaży. Sam zdaje sobie sprawę, że to właśnie Amelie cały czas stała za Higgsem, a obecność sieci chiralnej, która przybliżyła cały naród do Plaży, pozwoli jej przedwcześnie rozpocząć ostatnie wdarcie. Kurier rozpoczyna podróż na wschód, z powrotem do Węzła Stołecznego, by przegrupować się ze swoimi sojusznikami i powstrzymać Amelie.

W drodze do Węzła Stołecznego Sam toczy ostatni pojedynek z Cliffem, który rozpoznaje w Samie swojego syna i zdaje sobie sprawę ze swojej pomyłki – nie szukał Lou, a Sama. Po odejściu Cliffa w zaświaty Sam przedziera się przez olbrzymią hordę wynurzonych, w tym ogromnego, latającego wieloryba, i dociera do Węzła Stołecznego. Razem ze wszystkimi sojusznikami opracowuje tam plan powstrzymania Amelie. Fragile teleportuje go z powrotem na jej Plażę, gdzie Sam ostatni raz stawia czoła Amelie.

Wymarcie odroczone na następne tysiąclecia.Kojima Productions

Sam dowiaduje się, że ostatniego wdarcia nie da się powstrzymać, tylko spowolnić, a Amelie postrzega sprowadzenie szybkiego końca jako litość, zarówno dla siebie jak i dla całej ludzkości. Przezwycięża swoją fobię i przytula Amelie, przekonując ją, że mimo wszechobecnego cierpienia i nieuchronnego końca życie nadal jest tego warte. Amelie ostatecznie postanawia permanentnie odciąć się od reszty świata, przez tysiąclecia służąc jako strażniczka ostatniego wdarcia, powstrzymując je, aż nie nadejdzie czas końca. Na skutek nagłego przerwania ich połączenia, Sam zostaje uwięziony na swojej własnej Plaży. Choć kontempluje samobójstwo by uciec od wiecznej izolacji, zostaje znaleziony i ocalony przez Mamę, Lockne, Heartmana, Fragile i Deadmana, którzy z powrotem zaciągają go do świata żywych.

Po kilku tygodniach dochodzi do inauguracji Die-Hardmana jako nowego prezydenta Miast Zjednoczonych Ameryki. Die-Hardman wyjawia Samowi prawdę na temat śmierci Cliffa i swojego poczucia winy. Od Deadmana natomiast Sam otrzymuje złe wieści – termin użytku Lou minął, nie jest ona w stanie dłużej przeżyć w swojej kapsule, a usunięcie jej z kapsuły niemal na pewno równałoby się śmierci. Zgodnie z prawem Lou należy skremować, Deadman zachęca jednak Sama do dezercji i sprzeciwienia się ostatniemu rozkazowi. Sam przytula Deadmana, dziękuje mu za wszystko i rusza do spalarni, po drodze doświadczając wizji śmierci Cliffa i zdając sobie sprawę, że to on był łącznikowym dzieckiem podczas wizji, nie Lou. W spalarni Sam postanawia nie utylizować Lou i niszczy kajdanki łączące go z systemem Bridges, tym samym łamiąc prawo. Po otwarciu kapsuły i desperackiej reanimacji, Lou udaje się przeżyć, być może dzięki pomocy wynurzonych niemowląt objawiających się w spalarni. Sam oficjalnie przygarnia Lou i odchodzi by żyć dalej swoim życiem, nadając jej imię Louise – imię, jakie planował nadać dawno temu swojej zmarłej córce.

Zobacz także:

  1. Recenzja Death Stranding 2 – Hideo Kojima przeszedł samego siebie.
  2. Death Stranding 2 – poradnik do gry.

Filip Melzacki

Filip Melzacki

Student filologii angielskiej. W GRYOnline.pl pracuje od 2020 roku. Zaczynał w Encyklopedii, w następnych latach przeniósł się do działu tłumaczeń, a następnie do Poradników. Miłośnik gier indie, RPGów, gier taktycznych i platformówek. W wolnych chwilach pasjonuje się śpiewem i pływaniem. Wciąż marzy o kampanii DnD, która mogłaby odtworzyć magię tej pierwszej.

więcej