Najlepsi wydawcy 2018 roku według Metacritic

Na łamach serwisu Metacritic pojawił się ranking najlepszych wydawców 2018 roku. Poprzedni lider, czyli firma Bethesda Softworks, musiał obejść się smakiem i zrobić miejsce dla nowego zwycięzcy rodem z Japonii.

Krystian Pieniążek

Serwis Metacritic przygotował ranking wydawców, którzy w 2018 roku dostarczyli najlepsze gry. W przeciwieństwie do zeszłorocznej listy, tym razem wzięto pod uwagę nie tylko duże firmy (które wydały dwanaście lub więcej tytułów), lecz także wydawców średniego kalibru (których nakładem w sprzedaży pojawiło się od pięciu do jedenastu pozycji).

Nim przejdziemy do omówienia obu zestawień, warto odnotować, że przy ich układaniu brano pod uwagę cztery czynniki: średnią ocen gier wydanych w 2018 roku, udział procentowy dobrze (Metascore na poziomie co najmniej 75) i źle ocenianych tytułów (Metascore poniżej 50), a także liczbę „wspaniałych” projektów (z Metascore powyżej 89). Dzięki temu jeśli w katalogu danej firmy nie znalazł się żaden „gniot”, to pomimo niższego średniego Metascore i tak mogła zająć lepsze miejsce od wydawcy, którego gry zdobyły wyższe oceny. Należy też zaznaczyć, rankingi układano wyłącznie na podstawie ocen wystawionych przez krytyków; na ich zawartość nie miały wpływu ani wyniki sprzedaży poszczególnych pozycji, ani noty wystawione przez użytkowników.

Monster Hunter: World zapewnił Capcomowi zwycięstwo w tegorocznym rankingu. - Najlepsi wydawcy 2018 roku według Metacritic - wiadomość - 2019-01-29
Monster Hunter: World zapewnił Capcomowi zwycięstwo w tegorocznym rankingu.

Najlepsze „duże” firmy 2018 roku (minimum 12 wydanych gier)

Miejsce w rankingu

Nazwa firmy

Średni Metascore (różnica w porównaniu do ubiegłego roku)

Miejsce w ubiegłorocznym rankingu

1.

Capcom

79,3 (+2,8)

5

2.

SEGA

78,5 (+3)

3

3.

Electronic Arts

77,5 (+4,3)

n/a

4.

Nintendo

76,4 (-1,6)

2

5.

Ubisoft

73,7 (-1,8)

6

6.

Sony

71,8 (-3,1)

7

7.

Square Enix

71 (-2,6)

8

8.

Bandai Namco Entertainment

71,8 (-1,2)

9

9.

Digerati Distribution

69,9 (+4,7)

n/a

10.

NIS America

69,5 (+1,3)

11

11.

Plug In Digital

69,4 (-5,9)

n/a

12.

Focus Home Interactive

69,8 (-0,5)

n/a

13.

THQ Nordic

64,4 (-3,8)

n/a

Liderem powyższego rankingu jest firma Capcom, której najlepsza zeszłoroczna produkcja, czyli Monster Hunter: World, może się pochwalić średnią ocen na poziomie 90% (wersja na XONE). Drugie miejsce zajmuje SEGA, której najwyżej cenianym tytułem była gra Sonic Mania Plus (ze średnią ocen wynoszącą 91%; wersja na Nintendo Switch); wydawca dostarczył również ciepło przyjęte Two Point Hospital czerpiące garściami z dorobku kultowego Theme Hospital, jednak reprezentujące nową markę. Trzecie miejsce na podium zajmuje Electronic Arts, zawdzięczając tę pozycję między innymi wysoko ocenianej grze FIFA 19 (Metascore wynoszący 83 punkty dla wersji na PS4) oraz nowemu IP w postaci bardzo dobrego A Way Out (średnia ocen – 79% w przypadku wersji na PS4).

Warto zauważyć, że grą z najwyższym Metascore może się pochwalić firma Sony Interactive Entertainment, której God of War zebrało oceny na poziomie 94% (Red Dead Redemption II nie jest brane pod uwagę, gdyż firma Take-Two Interactive wydała w 2018 roku zbyt mało gier, by znaleźć się w tym zestawieniu). Najniżej oceniane dzieło spośród powyższych trzynastu firm ma w swoim portfolio Bandai Namco Entertainment, którego Tennis (na Nintendo Switch) zebrał noty rzędu 28%; to o jeden punkt gorzej niż The Quiet Man od Square Enix (29% dla wersji na PS4).

Choć zmiany wprowadzone w Call of Duty: Black Ops 4 nie każdemu przypadły do gustu, ostatecznie produkcja zebrała wysokie noty. - Najlepsi wydawcy 2018 roku według Metacritic - wiadomość - 2019-01-29
Choć zmiany wprowadzone w Call of Duty: Black Ops 4 nie każdemu przypadły do gustu, ostatecznie produkcja zebrała wysokie noty.

Najlepsze firmy „średnich” rozmiarów (od 5 do 11 wydanych gier)

Miejsce w rankingu

Nazwa firmy

Średni Metascore (różnica w porównaniu do ubiegłego roku)

1.

Activision Blizzard

77,4 (+1,7)

2.

Paradox Interactive

75,2 (-5,4)

3.

505 Games

74,1 (+4,8)

4.

Take Two Interactive

77 (+4,2)

5.

Aksys Games

72,7 (+1,8)

6.

Bethesda Softworks

71,4 (-8,6)

7.

Microsoft

76,6 (+4,7)

8.

Devolver Digital

75,2 (-1,3)

9.

Team17

73,8 (-0,5)

10.

Arc System Works

69,2 (+15,9)

11.

Warner Bros. Interactive Entertainment

73,3 (-0,4)

12.

Zen Studios

71,4 (-7,6)

13.

Curve Digital

72,4 (+3,8)

14.

Koei Tecmo Games

69,9 (+0,2)

15.

Adult Swim

70,2 (-0,9)

16.

Konami

69,5 (-7,6)

17.

Microids

66,2 (+7)

18.

Milestone

68,3 (n/a)

19.

1C Entertainment

66,2 (n/a)

20.

Headup Games

66,4 (-1,9)

21.

tinyBuild

66 (+3,3)

22.

Good Sheperd Entertainment

65,4 (n/a)

23.

Flyhigh Works

68,6 (-2,6)

24.

Wales Interactive

62,8 (+2,6)

25.

QubicGames

60,5 (n/a)

26.

XSEED/Marvelous

60,1 (-12,9)

27.

Ratalaika Games

56,7 (+1,5)

Jak widać, miejsce w powyższym rankingu zajęło kilka firm, które w zeszłym roku załapały się do grona dużych wydawców. Mowa między innymi o Activision Blizzard oraz Bethesdzie Softworks. Nie sposób nie zauważyć wyraźnego spadku formy drugiego ze wspomnianych wydawców (zwycięzcy rankingu z 2018 roku!), którego gry były oceniane o niemal 9% gorzej niż zeszłoroczne tytuły; winnego takiego stanu rzeczy należy oczywiście szukać w postapokaliptycznej Appalachii (tak, Falloucie 76, machamy do Ciebie). Na uwagę zasługuje jeszcze wyraźna poprawa kondycji firmy Arc System Works, która z niemal szesnastoprocentowym skokiem ocen swoich gier wspięła się o piętnaście miejsc w górę.

  1. Metacritic – ranking najlepszych wydawców 2018 roku
Podobało się?

8

Krystian Pieniążek

Autor: Krystian Pieniążek

Współpracę z GRYOnline.pl rozpoczął w sierpniu 2016 roku. Pomimo że Encyklopedia Gier od początku jest jego oczkiem w głowie, pojawia się również w Newsroomie, a także w dziale Publicystyki. Doświadczenie zawodowe zdobywał na łamach nieistniejącego już serwisu, w którym przepracował niemal trzy lata. Ukończył Kulturoznawstwo na Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie. Prowadzi własną firmę, biega, uprawia kolarstwo, kocha górskie wędrówki, jest fanem nu metalu, interesuje się kosmosem, a także oczywiście gra. Najlepiej czuje się w grach akcji z otwartym światem i RPG-ach, choć nie pogardzi dobrymi wyścigami czy strzelankami.

Kalendarz Wiadomości

Nie
Pon
Wto
Śro
Czw
Pią
Sob
1
6

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Inne Gry
2019-01-31
07:33

elathir Legend

elathir

W sumie patrząc po tych wszystkich rankingach przydałoby się jeszcze zestawienie twórców najlepiej utrzymujących swoje produkcje po premierze, tak single jak i multi.

Tylko tutaj ot tak trudność, że nie tak łatwo byłoby taki ranking stworzyć bo wymagałby on większego nakładu pracy niż zestawienie ocen z recenzji.

Komentarz: elathir
2019-01-30
13:34

themiz66 Pretorianin

No tak bo gracze w multi to tylko dzieci a taki bo 4 to + 18 ,akurat gram i w takim bo4 zadko kiedy trafiam na 10 latkow, zazwyczaj jest to 16+
Akurat jak bylem dzieciakiem gry single dawaly mi frajde teraz gram glownie w multi wczesniej cs .1.6 potem cs go, dota 2 ,sc2 troche nawet w wowa , obecnie cody bo nie mam juz czasu na gry typu starcraft czy dota ktore wymagaja wiecej praktyki

Komentarz: themiz66
2019-01-30
10:34

elathir Legend

elathir

Czytaj ze zrozumieniem. Ranking został ułożony na podstawie ocen krytyków, a nie zwykłych graczy.

Czyli ma rację, ranking jest bezużyteczny.

Najlepsza ocena to średnia z oceny krytyków i graczy.
Krytycy:
+ starają się być obiektywni
+ nie poddają się skrajnością
+ w większości wypadków ogrywają tytuł w miarę dokładnie
- nie uwzględniają utrzymania gry po premierze z racji gdyż te oceny pojawiają się stosunkowo szybko
- totalnie bagatelizują wtórność tytułów i ma ona minimalny wpływ na ocenę
- wiele recenzji jest strasznie zachowawczych przez co są słabą oceną tytułów trapionych przez poważne problemy psujące zabawę (przykładowo za słaby balans obniżają ocenę z 9 na 7,5 podczas gdy jest on na tyle dużym problemem, że przez niego gra jest niemal niegrywalna pomimo, iż reszta produkcji jest wykonana naprawdę świetnie)
- przesunięta skala ocen za wysoko w górę

Gracze:
+ oceniają utrzymanie po premierze, łatanie bugów itd.
+ zwracają uwagę na wtórność
+ jak jest jakiś problem psujący zabawę to ma istotny wpływ na ocenę
+ nie przejmują się trendami, poprawnością i innymi aspektami często bez znaczenia dla większości odbiorców
+ oceny często pojawiają się później po naprawdę długim kontakcie z grą, przez co lepiej wyłapują problemy gier wydmuszek, dobrych na pierwszy rzut oka
- ale równie często oceny są wystawiane po bardzo krótkim kontakcie z produkcją
- !! wystawianie skrajnych ocen !!
- fanbojstwo i hejterstwo

Dlatego dla mnie suma tych ocen ma dopiero sens.

Zresztą gry naprawdę świetne zawsze mają wysokie oceny zarówno graczy jak i recenzentów (RDR2, Wiedźmin 3, Portal 2, GOW, Ostatnia Zelda).
Gry z wysoką oceną graczy a niższą recenzentów są to gry z dusza często. Tj. zbugowane, nie najlepiej wykonane ale mające w sobie to coś co nie pozwala się oderwać jak światny klimat czy wciągająca mechanika (np. Gothici).
Gry z wysoką oceną recenzentów a niską graczy to z reguły wydmuszki, gry robiące świetne pierwsze wrażenie ale wtórne, monotonne, puste lub gry z fatalnym utrzymaniem po premierze (np. Fallout 4).
Gry których ocena jest niska i tu i tu, to zwykłe crapy (Quiet man, Fallout 76).

Komentarz: elathir
2019-01-30
10:10

zanonimizowany1080091 Legend

Czytaj ze zrozumieniem. Ranking został ułożony na podstawie ocen krytyków, a nie zwykłych graczy.

Komentarz: zanonimizowany1080091
2019-01-30
10:07

rlistek Konsul

"rankingi układano wyłącznie na podstawie ocen wystawionych przez krytyków"

Czyli ten ranking kompletnie useless.

Komentarz: rlistek

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl