Najlepsi wydawcy 2018 roku według Metacritic
Na łamach serwisu Metacritic pojawił się ranking najlepszych wydawców 2018 roku. Poprzedni lider, czyli firma Bethesda Softworks, musiał obejść się smakiem i zrobić miejsce dla nowego zwycięzcy rodem z Japonii.
Serwis Metacritic przygotował ranking wydawców, którzy w 2018 roku dostarczyli najlepsze gry. W przeciwieństwie do zeszłorocznej listy, tym razem wzięto pod uwagę nie tylko duże firmy (które wydały dwanaście lub więcej tytułów), lecz także wydawców średniego kalibru (których nakładem w sprzedaży pojawiło się od pięciu do jedenastu pozycji).
Nim przejdziemy do omówienia obu zestawień, warto odnotować, że przy ich układaniu brano pod uwagę cztery czynniki: średnią ocen gier wydanych w 2018 roku, udział procentowy dobrze (Metascore na poziomie co najmniej 75) i źle ocenianych tytułów (Metascore poniżej 50), a także liczbę „wspaniałych” projektów (z Metascore powyżej 89). Dzięki temu jeśli w katalogu danej firmy nie znalazł się żaden „gniot”, to pomimo niższego średniego Metascore i tak mogła zająć lepsze miejsce od wydawcy, którego gry zdobyły wyższe oceny. Należy też zaznaczyć, rankingi układano wyłącznie na podstawie ocen wystawionych przez krytyków; na ich zawartość nie miały wpływu ani wyniki sprzedaży poszczególnych pozycji, ani noty wystawione przez użytkowników.

Najlepsze „duże” firmy 2018 roku (minimum 12 wydanych gier)
Miejsce w rankingu | Nazwa firmy | Średni Metascore (różnica w porównaniu do ubiegłego roku) | Miejsce w ubiegłorocznym rankingu |
1. | Capcom | 79,3 (+2,8) | 5 |
2. | SEGA | 78,5 (+3) | 3 |
3. | Electronic Arts | 77,5 (+4,3) | n/a |
4. | Nintendo | 76,4 (-1,6) | 2 |
5. | Ubisoft | 73,7 (-1,8) | 6 |
6. | Sony | 71,8 (-3,1) | 7 |
7. | Square Enix | 71 (-2,6) | 8 |
8. | Bandai Namco Entertainment | 71,8 (-1,2) | 9 |
9. | Digerati Distribution | 69,9 (+4,7) | n/a |
10. | NIS America | 69,5 (+1,3) | 11 |
11. | Plug In Digital | 69,4 (-5,9) | n/a |
12. | Focus Home Interactive | 69,8 (-0,5) | n/a |
13. | THQ Nordic | 64,4 (-3,8) | n/a |
Liderem powyższego rankingu jest firma Capcom, której najlepsza zeszłoroczna produkcja, czyli Monster Hunter: World, może się pochwalić średnią ocen na poziomie 90% (wersja na XONE). Drugie miejsce zajmuje SEGA, której najwyżej cenianym tytułem była gra Sonic Mania Plus (ze średnią ocen wynoszącą 91%; wersja na Nintendo Switch); wydawca dostarczył również ciepło przyjęte Two Point Hospital czerpiące garściami z dorobku kultowego Theme Hospital, jednak reprezentujące nową markę. Trzecie miejsce na podium zajmuje Electronic Arts, zawdzięczając tę pozycję między innymi wysoko ocenianej grze FIFA 19 (Metascore wynoszący 83 punkty dla wersji na PS4) oraz nowemu IP w postaci bardzo dobrego A Way Out (średnia ocen – 79% w przypadku wersji na PS4).
Warto zauważyć, że grą z najwyższym Metascore może się pochwalić firma Sony Interactive Entertainment, której God of War zebrało oceny na poziomie 94% (Red Dead Redemption II nie jest brane pod uwagę, gdyż firma Take-Two Interactive wydała w 2018 roku zbyt mało gier, by znaleźć się w tym zestawieniu). Najniżej oceniane dzieło spośród powyższych trzynastu firm ma w swoim portfolio Bandai Namco Entertainment, którego Tennis (na Nintendo Switch) zebrał noty rzędu 28%; to o jeden punkt gorzej niż The Quiet Man od Square Enix (29% dla wersji na PS4).

Najlepsze firmy „średnich” rozmiarów (od 5 do 11 wydanych gier)
Miejsce w rankingu | Nazwa firmy | Średni Metascore (różnica w porównaniu do ubiegłego roku) |
1. | Activision Blizzard | 77,4 (+1,7) |
2. | Paradox Interactive | 75,2 (-5,4) |
3. | 505 Games | 74,1 (+4,8) |
4. | Take Two Interactive | 77 (+4,2) |
5. | Aksys Games | 72,7 (+1,8) |
6. | Bethesda Softworks | 71,4 (-8,6) |
7. | Microsoft | 76,6 (+4,7) |
8. | Devolver Digital | 75,2 (-1,3) |
9. | Team17 | 73,8 (-0,5) |
10. | Arc System Works | 69,2 (+15,9) |
11. | Warner Bros. Interactive Entertainment | 73,3 (-0,4) |
12. | Zen Studios | 71,4 (-7,6) |
13. | Curve Digital | 72,4 (+3,8) |
14. | Koei Tecmo Games | 69,9 (+0,2) |
15. | Adult Swim | 70,2 (-0,9) |
16. | Konami | 69,5 (-7,6) |
17. | Microids | 66,2 (+7) |
18. | Milestone | 68,3 (n/a) |
19. | 1C Entertainment | 66,2 (n/a) |
20. | Headup Games | 66,4 (-1,9) |
21. | tinyBuild | 66 (+3,3) |
22. | Good Sheperd Entertainment | 65,4 (n/a) |
23. | Flyhigh Works | 68,6 (-2,6) |
24. | Wales Interactive | 62,8 (+2,6) |
25. | QubicGames | 60,5 (n/a) |
26. | XSEED/Marvelous | 60,1 (-12,9) |
27. | Ratalaika Games | 56,7 (+1,5) |
Jak widać, miejsce w powyższym rankingu zajęło kilka firm, które w zeszłym roku załapały się do grona dużych wydawców. Mowa między innymi o Activision Blizzard oraz Bethesdzie Softworks. Nie sposób nie zauważyć wyraźnego spadku formy drugiego ze wspomnianych wydawców (zwycięzcy rankingu z 2018 roku!), którego gry były oceniane o niemal 9% gorzej niż zeszłoroczne tytuły; winnego takiego stanu rzeczy należy oczywiście szukać w postapokaliptycznej Appalachii (tak, Falloucie 76, machamy do Ciebie). Na uwagę zasługuje jeszcze wyraźna poprawa kondycji firmy Arc System Works, która z niemal szesnastoprocentowym skokiem ocen swoich gier wspięła się o piętnaście miejsc w górę.
Komentarze czytelników
elathir Legend

W sumie patrząc po tych wszystkich rankingach przydałoby się jeszcze zestawienie twórców najlepiej utrzymujących swoje produkcje po premierze, tak single jak i multi.
Tylko tutaj ot tak trudność, że nie tak łatwo byłoby taki ranking stworzyć bo wymagałby on większego nakładu pracy niż zestawienie ocen z recenzji.
themiz66 Pretorianin
No tak bo gracze w multi to tylko dzieci a taki bo 4 to + 18 ,akurat gram i w takim bo4 zadko kiedy trafiam na 10 latkow, zazwyczaj jest to 16+
Akurat jak bylem dzieciakiem gry single dawaly mi frajde teraz gram glownie w multi wczesniej cs .1.6 potem cs go, dota 2 ,sc2 troche nawet w wowa , obecnie cody bo nie mam juz czasu na gry typu starcraft czy dota ktore wymagaja wiecej praktyki
elathir Legend

Czytaj ze zrozumieniem. Ranking został ułożony na podstawie ocen krytyków, a nie zwykłych graczy.
Czyli ma rację, ranking jest bezużyteczny.
Najlepsza ocena to średnia z oceny krytyków i graczy.
Krytycy:
+ starają się być obiektywni
+ nie poddają się skrajnością
+ w większości wypadków ogrywają tytuł w miarę dokładnie
- nie uwzględniają utrzymania gry po premierze z racji gdyż te oceny pojawiają się stosunkowo szybko
- totalnie bagatelizują wtórność tytułów i ma ona minimalny wpływ na ocenę
- wiele recenzji jest strasznie zachowawczych przez co są słabą oceną tytułów trapionych przez poważne problemy psujące zabawę (przykładowo za słaby balans obniżają ocenę z 9 na 7,5 podczas gdy jest on na tyle dużym problemem, że przez niego gra jest niemal niegrywalna pomimo, iż reszta produkcji jest wykonana naprawdę świetnie)
- przesunięta skala ocen za wysoko w górę
Gracze:
+ oceniają utrzymanie po premierze, łatanie bugów itd.
+ zwracają uwagę na wtórność
+ jak jest jakiś problem psujący zabawę to ma istotny wpływ na ocenę
+ nie przejmują się trendami, poprawnością i innymi aspektami często bez znaczenia dla większości odbiorców
+ oceny często pojawiają się później po naprawdę długim kontakcie z grą, przez co lepiej wyłapują problemy gier wydmuszek, dobrych na pierwszy rzut oka
- ale równie często oceny są wystawiane po bardzo krótkim kontakcie z produkcją
- !! wystawianie skrajnych ocen !!
- fanbojstwo i hejterstwo
Dlatego dla mnie suma tych ocen ma dopiero sens.
Zresztą gry naprawdę świetne zawsze mają wysokie oceny zarówno graczy jak i recenzentów (RDR2, Wiedźmin 3, Portal 2, GOW, Ostatnia Zelda).
Gry z wysoką oceną graczy a niższą recenzentów są to gry z dusza często. Tj. zbugowane, nie najlepiej wykonane ale mające w sobie to coś co nie pozwala się oderwać jak światny klimat czy wciągająca mechanika (np. Gothici).
Gry z wysoką oceną recenzentów a niską graczy to z reguły wydmuszki, gry robiące świetne pierwsze wrażenie ale wtórne, monotonne, puste lub gry z fatalnym utrzymaniem po premierze (np. Fallout 4).
Gry których ocena jest niska i tu i tu, to zwykłe crapy (Quiet man, Fallout 76).
zanonimizowany1080091 Legend
Czytaj ze zrozumieniem. Ranking został ułożony na podstawie ocen krytyków, a nie zwykłych graczy.
rlistek Konsul
"rankingi układano wyłącznie na podstawie ocen wystawionych przez krytyków"
Czyli ten ranking kompletnie useless.