Najbardziej hejtowane Dark Souls wyrosło na niezwykle ważną grę dla FromSoftware. Bez niej Elden Ring mógłby nie powstać

Hidetaka Miyazaki, twarz studia FromSoftware, w jednym z wywiadów – ku zaskoczeniu fanów – wymienił krytykowane Dark Souls 2 jako tę grę, która w znaczący sposób przyczyniła się do rozwoju i sukcesu Elden Ringa, jak również do zbudowania tożsamości firmy.

Marcin Przała

Najbardziej hejtowane Dark Souls wyrosło na niezwykle ważną grę dla FromSoftware. Bez niej Elden Ring mógłby nie powstać, źródło grafiki: FromSoftware..
Najbardziej hejtowane Dark Souls wyrosło na niezwykle ważną grę dla FromSoftware. Bez niej Elden Ring mógłby nie powstać Źródło: FromSoftware..

Ojciec Soulsów i sternik studia FromSoftware, Hidetaka Miyazaki, udzielił ostatnio szeregu wywiadów największym anglojęzycznym serwisom branżowym, w związku z nadchodzącą premierą dużego rozszerzenia do gry Elden Ring.

Co ciekawe, Miyazaki w swoich wypowiedziach nie ograniczał się jedynie do popularnego „Eldena”; chętnie nawiązywał również do poprzednich gier swojego studia. W jednej z takich rozmów, przeprowadzonej przez portal IGN, Miyazaki – ku zaskoczeniu wielu fanów – podkreślił ogromną rolę Dark Souls 2 dla rozwoju studia i jego kolejnych projektów.

Z jednej strony wypowiedź ta może dziwić, wszakże Dark Souls 2 uchodzi wśród społeczności „Mrocznych Dusz” za zdecydowanie najsłabszą część serii, składającą się z szeregu nietrafionych pomysłów i mechanik. Jednakże…

Dark Souls 2 przełomem dla FromSoftware

...Dark Souls 2, chcąc nie chcąc, było projektem przełomowym w historii studia FromSoftware – przynajmniej jeśli chodzi o skalę.

Podczas gdy bardzo dobre Demon’s Souls oraz pierwsze Dark Souls mocno stawiały na skondensowaną zawartość, tak DS 2 otworzyło cykl nie tylko na nowe rozwiązania (jedne udane, inne nie), ale także na nieco bardziej otwartą konstrukcję – z większą „pompą”.

Po latach Miyazaki mocno docenia ten eksperyment, który w przewrotny zbudował tożsamość dzisiejszego studia FromSoftware – opartego na zaufaniu i ambicji.

Naprawdę nie ma sposobu, aby powiedzieć, jak i czy seria byłaby kontynuowana w taki sam sposób jak teraz, gdyby nie Dark Souls 2 – powiedział Miyazaki.

Dark Souls 2 to „świetny projekt” i cenna lekcja dla FromSoftware

Co więcej, szef studia FromSoftware przyznał, że to właśnie druga odsłona Dark Souls najbardziej z całej trylogii przypomina Elden Ringa. I nie chodzi tu tylko o łagodniejszą kolorystkę, jaką znajdziemy np. w Majuli czy wieży Heide, ale o ambicje, w jakie mierzył projekt, który, mimo drobnych potknięć, ostatecznie i tak okazał się sukcesem – również dla szefa studia go tworzącego.

Jeśli chodzi o Dark Souls 2, osobiście uważam, że był to dla nas naprawdę świetny projekt i myślę, że bez niego nie mielibyśmy wielu rozwiązań oraz pomysłów, które posunęły serię naprzód i przyniosły nowe gry – podkreślił Miyazaki.

Warto podkreślić, że Dark Souls 2 było pierwszą grą z serii, za której reżyserię nie odpowiadał bezpośrednio Miyazaki, a panowie Tomohiro Shibuya oraz Yui Tanimura. Obecny szef studia FromSoftware pełnił w owym czasie funkcję „supervisora”, czyli osoby nadzorującej postępy nad produkcją.

Wypowiedź Miyazaki’ego całkiem celnie skomentowała w serwisie X ZullieTheWitch, czyli internetowa twórczyni mocno związana z dziełami zespołu FromSoftware. Podkreśliła ona, że jej zdaniem Dark Souls 2 okazało się o tyle ważnym projektem dla japońskiego dewelopera, iż w wielu obszarach stawiało na coś świeżego. I choć nie wszystkie pomysły „wypaliły”, to lekcja płynąca z Dark Souls 2 niejako wytyczyła szlak dla Elden Ringa.

Dark Souls 2 na dobre i złe zostało ukształtowane przez swoje ambicje. Gra nie zadowoliła się byciem kolejnym Dark Souls, co poprowadziło ją ku nowym kierunkom, z których część nie została wówczas dobrze przemyślana. Gdyby nie Dark Souls 2, Elden Ring mógłby wpaść w te same pułapki [co DS 2 – dop. red.] – zaznaczyła ZullieTheWitch.

Unikalność Dark Souls 2

Czego jak czego, ale klimatu Majuli z Dark Souls 2 nie można było odmówić. Źródło: FromSoftware. - Najbardziej hejtowane Dark Souls wyrosło na niezwykle ważną grę dla FromSoftware. Bez niej Elden Ring mógłby nie powstać - wiadomość - 2024-02-25
Czego jak czego, ale klimatu Majuli z Dark Souls 2 nie można było odmówić. Źródło: FromSoftware.

W kolejnych tweetach ZullieTheWitch słusznie zauważyła, że choć Dark Souls 2 nie do końca spełniło pokładane w nim nadzieje, to ostatecznie gra okazała się dla wielu sukcesem – właśnie dlatego, iż zdołała odcisnąć piętno samą próbą stania się czymś więcej niż bezpiecznym sequelem.

Dark Souls II okazało się bardzo wyjątkową pozycją w portfolio FromSoftware, a wszystkie rzeczy, których próbowało, ostatecznie doprowadziły do sukcesu w niektórych obszarach i trwałej popularności wśród części fanów Soulsów, choć po trosze nawiedza je widmo gry, którą nie było w stanie się stać.

Nie musisz osiągnąć każdego celu, który sobie wyznaczyłeś, aby być wartościowym, a Dark Souls 2 zdołało stać się wartościową grą dla wielu ludzi – zarówno spośród graczy, jak i pracowników FromSoftware. Tytuł ten nie jest wszystkim, czym mógł być, ale jednak zostawił za sobą niezatarte wrażenie.

Pod tym względem Dark Souls 2 zresztą mocno przypomina Elden Ringa, który również – na potrzeby nowej marki – mocno „zremiksował” utartą formułę, jednocześnie zachowując „ducha” Soulsów. Tyle tylko, że „Elden” – dzięki wypracowanemu przez lata doświadczeniu twórców – zrobił to niemal perfekcyjnie, podczas gdy DS 2 w rzeczywistości było pierwszym poważnym eksperymentem japońskiego studia w podgatunku soulslike. Jak widać dziś, bardzo potrzebnym.

A Wy, jak wspominacie drugą część Dark Souls? Dajcie znać w komentarzach.

Elden Ring

Elden Ring

PC PlayStation Xbox Nintendo
po premierze

Data wydania: 25 lutego 2022

Informacje o Grze
8.9

GRYOnline

7.4

Gracze

9.3

Steam

9.5

OpenCritic

OCEŃ
Oceny
Podobało się?

20

Marcin Przała

Autor: Marcin Przała

Absolwent dziennikarstwa i komunikacji społecznej na Uniwersytecie Papieskim Jana Pawła II w Krakowie. Grami interesuje się od najmłodszych lat, a szczególne miejsce w jego sercu zajmują Call of Duty 4: Modern Warfare i Dragon Age: Początek. Zamiłowanie do elektronicznej rozrywki sprawiło, że tematem jego pracy licencjackiej stało się zjawisko immersji. Dzisiaj przede wszystkim miłośnik soulslike'ów oraz klasycznych RPG-ów. Poza grami lubi literaturę z gatunku dark fantasy, a ponadto od wielu lat z zapartym tchem śledzi rozgrywki angielskiej Premier League, gdzie gra jego ukochany klub – Chelsea.

Thronefall to malutka gra, dla której złamałem swoją zasadę omijania early accessu - i nie żałuję

Następny
Thronefall to malutka gra, dla której złamałem swoją zasadę omijania early accessu - i nie żałuję

Współtwórcy Mass Effect, Horizon: Zero Dawn i Dooma pracują nad mroczną strzelanką. The Forever Winter łączy postapokalipsę z sci-fi

Poprzedni
Współtwórcy Mass Effect, Horizon: Zero Dawn i Dooma pracują nad mroczną strzelanką. The Forever Winter łączy postapokalipsę z sci-fi

Kalendarz Wiadomości

Nie
Pon
Wto
Śro
Czw
Pią
Sob

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl