500 gier na Steam zarobiło w zeszłym roku co najmniej 3 mln dolarów
Firma Valve podsumowała 2023 rok na Steam. Analiza potwierdza wcześniejsze doniesienia o kondycji platformy, a także wzbogaca naszą wiedzę choćby o zarobki producentów i wydawców gier.

Firma Valve udostępniła obszerne podsumowanie 2023 roku na Steam. I choć w dużej mierze pokrywa się ono z nieoficjalnym analizami Game World Observer oraz Video Game Insights, niejako stanowiąc ich potwierdzenie, a także zbiera w jednym miejscu nowości, jakie wprowadzono na platformę w zeszłym dwunastu miesiącach, to znalazło się tam kilka ciekawych, nieznanych dotąd faktów. Jak choćby ten związany z zarobkami generowanymi przez najpopularniejsze gry dostępne w serwisie.
Otóż 2023 był pierwszym rokiem w historii Steama, w którym próg 3 milionów dolarów dochodu brutto przekroczyło 500 gier (pod uwagę wzięto wyłącznie ubiegły rok kalendarzowy). Oznacza to ponad dwukrotny wzrost liczby takich tytułów w porównaniu do 2018 roku. Niestety Valve nie pokusiło się o zaprezentowanie ich listy.
Oczywiście nie jest to równoznaczne z takim właśnie zarobkiem – od podanej kwoty każdy producent lub wydawca musi odjąć podatki oraz prowizję Steama. Dla gier zarabiających do 10 mln dolarów ta ostatnia wynosi 30%, a następnie jest regulowana w zależności od sprzedaży (dla tytułów z przychodem rzędu 10-50 mln dol. wynosi 25%).
Z innych ciekawostek – 25% pozycji, które trafiły do comiesięcznych zestawień top 20 najpopularniejszych gier na Steam w 2023 roku, zostało wyprodukowanych przez studia dopiero rozpoczynające swoją przygodę z platformą firmy Valve. Wielu z tych deweloperów zdecydowało się skorzystać z funkcji Steam Playtest, wprowadzonej w 2020 roku. W minionym roku nastąpił 41-procentowy wzrost liczby osób biorących udział w takich testach w porównaniu z 2022 rokiem – daje to 11,8 mln graczy.
Na koniec dobrze wspomnieć o sezonowych wydarzeniach wyprzedażowych, które są organizowane przez Steama w tych samych ramach czasowych od wielu lat. Za przykład posłużyła jesienna wyprzedaż, która obejmuje czarny piątek i cyberponiedziałek. W stosunku do 2022 roku Valve odnotowało zdrowy wzrost przychodów generowanych przez oferowane w trakcie promocji tytuły. Obrazuje to poniższa tabelka.

Co nowego spotkało Steama w ubiegłym roku w zakresie funkcji i nowych rozwiązań? Najlepiej będzie, gdy przeczytacie o tym szerzej w naszych wiadomościach:
- Steam dostał sporo nowości, jest nowy tryb Big Picture i łatwiej zmienić region pobierania
- Valve testuje prywatne gry na Steam. Tak schowacie niewygodne tytuły przed znajomymi
- Steam stał się mniej nieznośny, na tę zmianę na kartach gier i w zwiastunach czekało wielu graczy
- Na Steamie o wiele łatwiej znaleźć teraz DLC do swoich gier
Więcej:Steam w 5 lat podwoił bazę użytkowników. Najnowszy rekord to ponad 41 milionów graczy jednocześnie
Komentarze czytelników
onek Pretorianin
Teraz to się nie opłaca robić jakichś srednio budżetowych gier bo lepiej poczekać, aż zaimpemetuja AI do narzędzi deweloperskich i taki Rysiek spod sklepu za 3000 zł zrobi to, co John z ameryki za 20000 zł.
Rysiek wyda komede „zrób drogę do sklepu z alkoholem, ulice i ruchu liczy, a postać w stanie upojenia, chwiejnym krokiem ma przejść przez ulice zakupić alkohol, nie będąc trafionym przez samochód ani nie upasc od grawitacji .”
10 min i mamy grę w sam raz dla nowej grupy odbiorców.