Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 20 lutego 2024, 13:02

autor: Piotr Doroń

500 gier na Steam zarobiło w zeszłym roku co najmniej 3 mln dolarów

Firma Valve podsumowała 2023 rok na Steam. Analiza potwierdza wcześniejsze doniesienia o kondycji platformy, a także wzbogaca naszą wiedzę choćby o zarobki producentów i wydawców gier.

Źródło fot. Steam.
i

Firma Valve udostępniła obszerne podsumowanie 2023 roku na Steam. I choć w dużej mierze pokrywa się ono z nieoficjalnym analizami Game World Observer oraz Video Game Insights, niejako stanowiąc ich potwierdzenie, a także zbiera w jednym miejscu nowości, jakie wprowadzono na platformę w zeszłym dwunastu miesiącach, to znalazło się tam kilka ciekawych, nieznanych dotąd faktów. Jak choćby ten związany z zarobkami generowanymi przez najpopularniejsze gry dostępne w serwisie.

Otóż 2023 był pierwszym rokiem w historii Steama, w którym próg 3 milionów dolarów dochodu brutto przekroczyło 500 gier (pod uwagę wzięto wyłącznie ubiegły rok kalendarzowy). Oznacza to ponad dwukrotny wzrost liczby takich tytułów w porównaniu do 2018 roku. Niestety Valve nie pokusiło się o zaprezentowanie ich listy.

Oczywiście nie jest to równoznaczne z takim właśnie zarobkiem – od podanej kwoty każdy producent lub wydawca musi odjąć podatki oraz prowizję Steama. Dla gier zarabiających do 10 mln dolarów ta ostatnia wynosi 30%, a następnie jest regulowana w zależności od sprzedaży (dla tytułów z przychodem rzędu 10-50 mln dol. wynosi 25%).

Z innych ciekawostek – 25% pozycji, które trafiły do comiesięcznych zestawień top 20 najpopularniejszych gier na Steam w 2023 roku, zostało wyprodukowanych przez studia dopiero rozpoczynające swoją przygodę z platformą firmy Valve. Wielu z tych deweloperów zdecydowało się skorzystać z funkcji Steam Playtest, wprowadzonej w 2020 roku. W minionym roku nastąpił 41-procentowy wzrost liczby osób biorących udział w takich testach w porównaniu z 2022 rokiem – daje to 11,8 mln graczy.

Na koniec dobrze wspomnieć o sezonowych wydarzeniach wyprzedażowych, które są organizowane przez Steama w tych samych ramach czasowych od wielu lat. Za przykład posłużyła jesienna wyprzedaż, która obejmuje czarny piątek i cyberponiedziałek. W stosunku do 2022 roku Valve odnotowało zdrowy wzrost przychodów generowanych przez oferowane w trakcie promocji tytuły. Obrazuje to poniższa tabelka.

Wzrost przychodów gier w ramach jesiennej wyprzedaży Steam – porównanie 2023 z 2022 rokiem.
Wzrost przychodów gier w ramach jesiennej wyprzedaży Steam – porównanie 2023 z 2022 rokiem.

Co nowego spotkało Steama w ubiegłym roku w zakresie funkcji i nowych rozwiązań? Najlepiej będzie, gdy przeczytacie o tym szerzej w naszych wiadomościach:

  1. Steam dostał sporo nowości, jest nowy tryb Big Picture i łatwiej zmienić region pobierania
  2. Valve testuje prywatne gry na Steam. Tak schowacie niewygodne tytuły przed znajomymi
  3. Steam stał się mniej nieznośny, na tę zmianę na kartach gier i w zwiastunach czekało wielu graczy
  4. Na Steamie o wiele łatwiej znaleźć teraz DLC do swoich gier

Piotr Doroń

Piotr Doroń

Z wykształcenia dziennikarz i politolog. W GRYOnline.pl od 2004 roku. Zaczynał od zapowiedzi i recenzji, by po roku dołączyć do Newsroomu i już tam pozostać. Obecnie szef tego działu, gdzie zarządza zespołem złożonym zarówno ze specjalistów w swoim fachu, jak i ambitnych żółtodziobów, chętnych do nauki oraz pracy na najwyższych obrotach. Były redaktor niezapomnianego emu@dreams, gdzie zagnała go fascynacja emulacją i konsolami, a także recenzent magazynu GB More. Miłośnik informacji, gier (długo by wymieniać ulubione gatunki), Internetu, dobrej książki sci-fi i fantasy, nie pogardzi również dopieszczonym serialem lub filmem. Mąż, ojciec trójki dzieci, esteta, zwolennik umiaru w życiu prywatnym.

więcej