500 gier na Steam zarobiło w zeszłym roku co najmniej 3 mln dolarów

Firma Valve podsumowała 2023 rok na Steam. Analiza potwierdza wcześniejsze doniesienia o kondycji platformy, a także wzbogaca naszą wiedzę choćby o zarobki producentów i wydawców gier.

Piotr Doroń

500 gier na Steam zarobiło w zeszłym roku co najmniej 3 mln dolarów, źródło grafiki: Steam..
500 gier na Steam zarobiło w zeszłym roku co najmniej 3 mln dolarów Źródło: Steam..

Firma Valve udostępniła obszerne podsumowanie 2023 roku na Steam. I choć w dużej mierze pokrywa się ono z nieoficjalnym analizami Game World Observer oraz Video Game Insights, niejako stanowiąc ich potwierdzenie, a także zbiera w jednym miejscu nowości, jakie wprowadzono na platformę w zeszłym dwunastu miesiącach, to znalazło się tam kilka ciekawych, nieznanych dotąd faktów. Jak choćby ten związany z zarobkami generowanymi przez najpopularniejsze gry dostępne w serwisie.

Otóż 2023 był pierwszym rokiem w historii Steama, w którym próg 3 milionów dolarów dochodu brutto przekroczyło 500 gier (pod uwagę wzięto wyłącznie ubiegły rok kalendarzowy). Oznacza to ponad dwukrotny wzrost liczby takich tytułów w porównaniu do 2018 roku. Niestety Valve nie pokusiło się o zaprezentowanie ich listy.

Oczywiście nie jest to równoznaczne z takim właśnie zarobkiem – od podanej kwoty każdy producent lub wydawca musi odjąć podatki oraz prowizję Steama. Dla gier zarabiających do 10 mln dolarów ta ostatnia wynosi 30%, a następnie jest regulowana w zależności od sprzedaży (dla tytułów z przychodem rzędu 10-50 mln dol. wynosi 25%).

Z innych ciekawostek – 25% pozycji, które trafiły do comiesięcznych zestawień top 20 najpopularniejszych gier na Steam w 2023 roku, zostało wyprodukowanych przez studia dopiero rozpoczynające swoją przygodę z platformą firmy Valve. Wielu z tych deweloperów zdecydowało się skorzystać z funkcji Steam Playtest, wprowadzonej w 2020 roku. W minionym roku nastąpił 41-procentowy wzrost liczby osób biorących udział w takich testach w porównaniu z 2022 rokiem – daje to 11,8 mln graczy.

Na koniec dobrze wspomnieć o sezonowych wydarzeniach wyprzedażowych, które są organizowane przez Steama w tych samych ramach czasowych od wielu lat. Za przykład posłużyła jesienna wyprzedaż, która obejmuje czarny piątek i cyberponiedziałek. W stosunku do 2022 roku Valve odnotowało zdrowy wzrost przychodów generowanych przez oferowane w trakcie promocji tytuły. Obrazuje to poniższa tabelka.

Wzrost przychodów gier w ramach jesiennej wyprzedaży Steam – porównanie 2023 z 2022 rokiem.
Wzrost przychodów gier w ramach jesiennej wyprzedaży Steam – porównanie 2023 z 2022 rokiem.

Co nowego spotkało Steama w ubiegłym roku w zakresie funkcji i nowych rozwiązań? Najlepiej będzie, gdy przeczytacie o tym szerzej w naszych wiadomościach:

  1. Steam dostał sporo nowości, jest nowy tryb Big Picture i łatwiej zmienić region pobierania
  2. Valve testuje prywatne gry na Steam. Tak schowacie niewygodne tytuły przed znajomymi
  3. Steam stał się mniej nieznośny, na tę zmianę na kartach gier i w zwiastunach czekało wielu graczy
  4. Na Steamie o wiele łatwiej znaleźć teraz DLC do swoich gier
Podobało się?

6

Piotr Doroń

Autor: Piotr Doroń

Z wykształcenia dziennikarz i politolog. W GRYOnline.pl od 2004 roku. Zaczynał od zapowiedzi i recenzji, by po roku dołączyć do Newsroomu i już tam pozostać. Obecnie szef tego działu, gdzie zarządza zespołem złożonym zarówno ze specjalistów w swoim fachu, jak i ambitnych żółtodziobów, chętnych do nauki oraz pracy na najwyższych obrotach. Były redaktor niezapomnianego emu@dreams, gdzie zagnała go fascynacja emulacją i konsolami, a także recenzent magazynu GB More. Miłośnik informacji, gier (długo by wymieniać ulubione gatunki), Internetu, dobrej książki sci-fi i fantasy, nie pogardzi również dopieszczonym serialem lub filmem. Mąż, ojciec trójki dzieci, esteta, zwolennik umiaru w życiu prywatnym.

Kalendarz Wiadomości

Nie
Pon
Wto
Śro
Czw
Pią
Sob
4
10
17
18
25

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Inne Gry
2024-02-20
14:20

onek Pretorianin

Teraz to się nie opłaca robić jakichś srednio budżetowych gier bo lepiej poczekać, aż zaimpemetuja AI do narzędzi deweloperskich i taki Rysiek spod sklepu za 3000 zł zrobi to, co John z ameryki za 20000 zł.

Rysiek wyda komede „zrób drogę do sklepu z alkoholem, ulice i ruchu liczy, a postać w stanie upojenia, chwiejnym krokiem ma przejść przez ulice zakupić alkohol, nie będąc trafionym przez samochód ani nie upasc od grawitacji .”

10 min i mamy grę w sam raz dla nowej grupy odbiorców.

Komentarz: onek

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl