Światowa premiera wszystkich nowych konsol już za nami. O ile producentom udało się w miarę uporać z wypuszczeniem na rynek urządzeń, to już twórcy gier nie byli w stanie dostarczyć na start produkcji o odpowiednio wysokim standardzie. Zaaferowani tą sprawą redaktorzy serwisu 1UP postanowili przeprowadzić test porównujący ze sobą średnie ocen otrzymanych przez tytuły startowe konsol.
Artur Falkowski
Światowa premiera wszystkich nowych konsol już za nami. O ile producentom udało się w miarę uporać z wypuszczeniem na rynek urządzeń, to już twórcy gier nie byli w stanie dostarczyć na start produkcji o odpowiednio wysokim standardzie. Zaaferowani tą sprawą redaktorzy serwisu 1UP postanowili przeprowadzić test porównujący ze sobą średnie ocen otrzymanych przez tytuły startowe konsol, które ukazały się od 1995 roku.
Zebrano informacje dotyczące gier dostępnych w dniu premiery konsol: PlayStation (wrzesień 1995), Nintendo 64 (wrzesień 1996), Dreamcast (wrzesień 1999), PS2 (październik 2000), GameCube (listopad 2001), Xbox (listopad 2001), Xbox 360 (listopad 2005), PS3 (listopad 2006) i Wii (listopad 2006). Następnie sprawdzono średnią ocen przyznaną każdej z produkcji, opublikowaną przez serwis gamerankings.com.
W rankingu zaznaczono najlepiej i najgorzej ocenioną grę, jak również ilość tytułów startowych:
GameCube – średnia ocena 79,4 – 12 tytułów startowych
Xbox 360 – średnia ocena 77,3 – 18 tytułów startowych
Dreamcast – średnia ocena 74,3 – 19 tytułów startowych
PlayStation 2 – średnia ocena 73,7 – 29 tytułów startowych
PlayStation 3 – średnia ocena 73,4 – 13 tytułów startowych
Xbox – średnia ocena 73,0 – 19 tytułów startowych
Wii – średnia ocena 71,3 – 20 tytułów startowych
PlayStation – średnia ocena 70,4 – 9 tytułów startowych
*Nintendo 64 – średnia ocena 91,3 – 2 tytuły startowe
Jak widać z powyższego zestawienia, większość tytułów startowych została oceniona w okolicach 70%. Innymi słowy, były to produkcje nieco lepsze niż przeciętne. Uzyskany przez konsolę N64 wysoki wynik (91,3) nie może być porównywany z pozostałymi platformami, ponieważ w dniu premiery dostępne były na nią jedynie dwie gry.
Wśród pozostałych konsol prym wiedzie GameCube (79,4) a zaraz za nią Xbox 360 (77,3). Z kolei najgorszą pozycje zajął PSX (70,4). Nieco lepiej radziły sobie tytuły startowe na Wii (71,3) i Xboxa (73). Na czwartym od końca miejscu znalazła się nowa konsola Sony (73,4). Niewiele lepiej poradziła sobie jej poprzedniczka, PS2 (73,7).
Ze sporządzonego przez reporterów 1UP zestawienia widać, że o pozycji konsoli nie decydują tytuły startowe. Jej powodzenie zależy dopiero od kolejnych produkcji i wsparcia udzielanego zarówno przez samych producentów, jak i developerów niezależnych.
Dziękujemy za przeczytanie artykułu.
Ustaw GRYOnline.pl jako preferowane źródło wiadomości w Google