Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 9 listopada 2020, 17:10

EVE Online w walce z COVID-19 - gracze wykonali 47 mln zadań

Studio CCP Games pochwaliło się wynikami trzeciej edycji Project Discovery w EVE Online. W ramach niej gracze wykonali 47 mln zadań powiązanych z koronawirusem, tym samym pomagając naukowcom w badaniach nad COVID-19.

Po względnie łagodnym letnim etapie pandemii koronawirus zaatakował ze zdwojoną siłą, o czym dobitnie świadczą statystyki z ostatnich tygodni. Efektem tego są kolejne restrykcje wprowadzane przez państwa (w tym Polskę) oraz niejako przymusowy pobyt w domach. Jednakże zwiększyło to zainteresowanie grami (vide ogromny sukces Pokemon GO), co postanowili wykorzystać naukowcy w walce z COVID-19. Ostatnim tego przykładem jest inicjatywa CCP Games. Studio zdradziło, że około 171 tysięcy graczy EVE Online wykonało już ponad 47 milionów zadań mających pomóc w badaniach nad koronawirusem, co stanowi równowartość 36 lat pracy profesjonalistów. Rozmowę na ten temat z deweloperem, graczami oraz naukowcami z Uniwersytetu Kolumbii Brytyjskiej przeprowadziła stacja BBC.

Zadanie, o którym mowa, jest dostępne w ramach trzeciej fazy Project Discovery od czerwca 2020 roku. Gracze biorą udział w prostej minigrze polegającej na obrysowywaniu grup komórek (przedstawionych zgodnie z danymi zebranymi za pomocą cytometrii przepływowej). Tak zebrane dane wykorzystują naukowcy w badaniach mających wyjaśnić wpływ koronawirusa na ludzki system immunologiczny. Łącznie twórcy EVE Online uwzględnili około 707 tysięcy unikalnych zadań.

EVE Online w walce z COVID-19 - gracze wykonali 47 mln zadań - ilustracja #1
Prosta minigra pozwala wspomóc naukowców w badaniach nad koronawirusem.

Nie jest to pierwsza tego typu inicjatywa. Jeszcze w marcu twórcy gry edukacyjnej Foldit dodali nowe zadanie (a potem kilka kolejnych), polegające na zneutralizowaniu spiczastej „korony”, której wirus zawdzięcza swoją nazwę, a służącej do wiązania go z ludzkimi białkami. Nie wiemy jednak, ilu ludzi podjęło się tego wyzwania, bądź co bądź wymagającego pobrania osobnej (choć bezpłatnej) gry. EVE Online również pozwala na darmową zabawę (choć z pewnymi ograniczeniami), a o zapale społeczności skupionej wokół dzieła studia CCP Games nikogo nie trzeba przekonywać. Dość wspomnieć liczne doniesienia o ogromnych bitwach i innych niezwykłych poczynaniach graczy. Nie dziwi więc, że wielu z nich zdecydowało się dołożyć własną cegiełkę do walki z COVID-19.

Oczywiście popularność tej i innych inicjatyw nie oznacza, że nagle znajdzie się ostateczne rozwiązanie problemu pandemii. Biorąc jednak pod uwagę pogarszające się statystyki i coraz większy wpływ koronawirusa (także na branże gier oraz filmową), każde działanie mogące choćby minimalnie pomóc w walce z COVID-19 jest na wagę złota.

Jakub Błażewicz

Jakub Błażewicz

Ukończył polonistyczne studia magisterskie na Uniwersytecie Warszawskim pracą poświęconą tej właśnie tematyce. Przygodę z GRYOnline.pl rozpoczął w 2015 roku, pisząc w Newsroomie growym, a następnie również filmowym i technologicznym (nie zabrakło też udziału w Encyklopedii Gier). Grami wideo (i nie tylko wideo) zainteresowany od lat. Zaczynał od platformówek i do dziś pozostaje ich wielkim fanem (w tym metroidvanii), ale wykazuje też zainteresowanie karciankami (także papierowymi), bijatykami, soulslike’ami i w zasadzie wszystkim, co dotyczy gier jako takich. Potrafi zachwycać się pikselowymi postaciami z gier pamiętających czasy Game Boya łupanego (jeśli nie starszymi).

więcej