PlayStation 5 bez wsparcia kolejnych funkcji na premierę
Redakcja Digital Foundry miała okazję sprawdzić możliwości PlayStation 5. Z jej artykułu wynika, że jak na razie nowa konsola Sony nie wspiera rozdzielczości 8K oraz funkcji VRR i ALLM.

Firma Sony dokłada starań, by wykreować PlayStation 5 na urządzenie iście nowej generacji, tak w prezentacjach, jak i reklamach. Dlatego mogą dziwić doniesienia redakcji Digital Foundry, według której PS5 na razie nie obsługuje ani rozdzielczości 8K, ani technologii VRR oraz ALLM. Grupa starała się skorzystać z pierwszej z tych opcji na natywnym ekranie 8K, ale bez sukcesów. Podobne informacje przekazał kanał HDTVTest w serwisie YouTube.
VRR to technika zmiennej częstotliwości odświeżania, wykorzystywana w celu wyeliminowania tzw. rozrywanego ekranu. Problem polega na wyświetlaniu nie w pełni załadowanych obrazów, gdy urządzenie źródłowe (komputer lub konsola) nie potrafi wygenerować wystarczającej liczby klatek animacji (np. 60 przy odświeżaniu ekranu z częstotliwością 60 Hz). VRR pozwala na wyeliminowanie tego typu błędów poprzez dynamiczną zmianę częstotliwości, by dostosować ją do liczby fps.
Z kolei ALLM (dosł. tryb automatycznych niskich opóźnień) to jedna z nowych funkcji interfejsu HDMI 2.1. Dzięki niej telewizor samodzielnie wykryje uruchomienie gry i maksymalnie zmniejszy opóźnienia w odbiorze (zazwyczaj przez włączenie dedykowanego trybu). Obie technologie wymagają wsparcia zarówno przez telewizor, jak i urządzenie źródłowe.
Digital Foundry przyznaje, że brak wsparcia 8K nie ma większego znaczenia. Nawet granie w 4K nie jest jeszcze standardem i mało kto choćby myśli o zabawie w jeszcze wyższej rozdzielczości, zwłaszcza w kontekście ceny wspierających ją telewizorów. Dodajmy, że Xbox Series X/S również nie uwzględnia takiej opcji na premierę, co – jak dowiedział się serwis What Hi-Fi? – wynika z braku zawartości korzystającej z 8K. Jednakże tego samego nie można powiedzieć o VRR oraz ALLM – sprzęt Microsoftu pozwala już na korzystanie z obu tych funkcji (wliczając w to nawet Xboksa One X). Co więcej, według Digital Foundry PS5 nie uwzględnia też wsparcia natywnej rozdzielczości dla monitorów 1440p, z czym radzi sobie XSX/S. Zamiast tego konsola będzie najpierw skalować obraz z 4K do Full HD, a następnie do 1440p.
Więcej:Gracze mogą zrecenzować swoje gry na PlayStation 5, ale tylko wydania cyfrowe
- konsole stacjonarne
- dziewiąta generacja
- Sony Interactive Entertainment
- PS5 / PlayStation 5
- PlayStation
- 8K
- konsole
- PS5
Komentarze czytelników
sakkra Generał

Nie mówię, że nie powinni tego zaimplementować ale znowu nie jest to jakaś bardzo ważna funkcja która skreśla konsolę. Może dodadzą to później - wydaje mi się, że nie będzie to ciężkie do zaimplementowania w późniejszym czasie. Może mają ku temu jakieś powody o których nie wiemy - cholera wie?
zanonimizowany449082 Generał
To teraz ten 1% zmień ma wartość
Jako dane statystyczne wezmę ilość sprzedanych PS4 - do tej pory sprzedalo sie w nakładzie 110mln
Ten 1 procent to ponad milion użytkowników.
Która firma od tak pozwala sobie na olanie ponad miliona swoich klientów?
Wystarczy przekształcić to w chwytliwy nagłówek prasowy i PRowa bomba gotowa!
barnej7 Senator
Najlepsze to Halo MCC - część gier po polsku, część po angielsku, wszystko sprzedawane jako jedna gra
zanonimizowany449082 Generał
"kosztował leada utratę pracy"
Gościa który zdecydował o dodaniu tego pokraka do prezentacji również powiinni zwolnić.
Jak mawia moja żona:
Pamiętaj że Fiata Multiple ktoś zaprojektował.
Ale poza tym ten projekt WYGRAŁ!
sakkra Generał

Obstawiam, że około 1% ludzi by korzystało z 1440p skoro na steam z tej rozdzielczości korzysta 6,25%. Tak więc nie wielka strata