Fani gier rajdowych już nie muszą rozpaczać. Assetto Corsa Rally ma szansę zająć miejsce po Codemasters
Studia Kunos Simulazioni i Supernova zapowiedziały grę Assetto Corsa Rally, czyli „bezkompromisowy” rajdowy symulator na Unreal Engine 5, napędzany silnikiem fizyki znanym z innych dzieł Włochów.

Ostatnie miesiące nie były łaskawe dla miłośników wirtualnych rajdów samochodowych. Odkąd studio Codemasters ogłosiło w maju, że kończy rozwój WRC i przerywa tworzenie gier poświęconych tej dyscyplinie motorsportu, wydawało się, iż na kolejną „poważną” produkcję z omawianej kategorii przyjdzie nam czekać aż do 2027 roku, tj. do czasu, gdy wejdzie w życie i wyda owoce odnowiona umowa licencyjna między FIA a firmą Nacon.
Na szczęście odsiecz przybyła wcześniej, niż się spodziewaliśmy – i to z zupełnie nieoczekiwanej strony (choć pogłoski krążyły od jakiegoś czasu). Studio Kunos Simulazioni zapowiedziało dzisiaj symulator pt. Assetto Corsa Rally, który jawi się spadkobiercą tytułów takich jak Richard Burns Rally i DiRT Rally. Najlepsze jest zaś to, zagramy weń już niedługo – 13 listopada rozpocznie się wczesny dostęp na Steamie.
Co istotne, Kunos Simulazioni nie tworzy tej gry samodzielnie – właściwie to jest jedynie partnerem technologicznym, użyczającym swojego silnika fizyki i pomagającym nowo powstałemu zespołowi Supernova Game Studios (też ulokowanemu we Włoszech i też należącemu do firmy Digital Bros., która ma w posiadaniu również wydawcę tego tytułu – 505 Games). Za graficzną stronę projektu odpowiada zaś Unreal Engine 5.
Skromny początek Early Accessu
Assetto Corsa Rally zostało wycenione na 29,99 euro (w przeliczeniu cena wyniesie prawdopodobnie 139 zł, tak jak w przypadku AC Evo), ale na wstępie nie zaoferuje zbyt wiele. W garażu znajdziemy dziesięć samochodów z różnych epok – od Mini Coopera S ’64, przez Fiata 124 ’73, Lancię Deltę HF Integrale ’92 czy Citroena Xsarę WRC ’01, po Peugeota 208 Rally4 ’20 i Hyundaia i20 N Rally2 ’21.
Do tego otrzymamy raptem cztery odcinki specjalne w dwóch lokacjach – Walii i francuskiej Alzacji – o łącznej długości 33 kilometrów (wynika to z faktu, że trasy są szczegółowo odtwarzane poprzez laserowe skany), choć zabawę wydłużą zmienne warunki atmosferyczne i cykl dobowy. Poza praktyką i samotną rywalizacją rozrywki mają dostarczyć nam sieciowe rankingi.
Droga do 1.0
Wczesny dostęp w założeniu ma potrwać nie dłużej niż 12-18 miesięcy – czyli teoretycznie premiera wersji 1.0 nastąpi najpóźniej w kwietniu 2027 roku (z naciskiem na słowo „teoretycznie”). Do tego czasu gra się rozrośnie, a finalnie znajdziemy w niej:
- ponad 120 kilometrów dróg w pięciu lokacjach;
- ponad 30 samochodów;
- tryb kariery;
- rajdową szkółkę jazdy;
- wsparcie dla zestawów VR.
Na ten moment AC Rally zmierza jedynie na PC, a polskiej wersji językowej nie ma w planach. Twórcy zadeklarowali, że pomyślą później o wydaniu gry na konsole.
Wymagania sprzętowe
Ujawniono też wstępne wymagania sprzętowe gry Assetto Corsa Rally, które mają pozwolić na uzyskanie 60 klatek na sekundę w rozdzielczości 1080p na średnich ustawieniach graficznych:
- procesor: Intel Core i7-10700K lub AMD Ryzen 5 3600X,
- pamięć RAM: 16 GB,
- karta graficzna: GeForce RTX 2080 (8 GB) lub Radeon RX 6650 XT (8 GB),
- wolne miejsce na dysku: 50 GB (wymagany dysk SSD),
- system: Windows 10/11 (64-bitowy).

Assetto Corsa Rally
Data wydania: 13 listopada 2025 Wczesny dostęp
Komentarze czytelników
mgr. Kuba Generał

Wszystko super, jak to zobaczyłem to się ucieszyłem, wstępnie,
Bo po pierwsze to rzygam już tym Unreal Engine, i na tych fragmentach rozgrywki gra graficznie prezentuje się po prostu jak EA WRC 2
Po drugie kosmiczne wymagania, minimalne do full hd, RTX 2080, no ludzie...
A po trzecie to AC, więc o graniu na padzie można zapomnieć
Mimic Centurion
Wypadałoby najpierw EVO dokończyć, a nie wyskakiwać z kolejnym projektem (nawet w formie partnerstwa, co pewnie też zabiera zasoby), znowu we wczesnym dostępie. Żeby to rozmienianie się na drobne nie obróciło się przeciwko nim.