Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 27 maja 2025, 20:28

Expedition 33 sprzedało się w 3,3 mln kopii w 33 dni. Mimo to twórcy nie chcą tworzyć „większych gier”

Clair Obscur: Expedition 33 dało kolejny powód do radości swoim twórcom, ale znakomita sprzedaż francuskiego jRPG nie przełoży się na większe zatrudnienie.

Źródło fot. Sandfall Interactive
i

Tak spełniają się marzenia – Clair Obscur: Expedition 33 przekroczyło próg 3,3 miliona sprzedanych egzemplarzy i dokonało tego 33 dni po premierze. Studio Sandfall Interactive pochwaliło się wynikami we wpisie udostępnionym na oficjalnym koncie gry w serwisie X.

Turowe RPG rodem z Francji zaliczyło znakomity debiut. Wystarczył jeden dzień, by produkcja rozeszła się w 500 tysiącach egzemplarzy. Po 3 dniach był to już milion, do którego niespełna 2 tygodnie później dołączył kolejny.

Twórcy Clair Obscur: Expedition 33 pozostaną wierni swoim ideałom

Sukces mógłby skłonić deweloperów do rozszerzenia zespołu i rozpoczęcia prac nad kontynuacją. Jednakże François Meurisse – producent gry oraz współzałożyciel studia Sandfall Interactive – w rozmowie z serwisem GameIndustry.biz zapewnił, że zespół nie zamierza zmieniać swojego podejścia.

Na razie naszą wizją jest trzymanie się niewielkiego zespołu pracującego w tym samym mieście i liczącego mniej niż 50 osób, który skupi się na jednym projekcie naraz. Zachowamy przy tym zwinność, kreatywną siłę i inteligencję małej grupy pasjonatów, pragnących stworzyć coś wielkiego. – stwierdził Meurisse.

Producent nie jest też pewien potrzeby tworzenia większych gier. Jego zdaniem siła Clair Obscur: Expedition 33 tkwi w szanowaniu czasu gracza. Jak podkreślił Meurisse, tytuł nie wymaga spędzenia przy ekranie 500 godzin, a mimo to oferuje mnóstwo aktywności oraz satysfakcję z gry. Dzięki temu rozgrywka nie jest przesadnie „rozdmuchana”. Nadal nie wiadomo jednak, jaką drogę obierze studio, które chciało stworzyć dodatek, ale po ogromnym sukcesie musi zweryfikować swoje dotychczasowe plany.

W podobnym tonie wypowiadał się również szef studia Pocketpair, odpowiedzialnego za popularny survivalowy sandbox Palworld. Takuro Mizobe wyznał w marcu, że nie chce tworzyć dzieł z segmentu AAA. Według Johna „Bucky’ego” Buckleya – menedżera do spraw społeczności gry – to także powód, przez który studio nie planuje masowo zatrudniać większej liczby pracowników. Mogłoby to bowiem „wpłynąć na kulturę pracy w firmie”.

Clair Obscur: Expedition 33 zadebiutowało 24 kwietnia tego roku na PC oraz konsolach PS5 i Xbox Series S/X. Od dnia premiery produkcja jest dostępna dla użytkowników usługi Game Pass, co z pewnością wpłynęło na imponujący zasięg tytułu.

  1. Recenzja gry Clair Obscur: Expedition 33. Jedna ze wspanialszych historii, w jakie grałem w całym swoim życiu
  2. Expedition 33 – poradnik do gry

Krzysztof Kałuziński

Krzysztof Kałuziński

W GRYOnline.pl związany z Newsroomem. Nie boi się podejmowania różnych tematów, choć preferuje wiadomości o niezależnych produkcjach w stylu Disco Elysium. W dzieciństwie pisał opowiadania fantasy, katował Pegasusa, a potem peceta. Pasję przekuł w zawód redaktora portalu dla graczy prowadzonego z przyjacielem, jak również copywritera oraz doradcy w sklepie z konsolami. Nie przepada za remake'ami i growymi tasiemcami. Od dziecka chciał napisać powieść, choć zdecydowanie lepiej tworzy mu się bohaterów niż fabułę. Pewnie dlatego tak pokochał RPGi (papierowe i wirtualne). Wychowały go lata 90., do których chętnie by się przeniósł. Uwielbia filmy Tarantino, za sprawą Mad Maksa i pierwszego Fallouta zatracił się w postapo, a Berserk przekonał go do dark fantasy. Dziś próbuje sił w e-commerce i marketingu, jednocześnie wspierając Newsroom w weekendy, dzięki czemu wciąż może kultywować dawne pasje.

więcej