Expedition 33 sprzedało się w 3,3 mln kopii w 33 dni. Mimo to twórcy nie chcą tworzyć „większych gier”

Clair Obscur: Expedition 33 dało kolejny powód do radości swoim twórcom, ale znakomita sprzedaż francuskiego jRPG nie przełoży się na większe zatrudnienie.

Krzysztof Kałuziński

18
Expedition 33 sprzedało się w 3,3 mln kopii w 33 dni. Mimo to twórcy nie chcą tworzyć „większych gier”, źródło grafiki: Sandfall Interactive.
Expedition 33 sprzedało się w 3,3 mln kopii w 33 dni. Mimo to twórcy nie chcą tworzyć „większych gier” Źródło: Sandfall Interactive.

Tak spełniają się marzenia – Clair Obscur: Expedition 33 przekroczyło próg 3,3 miliona sprzedanych egzemplarzy i dokonało tego 33 dni po premierze. Studio Sandfall Interactive pochwaliło się wynikami we wpisie udostępnionym na oficjalnym koncie gry w serwisie X.

Turowe RPG rodem z Francji zaliczyło znakomity debiut. Wystarczył jeden dzień, by produkcja rozeszła się w 500 tysiącach egzemplarzy. Po 3 dniach był to już milion, do którego niespełna 2 tygodnie później dołączył kolejny.

Twórcy Clair Obscur: Expedition 33 pozostaną wierni swoim ideałom

Sukces mógłby skłonić deweloperów do rozszerzenia zespołu i rozpoczęcia prac nad kontynuacją. Jednakże François Meurisse – producent gry oraz współzałożyciel studia Sandfall Interactive – w rozmowie z serwisem GameIndustry.biz zapewnił, że zespół nie zamierza zmieniać swojego podejścia.

Na razie naszą wizją jest trzymanie się niewielkiego zespołu pracującego w tym samym mieście i liczącego mniej niż 50 osób, który skupi się na jednym projekcie naraz. Zachowamy przy tym zwinność, kreatywną siłę i inteligencję małej grupy pasjonatów, pragnących stworzyć coś wielkiego. – stwierdził Meurisse.

Producent nie jest też pewien potrzeby tworzenia większych gier. Jego zdaniem siła Clair Obscur: Expedition 33 tkwi w szanowaniu czasu gracza. Jak podkreślił Meurisse, tytuł nie wymaga spędzenia przy ekranie 500 godzin, a mimo to oferuje mnóstwo aktywności oraz satysfakcję z gry. Dzięki temu rozgrywka nie jest przesadnie „rozdmuchana”. Nadal nie wiadomo jednak, jaką drogę obierze studio, które chciało stworzyć dodatek, ale po ogromnym sukcesie musi zweryfikować swoje dotychczasowe plany.

W podobnym tonie wypowiadał się również szef studia Pocketpair, odpowiedzialnego za popularny survivalowy sandbox Palworld. Takuro Mizobe wyznał w marcu, że nie chce tworzyć dzieł z segmentu AAA. Według Johna „Bucky’ego” Buckleya – menedżera do spraw społeczności gry – to także powód, przez który studio nie planuje masowo zatrudniać większej liczby pracowników. Mogłoby to bowiem „wpłynąć na kulturę pracy w firmie”.

Clair Obscur: Expedition 33 zadebiutowało 24 kwietnia tego roku na PC oraz konsolach PS5 i Xbox Series S/X. Od dnia premiery produkcja jest dostępna dla użytkowników usługi Game Pass, co z pewnością wpłynęło na imponujący zasięg tytułu.

  1. Recenzja gry Clair Obscur: Expedition 33. Jedna ze wspanialszych historii, w jakie grałem w całym swoim życiu
  2. Expedition 33 – poradnik do gry
Clair Obscur: Expedition 33

Clair Obscur: Expedition 33

PC PlayStation Xbox
Data wydania: 24 kwietnia 2025
Clair Obscur: Expedition 33 - Encyklopedia Gier
9.2

GRYOnline

8.9

Gracze

9.7

Steam

9.2

OpenCritic

Wszystkie Oceny
Oceń

4

Krzysztof Kałuziński

Autor: Krzysztof Kałuziński

W GRYOnline.pl związany z Newsroomem. Nie boi się podejmowania różnych tematów, choć preferuje wiadomości o niezależnych produkcjach w stylu Disco Elysium. W dzieciństwie pisał opowiadania fantasy, katował Pegasusa, a potem peceta. Pasję przekuł w zawód redaktora portalu dla graczy prowadzonego z przyjacielem, jak również copywritera oraz doradcy w sklepie z konsolami. Nie przepada za remake'ami i growymi tasiemcami. Od dziecka chciał napisać powieść, choć zdecydowanie lepiej tworzy mu się bohaterów niż fabułę. Pewnie dlatego tak pokochał RPGi (papierowe i wirtualne). Wychowały go lata 90., do których chętnie by się przeniósł. Uwielbia filmy Tarantino, za sprawą Mad Maksa i pierwszego Fallouta zatracił się w postapo, a Berserk przekonał go do dark fantasy. Dziś próbuje sił w e-commerce i marketingu, jednocześnie wspierając Newsroom w weekendy, dzięki czemu wciąż może kultywować dawne pasje.

„Nie trzeba wiele, aby zgadnąć kto”. Studia płacą ludziom za hejtowanie MindsEye, twierdzi współtwórca nowej gry w stylu GTA

Następny
„Nie trzeba wiele, aby zgadnąć kto”. Studia płacą ludziom za hejtowanie MindsEye, twierdzi współtwórca nowej gry w stylu GTA

Nadchodzi Steam Summer Sale 2025. Za miesiąc Gabe Newell znów sięgnie do naszych portfeli

Poprzedni
Nadchodzi Steam Summer Sale 2025. Za miesiąc Gabe Newell znów sięgnie do naszych portfeli

Kalendarz Wiadomości

maj
Nie
Pon
Wto
Śro
Czw
Pią
Sob

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl