EA podsumowuje ubiegły rok - 10 mln FIFA 10, 5 mln Bad Company 2, sukces startowych DLC

Firma Electronic Arts zamieściła w Sieci szczegóły najnowszego raportu finansowego. Poznaliśmy w ten sposób nie tylko aktualną sytuację ekonomiczną wydawcy, ale również poziom sprzedaży najpopularniejszych gier EA. Szerszego omówienia doczekała się również kwestia startowych dodatków DLC.

Piotr Doroń

Komentarze

Firma Electronic Arts zamieściła w Sieci szczegóły najnowszego raportu finansowego. Poznaliśmy w ten sposób nie tylko aktualną sytuację ekonomiczną wydawcy, ale również poziom sprzedaży najpopularniejszych gier EA. Szerszego omówienia doczekała się również kwestia startowych dodatków DLC.

EA podsumowuje ubiegły rok - 10 mln FIFA 10, 5 mln Bad Company 2, sukces startowych DLC - ilustracja #1

Sprzedaż gier

Wśród bestsellerów EA prym w okresie od 1 kwietnia 2009 roku do 31 marca 2010 roku wiodła FIFA 10 (X360, PS3, PC, Wii, PS2, PSP, DS), wprowadzona do sprzedaży w październiku ubiegłego roku. Jedną z najlepszych gier piłkarskich ostatnich lat zdecydowało się zakupić aż 10 milionów osób. Bardzo dobrymi wynikami mogły się również pochwalić cztery inne pozycje. Jedną z nich jest strzelanina Battlefield: Bad Company 2 (PC, X360, PS3), zaprojektowana przez EA DICE. W ciągu zaledwie czterech tygodni gra trafiła do rąk pięciu milionów graczy. Pozostałe trzy produkcje – Madden NFL 10 (X360, PS3, PS2, PSP, Wii), The Sims 3 (PC) oraz Need for Speed Shift (PC, X360, PS3, PSP) – przekroczyły w podanym okresie sprzedaż na poziomie czterech milionów egzemplarzy.

Pozycja EA w branży

W okresie od 1 kwietnia 2009 roku do 31 marca 2010 roku Electronic Arts było największym wydawcą gier na PC oraz konsole Xbox 360, PlayStation 3 i PlayStation 2, a także największym wydawcą „third-party” na Wii i PSP (firmę wyprzedzają w rankingu tylko producenci obu platform, czyli Nintendo oraz Sony). Podsumowując, EA dzierży obecnie w dłoni 19% rynku elektronicznej rozrywki, posiadając na listach dwudziestu najlepiej sprzedających się pozycji w Stanach Zjednoczonych i w Europie po cztery tytuły. Firma zdołała także opanować rynek dystrybucji cyfrowej – Battlefield 1943 (X360, PS3) wyprodukowany przez EA DICE dziesięć miesięcy temu cieszył się w poprzednim roku fiskalnym popularnością na poziomie 1,5 miliona egzemplarzy, zdobywając tytuł najlepiej sprzedającej się gry dostępnej wyłącznie w ofertach Xbox Live Arcade oraz PlayStation Network.

EA podsumowuje ubiegły rok - 10 mln FIFA 10, 5 mln Bad Company 2, sukces startowych DLC - ilustracja #2

DLC i walka z rynkiem wtórnym

Szefostwo Electronic Arts ujawniło również, że z kodów uprawniających do pobierania darmowych dodatków DLC, zamieszczanych w pudełkach z nowymi egzemplarzy gier, skorzystało ponad 70% klientów (mających wpłynąć na ograniczenie handlu używanymi kopiami). Wśród wziętych pod uwagę publikacji znalazła się platforma Cerberus Network (Mass Effect 2), VIP Code (Battlefield: Bad Company 2) oraz The Stone Prisoner (Dragon Age: Początek). Jednocześnie dowiedzieliśmy się, że powyższe dodatki/platformy zakupiło za pieniądze tylko kilka procent z osób, które zagrały w wymienione wyżej gry. Można to rozumieć dwojako – mianowicie, albo bardzo mało osób, które nabyło gry z drugiej ręki rozważało zakup DLC, albo ogólnie bardzo mało osób zdecydowało się na zakup wersji używanych. W tym drugim przypadku będzie można uznać zastaną sytuację za sukces strategii walki z rynkiem wtórnym. Nic więc dziwnego, że EA zdecydowało się na jej kontynuację w postaci tzw. systemu Online Pass, o którym napiszemy szerzej w kolejności wiadomości na temat wydawcy.

Wyniki finansowe

W roku fiskalnym 2010 (okres od 1 kwietnia 2009 roku do 31 marca 2010 roku) koncern Electronic Arts zdołał wypracować przychód na poziomie 3,65 miliarda dolarów – zdecydowanie niższym, aniżeli w roku ubiegłym, w którym sprzedaż osiągnęła wysokość 4,21 miliarda dolarów. Firma zakończyła podany okres ze stratą 677 milionów dolarów, czyli o ponad 350 milionów dolarów mniejszą, niż w roku fiskalnym 2009. W czwartym kwartale roku fiskalnego 2010 największe przychody EA osiągnęło z tytułu sprzedaży Battlefield: Bad Company 2, Mass Effect 2 oraz Dante’s Inferno, a także dzięki wzrostowi popularności dystrybucji cyfrowej.

W kolejnej wiadomości na temat Electronic Arts podejmiemy kwestie związane z przyszłością koncernu.

8.4

GRYOnline

8.8

Gracze

9.2

Steam

OCEŃ
Oceny

1

Piotr Doroń

Autor: Piotr Doroń

Z wykształcenia dziennikarz i politolog. W GRYOnline.pl od 2004 roku. Zaczynał od zapowiedzi i recenzji, by po roku dołączyć do Newsroomu i już tam pozostać. Obecnie szef tego działu, gdzie zarządza zespołem złożonym zarówno ze specjalistów w swoim fachu, jak i ambitnych żółtodziobów, chętnych do nauki oraz pracy na najwyższych obrotach. Były redaktor niezapomnianego emu@dreams, gdzie zagnała go fascynacja emulacją i konsolami, a także recenzent magazynu GB More. Miłośnik informacji, gier (długo by wymieniać ulubione gatunki), Internetu, dobrej książki sci-fi i fantasy, nie pogardzi również dopieszczonym serialem lub filmem. Mąż, ojciec trójki dzieci, esteta, zwolennik umiaru w życiu prywatnym.

Niespodzianki dla nabywców Red Dead Redemption w Social Clubie Rockstara

Następny
Niespodzianki dla nabywców Red Dead Redemption w Social Clubie Rockstara

Kolejne szczegóły dotyczące Assassin's Creed: Brotherhood

Poprzedni
Kolejne szczegóły dotyczące Assassin's Creed: Brotherhood

Kalendarz Wiadomości

maj
Nie
Pon
Wto
Śro
Czw
Pią
Sob

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl