Dynamic Fur od firmy Nvidia to teraz HairWorks. Z technologii skorzystają także posiadacze kart AMD
Amerykański koncern Nvidia wyjawił nowe informacje dotyczące technologii HairWorks, odpowiedzialnej za realistyczną symulację włosów i sierści. Okazało się, że technika dostępna będzie nie tylko dla użytkowników GeForce'ów, lecz także konkurencyjnych kart grafiki. Efekty działania HairWorks można zobaczyć już dziś w PC-towej edycji gry Call of Duty: Ghosts.
Na stronie PhysXInfo ukazał się wywiad z Tae-Yong Kim, programistą fizyki w firmie Nvidia, dotyczący technologii HairWorks, znanej wcześniej jako Dynamic Fur. Odpowiada ona za realistyczny wygląd oraz zachowanie włosów, sierści, itp. w grach wideo i jest swoistą odpowiedzią na TressFX (rozwiązanie znane chociażby z Tomb Raidera autorstwa studia Crystal Dynamics i nowej edycji tej gry przeznaczonej na konsole PlayStation 4 i Xbox One - Tomb Raider: Definitive Edition), stworzone przez pracowników koncernu AMD. Technika HairWorks zadebiutowała w PC-towej wersji Call of Duty: Ghosts, wydanej w zeszłym roku przez firmę Activision. Zostanie także wykorzystana w tegorocznej, wyczekiwanej polskiej produkcji autorstwa studia CD Projekt Red - Wiedźmin 3: Dziki Gon.
Jedną z najważniejszych informacji o których dowiadujemy się z opublikowanego wywiadu jest fakt, że HairWorks nie jest opcją przeznaczoną tylko dla posiadaczy kart grafiki firmy Nvidia. Dzięki wykorzystaniu DirectCompute technika z powodzeniem może być uruchamiana także przez użytkowników konkurencyjnych układów.
- Technologia odpowiadająca za realistyczny wygląd i zachowanie włosów, sierści, futra, itp. opracowana przez firmę Nvidia
- Dzięki wykorzystaniu DirectCompute współpracuje także z kartami grafiki koncernu AMD
- Rozwiązanie obecnie zarezerwowane jest tylko dla komputerów PC, ale trwają już prace nad udostępnieniem go dla konsol PlayStation 4 oraz Xbox One
Technologia ta jest efektem wieloletniej pracy programistów Nvidii i łączy w sobie wcześniejsze rozwiązania (m.in. symulację futra z dema zaprezentowanego w 2012 roku) z najnowszymi technikami. Według twórców pozwala na realistyczne odwzorowanie nie tylko sierści i włosów, lecz również, np. trawy.
Obecnie HairWorks dedykowane jest wyłącznie posiadaczom komputerów PC, jednak trwają już prace nad wersją przeznaczoną na konsole PlayStation 4 i Xbox One. Dodatkowo w przyszłości technologia zostanie rozbudowana o bardziej zaawansowany system kolizji, gdyż obecnie jest on bardzo uproszczony.

Tae-Yong Kim zdradził, że wdrożenie tej techniki do Call of Duty: Ghosts przebiegło bardzo sprawnie, ponieważ firma miała już ulepszone API (Application Programming Interface - Interfejs programowania aplikacji) dzięki pracy nad innymi grami, w tym nad trzecim Wiedźminem. Dodatkowo ujawniono, że sierść Riley’a, psa znanego z ostatniej odsłony strzelanki koncernu Activision, składa się z około 500 tys. pojedynczych włosów.
HairWorks dopiero wchodzi na rynek, jednak zapewniono, że technologia zostanie wykorzystana w różnych produkcjach. Niestety nie zdradzono ich nazw (oprócz Wiedźmina 3), ujawniając jedynie, że „zainteresowanie tą technika wyraziło wielu innych deweloperów”.

Więcej:NVIDIA App 11.0.5.266 z DLSS Override w Borderlands 4 i Dying Light: The Beast

Wiedźmin 3: Dziki Gon
The Witcher 3: Wild Hunt
Data wydania: 19 maja 2015
GRYOnline
Gracze
Steam
OpenCritic
Komentarze czytelników
zanonimizowany23874 Legend
[8]
no jasne - przecież bardziej realistyczne jest gdy pies ma ogon pokazany jako jedna bryła, z cienką teksturą :D
wole cienka teksture niz reklame Perwollu na kazdym zwierzaku - przykro mi, ale wiekszosc wilkow nie jest pluszowa, psow zreszta tez nie, tym bardziej jak poruszaja sie w brudnym srodowisku naturalnym (ktore widac na filmiku)
sprite18 Konsul

Ciekawe co będzie za rok? teraz mamy realistyczne włosy i sierść to za kilka lat będą realistyczne paznokcie i pazury, i znów czekamy 100 lat i mamy realistyczny brud za paznokciami i na twarzy. I tak po 200 latach będzie dopiero Idealny model człowieka na który trzeba będzie 4x GTX 1660Ti Procesor Core I8 i 4KG ram :D
Co z tego jak mamy realistyczne włosy na klacie jak Fizyka jest na niskim poziomie AI przeciwników równeż , moim zdaniem to się nadaje co najwyżej do symulatora psa
Koktajl Mrozacy Mozg Legend

Oni chyba maja obsesje na temat wlosow/futerka by sie chyba przygotowac do gier XXX pod Rifta ;)
wickywoo Konsul

spoko to wyglada ale zajeliby sie w koncu jakas porzadna destrukcja otoczenia albo termodynamika a nie w kolko to samo - iskry, wlosy i ogien.