Wiemy, ile wynosił budżet Clair Obscur: Expedition 33. Twórcy nader francuskiego hitu nie traktują pewnych kwestii poważnie.
Studio Sandfall Interactive musiało przejść niełatwą drogę do premiery Clair Obscur: Expedition 33, bowiem z początku jego projekt był odrzucany przez inwestorów venture capital. Zespół pasjonatów w pierwszej kolejności korzystał więc z pomocy rodzin i znajomych, a aktorów głosowych poszukiwał m.in. na Reddicie.
Okazuje się, że budżet przeznaczony na produkcję wysoko ocenianego jRPG był naprawdę niewielki. Rzekomo stworzenie Clair Obscur: Expedition 33 kosztowało nie więcej niż 10 milionów dolarów. Chociaż tytuł został opracowany przez zespół, którego rdzeń stanowiło raptem 30 osób, to zachwycił miliony graczy na świecie (i sprzedał się w ponad 5 mln kopii), doceniających jego jakość oraz pomysły twórców.
Nadmieńmy dla porównania, że duże studia deweloperskie przeznaczają zazwyczaj setki milionów dolarów na produkcję gier (np. budżet Marvel’s Spider Man 2 wyniósł ok. 300 mln USD, CoD: Black Ops Cold War 700 mln USD, a Wiedźmina 3 ok. 80 mln dolarów USD).
Deweloperzy wprost przyznają, że mieli szczęście dzięki łatwemu obecnie dostępowi do zaawansowanych technologii umożliwiających tworzenie wciągających gier. Co ważne, złożone z wielu „juniorów” studio Sandfall Interactive nie zamierza znacząco się rozrastać.
Na pierwszy rzut oka może się wydawać, że Clair Obscur: Expedition 33 to traktująca się bardzo poważnie produkcja, której akcja rozgrywa się w surrealistycznym, mrocznym świecie, czerpiącym z belle époque. Chociaż nominowany do 12 nagród na tegorocznym TGA (gala odbędzie się dzisiejszej nocy o godzinie 1:30) tytuł budzi niepokój stylem oraz śmiercionośną antagonistką, w pewnych kwestiach nie traktuje się poważnie.
W kontraście do tragicznych bohaterów, Clair Obscur: Expedition 33 zawiera sporo „przesadzonych” elementów. Sam zespół Sandfall Interactive sądzi, że fabuła gry jest w zasadzie „bardzo francuska”.
Uwaga, dalsza część tekstu może zawierać potencjalne spoilery z Clair Obscur: Expedition 33.
W produkcji francuskiego studia mamy do czynienia nie tylko z takimi dziwacznymi postaciami, jak marionetka Esquie, ale też z niebezpiecznymi mimami. Po pokonaniu jednego z nich gracz otrzymuje komiczny strój z bagietką, a na późnym etapie zabawy może walczyć za pomocą długiej bułki. Te dosłowne odniesienia do francuskiej kultury deweloperzy wprost określają jako przesadzone, ale potrzebne memy.
Nie traktujemy siebie [Francuzi – dop. red.] poważnie, jeśli chodzi o mimów. Scenariusz [gry] jest bardzo francuski. Ludzie właśnie tak postrzegają Francję [...] i jest to tak francuskie, że aż stało się memem – powiedział Guillaume Broche, reżyser Clair Obscur.
GRYOnline
Gracze
Steam
OpenCritic

Autor: Zuzanna Domeradzka
Introwertyczka od urodzenia, która grami wideo interesuje się praktycznie od zawsze. Do Gry-Online.pl dołączyła w 2022 roku, pisząc najpierw w newsroomie growym – później zaczęła pomagać przy poradnikach. Jest entuzjastką FPS-ów i RPG-ów oraz wielką fanką serii Dragon Age, Five Nights at Freddy’s i Assassin’s Creed. Lubi również oglądać filmy, najchętniej wraca do Gwiezdnych wojen i Piratów z Karaibów. Wolny czas stara się spędzać aktywnie, jeżdżąc na rowerze lub deskorolce (ewentualnie platynując kolejne części cyklu Just Dance).