Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 3 sierpnia 2025, 11:15

Twórcy Clair Obscur: Expedition 33 odmawiają tworzenia gier AAA, ponieważ jest to sprzeczne z tym, co uczyniło ich wielkimi. RPG osiąga potężny kamień milowy na Steam

Clair Obscur: Expedition 33 przekroczyło ponad 100 tysięcy „przytłaczająco pozytywnych” recenzji na Steamie. Mimo olbrzymiego sukcesu, twórcy nie planują powiększać zespołu.

Źródło fot. Sandfall Interactive.
i

Ponad trzy miesiące po premierze Clair Obscur: Expedition 33 nie przestaje zachwycać kolejnych graczy. Produkcja studia Sandfall Interactive osiągnęła niedawno imponujący kamień milowy na Steamie, którego wiele innych gier mogłoby jej pozazdrościć.

Chodzi konkretnie o recenzje – tych wystawiono już ponad 100 tysięcy, a aż 95% z nich to opinie pozytywne. W efekcie na karcie gry na Steamie widnieje rzucający się w oczy napis „przytłaczająco pozytywne”. Jest to bez dwóch zdań niesamowity wynik.

  1. Recenzja gry Clair Obscur: Expedition 33. Jedna ze wspanialszych historii, w jakie grałem w całym swoim życiu

Idealny rozmiar zespołu

Przy okazji dowiedzieliśmy się też co nieco o planach Sandfall Interactive. Biorąc pod uwagę ogromny sukces Clair Obscur: Expedition 33, można by się spodziewać, że zespół zacznie się teraz powiększać. Okazuje się jednak, iż tak się nie stanie. Dyrektor techniczny studia, Tom Guillermin, przekazał, że obecny rozmiar zespołu jest w zupełności wystarczający (via VGC).

Myślę, iż na razie wolałbym pracować w małym zespole. Nie jestem pewien, jak duży jest „idealny rozmiar studia”, ale jeśli chodzi o tworzenie pełnopłatnej turowej gry RPG, to uważam, że ekipa, którą mamy teraz, ma idealny rozmiar.

Dyrektor generalny studia, Guillaume Broche, podkreślił z kolei, że choć twórcy otrzymali wsparcie od zewnętrznych partnerów, główny zespół pracujący nad Expedition 33 był relatywnie niewielki. Dla zobrazowania podał, ile osób zajmowało się konkretnymi elementami.

Mieliśmy pięć osób pracujących nad środowiskami, dwie nad fabułą. Myślę, że scenki filmowe tworzyło od trzech do sześciu osób. Muzykę skomponowały cztery osoby.

Broche podkreślił również, jak ważny był dobór odpowiednich ludzi. Przeprowadzono ponad 200 rozmów kwalifikacyjnych, podczas których skupiano się na młodych i ambitnych talentach zamiast na doświadczonych weteranach. Niektóre z zatrudnionych osób dopiero rozpoczynały swoją karierę w gamedevie.

W tamtym czasie nasz artysta od efektów wizualnych i projektant postaci dopiero co ukończyli studia, a ta gra była ich pierwszą pracą w życiu. Ponieważ posiadali bardzo małe doświadczenie zawodowe, nie mieli zbyt wielkiego wyobrażenia o tym, jak powinna wyglądać ta praca, co moim zdaniem było dobre, ponieważ pomogło im dostosować się do naszego specyficznego stylu.

Twórcy Clair Obscur wskazują, że w obecnych czasach kierunek AA wydaje się być idealnym rozwiązaniem dla deweloperów gier.

Ponieważ koszty deweloperskie nadal rosną, myślę, że zobaczymy wzrost liczby firm takich jak nasza, które produkują gry klasy AA. W rzeczywistości we Francji istnieje inne studio, które nie chce zbytnio rosnąć pod względem deweloperów i stawia na kreatywne i ryzykowne propozycje: Sloclap, twórcy Rematch i Sifu. W tym sensie branża powinna bardziej brać pod uwagę AA, zamiast stawiać tak bardzo na ogromne projekty, których budżety przekraczają 150 milionów dolarów.

Clair Obscur: Expedition 33 dostępne jest na PC oraz konsolach PS5 i XSX/S. Tytuł ogrywać można również w ramach abonamentu Game Pass.

Abonament Game Pass kupisz tutaj

Część odnośników na tej stronie to linki afiliacyjne. Klikając w nie zostaniesz przeniesiony do serwisu partnera, a my możemy otrzymać prowizję od dokonanych przez Ciebie zakupów. Nie ponosisz żadnych dodatkowych kosztów, a jednocześnie wspierasz pracę naszej redakcji. Dziękujemy!

Marcin Bukowski

Marcin Bukowski

Absolwent Elektroniki i Telekomunikacji na Politechnice Gdańskiej, który postanowił poświęcić swoje życie grom wideo. W czasach dzieciństwa gubił się w Górniczej Dolinie oraz „wbijał golda” w League of Legends. Dwadzieścia lat później gry nadal bawią go tak samo. Dziś za ulubione tytuły uważa Persony oraz produkcje typu soulslike od From Software. Stroni od konsol, a wyjątkowe miejsce w jego sercu zajmuje PC. Po godzinach hobbystycznie działa jako tłumacz, tworzy swoją pierwszą grę bądź spędza czas na oglądaniu filmów i seriali (głównie tych animowanych).

więcej