„Chciałem mieć pewność, że Crysis się nie zestarzeje". Reżyser gry, która paliła nasze komputery, wyjaśnił, jaki cel przyświecał twórcom legendarnego FPS-a

Twórca Crysisa, Cevat Yerli, odniósł się do kwestii niebotycznie wysokich wymagań, jakie gra z 2007 roku stawiała komputerom. Deweloper przyznał, że pragnął, aby produkcja wyglądała dobrze nawet wiele lat po premierze.

Kamil Kleszyk

„Chciałem mieć pewność, że Crysis się nie zestarzeje". Reżyser gry, która paliła nasze komputery, wyjaśnił, jaki cel przyświecał twórcom legendarnego FPS-a, źródło grafiki: Electronic Arts.
„Chciałem mieć pewność, że Crysis się nie zestarzeje". Reżyser gry, która paliła nasze komputery, wyjaśnił, jaki cel przyświecał twórcom legendarnego FPS-a Źródło: Electronic Arts.

Debiutująca w 2007 roku gra Crysis od studia Crytek była projektem przełomowym, jeśli chodzi o aspekt wizualny. Można wręcz pokusić się o stwierdzenie, że produkcja Electronic Arts pod tym względem znacznie wyprzedzała inne tworzone wówczas tytuły (i wiele późniejszych). Niestety ceną za taką jakość strzelanki były wysokie wymagania sprzętowe, które jeszcze przez lata stanowiły temat wielu memów.

Podczas niedawnego wywiadu dla papierowego wydania PC Gamera reżyser gry, Cevat Yerli, odniósł się do tych żartów i przyznał, że starał się, aby Crysis był wyjątkowym tytułem nawet po upływie długiego czasu.

Chciałem się upewnić, że Crysis się nie zestarzeje, że jest przyszłościowy, co oznacza, że jeśli zagram w niego za trzy lata, powinien wyglądać lepiej niż dzisiaj.

Wiele osób próbowało natychmiast podkręcić Crysisa do maksimum. A ja im na to: „Och, nie po to stworzyliśmy ustawienia ultra czy bardzo wysokie”.

Yerli dał również do zrozumienia, że docenia popularność Crysisa jako miernika mocy naszego sprzętu.

To był ten ambiwalentny rodzaj mema, który był dobry i zły, ale tak naprawdę mi się podobał. W zeszłym roku Jensen [Huang] z Nvidii ogłosił nową kartę graficzną, i powiedział: „Tak, może uruchomić Crysisa”.

Jak wspominają dziennikarze PC Gamera, Yerli był tak skoncentrowany na tym, aby wygląd dżungli w Crysisie był wyjątkowy, iż wśród deweloperów krążył żart, że w grze „jedno drzewo ma wbudowane więcej technologii niż cały algorytm renderowania Far Cry” (poprzedniej gry od Cryteka).

Deweloper wspomniał, że szczególnie zadowolony był z cieni i shaderów, dzięki którym potrafili odwzorować takie szczegóły, jak chociażby rumieńce na twarzach postaci.

Zaszaleliśmy z tym – przyznał twórca.

Na koniec warto dodać, że aktualnie w przygotowaniu jest czwarta odsłona serii Crysis. Niestety o projekcie wciąż nie wiadomo zbyt wiele, a ostatnie informacje na jego temat pochodzą z 2023 roku.

Crysis

Crysis

PC PlayStation Xbox
po premierze

Data wydania: 14 listopada 2007

Informacje o Grze
8.4

GRYOnline

8.4

Gracze

8.1

Steam

OCEŃ
Oceny
Podobało się?

3

Kamil Kleszyk

Autor: Kamil Kleszyk

Na łamach GRYOnline.pl ima się różnorodnych tematyk. Możecie się zatem spodziewać od niego zarówno newsa o symulatorze rolnictwa, jak i tekstu o wpływie procesu Johnnego Deppa na przyszłość Piratów z Karaibów. Introwertyk z powołania. Od dziecka czuł bliższy związek z humanizmem niż naukami ścisłymi. Gdy po latach nauki przyszedł czas stagnacji, wolał nazywać to „szukaniem życiowego celu”. W końcu postanowił zawalczyć o lepszą przyszłość, co zaprowadziło go do miejsca, w którym jest dzisiaj.

Kalendarz Wiadomości

Nie
Pon
Wto
Śro
Czw
Pią
Sob

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Gry Akcji
2025-01-20
07:36

Yoorko Chorąży

Yoorko

Dzisiaj tak samo tłumaczą się twórcy Cities:Skylines 2, tylko im się nie udało zrobić dobrze wyglądające gry, jedynie wysokie "przyszłościowe" wymagania zostały. :p

Komentarz: Yoorko
2025-01-20
08:24

Kriszo Generał

Gra miała wymagania, bo musiała mieć. Raczej ciężko, żeby produkcja, wyprzedzająca inne ówczesne tytuły o kilka długości, mogła działać na byle czym. Ja Crysisa ogrywałem na GF 8800 GT i, chyba, PDC E2220. Działało to całkiem dobrze. Inna sprawa, że ta karta naprawdę wymiatała i oferowała wydajność niewiele gorszą od topowego wówczas 8800 GTX, kosztując przy tym dużo mniej.

Komentarz: Kriszo
2025-01-20
13:21

baltazar1908 Generał

baltazar1908

po przeczytaniu ściągnąłem wczoraj i pograłem, całkiem fajna strzelanka, szczególnie przypadnie do gustu jak ktoś lubi strzelać do żółtych.

Komentarz: baltazar1908
2025-01-20
23:37

Taku88 Centurion

Taku88

Kiedyś gry na poszczególnych ustawieniach się różniły, dziś trzeba szukać detali z lupą. Za parę dni wychodzi FF7 Rebirth i po trailerach nie widzę różnicy w ustawieniach... Tak samo ograłem SH2 na minimum bo więcej klatek a wyglądało minimalnie gorzej niż max...

Komentarz: Taku88
2025-01-20
23:48

Benekchlebek Senator

Scena w Core do teraz utknela mi w pamieci. Pamietam, ze zadna gra w historii gamingu (tradycyjnego) nie zrobilo na mnie takiego wrażenia jesli chodzi o sceny w grach

Komentarz: Benekchlebek

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl