Crysis z trybem kooperacyjnym i ray tracingiem dzięki modom
Serwis Digital Foundry opublikował interesujący materiał o modach do kultowej strzelanki studia Crytek – Crysis. Dzięki fanowskim modyfikacjom produkcja została wzbogacona o obsługę ray tracingu oraz tryb kooperacyjny.
Bartosz Świątek

W SKRÓCIE:
- redaktorzy Digital Foundry wykorzystali mody, by wzbogacić Crysisa o obsługę ray tracingu oraz tryb kooperacyjny;
- modyfikacje mają swoje ograniczenia, ale znacząco zmieniają leciwą produkcję studia Crytek i pozwalają doświadczyć jej w inny sposób.
Redaktorzy serwisu Digital Foundry opublikowali ciekawy film poświęcony grze Crysis, czyli kultowej strzelance pierwszoosobowej od studia Crytek, która w 2007 roku była wyzwaniem nawet dla najmocniejszych pecetów. Dzięki modom udało się wzbogacić leciwy tytuł o tryb kooperacyjny oraz… obsługę ograniczonej formy ray tracingu (a konkretniej wariantu tej technologii zwanego path tracingiem).
Path tracing jest tutaj wykorzystywany do stworzenia realistycznego efektu globalnej iluminacji (podobnie jak w Metro Exodus). Warto odnotować, że nie mamy tu do czynienia z pełnoprawnym śledzeniem promieni. Program Reshade ma szereg ograniczeń – dla przykładu, relatywnie niewielka ilość informacji, do której aplikacja ma dostęp, powoduje, że symulacja nie zawsze jest tak dokładna, jak być powinna. Dodatkowo path tracing obejmuje tylko to, co jest widoczne na ekranie (co czasem bywa problematyczne). Nie da się też uniknąć sporych spadków liczby klatek animacji na sekundę. Mimo to końcowy efekt robi wrażenie, mocno zmieniając sposób, w jaki oświetlenie funkcjonuje w produkcji studia Crytek.
Ciekawie prezentuje się także tryb kooperacyjny, który działa poprzez konwertowanie map z oryginalnego Crysisa tak, by współpracowały z inną odsłoną serii – Crysis Wars (tytuł był dodawany do Crysis: Warhead i stanowił samodzielną grę, nastawioną na rywalizację w trybie wieloosobowym). Niestety, mod nigdy nie został ukończony, dlatego też trzeba się pogodzić z problemami (np. niepełną synchronizacją). Korzystanie z modyfikacji ma też swoją cenę – niektóre funkcje, jak np. zniszczalność otoczenia, musiały zostać całkowicie wyłączone.
Na koniec warto odnotować, że o ile ReShade jest programem względnie łatwym do wykorzystania, to omawiana tu wersja, obsługująca path tracing, na razie jest dostępna wyłącznie dla osób wspierających twórcę w serwisie Patreon. W przypadku kooperacyjnego moda sytuacja również jest nieco skomplikowana. Crysis Wars korzystało z niedostępnej już aplikacji GameSpy, która musi zostać zastąpiona przez jeszcze inne fanowskie modyfikacje. Zreplikowanie u siebie w domu efektu, który widzicie na filmie jest możliwe, ale zapewne będzie wymagało sporo pracy.
Przypominamy, że Crysis ukazał się na komputerach 14 listopada 2007 roku (niecałe 4 lata później gra trafiła także na konsole PlayStation 3 i Xbox 360).
- Crytek – strona oficjalna
- Crysis – recenzja gry
- Crysis – historia serii, która stawiła wyzwanie naszym pecetom
- Odświeżenie potrzebne od zaraz – remastery i remaki, na które czekamy

GRYOnline
Gracze
Steam
Komentarze czytelników
SizzzU Chorąży

Szczerze mówiąc wolałbym moda który by dodawał większą ilość przeciwników na oficjalnych mapach, nowych przeciwników czy nawet większe, dopracowane mapy fabularne.
Crysis jak dla mnie nie potrzebuje modów do grafiki, bo pomimo swojego wieku dalej wygląda lepiej od wielu nowszych produkcji które wychodzą teraz.
zanonimizowany250573 Generał
Ale wiecie, że jest to lekki przełom w grafice. Jeżeli Marty rozwinie tą wersję alpha, to GI z Path\Ray Tracingiem będzie można używać w prawie każdej grze, dzięki ReShade, w tym wielu starszych tytułach.
Bo na razie mamy śmieszną implementację RT GI w Metro (jedno odbicie promienia), cośtam co pokazała Nvidia w Quake 2 (nawet nie mam pojęcia, czy to jest ogólnie dostępne) i niezależny SEUS PTGI dla Minecrafta, który wygląda najlepiej z tego wszystkiego.
Koktajl Mrozacy Mozg Legend

RT i RT, a duzo on to nie zmienia w grze. Nie potrzebuje superealistic odbic bo ja sie nie bede przygladal lufie karabinu czy obija wszystko poprawnie...
cswthomas93pl Legend

A ja gram w Crysisa z Xboxa 360 na Xboxie One. Co wy wiecie o grafice.. ;)
zanonimizowany146624 Legend
Nie pogniewałbym się za remake (ew remaster) Crysisa 1 z obsługą RT i HDR'u (który tu pominięto, a który by dał jeszcze większego kopa niż RT), skoro już nie chcą robić czwórki z przyczyn mi nieznanych. Wydali by ją jedynie na pecetach i PS5 z całkowitym pominięciem current genów i byłaby moc.