Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS4 PS3 Xbox One Xbox 360 Switch Andro iOS

Gry wieloosobowe wykorzystujące gorące krzesło PC

W trybie gorącego krzesła (ang. hot seat), podobnie jak w przypadku wspólnego czy podzielonego ekranu, rozgrywka toczy się lokalnie, na jednej konsoli lub komputerze. Dwoje lub więcej graczy nie bierze udziału w zabawie równocześnie, lecz naprzemiennie – w turach. Ta forma multiplayera występuje najczęściej w turowych grach strategicznych (np. Worms, Heroes of Might and Magic), karcianych, planszowych itp.

Sid Meier's Civilization VI: Gathering Storm
Sid Meier's Civilization VI: Gathering Storm

Strategiczne 14 lutego 2019

Drugi duży dodatek do gry Sid Meier’s Civilization VI. Add-on zatytułowany Gathering Storm wzbogaca tę produkcję o szereg aspektów związanych z klimatem oraz geologią. Poza tym ważną rolę odgrywają tutaj surowce i topografia terenu czy możliwość zabierania głosu na Kongresie Światowym. Oprócz nowych scenariuszy, add-on wnosi także szereg pomniejszych poprawek i nowości.

PC

Sid Meier's Civilization VI
Sid Meier's Civilization VI

Strategiczne 21 października 2016

Szósta odsłona legendarnego cyklu turowych strategii, pozwalających na pokierowanie wybraną cywilizacją na przestrzeni kilku tysięcy lat jej rozwoju. Za powstanie gry odpowiada tradycyjnie studio Firaxis Games, a patronat nad produkcją objął sam twórca serii, Sid Meier. Pod względem mechaniki, Civilization VI łączy sprawdzone rozwiązania poprzednich części cyklu, jednak w grze pojawiło się także kilka rewolucyjnych zmian. Najważniejszą z nich stanowi nowy sposób rozwijania miast, które teraz zajmować mogą więcej niż jedno pole i składać się z czterech rodzajów dzielnic: przemysłowej, naukowej, handlowej oraz wojskowej. Modyfikacji uległ system rozwoju technologii, w którym do każdego wynalazku przypisany został dodatkowy miniquest, zapewniający przydatną premię. Istotne zmiany dotknęły także system dyplomacji oraz mechanikę walki, łagodzącą nieco obostrzenia wprowadzone w piątej części serii. Całość uzupełnia tradycyjnie rozbudowany i w pełni konfigurowalny tryb wieloosobowy.

PC

Sid Meier's Civilization V
Sid Meier's Civilization V

Strategiczne 21 września 2010

Rozbudowana strategia turowa, stanowiąca piątą odsłonę sygnowanego nazwiskiem Sida Meiera cyklu Civilization. Produkcją Sid Meier's Civilization V zajęło się studio Firaxis Games przy wsparciu wydawniczym koncernu Take Two Interactive. Zgodnie ze schematem serii, gracze ponownie mają okazję wcielić się w role przywódców i pokierować rozwojem wybranych nacji na przestrzeni kilku tysięcy lat. Mechanika rozgrywki nie ulegała radykalnym modyfikacjom, a wprowadzone nowe rozwiązania (np. neutralne państwa-miasta, siatka heksagonalna na mapie świata oraz ograniczenie do jednego oddziału na polu) są w większości efektem ewolucji wcześniejszych pomysłów. Widocznych zmian doczekała się natomiast oprawa wizualna Sid Meier's Civilization V, generowana przez zupełnie nowy silnik graficzny.

PC

Football Manager 2019
Football Manager 2019

Sportowe 2 listopada 2018

Kolejna odsłona serii Football Manager, od lat rozwijana przez brytyjskie studio Sports Interactive przy wsparciu wydawcy, firmy SEGA. Gracz staje przed zadaniem poprowadzenia wybranego przez siebie klubu piłkarskiego do triumfu zarówno w rozgrywkach ligowych, jak i międzynarodowych. Do obowiązków menedżera należy ustalanie składu oraz prowadzenie treningów, wpływanie na taktykę, dokonywanie transferów oraz dbanie o finansową stronę działalności zespołu.

PC

Might & Magic: Heroes VII
Might & Magic: Heroes VII

Strategiczne 29 września 2015

Siódma odsłona jednej z najpopularniejszych turowych strategii fantasy, zapoczątkowanej w 1995 roku. Za powstanie gry odpowiada niemieckie studio Limbic Entertainment, które ma na swoim koncie dodatki do poprzedniej części serii oraz RPG-owy Might & Magic X: Legacy. Akcja gry przenosi nas do targanego wojną domową Imperium, w którym młody książę Ivan utworzył Radę Cieni, złożoną z przedstawicieli sześciu różnych frakcji. Mechanika zabawy nawiązuje do wcześniejszych odsłon cyklu i wykorzystuje wiele rozwiązań, nieobecnych w szóstej części gry. Wzbogacono m.in. okrojony uprzednio model ekonomiczny i przywrócono ekran miasta, z wszystkimi charakterystycznymi cechami poszczególnych frakcji. Mapy są znacznie większe i kładą większy nacisk na eksplorację, a typowy dla serii turowy model walki został nieco zmodyfikowany. Podczas bitwy korzystamy m.in. z katapult, wyrzutni i namiotów medyków, a areny bitew wypełnione są większą ilością rozmaitych obiektów i przeszkód.

PC

Might & Magic: Heroes VI
Might & Magic: Heroes VI

Strategiczne 13 października 2011

Szósta pełnoprawna odsłona jednej z najpopularniejszych turowych strategii fantasy, zapoczątkowanej przez legendarne New World Computing w 1995 roku. Celem odświeżenia serii, produkcję tytułu powierzono zupełnie nowej ekipie studia Black Hole Games, mającej na swoim koncie cenione RTS-y Armies of Exigo i Warhammer: Mark of Chaos. Akcja gry toczy się 400 lat przed wydarzeniami ukazanymi w poprzedniczce i koncentruje na spisku Aniołów, mającym na celu rozniecenie na nowo zapomnianej wojny. Jej wybuch powstrzymać mogą jedynie członkowie dynastii Gryfów, których drogi rozeszły się dawno temu, a każde z nich stanęło na czele odrębnej frakcji. Rozgrywka stanowi tradycyjne połączenie strategii turowej z elementami RPG, wzbogacone szeregiem nowych rozwiązań, takich jak system reputacji, rezygnacja z osobnych ekranów miast czy możliwość przekształcenia twierdzy wroga we własną. Zgodnie z najnowszymi trendami gra oferuje spektakularną, trójwymiarową oprawę graficzną oraz opcje społecznościowe.

PC

Heroes of Might and Magic V
Heroes of Might and Magic V

Strategiczne 16 maja 2006

Piąta odsłona popularnej serii strategii turowych, osadzonych w stylistyce fantasy. Celem odświeżenia cyklu, przygotowanie jego kolejnej części powierzono doświadczonej rosyjskiej ekipie Nival Interactive, mającej na swoim koncie m.in. serie Rage of Mages, Etherlords, Silent Storm oraz Blitzkrieg. Akcja gry toczy się w krainie Ashan i koncentruje na walce z zastępami demonów, które po zgładzeniu króla pustoszą tereny królestwa. Los Ashan zależy od bohaterów, którzy w obronie swych macierzystych frakcji ruszają do walki z siłami zła. Nowy deweloper starał się nie dokonywać rewolucyjnych zmian w sposobie rozgrywki, skupiając się na podkreśleniu aspektów strategicznych oraz pomniejszych modyfikacjach w mechanice gry. Wśród nich wymienić należy wyłączenie bohaterów z regularnej bitwy, rezygnację z osobnych ekranów miast, limity czasowe w trakcie walki oraz nowe opcje dyplomatyczne. Po raz pierwszy w historii serii, środowisko gry przedstawione zostało w pełnym trójwymiarze.

PC

Sid Meier's Civilization VI: Rise and Fall
Sid Meier's Civilization VI: Rise and Fall

Strategiczne 8 lutego 2018

Dodatek do szóstej części legendarnej serii gier strategicznych Sid Meier's Civilization, które pozwalają graczom pokierować własnym imperium na przestrzeni tysięcy lat. Rise and Fall wprowadza m.in. osiem nowych nacji i dziewięciu liderów, a także system Wielkich Wieków.

PC

Age of Civilizations II
Age of Civilizations II

Strategiczne 21 listopada 2018

Druga odsłona cyklu strategii turowych, rozwijanego przez polskiego dewelopera – Łukasza Jakowskiego. W Age of Civilizations II gracze przejmują kontrolę nad jedną z tytułowych cywilizacji, którą prowadzą do dominacji nad światem.

PC

Heroes of Might and Magic V: Dzikie Hordy
Heroes of Might and Magic V: Dzikie Hordy

Strategiczne 12 października 2007

Drugie oficjalne rozszerzenie do wydanej wiosną 2006 roku piątej odsłony cyklu Heroes of Might and Magic, za której powstanie odpowiada doświadczone, rosyjskie studio Nival Interactive. Dodatek zatytułowany Dzikie Hordy (ang. Tribes of the East) wprowadza do rozgrywki kolejny epizod w toczącej się w świecie Ashan wojnie z demonami. Decydującą rolę w zakończeniu konfliktu odgrywają orkowie – brutalna i bezwzględna rasa wojowników, mająca na swych usługach również gobliny, cyklopów i potężne, latające poczwary zwane Pao Kai. Fabuła dodatku zawiera również liczne nawiązania do Dark Messiah of Might and Magic. Oprócz zestawu standardowych nowości oraz kampanii fabularnej, autorzy rozszerzenia przygotowali także 5 scenariuszy dla pojedynczego gracza oraz 10 map do rozgrywki wieloosobowej. Dodatkowo wszystkie jednostki w grze otrzymały prezent w postaci alternatywnego poziomu rozwoju.

PC

Wargroove
Wargroove

Strategiczne 1 lutego 2019

Strategia turowa czerpiąca z dorobku serii Advance Wars i Fire Emblem. W Wargroove trafiamy do fantastycznego świata, a naszym zadaniem jest pomoc królowej Mercii w odnalezieniu sojuszników pośród czterech zwaśnionych frakcji.

PC

Age of Wonders: Planetfall
Age of Wonders: Planetfall

Strategiczne sierpień 2019

Spin-off cyklu strategii turowych Age of Wonders, który zabiera nas w podróż do uniwersum science fiction. Gracz przejmuje kontrolę nad upadłym imperium, by wyprowadzić je z mroków galaktycznego średniowiecza i poprowadzić ku lepszej przyszłości. W Age of Wonders: Planetfall można grać tak w pojedynkę, jak i w trybie multiplayer.

PC

Sid Meier's Civilization: Beyond Earth
Sid Meier's Civilization: Beyond Earth

Strategiczne 24 października 2014

Sid Meier's Civilization: Beyond Earth to strategia turowa, stanowiąca poboczną odsłonę serii Civilization. Produkcją tytułu zajęło się kierowane przez Sida Meiera studio Firaxis Games. Akcja gry toczy się na powierzchni odległej planety, a zadaniem gracza jest zbudowanie w tym miejscu samowystarczalnej kolonii. Mechanika rozgrywki nie odbiega znacząco od standardów wyznaczonych przez Sid Meier's Civilization V. Zabawa polega głównie na zarządzaniu surowcami, opracowywaniu nowych technologii i sukcesywnej rozbudowie osady. Zadanie utrudniają konkurencyjne nacje, które również próbują przejąć kontrolę nad planetą. Poza opcją rywalizacji z komputerową sztuczną inteligencją Sid Meier's Civilization: Beyond Earth oferuje również tryb wieloosobowy przeznaczony dla maksymalnie ośmiu graczy.

PC

Heroes of Might & Magic III: HD Edition
Heroes of Might & Magic III: HD Edition

Strategiczne 29 stycznia 2015

Odświeżona edycja jednej z najwyżej ocenianych odsłon legendarnej serii Heroes of Might & Magic, przygotowana dla uczczenia 15 rocznicy wydania gry oraz 20-lecia całego cyklu. Gra została przygotowana na zlecenie firmy Ubisoft przez studio DotEmu, znane m.in. z remake’u kultowej platformówki Another World. Zawartość edycji HD pokrywa się z podstawowym wydaniem „trójki” (bez dodatków) i oferuje 7 kampanii fabularnych (łącznie ok. 50 map), tryb potyczek oraz funkcjonalny edytor. Kluczowe zmiany w stosunku do oryginału to ulepszona grafika HD z obsługą rozdzielczości szerokoekranowych. Twórcy zadbali o to, aby szata graficzna była ostrzejsza i bardziej wyrazista, na co istotny wpływ miało przeprojektowanie ponad 25.000 elementów i modeli. Usprawniono także opcje rozgrywki wieloosobowej, zarówno w lokalnym trybie "gorące krzesło", jak i za pośrednictwem internetu. Po raz pierwszy w historii serii przygotowano również wersje dla użytkowników urządzeń mobilnych.

PC

Sid Meier's Civilization V: Nowy Wspaniały Świat
Sid Meier's Civilization V: Nowy Wspaniały Świat

Strategiczne 9 lipca 2013

Drugi po Sid Meier's Civilization V: Bogowie i Królowie pełnoprawny dodatek do bestsellerowej strategii Sid Meier's Civilization V. Rozszerzenie stworzone przez ekipę deweloperską studia Firaxis Games wzbogaca bazową wersję gry o 9 nowych cywilizacji (w tym również polską pod przywództwem króla Kazimierza Wielkiego), a także nowe ustroje społeczne i technologie, kolejnych osiem cudów świata, złożony system ideologii oraz możliwość pielęgnowania kultury. Sid Meier's Civilization V: Nowy Wspaniały Świat oferuje ponadto dwa dodatkowe scenariusze, pozwalające wziąć udział w Wojnie Secesyjnej (zależnie od dokonanego wyboru można opowiedzieć się po stronie Unii lub Skonfederowanych Stanów Ameryki) oraz zająć się podbojem terytoriów na kontynencie afrykańskim.

PC

Heroes of Might and Magic V: Kuźnia Przeznaczenia
Heroes of Might and Magic V: Kuźnia Przeznaczenia

Strategiczne 14 listopada 2006

Pierwszy oficjalny dodatek do gry Heroes of Might and Magic V, opracowany przez rosyjskie studio Nival Interactive. Najważniejszą z nowości rozszerzenia zatytułowanego Kuźnia Przeznaczenia (ang. Hammers of Fate) jest nowa rasa krasnoludów, która aktywnie włącza się w konflikt targający światem Ashan. Wnosi ona do rozgrywki nie tylko swoje legendarne zdolności bojowe, ale także bogaty zestaw całkiem nowych zaklęć. Z krasnoludami związana jest kampania fabularna, na którą złożyło się 15 rozbudowanych misji, ale w grze znajdziemy także 5 pojedynczych scenariuszy oraz 10 map przeznaczonych do rozgrywki multiplayer. Zestaw nowości w Heroes of Might and Magic V: Kuźnia Przeznaczenia uzupełniają niedostępne wcześniej lokacje, budynki, jednostki i artefakty, a także szereg usprawnień wprowadzonych na podstawie sugestii fanów - np. karawany czy losowy generator map.

PC

Scythe: Digital Edition
Scythe: Digital Edition

Strategiczne 5 września 2018

Adaptacja gry planszowej osadzonej w wykreowanym przez Jakuba Różalskiego uniwersum 1920+, w którym na polach bitew z pierwszej połowy XX wieku można spotkać nie tylko jednostki znane z podręczników do historii, lecz także mechy. W Scythe: Digital Edition gracz wciela się w lidera wybranej frakcji, a jego nadrzędnym celem jest poprowadzenie swoich sił do dominacji nad Europą Wschodnią. Tytuł pozwala na zabawę w pojedynkę, jednak rozwija skrzydła w trakcie zmagań z innymi graczami.

PC

Warhammer 40,000: Gladius - Relics of War
Warhammer 40,000: Gladius - Relics of War

Strategiczne 12 lipca 2018

Klasyczna turowa strategia 4X, której akcja osadzona została w uniwersum Warhammera 40,000. Produkcja pozwala nam na pokierowanie jedną z czterech grywalnych frakcji, które walczą ze sobą o kontrolę nad planetą Gladius Prime. Gra posiada bogatą kampanię fabularną, a także tryb multiplayer.

PC

Might & Magic: Heroes VII - Trial by Fire
Might & Magic: Heroes VII - Trial by Fire

Strategiczne 4 sierpnia 2016

Samodzielne rozszerzenie do turowej strategii fantasy Might & Magic: Heroes VII z 2015 roku, przygotowane przez studio Limbic Entertainment. Akcja dodatku rozpoczyna się pięć lat po wydarzeniach z podstawowej wersji gry, w wyniku których Ivan Gryf został pierwszym władcą Świętego Imperium Gryfów. Spokój nie trwa jednak długo, gdyż szybko dochodzi do spięć z sąsiednim królestwem krasnoludów Grimheim. Might & Magic: Heroes VII - Trial by Fire skupia się na próbach uniknięcia konfliktu zbrojnego, który mógłby zakończyć się tragicznie dla obu stron. Pod względem mechaniki dodatek nie wprowadza znacznych zmian, skupiając się zamiast tego na rozszerzeniu zawartości. Obejmuje ona dwie nowe kampanie, a także bonusowe scenariusze napisane przez Terry’ego B. Raya, scenarzystę Heroes of Might and Magic IV. Ponadto Trial by Fire wprowadza sześć nowych map potyczek, oraz frakcję Forteca z charakterystycznymi dla niej jednostkami i Magią Run.

PC

Totally Accurate Battle Simulator
Totally Accurate Battle Simulator

Strategiczne 2019

Absurdalna gra strategiczna od twórców zwariowanych produkcji typu Square Brawl i Clustertruck. Totally Accurate Battle Simulator pozwala graczom obrać dowodzenie nad ścierającymi się ze sobą armiami kolorowych ludzików. Do walki wystawiamy oddziały mieczników, łuczników, włóczników oraz machiny oblężnicze pokroju balist i katapult. Przed każdą potyczką ustalamy też formacje oraz taktykę, jaką obiorą nasze wojska, a następnie oglądamy rezultat tych decyzji w trójwymiarowym środowisku. Ważną rolę w grze odgrywa silnik symulujący fizykę - zarówno animacje postaci, jaki tor lotu pocisków czy efekt uderzenia kamienia wypuszczonego z katapulty w oddział żołnierzy są obliczane na bieżąco w oparciu o technologię ragdoll, co często przekłada się na spektakularne, ale też komiczne sytuacje. Totally Accurate Battle Simulator cechuje specyficzna stylistyka wizualna – kanciaste obiekty i modele postaci obleczone są jednolitymi, bardzo prostymi teksturami, co podkreśla absurdalny charakter produkcji.

PC

For the King
For the King

Strategiczne 19 kwietnia 2018

Opracowana przez niezależne studio IronOak Games hybryda gatunkowa, łącząca elementy gier strategicznych, jRPG-ów i roguelike'ów. Akcja toczy się w fantastycznej, pogrążonej w chaosie krainie – wiszącemu nad całym krajem niebezpieczeństwu postanawiają zaradzić prowadzeni przez gracza śmiałkowie. Świat i czekające w nim przygody są generowane losowo; dzięki temu każdorazowe rozpoczęcie rozgrywki wiąże się z odmiennymi doznaniami. Zabawa w For the King koncentruje się na eksploracji (drużyna porusza się w turach po podzielonej na heksy mapie, podróżując nie tylko na piechotę, lecz także na pokładzie łodzi) oraz na walce z napotkanymi przeciwnikami. O powodzeniu w starciach decyduje umiejętne wykorzystanie zdolności poszczególnych członków zespołu i parametry wykorzystywanego przez nich ekwipunku. Tytuł oferuje szeroką gamę trybów gry, w których bawić się można zarówno w pojedynkę, jak i w towarzystwie innego gracza. Całość okraszono przyzwoitej jakości oprawą graficzną, utrzymaną w kolorowej, kreskówkowej stylistyce.

PC

Disciples III: Reincarnation
Disciples III: Reincarnation

Strategiczne 14 lutego 2014

Przygotowana przez rosyjską firmę Akella, odświeżona i poprawiona edycja trzeciej części popularnej serii strategii turowych, Disciples III: Renaissance, wzbogacona zawartością samodzielnego dodatku Resurrection. Do dyspozycji graczy oddano 4 powiązane ze sobą fabularnie kampanie, z których każda poświęcona została innej frakcji. Dało to łącznie 27 misji głównych oraz ponad 70 pobocznych, co zdaniem twórców powinno zapewnić zabawę na min. 200 godzin. Wprowadzone w kwestii mechaniki zmiany dotknęły głównie systemu walki oraz magii. Areny bitew uległy zmniejszeniu, podobnie jak zakres ruchów i zasięg poszczególnych jednostek. Przywrócono także potyczki, rozgrywające się na statkach, zaś na przebieg rozgrywki i umiejętności bojowe jednostek możemy wpływać za pomocą specjalnych magicznych totemów. Twórcy wprowadzili rozbudowany edytor misji i usunęli szereg bugów, odkrytych po premierze gry. Lekkiemu podrasowaniu uległa także szata graficzna oraz animacje postaci.

PC

Allied General
Allied General

Strategiczne 31 stycznia 1996

Bezpośredni sequel kultowej strategii turowej Panzer General z 1994 roku. Tym razem przeżywamy drugą wojnę światową z punktu widzenia aliantów, biorąc udział w kampanii rosyjskiej, brytyjskiej, bądź amerykańskiej.

PC

Wiedźmin Gra Przygodowa
Wiedźmin Gra Przygodowa

Strategiczne 27 listopada 2014

Elektroniczna adaptacja gry planszowej, osadzonej w uniwersum wykreowanym przez Andrzeja Sapkowskiego na potrzeby sagi Wiedźmin. Za powstanie tytułu oraz jego stołowego pierwowzoru odpowiada studio CD Projekt RED, twórcy bestsellerowej serii RPG, zaś w pracach nad grą uczestniczył Ignacy Trzewiczek, szef specjalizującego się w grach fabularnych wydawnictwa Portal. Rozgrywkę zaprojektowano z myślą o zabawie dla 2 do 4 osób, grających przy jednym komputerze lub w sieci. Gracze wcielają się w jedną z czterech różniących się umiejętnościami postaci: Wiedźmina Geralta, czarodziejkę Triss Merigold, barda Jaskra lub krasnoluda Yarpena Zigrina. Podczas zabawy zajmujemy się polowaniem na potwory, rozwiązywaniem zagadek oraz wykonywaniem rozmaitych intratnych zadań. Rozwój wydarzeń zależy od losowanych ze specjalnej talii kart przygód, co zapewnia unikalność każdej rozgrywki. Oprawa graficzna odtwarza wygląd papierowej wersji gry, wzbogacając go o dodatkowe animacje komputerowe.

PC