28. Gry Strategiczne
Wielka Encyklopedia Gier GRYOnline.pl
Strona 28. Najpopularniejsze gry z gatunku strategiczne.
Gry strategiczne. Gatunek gier, w których zwycięstwo uzależnione jest od strategii i taktyki, jaką obierze gracz. Głównym zadaniem w tych grach jest odpowiednie dowodzenie podległymi zasobami (oddziałami wojskowymi, pracownikami cywilnymi etc.), aby pokonać przeciwnika lub osiągnięć inny wyznaczony cel. Rozgrywka może być prowadzona w turach lub w czasie rzeczywistym (RTS – Real-time strategy). Gatunek ten reprezentują także różnego rodzaju gry ekonomiczne i tzw. tycoony.
Wyszukaj gatunek/tematykę gry ?
Przeszukaj Encyklopedię po gatunkach i tagach. Każda gra ma jeden główny gatunek: Akcji, Bijatyki, Logiczne, Przygodowe, RPG, Sportowe, Strategiczne, Symulacje, Towarzyskie, Wyścigi, Zręcznościowe. Możesz wyszukać wiele tagów oraz wybrać gry na konkretne plaftormy i szeregować wyniki według ocen lub daty wydania.

Colonize
Strategiczne 15 lutego 2024
Strategia ekonomiczna, w której ruszamy na podbój Nowego Świata w XVII wieku, wydana przez polskie CreativeForge Games. W Colonize kontrolujemy pierwszych kolonistów z Anglii, a naszym zadaniem jest zapewnienie im przetrwania i stworzenie dobrze prosperujących osad.

Lobotomy Corporation
Strategiczne 9 kwietnia 2018
Inspirowana m.in. filmami Cabin in the Woods oraz Warehouse 13 gra strategiczna, w której wcielamy się w rolę… zarządcy potworów. Za stworzenie Lobotomy Corporation – Monster Management Simulation odpowiada niezależne studio Project Moon.

Mashinky
Strategiczne 6 października 2017
Ekonomiczny sandbox typu tycoon, traktujący o zarządzaniu kolejową firmą transportową. Gra jest zwieńczeniem wielu lat pracy czeskiego dewelopera Jana Zeleny'ego. Inspirowana takimi kultowymi tytułami jak Transport Tycoon czy Railroad Tycoon II, Mashinky pozwala nam kłaść tory, budować i ulepszać stacje kolejowe, opracowywać nowe rodzaje lokomotyw, a nawet oglądać świat z perspektywy maszynisty, prowadzącego swą maszynę po ustalonej przez nas trasie.

Surviving the Aftermath
Strategiczne 16 listopada 2021
Postapokaliptyczna strategia ekonomiczna typu city builder, która jest kontynuacją Surviving Mars z 2018 roku. Akcja Surviving the Aftermath rozgrywa się po katastrofie niszczącej naszą cywilizację, a zadaniem graczy jest zbudowanie prężnie działającej kolonii ocalałych ludzi.

Yes, Your Grace
Strategiczne 6 marca 2020
Nietypowa gra strategiczna w realiach fantasy, w której kierujemy władcą podejmującym rozmaite decyzje, rzutujące na dalsze losy zarówno jego najbliższych, jak i całego królestwa. Pod względem mechaniki rozgrywki Yes, Your Grace przypomina nieco popularną serię Reigns.

Dungeons II
Strategiczne 24 kwietnia 2015
Pełnoprawna kontynuacja oryginalnej strategii z 2011 roku, inspirowanej kultowym Dungeon Keeperem firmy Bullfrog. W grze studia Realmforge wcielamy się ponownie w postać mrocznego lorda władającego podziemnymi lochami. Tym razem jego ambicje sięgają jednak znacznie poza podziemia, a celem ataku stają się znajdujące na powierzchni ziemi ludzkie osady i zamki. Rozgrywka w Dunegons 2 toczy się zatem na dwóch płaszczyznach.

Battlefleet Gothic: Armada
Strategiczne 21 kwietnia 2016
Kosmiczna strategia czasu rzeczywistego osadzona w popularnym uniwersum science fiction, wykreowanym przez firmę Games Workshop na potrzeby stołowych gier bitewnych. Za stworzenie tytułu odpowiada niezależne francuskie studio Tindalos Interactive, znane głównie za sprawą gry Stellar Impact. Akcja gry przenosi nas do targanego nieustanną wojną świata Warhammera 40,000, gdzie 4 potężne frakcje: Imperium, Chaos, Eldarzy i Orkowie walczą ze sobą o panowanie nad sektorem Gothic.

Majesty: The Fantasy Kingdom Sim (2011)
Strategiczne 20 stycznia 2011
Majesty: The Fantasy Kingdom Sim to strategia ekonomiczna. Gracze wcielają się we władcę niewielkiego królestwa zlokalizowanego w krainie fantasy i ich zadaniem jest rozwinięcie go do poziomu imperium. Cechą szczególną gry jest to, że nie możemy wydawać bezpośrednio rozkazów podwładnym i bohaterom - musimy ich przekonać do wykonania zadań poprzez system zachęt i nagród.

Halo Wars 2
Strategiczne 17 lutego 2017
Kontynuacja osadzonej w realiach science fiction strategii czasu rzeczywistego, która ukazała się w 2009 roku na konsolach Xbox 360 jako spin-offowa odsłona cyklu strzelanin FPS Halo. Druga część serii wyprodukowana została we współpracy firmy 343 Industries (rozwijającej markę Halo po firmie Bungie Software) oraz studia Creative Assembly, znanego przede wszystkim z niezwykle popularnej serii strategicznej Total War.

0 A.D.
Strategiczne 31 marca 2016
Dostępna w modelu free-to-play strategia RTS autorstwa studia Wildfire Games, złożonego z deweloperów i graczy pracujących za darmo w czasie wolnym. Początkowo gra miała być modyfikacją Age of Empires II, lecz finalnie przeniesiono ją na nowy silnik i udostępniono jako samodzielną produkcję. Głównym zamiarem twórców było zaś zaprezentowanie najważniejszych cywilizacji, żyjących na Ziemi w okresie od V wieku p.n.e. do V wieku czasów nowożytnych. W grze 0 A.D.

Tavern Keeper
Strategiczne grudzień 2025
Strategia ekonomiczna od twórców Game Dev Tycoon, w której zarządzamy karczmą zlokalizowaną w krainie fantasy. Musimy rozbudowywać lokale, gromadzić towary, przygotowywać trunki i potrawy, zatrudniać pracowników oraz dbać o potrzeby klientów i bilansować wydatki z przychodami.

Driftland: The Magic Revival
Strategiczne 18 kwietnia 2019
Polska gra strategiczna w realiach fantasy, w której model rozgrywki plasuje się między podgatunkami RTS, god game i 4X. Stworzyło ją studio Star Drifters, uformowane przez współzałożycieli CI Games (Lords of the Fallen, Sniper: Ghost Warrior). Driftland: The Magic Revival zabiera nas do fantastycznego świata, który w wyniku wielkiej wojny magów rozpadł się na wiele małych kawałków.

Sons of Valhalla
Strategiczne 5 kwietnia 2024
Tytuł z pogranicza RTS-ów i RPG-ów. W Sons of Valhalla wcielamy się w Thoralda Olavsona, który rusza w głąb Anglii, by dopaść wrogiego jarla Valgarda i uratować swoją ukochaną – Raiję. Po drodze bohater plądruje wioski i twierdze, a także fortyfikuje własną osadę i rozwija swoje oddziały.

Podbój Rzymu
Strategiczne 7 listopada 2003
Strategia czasu rzeczywistego z akcją osadzoną w początkowym okresie naszej ery, tj. w latach 200 - 450. Stajemy się przywódcą jednego z prymitywnych plemion barbarzyńskich. Wraz ze swoim ludem najeżdżamy i plądrujemy wrogie osady. W ten sposób rozwijamy się, zdobywamy żywność, broń oraz złoto, a także reputację i sławę.

Panzer General
Strategiczne 20 marca 1994
Panzer General to gra strategiczna z podziałem na tury, która rzuca nas w wir wydarzeń, znanych z historii jako II Wojna Światowa. Produkt SSI jest w pewnym sensie unikatowy, bowiem w całości poświęcono go nazistom, a to w grach komputerowych zdarza się wyjątkowo rzadko.

Kingdom Under Fire
Strategiczne 15 stycznia 2001
Kingdom Under Fire to ciekawe połącznie typowego RTS'a i gry z gatunku cRPG. Siły dobra i zła spotykają się ponownie, to po której stronie się opowiesz zależy tylko od Ciebie. Każda ze stron konflikt otrzymała własną, długą na 30 misji kampanie. Nie zabrakło też trybu multiplayer.

KKND 2: Krossfire
Strategiczne 3 marca 1998
Druga część strategii czasu rzeczywistego - Krush Kill 'N Destroy opowiada historię, która ma miejsce w 100 lat po konflikcie nuklearnym z 2079r i 40 lat po tym, jak po raz pierwszy „Ocaleni” wyszli ze swych podziemnych bunkrów, aby stanąć twarzą w twarz z rasą „Zmutowanych”.

Panzer General III: Scorched Earth
Strategiczne 28 września 2000
Kolejna gra firmy SSI należąca do słynnej strategicznej serii Panzer General. Akcja toczy się ponownie podczas II wojny światowej i koncentruje na walkach, prowadzonych przez wojska niemieckie i rosyjskie na froncie wschodnim. Jako dowódca tych armii możemy wziąć udział w marszu na Berlin, lub ofensywie w kierunku Moskwy.

Warhammer 40,000: Dawn of War II - Retribution
Strategiczne 1 marca 2011
Drugie samodzielne rozszerzenie do wydanej w 2009 roku strategii czasu rzeczywistego Warhammer 40,000: Dawn of War II. Akcję dodatku zatytułowanego Retribution osadzono 10 lat po wydarzeniach znanych z Chaos Rising. Mimo pokonania Czarnego Legionu oraz demona Ulkaira, walki nie ustały, a planeta Aurelia jest w dalszym ciągu areną szeregu konfliktów między kierującymi się własnymi motywacjami frakcjami.

Imperium Azteków
Strategiczne 15 kwietnia 1999
Imperium Azteków jest strategią czasu rzeczywistego (RTS), której fabuła przedstawia alternatywną wizję historii świata. Cywilizacja Azteków osiągnęła pełny rozkwit, docierając na drugi brzeg Atlantyku. Gracz ma okazję wziąć udział w fikcyjnym konflikcie pomiędzy tytułowym Imperium Azteków, Chinami i Rosją. Deweloperzy ze studia New Media Generation przygotowali rozbudowaną kampanię do rozgrywki jednoosobowej oraz sieciowy tryb multiplayer dla maksymalnie 7 uczestników.

Myth: Upadli Władcy
Strategiczne 21 lipca 1997
Osadzona w realiach fantasy taktyczna strategia czasu rzeczywistego, za której powstanie odpowiada założone w 1991 roku studio Bungie Software. W grze wcielamy się w postać dowódcy Armii Światła, prowadzącego swoje armie do boju z siłami ciemności dowodzonymi przez tytułowych Upadłych Lordów.

Command & Conquer: Red Alert 3 - Powstanie
Strategiczne 12 marca 2009
Dodatek do gry Command & Conquer: Red Alert 3 wydanej przez koncern Electronic Arts w 2008 roku. Rozszerza on fabułę gry podstawowej o kolejne wątki rozgrywające się po wydarzeniach ukazanych w grze podstawowej. W toku 3 nowych kampanii możemy wspomóc wycofujących się Sowietów, wesprzeć Imperium Wschodzącego Słońca w odzyskaniu należnej mu pozycji bądź zmierzyć się z korupcją, jaka zapanowała w szeregach zwycięskiej frakcji Aliantów.

Sins of a Solar Empire: Rebellion
Strategiczne 12 czerwca 2012
Samodzielne rozszerzenie do stworzonej przez studio Ironclad Games gry Sins of a Solar Empire; Grzechy Imperium Słońca, łączącej cechy klasycznego RTS-a z elementami strategii 4X. Dodatek przedstawia dalsze losy wielkiego galaktycznego konfliktu, w którym część zmęczonych nieustającą wojną obywateli rozpoczyna tytułową rebelię.

Grey Goo
Strategiczne 23 stycznia 2015
Klasyczna strategia czasu rzeczywistego w realiach science-fiction, nawiązująca do lat 90-tych i złotej ery RTS-ów. Za powstanie gry odpowiada studio Petroglyph Games, założone przez twórców kultowego cyklu Command & Conquer i mające na swoim koncie m.in. strategię Star Wars: Empire at War. Akcja gry toczy się w odległej przyszłości na jednej z ziemskich kolonii o nazwie Ekosystem Dziewięć.