Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm SłownikAkcjiPCPS3X360
Okładka Remember Me (PC)

Remember Me

Adrift

Utrzymana w konwencji cyberpunk przygodowa gra akcji z widokiem z perspektywy trzeciej osoby (TPP). Remember Me jest debiutanckim dziełem francuskiego studia Dontnod Entertainment. Akcja gry osadzona została w 2084 roku.

Akcji | TPP | cyberpunk | science fiction | beat 'em up | przygodowe gry akcji

Okładka Remember Me (PC)

wydawca: Capcom

wydawca PL: Cenega S.A.

Strona oficjalna

data premiery gry:

4cze2013

PS3 X360 PC

Remember Me jest zręcznościową grą akcji wydaną na PC, X360 i PS3, stworzoną przez paryskie studio DONTNOD Entertainment, którego członkowie dawniej pracowali dla takich firm jak Criterion, Ubisoft, czy Electronic Arts. Tytuł wykorzystuje motyw wpływania na ludzkie wspomnienia – jest to zarówno przewodni wątek fabularny, jak i ciekawe urozmaicenie rozgrywki.

Fabuła

Pod koniec XXI wieku ludzkość masowo korzysta z technologii umożliwiającej cyfryzację wspomnień, a co za tym idzie, handlowanie nimi, usuwanie ich, a nawet zmienianie. Jest to możliwe dzięki wszczepianemu do mózgu czipowi o nazwie Sensen (skrót od Sensation Engine), zapewniającemu jednocześnie użytkownikowi interfejs AR. System przechowywania i wymiany myśli kontroluje korporacja Memorize, której sprzeciwiają się ścigani przez lokalne władze erroryści.

Protagonistką gry jest Nilin, która do niedawna była jedną z najskuteczniejszych łowczyń wspomnień – działających w podziemiu agentów, hakujących i kradnących cudze wspomnienia. Główną bohaterkę poznajemy w Paryżu roku 2084, w słynnym więzieniu, Bastylii. Jak się okazuje, z łowczyni stała się ofiarą – ktoś wyczyścił jej pamięć i najwyraźniej pragnie wykorzystać w nieznanym, ale niewątpliwie przerażającym celu. Nilin musi uciec z więzienia, a następnie dowiedzieć się, co planuje korporacja Memorize.

Mechanika

Bohaterka Remember Me do mistrzostwa opanowała walkę wręcz. Potrafi obronić się przed atakami licznych przeciwników, z niezwykłą zwinnością skacząc pomiędzy nimi, atakując precyzyjnymi kopnięciami i uderzeniami. System walki pozwala tworzyć własne kombinacje ataków, w których poszczególne elementy wywierają też – oprócz zadawania obrażeń – dodatkowe efekty, np. regenerują zdrowie czy skracają czas odnawiania specjalnych zdolności. Te są znacznie potężniejsze niż zwykłe ciosy, lecz należy dobierać do konkretnych rodzajów przeciwników. Niekiedy Nilin musi się zmierzyć z trudniejszymi oponentami – znacznie większymi od niej robotami czy innymi łowcami pamięci – a ich pokonanie wymaga od gracza nieco sprytu i zręczności.

Nilin dysponuje również rękawicą łowcy, czyli urządzeniem umożliwiającym hakowanie Sensenów i kradzież wspomnień. Gadżet ten można wykorzystywać na różne sposoby. W walce przydaje się on między innymi do ogłuszania przeciwników czy niszczenia wybranych elementów otoczenia. Najciekawszą funkcją rękawicy łowcy jest jednak możliwość włamania się do cudzego mózgu i zmiany pamięci. Odbywa się to w osobnych sekwencjach zrealizowanych w formie oryginalnych gier logicznych, w których najpierw oglądamy kluczowe wspomnienie z życia naszej ofiary, a następnie „przewijamy” je do początku i modyfikujemy w nim kluczowe elementy w taki sposób, aby wydarzenie rozegrało się zupełnie inaczej. Przykładowo, w jednej z misji należy spowodować, by polująca na nas łowczyni zapamiętała, że jej mąż zginął z ręki lekarza pracującego dla naszych wrogów; przekonana, że zła korporacja stoi za rozpadem jej rodziny, kobieta zostanie naszą sojuszniczką.

Misje wykonywane są w wydzielonych dzielnicach metropolii (slumsy, luksusowe centra handlowe, więzienia, kompleksy badawcze itp.) o dość liniowej konstrukcji. Droga Nilin nie zawsze prowadzi ją miejskimi ulicami – bohaterka potrafi z łatwością wspinać się po elewacjach budynków, a w rozeznaniu się w okolicy pomaga stale widoczny interfejs Sensena, wyznaczający najkrótszą dorgę do celu.

Kwestie techniczne

Od strony graficznej wydane na platformie PC, X360 i PS3 Remember Me prezentuje się bardzo ładnie – animacje są płynne, a otoczenie szczegółowe. Oprawa przywodzi na myśl legendę filmów science fiction, Blade Runner (Łowca Androidów), a to za sprawą połączenia pełnego przepychu miasta przyszłości z ponurymi lokacjami pokroju podmiejskich slumsów. Na podobnie wysokim poziomie stoi muzyka autorstwa Oliviera Derivere. Ścieżka dźwiękowa doskonale pasuje do cyberpunkowego klimatu gry, łącząc utwory orkiestrowe z dynamicznymi motywami elektronicznymi.

Zobacz pełny opis gry

Tryb gry: single player  

Ocena czytelników: 8,2 / 10 na podstawie 1557 głosów czytelników.

Oczekiwania czytelników przed premierą: 8,4 / 10 na podstawie 347 głosów czytelników.

Cena gry w dniu premiery: 124,90 PLN

Klasyfikacja PEGI Remember Me

Wymagania wiekowe. Rating wiekowy nie uwzględnia poziomu trudności ani umiejętności niezbędnych do korzystania z danej gry. W grze jest używany wulgarny język. Gra zawiera elementy przemocy.

Wymagania sprzętowe Remember Me

PC Windows

PC Windows

Rekomendowane: Core i5 2.7 GHz, 2 GB RAM (4 GB RAM - Vista/7), karta grafiki 1 GB (GeForce GTX 560 lub lepsza), 9 GB HDD, Windows XP/Vista/7/8

Recenzja gry Remember Me - nie Assassin's Creed i nie Mirror's Edge
Recenzja gry Remember Me - nie Assassin's Creed i nie Mirror's Edge

Recenzja 4 czerwca 2013, 12:36

Gra mocno reklamowana była właśnie ową możliwością manipulacji pamięcią celów Nilin. Łowczyni niejako wchodzi w umysł takiego nieszczęśnika, oglądając najpierw rzeczywisty przebieg wydarzeń, po czym za pomocą opcji cofania czasu i ingerencji w przedmioty i obiekty znajdujące się w pobliżu zmienia daną sytuację, mącąc ludziom w głowach. Pomysł fajny, wykonanie również nie najgorsze i gdyby to rozwinąć, mogłoby faktycznie stać się atutem rozgrywki. Sęk w tym, że przez całą grę manipulacja pamięcią pojawia się jedynie cztery czy pięć razy, z czego pierwszy jest samouczkiem, drugi był szeroko prezentowany na długo przed premierą, a pozostałe dotyczą tego samego wydarzenia i odbywają się w trakcie prawie identycznej scenki. Trochę mało poważne wydaje się więc nagłośnianie tego akurat aspektu zabawy i samej profesji łowczyni wspomnień, skoro dziewięćdziesiąt pięć procent rozgrywki to skakanie po budynkach i obijanie twarzy napotykanym przeciwnikom.

PS3
X360
PC