Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm SłownikStrategicznePCSwitch
Okładka Hard West (PC)

Hard West

Oryginalna strategia turowa, której akcja toczy się w świecie łączącym elementy westernu i fantastyki. Za powstanie Hard West odpowiada rodzime studio CreativeForge Games, złożone z twórców mających na swoim koncie prace przy takich hitach, jak Call of Juarez czy Dead Island.

Strategiczne | turowe | taktyczne | western | polskie | crowdfunding | indie | XIX wiek

Hard West to strategia turowa, która łączy eksplorację świata niczym w serii Heroes of Might & Magic z głębią taktycznych walk, utrzymana w klimacie tzw. Dziwnego Zachodu (miks westernu z fantastyką). Mamy tu do czynienia z pierwszym dużym dziełem warszawskiego studia CreativeForge Games, mającego w składzie weteranów, którzy pracowali wcześniej nad takimi hitami, jak Call of Juarez, Dead Island czy Shadow Warrior.

Jak przystało na grę czerpiącą inspirację z westernów, akcja toczy się w Stanach Zjednoczonych w XIX wieku. Jednak realia historycznie mają tutaj marginalne znaczenie. Trafiamy do posępnej, spalonej słońcem krainy, gdzie szerzy się bezprawie, a najpowszechniejsze dobra to broń, amunicja i krew. Na domiar złego w okolicy zachodzą niewyjaśnione zjawiska, za którymi ani chybi stoi sam diabeł.

Hard West składa się z szeregu scenariuszy, wystarczających minimum na godzinę zabawy. Podstawą rozgrywki jest mapa świata, wypełniona rozmaitymi miejscami obfitującymi w skarby, zadania i tajemnice. Nie brakuje na niej także przeciwników – to właśnie starcia, toczone w szczegółowych i dość rozległych lokacjach, są jednym z ważniejszych elementów Hard West.

Jak wspomniano, potyczki toczymy w turach. Deweloper nie zaimplementował pasków życia i zastosował zamiast tego mechanikę, w której każda kula może okazać się śmiertelna. Jeśli postrzelony przeżyje – np. dzięki szybkiej pomocy mikstury, medyka lub szamana – rana pozostawi po sobie bliznę, pełniącą rolę swego rodzaju perka, poprawiającego statystyki i umiejętności danego bohatera. Oprócz tego w Hard West nie brakuje rozbudowanego systemu rozwoju protagonistów.

Studio CreativeForge Games oddało do naszej dyspozycji sporo opcji taktycznych podczas strać, nie zawsze konwencjonalnych – np. przewracanie mebli i robienie sobie z nich osłon, ustawianie się względem przeciwnika w taki sposób, by oślepiło go słońce, zachęcanie adwersarzy do zaniechania morderczych zamiarów poprzez rzucenie pod ich stopy sakiewki z monetami, ręczne celowanie w taki sposób, by odbić kulę od metalowej przeszkody i trafić wroga rykoszetem, a także... omijanie osłon poprzez podkręcanie pocisków. Jak widać, twórcy gdzieniegdzie przymykają oko na kwestię realizmu – dotyczy to również broni, jako że w arsenale znajdujemy takie wynalazki, jak czterolufowa strzelba czy karabin strzelający ćwierćkilogramowymi pociskami. Na koniec warto wspomnieć, że mimo systemu turowego, starcia są dynamiczne i trwają nie dłużej niż 5-10 minut.

Zobacz pełny opis gry

Tryb gry: single player  

Ocena gry 7,7 / 10 na podstawie 211 ocen czytelników.

Oczekiwania czytelników przed premierą gry: 8,6 / 10 na podstawie 66 głosów czytelników.

Cena gry w dniu premiery: 89,90 PLN

Wymagania wiekowe Hard West

16+

Wymagania sprzętowe Hard West

PC Windows

Rekomendowane: Intel Core i5 3 GHz/Athlon II X4 3.1 GHz, 6 GB RAM, karta grafiki 1 GB GeForce GTX 550 Ti/2 GB Radeon R7 260X lub lepsza, 6 GB HDD, Windows Vista/7/8/10
Minimalne: Intel Core 2 Quad 2.6 GHz/Athlon 64 X2 2.6 GHz, 4 GB RAM, karta grafiki 1 GB GeForce GT 430/512 MB Radeon HD 4670 lub lepsza, 6 GB HDD, Windows Vista/7/8/10

Recenzja gry Hard West - polska odpowiedź na XCOM?

Recenzja 21 listopada 2015, 15:39

Pomimo tego nietrafionego porównania szybko przekonujemy się, że mechanika zastosowana na mapie świata sprawdza się i zachęca do dalszego grania. Teksty są bardzo sugestywne i mam wrażenie, że działają czasem mocniej niż hiperrealistyczne filmiki z dużych produkcji. Wyborów i misji pobocznych jest naprawdę sporo, toteż zaliczenie scenariusza w stu procentach okazuje się niełatwym zadaniem. W trakcie tych interakcji często przychodzi nam podejmować decyzje, które wpływają albo od razu na rozgrywkę (np. poprzez ujemne modyfikatory dla postaci lub zdobycie broni), albo na następną walkę taktyczną (np. osłabiają przeciwników lub zwiększają ich liczebność). Nie zauważyłem by te wybory w jakiś znaczący sposób kształtowały samą historię lub zmieniały coś długofalowo. Na szczęście decyzje z natychmiastowym efektem dają wystarczające poczucie uczestnictwa, by ocenić ten element na plus.

PC
Switch