Data wydania: 27 kwietnia 2017
Osadzona w historycznych realiach klasyczna gra RPG z turowym systemem walki, będąca drugą odsłoną serii studia Logic Arists zapoczątkowanej w 2013 roku grą Expeditions: Conquistador. Akcja toczy się w drugiej połowie VIII wieku, a podczas zabawy wcielamy się w potomka wodza jednego z klanów wikingów, który z chwilą śmierci ojca przejmuje jego obowiązki.
GRYOnline
Gracze
Steam
Expeditions: Viking to wydane na PC historyczne RPG. Produkcja wyszła spod ręki pracowników studia Logic Artists, czyli tego samego zespołu, który opracował bliźniaczo podobne, choć starsze o cztery lata Expeditions: Conquistador.
Akcja gry toczy się w drugiej połowie VIII wieku. Kampania rozpoczyna się z chwilą śmierci wodza jednego z klanów wikingów zamieszkujących Półwysep Jutlandzki (obszar dzisiejszej Danii). Wcielamy się w jego potomka (syna lub córkę), który na mocy prawa przejmuje pozycję po ojcu. Naszym zadaniem jest umocnienie władzy i zapewnienie podwładnym dobrobytu w obliczu zagrożenia ze strony sąsiednich klanów. Osiągnięcie tych celów wymaga dużego wysiłku – bohater i jego przyboczni (hirda) decydują się na wyprawę na Wyspy Brytyjskie, w której upatrują szansy na zdobycie potężnych wpływów, np. w postaci przyjaźni któregoś spośród ludów zamieszkujących zamorskie ziemie.
Rozgrywka koncentruje się wokół postaci bohatera (własnoręcznie stworzonego), którą kierujemy niczym w klasycznej grze RPG w rzucie izometrycznym, prowadząc za sobą kilkuosobową drużynę wojowników. Jednak oprócz tradycyjnego dla gatunku role-playing games przyjmowania zadań, prowadzenia rozmów czy toczenia starć, tutejsza mechanika zawiera również drobne naleciałości strategiczne – taktyczny system walki, zarządzanie własną wioską, jak również precyzyjne planowanie popasów podczas podróży po mapie świata (trzeba w tym czasie zadbać o wypoczynek i wyżywienie bohaterów, strzeżenie obozu, konserwację ekwipunku, leczenie ran etc.).
Ogólnie rzecz biorąc, gra stanowi rozwinięcie rozwiązań z Expeditions: Conquistador. Otrzymujemy zatem widok z kamery umieszczonej wysoko nad głowami postaci oraz rozbudowany system walki w turach, rozgrywanej na mapach pokrytych heksagonalną siatką. W potyczkach istotną rolę odgrywa np. atakowanie z flanki, zastawianie pułapek oraz korzystanie z osłon. Jedną z większych nowości w stosunku do Conquistadora stanowi znacząco rozbudowany kreator postaci, w którym ustalamy wygląd, umiejętności, a nawet historię naszego bohatera.
Rozgrywka jest w dużym stopniu nieliniowa. Nasze decyzje, zarówno strategiczne, jak i osobiste, mają daleko idące skutki, które kształtują stosunek innych frakcji i postaci do wodza. Ponadto każdy członek drużyny ma własną osobowość, a poziom jego morale – modyfikowany głównie przez to, jak postępujemy w kontaktach z NPC – wpływa na skuteczność w boju. W przeciwieństwie do Conquistadora, w Vikingu rozpisano też rozbudowane dialogi z towarzyszami, dzięki czemu możemy nawiązywać z nimi relacje (nawet romanse). Zabawę dodatkowo urozmaicają elementy takie jak system handlu oraz losowe zdarzenia podczas podróży.
Autor opisu gry: Adrian Werner
Platformy:
PC Windows
Producent: Logic Artists
Wydawca: IMGN.PRO
Recenzja GRYOnline
Twórcy gier RPG stanowczo zbyt rzadko czerpią z historii. Expeditions: Viking udowadnia, iż bez magii i potworów też da się stworzyć głębokiego, ciekawego „rolpleja”. Gdyby tak jeszcze dowodziło, że można wypuścić grę bez mnóstwa błędów...
Aktualizacja: 27 kwietnia 2017
Poradnik do Expeditions: Viking to praktyczne porady dotyczące kreacji bohatera i rozgrywki. Dzielimy się użytecznymi poradami, które pomogą wybrać odpowiedni ekwipunek, umiejętności i przygotują do pierwszej wyprawy łupieżczej! Podbijaj, dziel i rządź!
21 czerwca 2022
Niezłych RPG debiutuje dzisiaj niemało. Niestety, wiele z nich nie zdobywa popularności, na jaką zasługuje. Dzisiaj aktualizujemy tekst poświęcony właśnie takim grom, które fani gatunku mogli przegapić – a nie powinni.
31 grudnia 2017
To był dobry rok dla RPG – i to dwojako. Raz, że wyszła tona hitów. Dwa, że gatunek nagle znacząco umocnił swoją pozycję w branży, zbliżając do gatunku rolplejów serię Assassin’s Creed i inne sandboksy. Przed Wami RPG-owe podsumowanie roku 2017.
8 lipca 2017
Za nami udane pół roku, obfitujące w liczne hity. Na tyle liczne, że łatwo było przegapić sporo naprawdę godnych uwagi tytułów, którymi warto byłoby się zainteresować teraz, gdy rozpoczyna się sezon ogórkowy.
16 listopada 2016
Ofensywa gier RPG trwa w najlepsze. Biorą w niej udział zarówno duże firmy, jak i mniejsze, niezależne studia. Warto przyjrzeć się tym niezbyt głośnym, aczkolwiek intrygującym i wyjątkowym tytułom.
4 listopada 2016
Nadciąga kawał solidnego RPG-a. Expeditions: Viking bestsellerem nie zostanie, ale fani erpegów powinni mieć ten tytuł na radarze, bo zapowiada się bardzo ciekawie.
Dobre wieści dla miłośników serii Expeditions – firma THQ Nordic, czyli nowy właściciel praw do marki, obwieściła, że studio Logic Artists pracuje obecnie nad jej trzecią odsłoną.
gry
Krystian Pieniążek
15 listopada 2018 16:19
Zespół Logic Artists ogłosił, że prace nad historyczną grą RPG Expeditions: Viking dobiegły końca. Aby to uczcić, autorzy zorganizowali darmowy weekend swojej poprzedniej produkcji, czyli Expeditions: Conquistador.
gry
Adrian Werner
22 kwietnia 2017 11:09
Miniony tydzień był dla polskiego rynku gier dosyć spokojny, ale wydarzyło się kilka ciekawych rzeczy. Twórcy Hatred poinformowali, że ich następna produkcja będzie traktowała o wikingach, firma CD Projekt zarejestrowała znak towarowy „Cyberpunk”, a w sieci sklepów Biedronka ruszyła godna uwagi wyprzedaż. Ponadto Cenega zapowiedziała polskie wydania gier Expeditions: Viking i Auta 3: Wysokie obroty.
gry
Adrian Werner
10 kwietnia 2017 11:41
Miniony tydzień okazał się całkiem owocny dla polskiego rynku gier. Do dystrybucji trafiła mobilna odsłona cyklu Lords of the Fallen i poznaliśmy datę premiery Get Even. Ponadto studio The Farm 51 pracuje nad dużym projektem, którego akcja osadzona zostanie na terenie Czarnobyla, IMGN.PRO wyda Expeditions: Viking, a do kiosków trafił nowy numer CD-Action.
gry
Adrian Werner
13 lutego 2017 12:14
Studio Logic Artists poinformowało, że osadzone w realiach historycznych pecetowe RPG Expeditions: Viking zaliczy spory poślizg. Nowa data premiery została ustalona na luty przyszłego roku. Opóźnienie ma umożliwić dodanie nowych elementów, w tym polskiej wersji językowej.
gry
Adrian Werner
3 lipca 2016 11:59
Znane z Expeditions: Conquistador studio Logic Artists zapowiedziało grę Expeditions: Viking, czyli historyczne cRPG z turowym systemem walki.
gry
Adrian Werner
21 maja 2015 10:25
Popularne pliki do pobrania do gry Expeditions: Viking.
Wymagania sprzętowe gry Expeditions: Viking:
PC / Windows
Minimalne wymagania sprzętowe:
Intel Core 2 Quad Q9400 2.66 GHz, 4 GB RAM, karta grafiki 1 GB GeForce GTS 450 lub lepsza, 12 GB HDD, Windows 7.
Rekomendowane wymagania sprzętowe:
Intel Core i7 3.4 GHz, 8 GB RAM, karta grafiki 2 GB GeForce GTX 660 lub lepsza, 12 GB HDD, Windows 10.
Średnie Oceny:
Średnia z 4 ocen gry wystawionych przez Recenzentów i Redaktorów GRYOnline.pl, Ekspertów i wybranych Graczy.
Średnia z 224 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.
"Bardzo pozytywne"
Średnia z 3150 ocen gry wystawionych przez użytkowników STEAM.
Oceny Recenzentów i Ekspertów
Krzysztof Mysiak
Recenzent GRYOnline.pl
2017.04.27
Twórcy gier RPG stanowczo zbyt rzadko czerpią z historii. Expeditions: Viking udowadnia, iż bez magii i potworów też da się stworzyć głębokiego, ciekawego „rolpleja”. Gdyby tak jeszcze dowodziło, że można wypuścić grę bez mnóstwa błędów...
KORZYCH
Ekspert
2020.03.22
I Expeditions Viking i wcześniejszy Conquistador zasługują na dziesiątki. Super zabawa, super klimat, super misje. Dorównują Wiedźminowi. I to przy niskim budżecie. Trzeba wspierać twórców, by wydali kolejne części bo mają talent.
Patrick Homa
GRYOnline.pl Team
2023.09.24
Tal_Rascha
Ekspert
2017.07.10
KORZYCH Centurion
Ja tam się zakochałem. I dobra historia i fajna mechanika.
cobran Legionista
Jako wielki fan historii i kultury wczesnośredniowiecznej Skandynawii (a przy okazji rekonstruktor ;) ) szczerze polecam tą grę. Kampania osadzona w realiach historycznych wciąga. Nie ma tutaj elementów czysto fantastycznych, a to co jest jest odpowiednio uargumentowane (wiara w zabobony podczas przechodzenia przez ciemny tunel, koszmarny sen, czy też halucynacje). System walki też jest bardzo dobry, mamy dostęp do wielu rodzajów broni jakie ówcześnie wykorzystywano, szczególnie fajna jest walka włócznią czy toporem duńskim który pozwala sięgać dalej od zwykłej broni oraz atakować zza pleców naszych towarzyszy (a to o dziwo rzadkość w grach). Bugów w swojej rozgrywce nie uświadczyłem, choć fakt mogła by ona być lepiej zoptymalizowana. Jak za tą cenę, jak najbardziej warto... Kusi mnie żeby jeszcze raz rozegrać kampanię z drużyną złożoną z moich kolegów z grupy rekonstrukcyjnej :) szkoda tylko że mimo pojawienia się jakiś narzędzi moderskich oraz wsparcia dla workshopa, scena moderska się nie rozwinęła i jest zdominowana przez nowe portrety dla postaci :/. Ode mnie gra zasłużyła na ocenę 9/10 bawiłem się lepiej niż w takim pillars of eternity, patfinderze czy dragon ageu ;)
zanonimizowany768165 Legend
Jakiś ptaszek zaćwierkał że twórcy pracują nad trzecią grą z cyklu Expedition ale słuch po nich zaginął jak pojawiła się pandemia i rząd duński wydał rozporządzenie o pozostaniu w domach...
zanonimizowany947190 Pretorianin
Mam mieszane uczucia co do tej gry. Z jednej strony od samego początku gra wciąga, fabułą, klimatem i rozgrywką. Jak tylko rozpocząłem rozgrywkę w pierwszej scenie poczułem się jak w starym dobrym RPG o rzucie izometrycznym. Z drugiej walki, ich niedomaganie, debilizm naszych wojowników i nadmierna siła wroga powodują, że cała istota gry, czyli walki taktyczne, po prostu w…ją i tyle.
Generalnie gra się całkiem dobrze. Większość elementów w świecie gry jest dobrze wyjaśniona pod postacią okienek, które wyskakują, kiedy coś nowego się pojawia. Jeden mankament to fakt, że niestety nigdzie w opcji drużyny nie widzę ilości punktów rozwoju do rozdysponowania, więc nie za bardzo da się zaplanować rozwój poszczególnych członków drużyny za jednym rozdaniem. A to wielka szkoda, bo umiejętności aktywnych i pasywnych jest naprawdę bardzo dużo, a że członków w drużynie mamy kilku, przydałoby się móc zaplanować rozdysponowanie posiadanych punktów.
Wg mnie świetnie oddany jest klimat tamtych czasów, elementy kultury i folkloru, nie tylko Skandynawskich. Dialogi są dobrze poprowadzone, nie ma dłużyzn, wszystko jest "powiedziane" krótko i na temat.
Interfejs jest prosty i przejrzysty.
Grafika jest dość toporna, ale przyzwoita, w sumie nie o nią chodzi w grach tego typu. Oka jakoś szczególnie nie cieszy, ale też nie jest odpychająca.
Na mapach taktycznych przydałoby się opcja większego oddalenia kamery, bo pomimo, że mapy nie są ogromne, to jej usytuowanie utrudnia zorientowanie się w położeniu drużyny na mapie w momentach, kiedy musimy dany sektor dokładnie eksplorować.
Jakoś po etapie w Jutlandii czułem niedosyt, bo w sumie na cały ten półwysep poza naszą osadą było tylko jedno miasto Ribe i rejon z tym starym grobowcem.
Walka jest dość prosta, z wykorzystaniem osłon, oskrzydlania i umiejętności specjalnych. Początek tutaj nie rozpieszcza, bo w sumie od razu trafiamy na kilka grup przeciwników, dość solidnych, jedna po drugiej i, zważywszy, że dopiero się uczymy mechaniki, trochę trzeba się namęczyć, żeby wyjść zwycięsko z potyczek. Skalowania przeciwników nie uświadczyłem, co trochę jest niezrozumiałe w sytuacji kiedy nie możemy sobie wybrać, jak w innych RPG, czy i kiedy robić dane zadanie, a po prostu na zasadzie fabuły lub losowej nasze żółtodzioby napotykają silnych przeciwników. Na szczęście jeśli wykorzystujemy osłony, oskrzydlamy wrogów i nie działamy na hurra, z czasem potyczki stają się przyjemnością.
No i właśnie walka to wg mnie najsłąbszy element gry. Brak jest możliwości wytyczenia ścieżki postaci ponad jedną turę – widzimy, że kolejne kroki (zabarwione na czerwono) postać może wykonać dopiero w następnej turze, ale nie możemy wybrać tego miejsca, co niestety wymusza na nas przeklikiwanie trasy postaci co tura. Nasi towarzysze z pikami nie raz potrafią dźgnąć nas, kiedy dokonują ataków na wroga zza naszych pleców. Wytyczanie ścieżek to masakra – nasi towarzysze biegną prosto przez ognisko, żeby się w nim oparzyć i stracić punkty życia za darmo.
Za to wróg, zwłaszcza przy starciach z bossami, moce ma niemal nadludzkie. Zawsze trafiają z większego dystansu niż my, lepiej i bardziej niż my, no i oczywiście mają po jednym dodatkowym ruchu.
Jak dla mnie gra słabo zbalansowana, przez co odechciewa się w nią grać