Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS4 PS3 Xbox One Xbox 360 Switch Andro iOS

Seria The King of Fighters - seria gier

Seria zręcznościowych bijatyk 2D. Cykl stworzony został przez japońskie studio SNK jako odpowiedź na popularność takich marek jak Street Fighter czy Mortal Kombat. Obecnie prawa własności intelektualnej do marki znajdują się w posiadaniu firmy SNK Playmore.

Początki serii The King of Fighters sięgają 1994 roku. Pierwsza odsłona cyklu wydana została na popularne automaty do gier i była kompilacją postaci z innych bijatyk studia SNK (m.in. Fatal Fury oraz The Art of Fighting). Na przestrzeni 30 lat marka doczekała się 24 odsłon, w tym 13 zaliczanych do głównego nurtu oraz 9 spin-offów, które ukazały się na najpopularniejszych platformach sprzętowych.

W większości gier z serii The King of Fighters motywem przewodnim jest turniej mistrzów sztuk walki, w który wplecione są wątki związane z m.in. z pragnieniem zemsty, ciemnymi interesami korporacji, czy dążeniem do przejęcia kontroli nad starożytnymi mocami. Z uwagi na fabułę wyróżnić można trzy sub-cykle. Pierwszy, rozwijany w latach 1995-1997 to trylogia The Orochi Saga, na którą składają się: The King of Fighters'95, The King of Fighters'96 i The King of Fighters' 97. Wraz z premierą The King of Fighters'99 deweloperzy zapoczątkowali kolejną trzyczęściową historię - The NESTS Chronicles. Do trzeciego sub-cyklu - Tales of Ash zaliczane są natomiast cztery gry: The King of Fighters 2003, The King od Fighters XI, The King od Fighters XII oraz The King od Fighters XIII).

Jak przystało na klasyczną, zręcznościową bijatykę 2D, gry z serii The King of Fighters pozwalają przejąć kontrolę nad wybranym bohaterem (lub kilkuosobową drużyną herosów) i wziąć udział w widowiskowych pojedynkach na arenach. Galeria dostępnych postaci oferuje najczęściej od kilkunastu do kilkudziesięciu wojowników, z których każdy wyposażony został w indywidualny zestaw specjalnych ataków i ruchów.

Oprawa wizualna gier z cyklu The King of Fighters utrzymana jest w stylistyce manga. Dwuwymiarowa grafik opiera się na ręcznie rysowanych tłach oraz efektownych animacjach ruchu postaci.

The King of Fighters XV
The King of Fighters XV

Bijatyki 2021

Piętnasta część kultowej serii bijatyk, stworzona przez firmę SNK Playmore. W The King of Fighters XV gracze wcielają się w zawodników toczących pojedynki na arenie, z których każdy walczy w odmienny sposób i dysponuje innym zestawem kombosów. Tytuł działa w oparciu o technologię Unreal Engine 4.

PS4

The King of Fighters '97 Global Match
The King of Fighters '97 Global Match

Bijatyki 3 kwietnia 2018

The King of Fighters ‘97 Global Match to oldskulowa, dwuwymiarowa bijatyka. Produkcja ta jest konwersją wydanego przeszło dekadę temu The King of Fighters ‘97, wzbogacającą tamten tytuł o sieciowy tryb multiplayer.

PCPS4PSV

The King of Fighters XIV
The King of Fighters XIV

Bijatyki 23 sierpnia 2016

Czternasta odsłona legendarnej japońskiej serii bijatyk, która narodziła się w 1994 roku na konsoli Neo Geo oraz w salonach arcade. W odróżnieniu od większości gier z cyklu, które zasłynęły ze szczegółowej oprawy 2D, The King of Fighters XIV oferuje w pełni trójwymiarowe areny, co mocno wpływa na styl rozgrywki, upodabniając ją do serii Tekken czy Dead or Alive. The King of Fighters XIV to także pierwsza odsłona cyklu wydana na konsoli PlayStation 4. W grze wcielamy się w wybranego wojownika i toczymy pojedynki przeciw żywemu lub komputerowemu przeciwnikowi. Tytuł oferuje szeroki wybór grywalnych postaci. Część z nich pochodzi z poprzednich cześci The King of Fighters, ale ich styl walki został dopasowany do nowej mechaniki, wykorzystującej trójwymiarowe środowiska. Sama walka opiera się na zadawaniu ciosów i łączenia ich w combosy, a także unikaniu ataków przeciwnika. Poza rozgrywką dla pojedynczego gracza, oferującą m.in. tryby arcade oraz trening, King of Fighters XIV zawiera rozbudowane opcje zabawy wieloosobowej.

PCPS4

The King of Fighters XIII
The King of Fighters XIII

Bijatyki 22 listopada 2011

The King of Fighters jest trzynastą odsłoną serii bijatyk. Gracze mogą wcielić się w jednego z 30 wojowników i stoczyć widowiskowe pojedynki w kilkunastu ręcznie rysowanych sceneriach 2D. Nowością w cyklu jest tryb EX, pozwalający ulepszyć ataki dzięki punktom zdobywanym w trakcie walk.

PCX360PS3

The King of Fighters XII
The King of Fighters XII

Bijatyki 28 lipca 2009

King of Fighters XII to kolejna odsłona popularnej serii dwuwymiarowych bijatyk. Ta część oferuje przede wszystkim znacznie ulepszoną oprawę wizualną oraz standardowe elementy - pięciorundowe walki w systemie 3-na-3.

X360PS3

The King of Fighters 2002: Unlimited Match
The King of Fighters 2002: Unlimited Match

Bijatyki 26 lutego 2009

The King of Fighters 2002: Unlimited Match to kolejna dwuwymiarowa bijatyka mistrzów gatunku - studia SNK. Produkcja jest podsumowaniem i ukoronowaniem serii z roczników 1999 do 2002, w której po raz kolejny przyjdzie nam toczyć walki w największym turnieju gier wideo.

PCPS4X360PS2

The King of Fighters Collection: The Orochi Saga
The King of Fighters Collection: The Orochi Saga

Bijatyki 28 października 2008

Zestaw pięciu wybranych dwuwymiarowych bijatyk, wchodzących w skład serii The King of Fighters. Zostały one przeniesione w niezmienionej postaci w stosunku do swoich oryginałów.

PS2PSPWii

The King of Fighters '98: Ultimate Match - Final Edition
The King of Fighters '98: Ultimate Match - Final Edition

Bijatyki 26 czerwca 2008

Reedycja klasycznej dwuwymiarowej bijatyki. Wybieramy pomiędzy 64 wojownikami, wśród których nie brakuje bohaterów takich gier jak "Fatal Fury" czy "Art of Fighting". Jedną z głównych nowości jest dodanie trybu Ultimate Match.

PCPS4X360PS2

The King of Fighters XI
The King of Fighters XI

Bijatyki 6 lipca 2007

Po kilku odsłonach cyklu w nowej, trójwymiarowej oprawie (m.in. King of Fighters: Maximum Impact) popularna seria bijatyk ze stajni SNK powraca do korzeni – The King of Fighters XI tym razem utrzymano w tradycyjnej konwencji 2D.

PS2

King of Fighters: Maximum Impact 2
King of Fighters: Maximum Impact 2

Bijatyki 28 kwietnia 2006

King of Fighters 2006 (alias King of Fighters: Maximum Impact 2) to sequel głośnego tytułu z przełomu 2004 i 2005 roku. Jest to zarazem kolejna gra z popularnej serii bijatyk, mającej swój początek w pierwszej połowie lat dziewięćdziesiątych XX wieku.

PS2

The King of Fighters NeoWave
The King of Fighters NeoWave

Bijatyki 18 kwietnia 2006

The King of Fighters jest serią dwuwymiarowych bijatyk, rozwijaną od 1994 roku. The King of Fighters NeoWave to pierwsza odsłona, przeniesiona z salonowych automatów bezpośrednio wyłącznie na nowoczesne konsole - PlayStation 2 i Xboxa.

PS2XBOX

King of Fighters: Maximum Impact - Maniax
King of Fighters: Maximum Impact - Maniax

Bijatyki 15 czerwca 2005

King of Fighters: Maximum Impact - Maniax to xboksowa wersja trójwymiarowego debiutu w serii efektownych bijatyk. Wcielamy się w jednego z dobrze nam znanych wojowników bądź wybieramy którąś z nowych postaci i walczymy w jednym z pięciu trybów.

XBOX

The King of Fighters 02/03
The King of Fighters 02/03

Akcji 8 lutego 2005

Zestaw, w skład którego wchodzą dwie gry - The King of Fighters 2002 oraz The King of Fighters 2003. Każdy z tych tytułów oferuje kilkadziesiąt grywalnych postaci oraz wyjątkowo szeroki wachlarz możliwych uderzeń.

PS2XBOX

King of Fighters: Maximum Impact
King of Fighters: Maximum Impact

Bijatyki 12 października 2004

King of Fighters: Maximum Impact - debiut w trójwymiarze jednej z najpopularniejszych serii konsolowych bijatyk. Wybieramy spośród postaci znanych z poprzednich odsłon oraz zupełnie nowych. Walczymy na wielu różnorodnych arenach.

PS2

The King of Fighters 2000/2001
The King of Fighters 2000/2001

Akcji 9 grudnia 2003

Zestaw składający się z dwóch klasycznych, dwuwymiarowych bijatyk - The King of Fighters 2000 oraz The King of Fighters 2001. Gra oferuje szeroki wachlarz postaci, aren oraz dostępnych trybów rozgrywki.

PS2