Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS4 PS3 Xbox One Xbox 360 Switch Andro iOS

Playground Games

Firma producent

Playground Games to utworzone w 2009 roku brytyjskie studio deweloperskie, specjalizujące się w grach wyścigowych. Siedziba firmy znajduje się w uzdrowiskowym mieście Royal Leamington Spa, w hrabstwie Warwickshire (Wielka Brytania). Od początku istnienia Playground Games, najważniejszymi członkami zespołu są jego współzałożyciele – dyrektor kreatywny Ralph Fulton oraz prezes studia Gavin Raeburn, mający za sobą wieloletnią współpracę z firmą Codemasters Software, dla której współtworzył takie marki jak DiRT oraz Race Driver / GRID. Mimo ścisłej współpracy z Microsoft Studios, Playground Games pozostaje deweloperem niezależnym.

Naczelną dewizą studia Playground Games jest „tworzenie możliwie jak najlepszych gier wideo i czerpanie z tego faktu twórczej przyjemności”. Mimo to, deweloper nie miał okazji do sprawdzenia się w różnych gatunkach gier, gdyż niemal od początku istnienia związany jest nierozerwalnie z cyklem gier wyścigowych Forza Horizon, stanowiącym serię poboczną w stosunku do rozwijanej od roku 2005 (ekskluzywnie na platformach firmy Microsoft) marki Forza Motorsport. W procesie tworzenia kolejnych odsłon serii deweloperzy z Playground Games współpracują z nieco bardziej doświadczonymi kolegami z Turn 10 Studios, czyli ojcami wspomnianego cyklu Forza Motorsport.

Historia

Studio Playground Games założone zostało w 2009 roku przez Gavina Raeburna i Ralpha Fultona, niedługo po tym, jak obaj panowie opuścili szeregi firmy Codemasters. Prócz nich, w skład zespołu weszli również doświadczeni deweloperzy, mający za sobą współpracę z takimi studiami, jak Bizarre Creations, Black Rock Studio, Criterion Games, Juice Games, Slightly Mad Studios, a także Sony Liverpool oraz Reflections Interactive (obecnie Ubisoft Reflections). Pierwszą produkcją, przy której powstaniu współpracowali twórcy z Playground Games, była wydana pod koniec 2010 roku przez firmę Activision Blizzard gra muzyczna DJ Hero 2 studia FreeStyle Games.

Niedługo później z deweloperami Playground Games skontaktowało się doświadczone amerykańskie studio Turn 10, z prośbą o przygotowanie pobocznej odsłony swego flagowego cyklu Forza Motorsport. W odróżnieniu od serii macierzystej, projekt ów miał być grą wyścigową z otwartym światem i nieco bardziej zręcznościowym modelem rozgrywki. Zapowiedziana w marcu 2012 roku gra Forza Horizon ukazała się siedem miesięcy później i zachowała ekskluzywność marki, trafiając wyłącznie do posiadaczy konsol Microsoftu (w tym wypadku Xboksa 360). Ze względu na swój nieco bardziej przystępny charakter, debiutancka produkcja Playground Games okazała się sporym sukcesem i zyskała sporą liczbę zwolenników, zarówno wśród fanów serii Forza Motorsport, jak i całkiem nowych graczy. W kolejnych miesiącach gra doczekała się też kilku mniejszych DLC oraz dużego dodatku Forza Horizon 1000 Club.

Nie spoczywając na laurach, studio Playground Games zajęło się pracą nad kontynuacją subserii Forza Horizon, koncentrując się jednak wyłącznie na wersji przeznaczonej na konsole ósmej generacji (nieco uboższą edycję gry na konsolę Xbox 360 przygotowywała w tym samym czasie ekipa Sumo Digital). Wydana we wrześniu 2014 roku Forza Horizon 2 przebiła swą popularnością poprzedniczkę i bazując na sprawdzonej mechanice pierwowzoru, zaoferowała znacznie większy świat, więcej wyzwań i licencjonowanych samochodów, a także kilka urozmaicających zabawę nowości. W kolejnych miesiącach roku 2014 i 2015, „nextgenowa” wersja gry doczekała się całej masy DLC z dodatkowymi samochodami, a także dwóch większych rozszerzeń: Storm Island oraz Porsche.

W międzyczasie, we współpracy z wytwórnią filmową Universal studio Playground Games wyprodukowało (również wyłącznie w wersji na konsolę Xbox One) samodzielny dodatek do swej ostatniej gry o nazwie Forza Horizon 2 Presents Fast & Furious, którego głównym celem była promocja siódmej części słynnej filmowej serii Szybcy i Wściekli. W trakcie konferencji firmy Microsoft na targach E3 2016 zapowiedziana została trzecia pełnoprawna odsłona serii Forza Horizon. Produkcja ukazała się na rynku pod koniec września i po raz kolejny zebrała znakomite recenzje - zarówno branży, jak i samych graczy. Forza Horizon 3 była jednocześnie pierwszą grą serii (oraz pierwszą w dorobku Playground Games), która ukazała się nie tylko na konsolach, ale także na komputerach PC, w ramach zainicjowanego przez firmę Microsoft programu Xbox Play Anywhere, mającego na celu spopularyzowanie systemu Windows 10 jako idealnej platformy do gier.