Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS4 PS3 Xbox One Xbox 360 Switch Andro iOS

Croteam

Firma producent wydawca

Chorwackie studio deweloperskie z siedzibą w Zagrzebiu, tworzące gry przeznaczone na komputery osobiste, konsole stacjonarne i urządzenia mobilne. Rozpoznawalność na całym świecie przyniosła mu seria Serious Sam, choć jej najwyżej ocenianym dziełem jest gra logiczna zatytułowana The Talos Principle. Oprócz tworzenia własnych produkcji, Croteam zajmuje się wydawaniem mniejszych, niezależnych tytułów.

Historia

Prehistoria

Studio Croteam rozpoczęło swoją działalność w 1993 roku. Debiutanckie dzieło wówczas niewielkiego, bo sześcioosobowego zespołu ujrzało światło dzienne w 1994 roku. Mowa o grze piłkarskiej Football Glory, która trafiła na Amigę 500 i Amigę 1200, a w 1995 roku doczekała się konwersji na pecety. Z uwagi na podobieństwa Football Glory i Sensible Soccer, firma Sensible Software wytoczyła omawianej ekipie proces sądowy; incydent zaowocował udostępnieniem tego tytułu w modelu freeware. Rok 1995 przyniósł premierę Save the Earth na Amigę 4000, z kolei rok 1998 – debiut 5-A-Side Soccer na Amigę 500 i Amigę 1200.

„Poważna” epoka

Croteam przeniknęło do świadomości masowego odbiorcy w 2001 roku, kiedy to światło dzienne ujrzała gra Serious Sam: The First Encounter. Owa dynamiczna strzelanka na tyle przypadła do gustu graczom, że idąc za ciosem, rok później jej autorzy stworzyli kontynuację o podtytule The Second Encounter. W 2002 roku obydwa tytuły znane z komputerów osobistych trafiły natomiast na konsolę Xbox, w ramach zestawu pod tytułem Serious Sam. Wyżej wymienione produkcje działały w oparciu o autorską technologię Croteam – Serious Engine. Na potrzeby pełnoprawnego sequela, czyli Serious Sama 2 wydanego w 2005 roku, twórcy opracowali jej udoskonaloną wersję.

W ten sposób Serious Sam stał się oczkiem w głowie studia, czego dowodem było rozpoczęcie pracy nad trzecią częścią serii. Nim jednak zadebiutował tworzony od 2007 roku Serious Sam 3: BFE, twórcy oddali w ręce graczy remaki oryginalnych gier z serii (Serious Sam HD: The First Encounter oraz Serious Sam HD: The Second Encounter), które dzięki wykorzystaniu silnika Serious Engine 3 mogły się pochwalić przede wszystkim znacznie ulepszoną warstwą audiowizualną. Serious Sam 3: BFE trafił do sprzedaży w listopadzie 2011 roku; początkowo dostępny jedynie na komputerach osobistych, niecały rok później zaznaczył swoją obecność również na Xboksie 360, a następnie także na PlayStation 3 (w marcu 2014 roku).

Nowa twarz studia

Studio znane do tej pory przede wszystkim z widowiskowych i brutalnych strzelanek zaskoczyło graczy w grudniu 2014 roku, kiedy to światło dzienne ujrzała stworzona przez nie gra logiczna zatytułowana The Talos Principle. Tytuł zadebiutował na komputerach osobistych, ciesząc się uznaniem graczy i recenzentów oraz zdobywając liczne nagrody; później pojawił się również na konsolach stacjonarnych i urządzeniach mobilnych.

Następnie deweloperzy z Croteam zaczęli prowadzić udane eksperymenty z wirtualną rzeczywistością. Z myślą o zestawach VR przygotowali takie gry, jak Serious Sam VR: The First Encounter i Serious Sam VR: The Second Encounter (będące specjalnymi wersjami pierwszych części tej popularnej serii), a później stworzyli przygotowane od podstaw z myślą o tego typu rozgrywce Serious Sam VR: The Last Hope. Idąc za ciosem, w kolejnych latach oddali w ręce graczy również The Talos Principle VR oraz Serious Sam 3 VR: BFE.

Bezpieczna przyszłość

W kolejnych latach autorzy koncentrowali się na dalszym rozwoju swoich przebojowych marek, tworząc Serious Sam 4: Planet Badass oraz The Talos Principle 2.


Plany wydawnicze na przyszłość

Serious Sam: Tormental2020

Współpracujący z Croteam producenci gier

Lista producentów gier wydawanych przez Croteam


Gungrounds

Wydane gry