Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS4 PS3 Xbox One Xbox 360 Switch Andro iOS

Frictional Games

Firma producent wydawca

Szwedzkie studio deweloperskie z siedzibą w Helsingborgu, od 2007 dowodzone przez Thomasa Gripa i Jensa Nilssona. Firma Frictional Games specjalizuje się w tworzeniu survival horrorów, a rozpoznawalność na całym świecie zapewniła jej gra Amnesia: Mroczny Obłęd.

Historia

Korzenie studia Frictional Games sięgają 1999 roku, kiedy Thomas Grip rozpoczął pracę nad prostymi grami rozpowszechnianymi za darmo; pod szyldem GripDesign opublikował takie produkcje, jak Fiend oraz Energetic. Druga z nich była o tyle ważna, że za jej warstwę dźwiękową odpowiadał Jens Nilsson. Dwaj domorośli deweloperzy ostatecznie postanowili połączyć siły i na poważnie zająć się tworzeniem gier wideo.

1 stycznia 2007 roku powstała firma Frictional Games, której debiutanckie dzieło, czyli Penumbra: Przebudzenie (survival horror działający w oparciu o autorską technologię HPL Engine), trafiło do sprzedaży trzydziestego marca. Rok później pozycja, wydana przez Paradox Interactive, doczekała się kontynuacji zatytułowanej Penumbra: Czarna Plaga, która z kolei jeszcze w tym samym roku otrzymała rozszerzenie – Penumbra: Requiem. Seria spotkała się z ciepłym przyjęciem ze strony recenzentów, choć jej wyniki sprzedaży nie spełniły oczekiwań Frictional Games; za ten umiarkowany sukces deweloperzy obwinili wydawcę.

Następne dwa lata twórcy poświęcili na opracowanie drugiej wersji silnika HPL Engine, która miała napędzać ich nowy projekt. Amnesia: Mroczny Obłęd, bo o niej mowa, trafiła na sklepowe półki w 2010 roku; warto odnotować, że autorzy wydali ją własnym sumptem. Gra zebrała pozytywne recenzje; mimo to pierwsze wyniki sprzedaży nie napawały optymizmem, gdyż w ciągu miesiąca od premiery znalazła jedynie trzydzieści sześć tysięcy nabywców. Z czasem jednak sytuacja się poprawiła, a po dwóch latach wyniki sprzedaży wyniosły blisko półtora miliona kopii. W 2013 roku tytuł doczekał się kontynuacji zatytułowanej Amnesia: A Machine for Pigs, której stworzenie Frictional Games powierzyło zespołowi The Chinese Room – autorom gry Dear Esther. W ten sposób twórcy zapewnili sobie czas, by w spokoju przygotować trzecią edycję technologii HPL Engine.

SOMA, czyli jeszcze jeden survival horror w portfolio szwedzkich deweloperów, trafiła na komputery osobiste i PlayStation 4 w 2015 roku. Gra podzieliła los poprzedniczek – pomimo przychylnych recenzji początkowo nie była hitem sprzedażowym. Winą za taki stan rzeczy twórcy obarczyli brak konkretnej przynależności gatunkowej; dodatkowo stwierdzili, że przypięto do niego łatkę „kolejnego horroru od Frictional Games”, co także zadziałało na jego niekorzyść. Niemniej w ciągu roku pozycja trafiła w ręce blisko pół miliona graczy, dzięki czemu jej koszty produkcji zwróciły się z nawiązką.

W 2016 roku deweloperzy z Frictional Games ujawnili, że pracują nad dwoma niezapowiedzianymi projektami. Nim jednak świat o nich usłyszał, ukazała się kompilacja Amnesia: Collection, zawierająca dwa kultowe survival horrory z serii Amnesia. Po jej wydaniu autorzy na długo nabrali wody w usta.

Dopiero na początku 2020 roku twórcy ujawnili, że jedną z gier, nad którą pracują, jest Amnesia: Rebirth. Tytuł będący bezpośrednią kontynuacją Mrocznego obłędu zmierzał na PlayStation 4 oraz komputery osobiste. Gra zadebiutowała 20 października tego samego roku, a jej premierze towarzyszyły optymistyczne recenzje. Branżowi krytycy zwracali co prawda uwagę na pewną zachowawczość projektu, aczkolwiek według serwisu Metacritic średnia wystawionych przez nich ocen oscylowała w granicach 73-84/100 (w zależności od platformy).