Dodatek do gry Penumbra: Black Plague
Data wydania: 27 sierpnia 2008
Dodatek do utrzymanej w konwersji horroru przygodówki Penumbra: Black Plague. Fabularnie stanowi on zwieńczenie całego cyklu. Ponownie musimy przemierzyć zakamarki opuszczonego kompleksu badawczego na Grenlandii po drodze spotkając dobrze znane z poprzednich epizodów postaci.
Gracze
Steam
Requiem to trzecia i ostatnia już odsłona cyklu gier przygodowych utrzymanych w konwencji horroru - Penumbra. Została ona zrealizowana w formie dodatku do części drugiej - Penumbra: Black Plague - i wymaga do działania jej uprzedniego zainstalowania. Podobnie jak poprzednio, w grze obejmujemy kontrolę nad postacią Philipa i jeszcze bardziej zagłębiamy się w dziwny i mroczny świat wykreowany przez twórców ze szwedzkiego studia Frictional Games. Ponownie musimy przemierzyć zakamarki opuszczonego kompleksu badawczego na Grenlandii po drodze spotkając dobrze znane z poprzednich epizodów postaci. Teraz jednak sytuacja uległa zmianie i musimy dobrze się zastanowić, czy wciąż powinniśmy ufać naszym dawnym przyjaciołom. Głównym celem Requiem jest rozwiązanie wszystkich niewyjaśnionych dotąd wątków z części poprzednich gry.
W Penumbra: Requiem klimat stał się jeszcze bardziej przytłaczający, a nasz bohater zaczyna mieć poważne problemy z odróżnieniem tego co jest rzeczywiste, a co nie. Zresztą od odpowiedniej oceny sytuacji w głównej mierze zależeć będzie nasze powodzenie. Oczywiście jak na przygodówkę przystało, nim poznamy ostateczne zakończenie musimy rozwiązać jeszcze liczne zagadki.
W zakresie sterowania jak i grafiki, nic się nie zmieniło w porównaniu do Penumbra: Black Plague i Penumbra: Overture. Poruszamy się po trójwymiarowych lokacjach, nieustannie rozwiązując różne zagadki. Dużą rolę w całości, tak jak dotychczas, ogrywają oddziaływania fizyczne (np. jeżeli chcemy coś przesunąć, musimy złapać dany przedmiot kursorem i poruszyć nim w odpowiedni sposób).
Autor opisu gry: Robert Duraj
Platformy:
PC Windows
Producent: Frictional Games
Wydawca: Paradox Interactive
Next Frictional Game - tak zatytułowana została zagadkowa strona w Internecie, która najprawdopodobniej zwiastuje nową grę twórców serii Penumbra. Deweloperzy ze szwedzkiego studia Frictional Games nie pozostawiają wątpliwości, że będzie to ich kolejny horror.
gry
Aleksander Kaczmarek
10 lutego 2012 18:13
Przedstawiciel Frictional Games, odpowiadającego za grę Amnesia: The Dark Descent, zdradził plany studia na najbliższe lata oraz odniósł się do ewentualnej produkcji gier na konsole.
gry
Michał Kułakowski
10 września 2011 12:28
Frictional Games, studio deweloperskie, którego członkowie najlepiej znani są z serii horrorów Penumbra, należy ostatnio do jednych z najbardziej wylewnych w świecie gier wideo. Po ponad miesiącu, na specjalnym blogu, ponownie podzieliło się ono przemyśleniami na temat odbioru swojego najnowszego dzieła – Amnesia: The Dark Descent.
gry
Jakub Wencel
26 października 2010 13:15
Dzięki staraniom firmy CD Projekt, na terenie całego kraju do sklepów powędrowały nowe odsłony gier z serii Extra Klasyka. Graczy, z nieco mniej zasobnym portfelem, powinien ucieszyć fakt, iż wśród ośmiu nowości, pojawiły się takie hity jak Stranglehold czy Supreme Commander: W obliczu wroga.
gry
Łukasz Kendryna
11 września 2009 11:05
Kontynuacja weekendowych promocji na Steamie – tym razem gratka dla miłośników przygodówek utrzymanych w konwencji horroru. Aż o 75% spadła cena złotej edycji Penumbra: Black Plague (zawiera dodatek Requiem) oraz Penumbra: Overture – nic, tylko kupować!
gry
Maciej Myrcha
7 czerwca 2009 11:21
Szwedzka, niezależna firma Frictional Games, odpowiedzialna za cykl mrocznych przygodówek Penumbra, przedstawiła dziś krótki filmik oraz screeny ze swojego najnowszego dzieła. Gra ma być survival-horrorem z widokiem z oczu bohatera, a aktualny tytuł produkcji to Unknown.
gry
Wojciech Pisarski
1 kwietnia 2009 10:45
W dzisiejszych „Wieściach ze świata w telegraficznym skrócie”: łatka do Far Cry 2, promocja na Good Old Games, Nintendo bez patentu na nazwę Wii Remote, premiera nowego oprogramowania do PlayStation 3, łączenie serwerów Age of Conan jeszcze przed świętami i inne. Życzymy miłej lektury.
gry
Piotr Doroń
3 grudnia 2008 12:14
Magiczna bariera została przekroczona. W ubiegłym tygodniu na polski rynek trafiło ponad 20 nowych gier, w tym kilka szczególnie oczekiwanych perełek – Left 4 Dead, Need for Speed: Undercover oraz najnowszy Football Manager. Jak co poniedziałek, zapraszamy do zapoznania się z listą produktów, które powędrowały ostatnio na półki krajowych sklepów.
gry
Marek Grochowski
24 listopada 2008 22:14
„Wieści ze świata w telegraficznym skrócie” to codzienna porcja krótkich doniesień z rynku elektronicznej rozrywki. Dzisiaj w menu: kolekcja gier z cyklu Penumbra, starsze produkcje Xbox Live Arcade z obsługą awatarów, Naruto z dodatkami i wersją demonstracyjną. Zapraszamy do lektury.
gry
Piotr Doroń
3 listopada 2008 11:16
Firma Frictional Games, twórcy dobrze znanej serii horrorów Penumbra, zapowiedzieli nowy projekt. Jak można było się spodziewać nowe dzieło to kolejny mroczny horror. Niestety nie poznaliśmy jeszcze jego tytułu. Znamy za to kilka ogólnych wytycznych co do charakteru gry oraz pierwsze grafiki przedstawiające stylistykę projektu.
gry
Szymon Liebert
23 września 2008 11:54
Popularne pliki do pobrania do gry Penumbra: Requiem.
patch Penumbra: Requiem - v.1.1 - 29 kwietnia 2010
trainer Penumbra: Requiem - +5 Trainer - 14 listopada 2008
trainer Penumbra: Requiem - +4 Trainer - 12 września 2008
mod Penumbra: Requiem - Texture Upscale Mod v.1.1 - 3 kwietnia 2022
mod Penumbra: Requiem - Full 2K Remaster v.1 - 3 sierpnia 2025
Wymagania sprzętowe gry Penumbra: Requiem:
PC / Windows
Rekomendowane wymagania sprzętowe:
Pentium III 1 GHz, 1 GB RAM, karta grafiki 64 MB (GeForce 3 Ti200 lub lepsza), Windows 2000/XP.
Średnie Oceny:
Średnia z 258 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.
"Mieszane"
Średnia z 1004 ocen gry wystawionych przez użytkowników STEAM.
Oceny Recenzentów i Ekspertów
1up
Ekspert
2016.12.29
Penumbra: Requiem to lekkie nieporozumienie. Plusy... Rozbudowane, często wielokondygnacyjne poziomy. Dużo ciekawych zagadek logicznych. Cieszy fakt, że łamigłówki można rozwiązywać na różne sposoby. Cała mechanika oparta na intuicyjnym sterowaniu i wykorzystaniu fizyki nadal sprawia przyjemność. Dobre wrażenie robią też dźwięki otoczenia oraz tło muzyczne. Miło również, że dodano szybki zapis. Minusy... Rozgrywka, oprócz okazjonalnej irytacji, pozbawiona jest emocji. Zbyt dużo tu elementów platformowych. W dodatku gdzieś po drodze natrafiałem na niefortunne przypadki skryptów oraz inne błędy. Nie czuć, tak jak w poprzednich częściach, motywacji do działania. Przynajmniej nie w takim stopniu. Nie oferując żadnego zagrożenia, twórcy sami strzelili sobie w kolano. Naprawdę nie wiem, dlaczego podjęto taką decyzję. Przez to radykalnie uleciał klimat oryginału. Ponadto, zabawa staje się przewidywalna. Eksploracja pomieszczeń nie wprawia w zachwyt jak wcześniej, bo wszędzie jest jakoś tak pusto. Tutaj praktycznie nie zbieramy przedmiotów do ekwipunku. Brakuje znaczących elementów przygodówki, by uczynić grę ciekawszą. Według zapowiedzi, rozszerzenie miało na celu sprostować niedokończone wątki. Paradoksalnie, narracja nie wyjaśnia wiele. Trzeci epizod można ukończyć w cztery godziny. Według mnie gra nie wprowadza nic konstruktywnego i równie dobrze dodatek mógłby nigdy nie powstać. Moja ocena – 4.5/10
1up Pretorianin
Penumbra: Requiem to lekkie nieporozumienie. Plusy... Rozbudowane, często wielokondygnacyjne poziomy. Dużo ciekawych zagadek logicznych. Cieszy fakt, że łamigłówki można rozwiązywać na różne sposoby. Cała mechanika oparta na intuicyjnym sterowaniu i wykorzystaniu fizyki nadal sprawia przyjemność. Dobre wrażenie robią też dźwięki otoczenia oraz tło muzyczne. Miło również, że dodano szybki zapis. Minusy... Rozgrywka, oprócz okazjonalnej irytacji, pozbawiona jest emocji. Zbyt dużo tu elementów platformowych. W dodatku gdzieś po drodze natrafiałem na niefortunne przypadki skryptów oraz inne błędy. Nie czuć, tak jak w poprzednich częściach, motywacji do działania. Przynajmniej nie w takim stopniu. Nie oferując żadnego zagrożenia, twórcy sami strzelili sobie w kolano. Naprawdę nie wiem, dlaczego podjęto taką decyzję. Przez to radykalnie uleciał klimat oryginału. Ponadto, zabawa staje się przewidywalna. Eksploracja pomieszczeń nie wprawia w zachwyt jak wcześniej, bo wszędzie jest jakoś tak pusto. Tutaj praktycznie nie zbieramy przedmiotów do ekwipunku. Brakuje znaczących elementów przygodówki, by uczynić grę ciekawszą. Według zapowiedzi, rozszerzenie miało na celu sprostować niedokończone wątki. Paradoksalnie, narracja nie wyjaśnia wiele. Trzeci epizod można ukończyć w cztery godziny. Według mnie gra nie wprowadza nic konstruktywnego i równie dobrze dodatek mógłby nigdy nie powstać. Moja ocena – 4.5/10
May_3 Chorąży
Zupełnie nie potrzebny dodatek. Oprócz scenografii to ta gra nie ma nic wspólnego z Penumbrą. Tutaj tylko rozwiązuje się zagadki jak w Portalu. Nic więcej. 3 razy gorszy klon Portala.
Jak ktoś liczy na jakiegokolwiek powiązania z Penumbrą to tutaj nie ma żadnego fabularnego powiązania. To nawet Penumbrą nie powinno się nazywać. Requiem można sobie spokojnie odpuścić.
MadtPL Pretorianin
Każdemu kogo zawiódł ten dodatek, który na steamie określany jest jako "Puzzle expansion for Penumbra: Black Plague", polecam fanowski mod "Penumbra: Necrologue", który całkiem zręcznie kontynuuje opowieść przedstawioną w serii. Jest dość długi - przejście go z poradnikiem zajęło mi ponad 7 godzin. Właściwie jest niewiele gorszy od oficjalnych odsłon - imo być może zbyt dużo jest momentów, gdzie nie wiadomo co zrobić, aby popchnąć fabułę do przodu. Na szczęście na steamie jest dobry poradnik, który wspomoże tych mniej cierpliwych graczy. Sam mod zresztą również jest do pobrania (oczywiście za darmo) na steamie i do działania wymaga zainstalowanej gry Amnesia, ponieważ to właśnie na jej silniku został przygotowany. Jeszcze raz polecam!
Julian83r Legionista
Penumbra Requiem to po prostu gra logiczna w uniwersum całej serii.
Tym razem na naszej drodze spotkamy zagadki, które na pierwszy rzut oka wydają się proste ale później okazuje się, że trzeba im poświęcić trochę czasu by je rozwiązać.
Requiem dodaje pewnych informacji, które nie zostały wyjaśnione w pierwszej i drugiej części ale jak dla mnie to porostu kolejna logiczna gra, którą spokojnie można postawić obok takich tytułów jak Portal, Q.U.B.E. Turing Test czy Talos Principale.
Są takie sytuację, że czasami trzeba po prostu cofać się kilka razy by coś przynieść w jedno miejsce i tego użyć.
Plusem jest to, że to od nas zależy jakie zakończenie wybierzemy i za jakim będziemy czuli się dobrze.
Jeśli nie przeszkadza Ci skakanie po ruchomych platformach, pływanie czy wracanie się kilka razy by móc przejść dalej i lubisz gry logiczne to będziesz się dobrze bawił.
Nie mówię, że to złą grą ale jest inna z całej serii.
Jeśli ktoś chcę zobaczyć mechanikę gry to niech zagra w demo by się oswoić z grą.