
Data wydania: 30 marca 2007
Penumbra: Overture jest pierwszym epizodem cyklu Penumbra, przygotowywanego przez studio Frictional Games. Akcja tytułu rozgrywa się na Grenlandii, w opuszczonym kompleksie badawczym, który został opanowany przez dziwne i bardzo niebezpieczne stwory.
Gracze
Steam
Penumbra: Overture, w polskim przekładzie znana jako Penumbra: Przebudzenie, to przygodowa gra akcji będąca pierwszą częścią (epizodem) niezależnych survival horrorów z serii Penumbra. Producentem tytułu jest szwedzka firma Frictional Games, odpowiadająca również za stworzenie SOMY oraz serii gier Amnesia. Wydaniem zajęły się firmy Lexicon Entertainment i Paradox Interactive.
Akcja gry rozpoczyna się w lutym 2000 roku. Kilka dni po pogrzebie matki główny bohater – Philip – otrzymuje list od swojego rzekomo zmarłego ojca Howarda LaFresque, który opuścił rodzinę na kilka miesięcy przed narodzinami syna. Protagonista odczytuje list, zawierający nie tylko prośbę o wybaczenie i klucz ale też informację, że dalsze wskazówki znajdują się w skrytce depozytowej w nieznanym mu banku Mayfair. Protagonista wyrusza więc na miejsce, zdobywając tym samym książkę oraz notatki, które ojciec zalecił mu spalić i nie przeglądać zawartości. Mężczyzna nie może jednak oprzeć się pokusie i postanawia je zbadać. Szybko dowiaduje się, że książka jest nie do rozszyfrowania, a notatki ukazują nieznaną lokację gdzieś w niezamieszkanej północnej Grenlandii. Wiedziony ciekawością organizuje transport na wyspę. Po dotarciu na miejsce błąka się jeszcze przez pewien czas po ośnieżonej krainie, czując jak jego ciało powoli poddaje się wpływom przenikliwego mrozu. Niemal w ostatniej chwili odnajduje skuty lodem właz, który po gorączkowych próbach udaje mu się otworzyć. Schodząc po drabinie na dół traci jednak przytomność i spada ze sporej wysokości. Gdy ją odzyskuje, odkrywa, że utknął w okrytym mrokiem, podziemnym kompleksie, który postanawiania dokładnie zbadać.
Rozgrywka prowadzona jest z perspektywy pierwszej osoby (FPP). Głównym zadaniem gracza jest eksploracja kampusu oraz kolekcjonowanie przedmiotów, które okażą się pomocne przy rozwiązywaniu poszczególnych zagadek. W czasie swej wędrówki bohater zbiera również fragmenty notatek, dzięki którym może poznać historię ośrodka badawczego oraz jego pracowników. Sam nieraz odnotowuje w podręcznym notesie istotne uwagi, warto więc co jakiś czas do niego zaglądać. Niektóre ze zgromadzonych informacji mogą okazać się niezbędne do przejścia konkretnego etapu w grze.
Gracz przejmuje kontrolę nad protagonistą jeszcze podczas pobytu w kajucie statku zmierzającego na Grenlandię. Jest to swego rodzaju samouczek, który pozwala na zapoznanie się i oswojenie z mechaniką gry. W tym pomieszczeniu ulokowane są też cenne przedmioty przydatne w dalszej części rozgrywki, warto więc dobrze je przeszukać. Po opuszczeniu kajuty bohater trafia na pokrytą śniegiem wyspę i rozpoczyna walkę o przetrwanie.
Gra umożliwia nie tylko kolekcjonowanie kluczowych dla rozgrywki obiektów; grający ma też możliwość wchodzenia w interakcje z innymi przedmiotami rozsianymi po poszczególnych lokacjach. Może je nie tylko przesuwać czy podnosić, ale też rozbijać lub wykorzystywać w walce z napotykanymi potworami. Podniesione przedmioty unoszą się przed nim i mogą być transportowane do kolejnych pomieszczeń. Obiekty niezbędne w późniejszych etapach rozgrywki trafiają natomiast do ekwipunku bohatera. Lokacje, które przemierza bohater, w większości skąpane są w mroku, w czasie eksploracji przydatne okazują się więc flara czy latarka. O ile z flary – która daje więcej światła, choć bardziej naraża na kontakt z przeciwnikiem – gracz może korzystać cały czas, działanie latarki jest ograniczone czasowo, ważne jest więc gromadzenie i systematyczne wymienianie baterii. Pasek poziomu baterii wyświetla się po lewej stronie w oknie ekwipunku.
W grze pojawia się kilka typów przeciwników, z których najczęstszymi są zmutowane psy czy przerośnięte pająki. W przypadku konfrontacji z jednym z nich gracz ma dwie opcje – ucieczki albo walki. W przypadku dostrzeżenia w korytarzu jednego z psów najlepiej zgasić latarkę i przycupnąć w bezpiecznym miejscu, czekając, aż się oddali. Jeżeli przeciwnik znajduje się blisko bohatera, a mimo to wciąż zdaje się go nie dostrzegać, postać uniknie ataku, jeśli nie nawiąże kontaktu wzrokowego (najlepiej odwrócić się tyłem i wcisnąć w ciemny kąt za skrzyniami). Psa można uśmiercić, potrzeba na to jednak wielu solidnych ciosów, a zadawane przez niego obrażenia mogą bardzo obniżyć poziom życia bohatera. Bardziej opłacalne stają się więc uniki, ukrywanie się i ucieczka. Protagonista może też spowolnić przeciwnika, wbiegając do kolejnego pomieszczenia i zamykając za sobą drzwi, ścigający go stwór jest jednak w stanie zniszczyć przeszkodę za pomocą paru ciosów. Pająki są słabsze, jednak częściej atakują w grupach, natomiast bezpośredni kontakt z Wormem jest dla bohatera zabójczy.
W celu regeneracji życia gracz stosuje środki przeciwbólowe, które rozsiane są po różnych lokacjach. Poziom zdrowia bohatera pojawia się po lewej stronie w oknie ekwipunku. Jeżeli stan bohatera jest krytyczny, ekran zaczyna pulsować na czerwono.
Chcąc zapisać grę, grający musi najpierw odnaleźć jedną ze specjalnych lamp, rozlokowanych w różnych zakamarkach kompleksu. W ważniejszych momentach rozgrywka zostaje zapisana automatycznie.
Gra posiada trzy poziomy trudności: Łatwy, Normalny oraz Ciężki. Na najniższym poziome przeciwnicy nie są tak wymagający, w późniejszym etapie rozgrywki gracz nie musi się też obawiać, że kierowany przez niego bohater zamarznie, jeśli będzie przebywał zbyt długo poza kampusem. Na dwóch pozostałych poziomach śmierć w wyniku wychłodzenia jest już możliwa, spotykani przeciwnicy są natomiast znacznie silniejsi, mają też lepszy wzrok i słuch.
Penumbra: Przebudzenie posiada trójwymiarową grafikę, w której przeważa zimna kolorystyka, potęgująca ponury klimat produkcji.
Autor opisu gry: Krystian Smoszna
Platformy:
PC WindowsPolskie napisy i dialogi
Next Frictional Game - tak zatytułowana została zagadkowa strona w Internecie, która najprawdopodobniej zwiastuje nową grę twórców serii Penumbra. Deweloperzy ze szwedzkiego studia Frictional Games nie pozostawiają wątpliwości, że będzie to ich kolejny horror.
gry
Aleksander Kaczmarek
10 lutego 2012 18:13
Przedstawiciel Frictional Games, odpowiadającego za grę Amnesia: The Dark Descent, zdradził plany studia na najbliższe lata oraz odniósł się do ewentualnej produkcji gier na konsole.
gry
Michał Kułakowski
10 września 2011 12:28
Frictional Games, studio deweloperskie, którego członkowie najlepiej znani są z serii horrorów Penumbra, należy ostatnio do jednych z najbardziej wylewnych w świecie gier wideo. Po ponad miesiącu, na specjalnym blogu, ponownie podzieliło się ono przemyśleniami na temat odbioru swojego najnowszego dzieła – Amnesia: The Dark Descent.
gry
Jakub Wencel
26 października 2010 13:15
Poznaliśmy ostateczny wynik finansowy akcji Humble Indie Bundle (PC, Max, Linux), dzięki której za niewielką cenę można było nabyć zestaw niezależnych gier i wesprzeć tym samym dwie organizacje charytatywne. Finalny rezultat pokazuje, że odniesiono za jej sprawą wielki sukces.
gry
Piotr Doroń
19 maja 2010 11:56
Nieco ponad tydzień temu ruszyła akcja o nazwie Humble Indie Bundle, dzięki której można za grosze kupić zestaw niezależnych gier i jednocześnie wesprzeć organizacje charytatywne. Wiemy już, że inicjatywa ta okazała się olbrzymim sukcesem.
gry
Adrian Werner
13 maja 2010 09:30
Kilka dni temu pisaliśmy o Humble Indie Bundle, czyli pakiecie gier niezależnych, który można kupić za dowolną cenę i przekazać część ustalonej kwoty na działalność organizacji charytatywnych. Pomysł przyniósł już ponad 600 tysięcy dolarów, z czego co najmniej 150 tysięcy trafi na szczytne cele. Dzięki statystykom wiemy, którzy użytkownicy dali najwięcej.
gry
Szymon Liebert
9 maja 2010 13:09
W sieci pojawiła się dość niespotykana i szczytna oferta, dzięki której można kupić kilka naprawdę dobrych niezależnych gier i jednocześnie wesprzeć dwie organizacje charytatywne. W pakiecie Humble Indie Bundle znajdują się między innymi produkcje World of Goo, czy Penumbra: Przebudzenie, a najlepsze jest to, że cena całości zależy od hojności gracza.
gry
Szymon Liebert
5 maja 2010 09:02
Dzięki staraniom firmy CD Projekt, na terenie całego kraju do sklepów powędrowały nowe odsłony gier z serii Extra Klasyka. Graczy, z nieco mniej zasobnym portfelem, powinien ucieszyć fakt, iż wśród ośmiu nowości, pojawiły się takie hity jak Stranglehold czy Supreme Commander: W obliczu wroga.
gry
Łukasz Kendryna
11 września 2009 11:05
Kontynuacja weekendowych promocji na Steamie – tym razem gratka dla miłośników przygodówek utrzymanych w konwencji horroru. Aż o 75% spadła cena złotej edycji Penumbra: Black Plague (zawiera dodatek Requiem) oraz Penumbra: Overture – nic, tylko kupować!
gry
Maciej Myrcha
7 czerwca 2009 11:21
Szwedzka, niezależna firma Frictional Games, odpowiedzialna za cykl mrocznych przygodówek Penumbra, przedstawiła dziś krótki filmik oraz screeny ze swojego najnowszego dzieła. Gra ma być survival-horrorem z widokiem z oczu bohatera, a aktualny tytuł produkcji to Unknown.
gry
Wojciech Pisarski
1 kwietnia 2009 10:45
Popularne pliki do pobrania do gry Penumbra: Przebudzenie.
trainer Penumbra: Przebudzenie - +2 trainer - 5 października 2007
patch Penumbra: Przebudzenie - v.1.1 - 29 kwietnia 2010
demo Penumbra: Przebudzenie - - 13 kwietnia 2007
trainer Penumbra: Przebudzenie - v1.1 +3 Trainer - 15 września 2020
mod Penumbra: Przebudzenie - Penumbra: Overture Texture Upscale Mod v.28022020 - 1 marca 2020
mod Penumbra: Przebudzenie - Texture Upscale Mod v.1.1.1 - 2 kwietnia 2022
mod Penumbra: Przebudzenie - Penumbra: Darker Notes Mod v.1 - 6 stycznia 2020
mod Penumbra: Przebudzenie - Full 2K Remaster v.1 - 6 sierpnia 2025
Wymagania sprzętowe gry Penumbra: Przebudzenie:
PC / Windows
Rekomendowane wymagania sprzętowe:
Pentium III 1 GHz, 512 MB RAM, karta grafiki 32 MB (GeForce 3 Ti200 lub lepsza), Windows 2000/XP.
Średnie Oceny:
Średnia z 761 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.
"Bardzo pozytywne"
Średnia z 3496 ocen gry wystawionych przez użytkowników STEAM.
Oceny Recenzentów i Ekspertów
1up
Ekspert
2016.12.13
Penumbra: Overture to nietypowy projekt i zarazem preludium do równie nietypowej serii przygodówek. Plusy... Genialny silnik fizyczny, który jeszcze za czasów dema technologicznego z roku 2006 zaskarbił sobie moją miłość. Od pierwszych sekund dostrzegłem ogromny potencjał tego narzędzia. Interakcje z przedmiotami są niezwykle intuicyjne, wręcz namacalne. Czuć ciężar przedmiotów, a interaktywne środowisko niesamowicie pobudza zmysł kombinowania. To właśnie tutaj doświadczyłem niespotykanych wcześniej zagadek logicznych. Takich naprawdę logicznych. Raz trzeba się wsłuchać, by załapać o co chodzi. Czasami coś wywnioskować. Innym razem zmuszeni jesteśmy szukać. W walce ze stworzeniami dobrze uciec się do podstępu. A jeśli to nie pomaga, użyć siły. Częstym zabiegiem okazuje się zbudowanie sobie prostej konstrukcji. Bardzo podoba mi się to nastawienie na wykorzystanie fizyki. Właśnie ta dowolność i swoboda poczynań czyni ten tytuł czymś wyjątkowym. Zagadki środowiskowe autentycznie wyzwalają naszą kreatywność. Sprzyja temu osadzenie akcji w starym, opuszczonym kompleksie badawczym gdzieś na Grenlandii. Fabuła jest mglista, acz intrygująca. Klimatyczne wprowadzenie pozwala jednak odczuć nutkę bezradności głównego bohatera. Atmosfera gry jest bezbłędna. Wszechobecnie panująca aura zaszczucia i odosobnienia, spotęgowana sugestywnymi dźwiękami otoczenia i mroczną muzyką w tle robi piorunujące wrażenie. A gdy jeszcze dodamy do tego tajemnicze szepty w głowie bohatera czy skowyt psów, można mieć ciarki na plecach. Specyficzny nastrój oddają też spójne jako całość lokacje – stare, brudne, przemysłowe. I tu chciałem zwrócić uwagę na siłę oświetlenia i odpowiednio dobranych tekstur. W całej oprawie wizualnej to właśnie one robią robotę, nadając swoistego realizmu. No i ten specyficzny niebieski filtr, gdy chowamy się w cieniu. To, co jeszcze wyróżnia Penumbrę spośród innych survival horrorów to fakt, że nie chodzi tu o masową eksterminację wrogów, lecz ich unikanie. Produkcja jest mocno nastawiona na eksplorację i zagadki, traktując walkę jako ostateczność. Zresztą, twórcy celowo uczynili Philpa prawie bezbronnym, zmuszając do korzystania ze sprytu i woli przetrwania. Znając już charakter produkcji, stwierdzam, że mała ilość przeciwników wcale nie przeszkadzała. Bo przecież nie o liczbę chodzi, a efekt jaki wywołuje spotkanie z nimi. Co ciekawe, zraniony czworonóg zawyje w celu wezwania drugiego osobnika, zaś pająk wycofa się na widok światła latarki. Ciekawie pomyślane. Minusy... Mimo wszystko niskiej jakości grafika. Słabe modele obiektów i kiepska animacja, zwłaszcza psów. Zdarzają się drobne błędy. Poza tym brakuje trochę treści, która mam nadzieję zostanie rozwinięta w kontynuacji. Pierwszy epizod okazał się bowiem krótki. Oczywiście, pewne aspekty można było zrealizować inaczej, ale i tak w ogólnym rozrachunku wyszło ponadprzeciętnie. Moja ocena – 8.0/10
MadtPL
Ekspert
2017.04.18
Julian83r Legionista
O tej grze słyszałem już wiele lat temu i nawet kiedyś grałem w demo ale zapomniałem o niej aż do momentu kiedy przypadkowo kupiłem te grę.
To nie jest gra w stylu wciśnij F aby otworzyć drzwi.
Tu gracz musi wykonać odpowiedni ruch myszką trzymając przycisk myszy.
Otwarcie drzwi, wysunięcie szuflad czy przesunięcie skrzyni to wymaga od gracza machaniem myszki dla tego pod tym względem ta gra jest inna od wszystkich.
Co do historii to może nie jest wysokich lotów ale jak dla mnie to fajnie została opowiedziana.
Minusem tej gry może być sterowanie, które na początku możne sprawiać trudności ale jak już je opanujemy to przyjemnie się gra.
Polecam te grę na jesienno zimowe wieczory mimo tego, że ma już swoje lata.
WafelPunk Legionista
Właściwie gra legenda odpowiedzialna za renesans horrorów opartych na zagadkach i uciekaniu. Czuć upływ czasu, lecz na pewno warto zagrać, gdyż tu właśnie możemy zobaczyć początki Frictional games co jest ciekawym doświadczeniem, gdy już grało się w Amnezje czy też Some.
Jeśli ktoś chciałby dowiedzieć się, czegoś więcej zapraszam [link]
morgrabia77 Centurion
czy polecicie jakieś horrory, które pójdą na lapku z core i7 3630QM 2.4Ghz 8GB ram i kartą Radeon HD 7600M? Amnesia zaliczona, Soma też.
Wiedźmin Legend
Panumbra: Overture to gra FPP wydana w 2007 roku. Łączy gatunki survival horror i gry przygodowej. Wykorzystanie silnika fizyki kolizyjnej kładzie nacisk na łamigłówki i walki oparte na fizyce oraz wykorzystuje sztuczną inteligencje, aby realistycznie reagować na dźwięki i światło tworząc rozgrywkę opartą na ukrywaniu się. Ma kilka świetnych momentów, niepokojące środowiska, dość intrygującą fabułę i wystarczająco dużo pytań w scenariuszu pozostawionych bez odpowiedzi więc wymagane jest przejścia sequela, by w pełni wszystko zrozumieć.
Fabuła. Akcja toczy się w 2000 roku. Opowiada historię 30-letniego Phillipa Bukanona, któremu niedawno zmarła matka. Po otrzymaniu tajemniczego listu od swojego rzekomo zmarłego przed laty ojca Phillip podąża za serią wskazówek, które prowadzą go do tajemniczego miejsca niezamieszkałej, północnej Grenlandii. Ostre zimno zmusza go do schronienia się w opuszczonej kopalni. Tam odkrywa fragmenty pamiętnika jakiegoś naukowca oraz otrzymuje wiadomości radiowe od T.Redwooda, człowieka doprowadzonego na skraj szaleństwa. Fabuła podąża za Phillipem, który schodzi co raz głębiej jednocześnie odkrywając sekrety kopalni. Poznanie całej fabuły wymaga przejścia Penumbra: Overture oraz Penumbra: Black Plague, które stanowią całość historii.
Gameplay. Cała akcja rozgrywa się w opuszczonej kopalni przypominającej mauzoleum co potęguje zarówno dziwność jak i poczucie oderwania od prawdziwego świata. Głównym celem jest eksploracja i interakcja z obiektami tak jak w klasycznych grach przygodowych. Badanie i zbieranie obiektów oraz wykorzystywanie ich do rozwiązywania zagadek. Możemy prawie każdy obiekt w grze popychać, przenosić i ciągnąć. Daje to ogromną kontrolę nad otoczeniem. Zawsze istnieje dobry powód do manipulowania przedmiotami, a to zwykle wiąże się z rozwiązywaniem zagadek poprzez zbudowanie rampy nad ogrodzeniem elektrycznym z desek, odsunięcie półek, aby odsłonić przejście, ułożenie pudeł w celu stworzenia platformy do skakania i inne zadania, które są satysfakcjonującą pracą umysłową. System walki wykorzystuje te same interaktywne pomysły. Wyposażamy postać w broń taką jak młotek lub kilof, przytrzymujemy lewy przycisk myszy, a następnie za pomocą ruchów myszy machamy nim w stronę wrogów. Efektem trudnej i nieporęcznej walki jest to, że czujemy się jak przeciętny Janusz, który chce unikać psów zombie o świecących oczach. Gra ewidentnie kładzie nacisk na skradanie się i zabijanie ich sposobem. Bohater nie może nawet patrzeć na potwory, jeśli przechodzą w pobliżu, gdy się ukrywa, bo szybko traci rozum ze strachu. Silnik fizyczny, nieprzerwanie ponura i dziwaczna fabuła oraz fakt, że niemal w każdej chwili możemy zostać zabici przez jakąś istotę wyłaniającą się z ciemności naprawdę potęgują doznania. Gra jest krótka na ok 5 godzin, ale całość opowieści to dwie części, które są jakby epizodami 1 i 2 więc trzeba czas gry podwoić.
Grafika i udźwiękowienie. Całościowo gra wygląda przestrzale na 2007 rok, ale nadrabia nastrojem. Wrogowie są dość słabo wymodelowani, a tekstury otoczenia nie są dużo lepsze. Wizualizacje są skąpe, ale skuteczne. Jednak mimo że oprawa wizualna jest nieco szorstka, posiada ziarniste tekstury, rozmazane brązowo-szare tła i ciężkie cienie przesłaniające wszędzie szczegóły to wydaje się być to obliczone na zwiększenie wrażenia, że znajdujemy się w koszmarze. Aktor podkładający głos Phillipowi świetnie radzi sobie z uchwyceniem strachu przed samotnością w ciemności, a nasz szalony przewodnik Red to jedna z najbardziej szalonych postaci z gier. Efekty dźwiękowe w grze są niezwykle przerażające. Jedyne dźwięki, które słyszymy przez większość czasu to skrzypienie desek podłogowych, echo kamienia pod stopami, lwie warczenie psiaków zombie i ćwierkanie pająków za następnym rogiem. Muzyka dodaje dreszczy, a fortepiany i uderzenia perkusji podkreślają zbliżanie się potworów.
Podsumowanie. Mimo, że Amnesia-Mroczny obłęd i SOMA to dwie najlepsze gry studia to obie części Penumbra (Overture i Black Plague) uważam za zdecydowanie lepsze od ostatnich gier Frictional jak Amnesia: Rebirth i Amnesia: The Bunker. Kopalnia do której Phillip tak lekkomyślnie się udał ma w sobie wielką atmosferę tajemniczości, a czytanie różnych notatek i słuchanie Reda tylko zwiększa naszą niespokojną potrzebę zagłębienia się w tajemnicę. Odizolowane i zagrażające życiu miejsce, odwoływanie się do instynktownych, pierwotnych lęków jak klaustrofobia, bycie zjedzonym, pogrzebany żywcem, zamarzniętym przy perspektywie pierwszoosobowej jest bardzo skuteczne. Niejasność nadaje grze zwiewny, marzycielski klimat. Gra najlepiej wygląda po dograniu tekstur HD.
https://www.youtube.com/watch?v=G8lRjChCxa4&ab_channel=ErmacgerdLongplays