Wyszukiwarka gier
Penumbra: Przebudzenie

Penumbra: Przebudzenie

PC

Penumbra: Overture

po premierze

Data wydania: 30 marca 2007

Przygodowe, FPP, Horror, Indie, Przygodowe gry akcji, Singleplayer

Penumbra: Overture jest pierwszym epizodem cyklu Penumbra, przygotowywanego przez studio Frictional Games. Akcja tytułu rozgrywa się na Grenlandii, w opuszczonym kompleksie badawczym, który został opanowany przez dziwne i bardzo niebezpieczne stwory.

8.1

Gracze

9.0

Steam

OCEŃ
Oceny

Penumbra: Overture, w polskim przekładzie znana jako Penumbra: Przebudzenie, to przygodowa gra akcji będąca pierwszą częścią (epizodem) niezależnych survival horrorów z serii Penumbra. Producentem tytułu jest szwedzka firma Frictional Games, odpowiadająca również za stworzenie SOMY oraz serii gier Amnesia. Wydaniem zajęły się firmy Lexicon Entertainment i Paradox Interactive.

Fabuła

Akcja gry rozpoczyna się w lutym 2000 roku. Kilka dni po pogrzebie matki główny bohater – Philip – otrzymuje list od swojego rzekomo zmarłego ojca Howarda LaFresque, który opuścił rodzinę na kilka miesięcy przed narodzinami syna. Protagonista odczytuje list, zawierający nie tylko prośbę o wybaczenie i klucz ale też informację, że dalsze wskazówki znajdują się w skrytce depozytowej w nieznanym mu banku Mayfair. Protagonista wyrusza więc na miejsce, zdobywając tym samym książkę oraz notatki, które ojciec zalecił mu spalić i nie przeglądać zawartości. Mężczyzna nie może jednak oprzeć się pokusie i postanawia je zbadać. Szybko dowiaduje się, że książka jest nie do rozszyfrowania, a notatki ukazują nieznaną lokację gdzieś w niezamieszkanej północnej Grenlandii. Wiedziony ciekawością organizuje transport na wyspę. Po dotarciu na miejsce błąka się jeszcze przez pewien czas po ośnieżonej krainie, czując jak jego ciało powoli poddaje się wpływom przenikliwego mrozu. Niemal w ostatniej chwili odnajduje skuty lodem właz, który po gorączkowych próbach udaje mu się otworzyć. Schodząc po drabinie na dół traci jednak przytomność i spada ze sporej wysokości. Gdy ją odzyskuje, odkrywa, że utknął w okrytym mrokiem, podziemnym kompleksie, który postanawiania dokładnie zbadać.

Czytaj więcej

Platformy:

PC Windows

PC WindowsPolskie napisy i dialogi

Producent: Frictional Games

Wydawca: Lexicon Entertainment

Polski wydawca: CD Projekt SA

Gry z serii

Penumbra: Przebudzenie
Penumbra: Przebudzenie

2GRY

Gry z serii Penumbra

Gry z serii Penumbra

Publicystyka

Wiadomości

Chiński trop nowej gry twórców Amnesia: Mroczny Obłęd

Next Frictional Game - tak zatytułowana została zagadkowa strona w Internecie, która najprawdopodobniej zwiastuje nową grę twórców serii Penumbra. Deweloperzy ze szwedzkiego studia Frictional Games nie pozostawiają wątpliwości, że będzie to ich kolejny horror.

gry

Aleksander Kaczmarek

10 lutego 2012 18:13

Chiński trop nowej gry twórców Amnesia: Mroczny Obłęd

Nowy tytuł producenta gry Amnesia: The Dark Descent pojawi się również na konsolach

Przedstawiciel Frictional Games, odpowiadającego za grę Amnesia: The Dark Descent, zdradził plany studia na najbliższe lata oraz odniósł się do ewentualnej produkcji gier na konsole.

gry

Michał Kułakowski

10 września 2011 12:28

Nowy tytuł producenta gry Amnesia: The Dark Descent pojawi się również na konsolach

Amnesia: The Dark Descent sukcesem finansowym

Frictional Games, studio deweloperskie, którego członkowie najlepiej znani są z serii horrorów Penumbra, należy ostatnio do jednych z najbardziej wylewnych w świecie gier wideo. Po ponad miesiącu, na specjalnym blogu, ponownie podzieliło się ono przemyśleniami na temat odbioru swojego najnowszego dzieła – Amnesia: The Dark Descent.

gry

Jakub Wencel

26 października 2010 13:15

Amnesia: The Dark Descent sukcesem finansowym

Sukces pakietu Humble Indie Bundle

Poznaliśmy ostateczny wynik finansowy akcji Humble Indie Bundle (PC, Max, Linux), dzięki której za niewielką cenę można było nabyć zestaw niezależnych gier i wesprzeć tym samym dwie organizacje charytatywne. Finalny rezultat pokazuje, że odniesiono za jej sprawą wielki sukces.

gry

Piotr Doroń

19 maja 2010 11:56

Sukces pakietu Humble Indie Bundle

Pakiet gier niezależnych zebrał już ponad milion dolarów

Nieco ponad tydzień temu ruszyła akcja o nazwie Humble Indie Bundle, dzięki której można za grosze kupić zestaw niezależnych gier i jednocześnie wesprzeć organizacje charytatywne. Wiemy już, że inicjatywa ta okazała się olbrzymim sukcesem.

gry

Adrian Werner

13 maja 2010 09:30

Pakiet gier niezależnych zebrał już ponad milion dolarów

Pakiet gier niezależnych zebrał już ponad pół miliona dolarów

Kilka dni temu pisaliśmy o Humble Indie Bundle, czyli pakiecie gier niezależnych, który można kupić za dowolną cenę i przekazać część ustalonej kwoty na działalność organizacji charytatywnych. Pomysł przyniósł już ponad 600 tysięcy dolarów, z czego co najmniej 150 tysięcy trafi na szczytne cele. Dzięki statystykom wiemy, którzy użytkownicy dali najwięcej.

gry

Szymon Liebert

9 maja 2010 13:09

Pakiet gier niezależnych zebrał już ponad pół miliona dolarów

Najtańszy pakiet gier niezależnych wspiera organizacje charytatywne

W sieci pojawiła się dość niespotykana i szczytna oferta, dzięki której można kupić kilka naprawdę dobrych niezależnych gier i jednocześnie wesprzeć dwie organizacje charytatywne. W pakiecie Humble Indie Bundle znajdują się między innymi produkcje World of Goo, czy Penumbra: Przebudzenie, a najlepsze jest to, że cena całości zależy od hojności gracza.

gry

Szymon Liebert

5 maja 2010 09:02

Najtańszy pakiet gier niezależnych wspiera organizacje charytatywne

Osiem nowych tytułów w Extra Klasyce

Dzięki staraniom firmy CD Projekt, na terenie całego kraju do sklepów powędrowały nowe odsłony gier z serii Extra Klasyka. Graczy, z nieco mniej zasobnym portfelem, powinien ucieszyć fakt, iż wśród ośmiu nowości, pojawiły się takie hity jak Stranglehold czy Supreme Commander: W obliczu wroga.

gry

Łukasz Kendryna

11 września 2009 11:05

Osiem nowych tytułów w Extra Klasyce

Seria Penumbra na Steamie nieprzyzwoicie tanio

Kontynuacja weekendowych promocji na Steamie – tym razem gratka dla miłośników przygodówek utrzymanych w konwencji horroru. Aż o 75% spadła cena złotej edycji Penumbra: Black Plague (zawiera dodatek Requiem) oraz Penumbra: Overture – nic, tylko kupować!

gry

Maciej Myrcha

7 czerwca 2009 11:21

Seria Penumbra na Steamie nieprzyzwoicie tanio

Frictional Games przedstawia pierwszy film z nowej gry

Szwedzka, niezależna firma Frictional Games, odpowiedzialna za cykl mrocznych przygodówek Penumbra, przedstawiła dziś krótki filmik oraz screeny ze swojego najnowszego dzieła. Gra ma być survival-horrorem z widokiem z oczu bohatera, a aktualny tytuł produkcji to Unknown.

gry

Wojciech Pisarski

1 kwietnia 2009 10:45

Frictional Games przedstawia pierwszy film z nowej gry
Wszystkie wiadomości

Pliki do pobrania

Popularne pliki do pobrania do gry Penumbra: Przebudzenie.

Wszystkie pliki do pobrania

Wymagania sprzętowe

Wymagania sprzętowe gry Penumbra: Przebudzenie:

PC Windows

PC / Windows

Rekomendowane wymagania sprzętowe:
Pentium III 1 GHz, 512 MB RAM, karta grafiki 32 MB (GeForce 3 Ti200 lub lepsza), Windows 2000/XP.

Oceny gry

Średnie Oceny:

8.1

Ocena Graczy

Średnia z 761 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.

9.0

Ocena STEAM

"Bardzo pozytywne"

Średnia z 3496 ocen gry wystawionych przez użytkowników STEAM.

Ocena STEAM
Oceń Grę

Oceny Recenzentów i Ekspertów

8.0
1up
PC

1up

Ekspert

2016.12.13

Penumbra: Overture to nietypowy projekt i zarazem preludium do równie nietypowej serii przygodówek. Plusy... Genialny silnik fizyczny, który jeszcze za czasów dema technologicznego z roku 2006 zaskarbił sobie moją miłość. Od pierwszych sekund dostrzegłem ogromny potencjał tego narzędzia. Interakcje z przedmiotami są niezwykle intuicyjne, wręcz namacalne. Czuć ciężar przedmiotów, a interaktywne środowisko niesamowicie pobudza zmysł kombinowania. To właśnie tutaj doświadczyłem niespotykanych wcześniej zagadek logicznych. Takich naprawdę logicznych. Raz trzeba się wsłuchać, by załapać o co chodzi. Czasami coś wywnioskować. Innym razem zmuszeni jesteśmy szukać. W walce ze stworzeniami dobrze uciec się do podstępu. A jeśli to nie pomaga, użyć siły. Częstym zabiegiem okazuje się zbudowanie sobie prostej konstrukcji. Bardzo podoba mi się to nastawienie na wykorzystanie fizyki. Właśnie ta dowolność i swoboda poczynań czyni ten tytuł czymś wyjątkowym. Zagadki środowiskowe autentycznie wyzwalają naszą kreatywność. Sprzyja temu osadzenie akcji w starym, opuszczonym kompleksie badawczym gdzieś na Grenlandii. Fabuła jest mglista, acz intrygująca. Klimatyczne wprowadzenie pozwala jednak odczuć nutkę bezradności głównego bohatera. Atmosfera gry jest bezbłędna. Wszechobecnie panująca aura zaszczucia i odosobnienia, spotęgowana sugestywnymi dźwiękami otoczenia i mroczną muzyką w tle robi piorunujące wrażenie. A gdy jeszcze dodamy do tego tajemnicze szepty w głowie bohatera czy skowyt psów, można mieć ciarki na plecach. Specyficzny nastrój oddają też spójne jako całość lokacje – stare, brudne, przemysłowe. I tu chciałem zwrócić uwagę na siłę oświetlenia i odpowiednio dobranych tekstur. W całej oprawie wizualnej to właśnie one robią robotę, nadając swoistego realizmu. No i ten specyficzny niebieski filtr, gdy chowamy się w cieniu. To, co jeszcze wyróżnia Penumbrę spośród innych survival horrorów to fakt, że nie chodzi tu o masową eksterminację wrogów, lecz ich unikanie. Produkcja jest mocno nastawiona na eksplorację i zagadki, traktując walkę jako ostateczność. Zresztą, twórcy celowo uczynili Philpa prawie bezbronnym, zmuszając do korzystania ze sprytu i woli przetrwania. Znając już charakter produkcji, stwierdzam, że mała ilość przeciwników wcale nie przeszkadzała. Bo przecież nie o liczbę chodzi, a efekt jaki wywołuje spotkanie z nimi. Co ciekawe, zraniony czworonóg zawyje w celu wezwania drugiego osobnika, zaś pająk wycofa się na widok światła latarki. Ciekawie pomyślane. Minusy... Mimo wszystko niskiej jakości grafika. Słabe modele obiektów i kiepska animacja, zwłaszcza psów. Zdarzają się drobne błędy. Poza tym brakuje trochę treści, która mam nadzieję zostanie rozwinięta w kontynuacji. Pierwszy epizod okazał się bowiem krótki. Oczywiście, pewne aspekty można było zrealizować inaczej, ale i tak w ogólnym rozrachunku wyszło ponadprzeciętnie. Moja ocena – 8.0/10

7.0
MadtPL
PC

MadtPL

Ekspert

2017.04.18

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Gry Przygodowe
2019-11-25
16:02

Julian83r Legionista

O tej grze słyszałem już wiele lat temu i nawet kiedyś grałem w demo ale zapomniałem o niej aż do momentu kiedy przypadkowo kupiłem te grę.
To nie jest gra w stylu wciśnij F aby otworzyć drzwi.
Tu gracz musi wykonać odpowiedni ruch myszką trzymając przycisk myszy.
Otwarcie drzwi, wysunięcie szuflad czy przesunięcie skrzyni to wymaga od gracza machaniem myszki dla tego pod tym względem ta gra jest inna od wszystkich.
Co do historii to może nie jest wysokich lotów ale jak dla mnie to fajnie została opowiedziana.

Minusem tej gry może być sterowanie, które na początku możne sprawiać trudności ale jak już je opanujemy to przyjemnie się gra.

Polecam te grę na jesienno zimowe wieczory mimo tego, że ma już swoje lata.

Komentarz: Julian83r
2020-12-20
23:57

WafelPunk Legionista

WafelPunk

Właściwie gra legenda odpowiedzialna za renesans horrorów opartych na zagadkach i uciekaniu. Czuć upływ czasu, lecz na pewno warto zagrać, gdyż tu właśnie możemy zobaczyć początki Frictional games co jest ciekawym doświadczeniem, gdy już grało się w Amnezje czy też Some.
Jeśli ktoś chciałby dowiedzieć się, czegoś więcej zapraszam [link]

Komentarz: WafelPunk
2021-02-06
18:30

morgrabia77 Centurion

czy polecicie jakieś horrory, które pójdą na lapku z core i7 3630QM 2.4Ghz 8GB ram i kartą Radeon HD 7600M? Amnesia zaliczona, Soma też.

Komentarz: morgrabia77
2024-01-08
12:09

Wiedźmin Legend

Wiedźmin

Panumbra: Overture to gra FPP wydana w 2007 roku. Łączy gatunki survival horror i gry przygodowej. Wykorzystanie silnika fizyki kolizyjnej kładzie nacisk na łamigłówki i walki oparte na fizyce oraz wykorzystuje sztuczną inteligencje, aby realistycznie reagować na dźwięki i światło tworząc rozgrywkę opartą na ukrywaniu się. Ma kilka świetnych momentów, niepokojące środowiska, dość intrygującą fabułę i wystarczająco dużo pytań w scenariuszu pozostawionych bez odpowiedzi więc wymagane jest przejścia sequela, by w pełni wszystko zrozumieć.
Fabuła. Akcja toczy się w 2000 roku. Opowiada historię 30-letniego Phillipa Bukanona, któremu niedawno zmarła matka. Po otrzymaniu tajemniczego listu od swojego rzekomo zmarłego przed laty ojca Phillip podąża za serią wskazówek, które prowadzą go do tajemniczego miejsca niezamieszkałej, północnej Grenlandii. Ostre zimno zmusza go do schronienia się w opuszczonej kopalni. Tam odkrywa fragmenty pamiętnika jakiegoś naukowca oraz otrzymuje wiadomości radiowe od T.Redwooda, człowieka doprowadzonego na skraj szaleństwa. Fabuła podąża za Phillipem, który schodzi co raz głębiej jednocześnie odkrywając sekrety kopalni. Poznanie całej fabuły wymaga przejścia Penumbra: Overture oraz Penumbra: Black Plague, które stanowią całość historii.
Gameplay. Cała akcja rozgrywa się w opuszczonej kopalni przypominającej mauzoleum co potęguje zarówno dziwność jak i poczucie oderwania od prawdziwego świata. Głównym celem jest eksploracja i interakcja z obiektami tak jak w klasycznych grach przygodowych. Badanie i zbieranie obiektów oraz wykorzystywanie ich do rozwiązywania zagadek. Możemy prawie każdy obiekt w grze popychać, przenosić i ciągnąć. Daje to ogromną kontrolę nad otoczeniem. Zawsze istnieje dobry powód do manipulowania przedmiotami, a to zwykle wiąże się z rozwiązywaniem zagadek poprzez zbudowanie rampy nad ogrodzeniem elektrycznym z desek, odsunięcie półek, aby odsłonić przejście, ułożenie pudeł w celu stworzenia platformy do skakania i inne zadania, które są satysfakcjonującą pracą umysłową. System walki wykorzystuje te same interaktywne pomysły. Wyposażamy postać w broń taką jak młotek lub kilof, przytrzymujemy lewy przycisk myszy, a następnie za pomocą ruchów myszy machamy nim w stronę wrogów. Efektem trudnej i nieporęcznej walki jest to, że czujemy się jak przeciętny Janusz, który chce unikać psów zombie o świecących oczach. Gra ewidentnie kładzie nacisk na skradanie się i zabijanie ich sposobem. Bohater nie może nawet patrzeć na potwory, jeśli przechodzą w pobliżu, gdy się ukrywa, bo szybko traci rozum ze strachu. Silnik fizyczny, nieprzerwanie ponura i dziwaczna fabuła oraz fakt, że niemal w każdej chwili możemy zostać zabici przez jakąś istotę wyłaniającą się z ciemności naprawdę potęgują doznania. Gra jest krótka na ok 5 godzin, ale całość opowieści to dwie części, które są jakby epizodami 1 i 2 więc trzeba czas gry podwoić.
Grafika i udźwiękowienie. Całościowo gra wygląda przestrzale na 2007 rok, ale nadrabia nastrojem. Wrogowie są dość słabo wymodelowani, a tekstury otoczenia nie są dużo lepsze. Wizualizacje są skąpe, ale skuteczne. Jednak mimo że oprawa wizualna jest nieco szorstka, posiada ziarniste tekstury, rozmazane brązowo-szare tła i ciężkie cienie przesłaniające wszędzie szczegóły to wydaje się być to obliczone na zwiększenie wrażenia, że znajdujemy się w koszmarze. Aktor podkładający głos Phillipowi świetnie radzi sobie z uchwyceniem strachu przed samotnością w ciemności, a nasz szalony przewodnik Red to jedna z najbardziej szalonych postaci z gier. Efekty dźwiękowe w grze są niezwykle przerażające. Jedyne dźwięki, które słyszymy przez większość czasu to skrzypienie desek podłogowych, echo kamienia pod stopami, lwie warczenie psiaków zombie i ćwierkanie pająków za następnym rogiem. Muzyka dodaje dreszczy, a fortepiany i uderzenia perkusji podkreślają zbliżanie się potworów.
Podsumowanie. Mimo, że Amnesia-Mroczny obłęd i SOMA to dwie najlepsze gry studia to obie części Penumbra (Overture i Black Plague) uważam za zdecydowanie lepsze od ostatnich gier Frictional jak Amnesia: Rebirth i Amnesia: The Bunker. Kopalnia do której Phillip tak lekkomyślnie się udał ma w sobie wielką atmosferę tajemniczości, a czytanie różnych notatek i słuchanie Reda tylko zwiększa naszą niespokojną potrzebę zagłębienia się w tajemnicę. Odizolowane i zagrażające życiu miejsce, odwoływanie się do instynktownych, pierwotnych lęków jak klaustrofobia, bycie zjedzonym, pogrzebany żywcem, zamarzniętym przy perspektywie pierwszoosobowej jest bardzo skuteczne. Niejasność nadaje grze zwiewny, marzycielski klimat. Gra najlepiej wygląda po dograniu tekstur HD.
https://www.youtube.com/watch?v=G8lRjChCxa4&ab_channel=ErmacgerdLongplays

Komentarz: Wiedźmin
2024-01-08
12:10

Admin Senator

Admin

Penumbra: Przebudzenie - recenzje graczy

Komentarz: Admin

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl