Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm SłownikPrzygodowePC
Okładka Penumbra: Overture (PC)

Penumbra: Przebudzenie PC

Penumbra: Overture

Penumbra: Overture jest pierwszym epizodem cyklu Penumbra, przygotowywanego przez studio Frictional Games. Akcja tytułu rozgrywa się na Grenlandii, w opuszczonym kompleksie badawczym, który został opanowany przez dziwne i bardzo niebezpieczne stwory.

Przygodowe | FPP | horror | indie | przygodowe gry akcji

PC Windows
Okładka Penumbra: Overture (PC)

Polskie napisy i dialogiPolskie napisy i dialogi

Angielskie napisy i dialogiAngielskie napisy i dialogi

data premiery gry w wersji PC:

30marca2007

29maja2008

pudełko PL

30marca2007

Steam

Penumbra: Overture, w polskim przekładzie znana jako Penumbra: Przebudzenie, to przygodowa gra akcji będąca pierwszą częścią (epizodem) niezależnych survival horrorów z serii Penumbra. Producentem tytułu jest szwedzka firma Frictional Games, odpowiadająca również za stworzenie SOMY oraz serii gier Amnesia. Wydaniem zajęły się firmy Lexicon Entertainment i Paradox Interactive.

Fabuła

Akcja gry rozpoczyna się w lutym 2000 roku. Kilka dni po pogrzebie matki główny bohater – Philip – otrzymuje list od swojego rzekomo zmarłego ojca Howarda LaFresque, który opuścił rodzinę na kilka miesięcy przed narodzinami syna. Protagonista odczytuje list, zawierający nie tylko prośbę o wybaczenie i klucz ale też informację, że dalsze wskazówki znajdują się w skrytce depozytowej w nieznanym mu banku Mayfair. Protagonista wyrusza więc na miejsce, zdobywając tym samym książkę oraz notatki, które ojciec zalecił mu spalić i nie przeglądać zawartości. Mężczyzna nie może jednak oprzeć się pokusie i postanawia je zbadać. Szybko dowiaduje się, że książka jest nie do rozszyfrowania, a notatki ukazują nieznaną lokację gdzieś w niezamieszkanej północnej Grenlandii. Wiedziony ciekawością organizuje transport na wyspę. Po dotarciu na miejsce błąka się jeszcze przez pewien czas po ośnieżonej krainie, czując jak jego ciało powoli poddaje się wpływom przenikliwego mrozu. Niemal w ostatniej chwili odnajduje skuty lodem właz, który po gorączkowych próbach udaje mu się otworzyć. Schodząc po drabinie na dół traci jednak przytomność i spada ze sporej wysokości. Gdy ją odzyskuje, odkrywa, że utknął w okrytym mrokiem, podziemnym kompleksie, który postanawiania dokładnie zbadać.

Eksploracja

Rozgrywka prowadzona jest z perspektywy pierwszej osoby (FPP). Głównym zadaniem gracza jest eksploracja kampusu oraz kolekcjonowanie przedmiotów, które okażą się pomocne przy rozwiązywaniu poszczególnych zagadek. W czasie swej wędrówki bohater zbiera również fragmenty notatek, dzięki którym może poznać historię ośrodka badawczego oraz jego pracowników. Sam nieraz odnotowuje w podręcznym notesie istotne uwagi, warto więc co jakiś czas do niego zaglądać. Niektóre ze zgromadzonych informacji mogą okazać się niezbędne do przejścia konkretnego etapu w grze.

Gracz przejmuje kontrolę nad protagonistą jeszcze podczas pobytu w kajucie statku zmierzającego na Grenlandię. Jest to swego rodzaju samouczek, który pozwala na zapoznanie się i oswojenie z mechaniką gry. W tym pomieszczeniu ulokowane są też cenne przedmioty przydatne w dalszej części rozgrywki, warto więc dobrze je przeszukać. Po opuszczeniu kajuty bohater trafia na pokrytą śniegiem wyspę i rozpoczyna walkę o przetrwanie.

Gra umożliwia nie tylko kolekcjonowanie kluczowych dla rozgrywki obiektów; grający ma też możliwość wchodzenia w interakcje z innymi przedmiotami rozsianymi po poszczególnych lokacjach. Może je nie tylko przesuwać czy podnosić, ale też rozbijać lub wykorzystywać w walce z napotykanymi potworami. Podniesione przedmioty unoszą się przed nim i mogą być transportowane do kolejnych pomieszczeń. Obiekty niezbędne w późniejszych etapach rozgrywki trafiają natomiast do ekwipunku bohatera. Lokacje, które przemierza bohater, w większości skąpane są w mroku, w czasie eksploracji przydatne okazują się więc flara czy latarka. O ile z flary – która daje więcej światła, choć bardziej naraża na kontakt z przeciwnikiem – gracz może korzystać cały czas, działanie latarki jest ograniczone czasowo, ważne jest więc gromadzenie i systematyczne wymienianie baterii. Pasek poziomu baterii wyświetla się po lewej stronie w oknie ekwipunku.

Walka

W grze pojawia się kilka typów przeciwników, z których najczęstszymi są zmutowane psy czy przerośnięte pająki. W przypadku konfrontacji z jednym z nich gracz ma dwie opcje – ucieczki albo walki. W przypadku dostrzeżenia w korytarzu jednego z psów najlepiej zgasić latarkę i przycupnąć w bezpiecznym miejscu, czekając, aż się oddali. Jeżeli przeciwnik znajduje się blisko bohatera, a mimo to wciąż zdaje się go nie dostrzegać, postać uniknie ataku, jeśli nie nawiąże kontaktu wzrokowego (najlepiej odwrócić się tyłem i wcisnąć w ciemny kąt za skrzyniami). Psa można uśmiercić, potrzeba na to jednak wielu solidnych ciosów, a zadawane przez niego obrażenia mogą bardzo obniżyć poziom życia bohatera. Bardziej opłacalne stają się więc uniki, ukrywanie się i ucieczka. Protagonista może też spowolnić przeciwnika, wbiegając do kolejnego pomieszczenia i zamykając za sobą drzwi, ścigający go stwór jest jednak w stanie zniszczyć przeszkodę za pomocą paru ciosów. Pająki są słabsze, jednak częściej atakują w grupach, natomiast bezpośredni kontakt z Wormem jest dla bohatera zabójczy.

W celu regeneracji życia gracz stosuje środki przeciwbólowe, które rozsiane są po różnych lokacjach. Poziom zdrowia bohatera pojawia się po lewej stronie w oknie ekwipunku. Jeżeli stan bohatera jest krytyczny, ekran zaczyna pulsować na czerwono.

Chcąc zapisać grę, grający musi najpierw odnaleźć jedną ze specjalnych lamp, rozlokowanych w różnych zakamarkach kompleksu. W ważniejszych momentach rozgrywka zostaje zapisana automatycznie.

Poziom trudności

Gra posiada trzy poziomy trudności: Łatwy, Normalny oraz Ciężki. Na najniższym poziome przeciwnicy nie są tak wymagający, w późniejszym etapie rozgrywki gracz nie musi się też obawiać, że kierowany przez niego bohater zamarznie, jeśli będzie przebywał zbyt długo poza kampusem. Na dwóch pozostałych poziomach śmierć w wyniku wychłodzenia jest już możliwa, spotykani przeciwnicy są natomiast znacznie silniejsi, mają też lepszy wzrok i słuch.

Kwestie techniczne

Penumbra: Przebudzenie posiada trójwymiarową grafikę, w której przeważa zimna kolorystyka, potęgująca ponury klimat produkcji.

Zobacz pełny opis gry

Tryb gry: single player  

Nośnik: 1 CD

Ocena czytelników: 8,4 / 10 na podstawie 734 głosów czytelników.

Cena gry w dniu premiery: 99,90 PLN

Klasyfikacja PEGI Penumbra: Przebudzenie

Wymagania wiekowe. Rating wiekowy nie uwzględnia poziomu trudności ani umiejętności niezbędnych do korzystania z danej gry. Gra zawiera elementy przemocy.

Wymagania sprzętowe Penumbra: Przebudzenie

PC Windows

PC Windows

  • Rekomendowane:
  • Pentium III 1 GHz
  • 512 MB RAM
  • karta grafiki 32 MB (GeForce 3 Ti200 lub lepsza)
  • Windows 2000/XP
Chiński trop nowej gry twórców Amnesia: Mroczny Obłęd
Chiński trop nowej gry twórców Amnesia: Mroczny Obłęd

wiadomość10 lutego 2012

Next Frictional Game - tak zatytułowana została zagadkowa strona w Internecie, która najprawdopodobniej zwiastuje nową grę twórców serii Penumbra. Deweloperzy ze szwedzkiego studia Frictional Games nie pozostawiają wątpliwości, że będzie to ich kolejny horror.

Nowy tytuł producenta gry Amnesia: The Dark Descent pojawi się również na konsolach

wiadomość10 września 2011

Przedstawiciel Frictional Games, odpowiadającego za grę Amnesia: The Dark Descent, zdradził plany studia na najbliższe lata oraz odniósł się do ewentualnej produkcji gier na konsole.

Amnesia: The Dark Descent sukcesem finansowym
Amnesia: The Dark Descent sukcesem finansowym

wiadomość26 października 2010

Frictional Games, studio deweloperskie, którego członkowie najlepiej znani są z serii horrorów Penumbra, należy ostatnio do jednych z najbardziej wylewnych w świecie gier wideo. Po ponad miesiącu, na specjalnym blogu, ponownie podzieliło się ono przemyśleniami na temat odbioru swojego najnowszego dzieła – Amnesia: The Dark Descent.

Sukces pakietu Humble Indie Bundle
Sukces pakietu Humble Indie Bundle

wiadomość19 maja 2010

Poznaliśmy ostateczny wynik finansowy akcji Humble Indie Bundle (PC, Max, Linux), dzięki której za niewielką cenę można było nabyć zestaw niezależnych gier i wesprzeć tym samym dwie organizacje charytatywne. Finalny rezultat pokazuje, że odniesiono za jej sprawą wielki sukces.

Pakiet gier niezależnych zebrał już ponad milion dolarów
Pakiet gier niezależnych zebrał już ponad milion dolarów

wiadomość13 maja 2010

Nieco ponad tydzień temu ruszyła akcja o nazwie Humble Indie Bundle, dzięki której można za grosze kupić zestaw niezależnych gier i jednocześnie wesprzeć organizacje charytatywne. Wiemy już, że inicjatywa ta okazała się olbrzymim sukcesem.