Encyklopedia Gier Top Gry Premiery Beta testy Screeny Download Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS5 XSX PS4 Xbox One Switch Andro iOS

Ryu Ga Gotoku Studio

Firma producent

Japońskie studio deweloperskie, które od początku działalności funkcjonuje pod skrzydłami firmy Sega. Ryu Ga Gotoku Studio tworzy gry przeznaczone na konsole i komputery osobiste, a jego najważniejszym dokonaniem jest seria Yakuza, po 2020 roku funkcjonująca globalnie pod nazwą Like a Dragon.

Historia nazw studia

Na przestrzeni lat Ryu Ga Gotoku Studio wielokrotnie zmieniało nazwę.

  1. Zespół rozpoczął działalność w 1998 roku jako Sega AM11, jednak rok później został przemianowany na R&D4.
  2. Począwszy od 2000 roku, miał natomiast być znany jako Amusement Vision.
  3. Po tym, jak doszło do połączenia go z ekipą Smilebit, a także po fuzji jego firmy-matki z Sammy oraz wynikającej z niej restrukturyzacji, w 2005 roku studio raz jeszcze zmieniło nazwę, tym razem na New Entertainment R&D Dept.
  4. W 2009 roku zespół zaczął posługiwać się kolejnym mianem – Sega CS1.
  5. Już w 2012 roku w przestrzeni medialnej zaczęto wykorzystywać nazwę Ryu Ga Gotoku Studio, początkowo tylko w Japonii, a z czasem również w innych zakątkach świata. Ostatecznie to właśnie ona przylgnęła do opisywanego studia, zapewniając mu własną tożsamość.

Historia

Początki

Korzenie studia sięgają 1989 roku, kiedy to do firmy Sega dołączył nowy projektant – Toshihiro Nagoshi. Deweloper, któremu japoński wydawca zawdzięczał między innymi sukces wyścigowego Daytona USA, szybko wspinał się po szczeblach kariery i w 2000 roku został prezesem swojego studia, wówczas noszącego miano Amusement Vision.

Ekipa dostarczyła szereg ciepło przyjętych produkcji, jak Super Monkey Ball (jeden z tytułów startowych konsoli GameCube), a także F-Zero GX. W związku z sukcesami odnoszonymi przez kolejne gry jego zespołu Nagoshi ponownie awansował w hierarchii. Gdy w 2003 roku przeprowadzono restrukturyzację w firmie Sega, Amusement Vision wchłonęło studio Smilebit. W efekcie zespół znacząco się rozrósł, w 2004 roku licząc 124 deweloperów.

Trudne początki Yakuzy

Pomysłodawcą stworzenia gry akcji TPP o japońskim półświatku był sam Toshihiro Nagoshi. Choć koncepcja nie przypadła do gustu włodarzom Segi i została odrzucona, spodobała się dyrektorowi generalnemu koncernu Sega Sammy, Hajime Satomiemu, dzięki czemu ostatecznie projekt wszedł w fazę produkcji. Wbrew obawom wydawcy o to, jak poradzi ona sobie na rynku, gra Ryu ga Gotoku na PlayStation 2 odniosła sukces artystyczny i komercyjny zarówno w Kraju Kwitnącej Wiśni, gdzie zadebiutowała w 2005 roku, jak i na Zachodzie (na który trafiła w 2006 roku, pod tytułem Yakuza).

Twórcom pozostało kuć żelazo póki gorące, co zapoczątkowało serię, która odtąd miała być oczkiem w głowie całego zespołu. W kolejnych latach cykl doczekał się zarówno dużych odsłon, jak i spin-offów; wśród tych ostatnich prym wiodły gry osadzone w realiach historycznych, czyli Ryu ga Gotoku: Kenzan! (2008) oraz Ryu ga Gotoku: Ishin! (2014); na wzmiankę zasługuje również Yakuza: Dead Souls (2011), „romansująca” z tematyką zombie.

Z uwagi na fakt, że nie wszystkie gry spod szyldu Yakuza odnosiły globalne sukcesy (a niektóre nigdy nie opuściły granic Japonii), w 2012 roku studio postanowiło zrobić swoisty „skok w bok” i wykonać ukłon w stronę graczy z Zachodu, tworząc strzelankę science fiction pt. Binary Domain. Jako że produkcja przeszła bez większego echa, po jej premierze zespół w pełni skoncentrował się na rozwoju swojego flagowego cyklu. Niemniej na potrzeby Binary Domain opracowano technologię, którą później ekipa miała wykorzystać w swoim silniku Dragon Engine.

Globalny sukces i nowe otwarcie

W 2015 roku do sprzedaży trafiła będąca prequelem serii gra Yakuza 0. Tytuł odniósł wielki sukces artystyczny i komercyjny na całym świecie, stanowiąc idealną okazję do rozpoczęcia przygody z serią dla wielu graczy. Jego wysoka sprzedaż przekonała twórców do opracowania remake’ów dwóch pierwszych odsłon cyklu oraz zremasterowanych wersji trzeciej, czwartej i piątej części.

W ten sposób seria Yakuza otrzymała niejako nowe życie. Pierwszy rozdział w jej historii zamknęła wydana w 2016 roku gra Yakuza 6: The Song of Life, a po jej premierze cykl miał przejść dość szeroko zakrojoną metamorfozę. W 2020 roku pojawiła się siódma główna część serii, zatytułowana Yakuza: Like a Dragon i czerpiąca garściami z gatunku jRPG, w przeciwieństwie do poprzedniczek będących „akcyjniakami”. Odmienny kierunek, który obrała marka, przypadł graczom do gustu, toteż seria zaczęła podążać tą drogą.

W październiku 2021 roku szeregi Ryu Ga Gotoku Studio opuścili Toshihiro Nagoshi i Daisuke Sato. Na czele zespołu stanął Masayoshi Yokohama, dotychczasowy producent i scenarzysta serii Yakuza. Następnie Yakuza oficjalnie doczekała się rebrandingu na Zachodzie. Ósma główna odsłona, zatytułowana Like a Dragon: Infinite Wealth, trafiła do sprzedaży na początku 2024 roku.

Po drodze cykl Yakuza otrzymał spin-offy w postaci dwóch części podserii Judgment; mowa o grach Judgment (2018) oraz Lost Judgment (2021). Oprócz tego w 2023 roku pojawiła się poboczna gra akcji, zatytułowana Like a Dragon Gaiden: The Man Who Erased His Name. Poza tym rok 2023 przyniósł premierę remake’u Ryu ga Gotoku: Ishin!, który trafił na Zachód jako Like a Dragon: Ishin!.