
Data wydania: 5 września 2006
Yakuza to gra akcji, będąca japońską odpowiedzią na serię Grand Theft Auto. Tytuł powstał we współpracy z wielokrotnie nagradzanym projektantem o nazwisku Toshihiro Nagoshi i opowiada o losach mafiosa, który pragnie wyrwać się z więzów przestępczej organizacji.
GRYOnline
Gracze
Yakuza togra akcji, będąca japońską odpowiedzią na serię Grand Theft Auto. Tytuł powstał we współpracy z wielokrotnie nagradzanym projektantem o nazwisku Toshihiro Nagoshi i opowiada o losach mafiosa, który pragnie wyrwać się z więzów przestępczej organizacji.
W grze wcielamy się w byłą wschodzącą gwiazdę kryminalnego półświatka, Kiryu Kazumę. Mężczyzna zdążył już odsiedzieć za kratkami 10 lat za zabójstwo. Przez ten czas przemyślał wiele spraw, a po wyjściu na wolność poznał tajemniczą dziewczynę imieniem Haruka, jednak w rozkwicie uczucia ciągle przeszkadza mu rzekomy dług, który nasz bohater jest winny Yakuzie. Mowa tu o okrągłych 10 milionach jenów. Na domiar złego w międzyczasie bliski przyjaciel Kiryu, Nishikiyama stał się jego największym wrogiem, a koleżanka z dzieciństwa, Yumi zaginęła bez wieści. Tak więc nasz skośnooki heros jest zmuszony do odnalezienia przyjaciółki, chronienia swej pięknej panny oraz szybkiego skombinowania żądanej przez Yakuzę kwoty, choć bardziej wskazanym wyjściem wydaje się tutaj wyeliminowanie uzbrojonych wierzycieli.
Akcję oglądamy z perspektywy trzeciej osoby, przemierzając błyszczące neonami ulice Tokio. Nieprzyjemnych panów w drogich garniturach uczymy szacunku przy użyciu kija baseballowego oraz własnych rąk i nóg. Dzięki intuicyjnemu systemowi walki jesteśmy w stanie wyprowadzać brutalne sekwencje ciosów, pozbywając się w ten sposób mafiosów, policjantów i samotnych morderców, czyhających na nasze pieniądze. Interaktywne otoczenie pozwala na obijanie wrogów o ściany oraz okładanie ich znalezionymi przedmiotami. Podczas wykonywania 12 rozbudowanych misji posługujemy się podręcznym GPSem. Z jego pomocą poznajemy strefy wpływów poszczególnych gangów, jak również punkty, które powinniśmy odwiedzić. Autorzy umożliwili nam wchodzenie do niektórych budynków, m.in. supermarketów i nocnych klubów. By otrzymać cenne informacje od NPCów, przesłuchujemy ich metodami rodem z The Punisher lub wręczamy odpowiednio wysokie łapówki. Jeśli natomiast nie mamy co robić ze zdobytymi banknotami, możemy spróbować swego szczęścia w kasynach. Co ciekawe, w grze pojawiają się także elementy RPG. Kazuma może rozdysponowywać zdobyte punkty doświadczenia pomiędzy takie cechy, jak siła, kondycja i techniki walki.
Silnik graficzny, na którym opiera się Yakuza radzi sobie z wyświetlaniem zaawansowanych efektów wizualnych i dopracowaną animacją postaci, co możemy na bieżąco weryfikować podczas oglądania ciekawie wykonanych scenek przerywnikowych.
Autor opisu gry: Radosław Grabowski
Platformy:
PlayStation 2Angielskie napisy i dialogi



28GIER
Bestsellerowa seria wykreowana przez firmę Sega oraz należący do niej zespół Ryu Ga Gotoku Studio. Cykl przez lata nosił miano Yakuza (jap. Ryu ga Gotoku – Jak smok), jednak w 2020 roku został przemianowany na Like a Dragon.
10 czerwca 2025
Dwudziestolatki... Nie musisz pytać ojca ani matki, w jakie się wtedy grało gry. Najlepsze produkcje sprzed równo dwóch dekad prezentujemy w naszej kolejnej topce retro – tym razem gier z 2005 roku.
Toshihiro Nagoshi, główny projektant serii Yakuza (w Japonii znanej jako Ryu ga Gotoku), oznajmił w wywiadzie udzielonym redakcji magazynu Famitsu, że ruszyły prace nad nową odsłoną tej popularnej serii przygodowych gier akcji. Produkcja zostanie wydana na PlayStation 3.
gry
Piotr Doroń
1 lipca 2010 09:30
„Wieści ze świata w telegraficznym skrócie” to codzienna porcja krótkich wiadomości. Dzisiaj w menu: ostateczne połączenie ATI i AMD, nowy patch do Empire: Total War, nowa data premiery Virtua Tennis 2009, zapowiedziano nową odsłonę Yakuzy, reputacja firm według Forbesa i inne. Zapraszamy do lektury.
gry
Piotr Doroń
7 maja 2009 12:00
Z lekkim opóźnieniem, jednak z pełną dbałością o detale, przygotowaliśmy dla Was listę gier, które ukazały się na polskim rynku w minionym tygodniu. Tym razem w zestawieniu znalazło się pięć pozycji, z czego tylko dwie powędrowały do posiadaczy pecetów.
gry
Marek Grochowski
1 października 2008 19:03
Dwie pierwsze odsłony Yakuza zostały bardzo ciepło przyjęte w Japonii przez użytkowników PlayStation 2. Nic więc dziwnego, że Sega szykuje już „trójkę”, tym razem jednak z myślą o najnowszej stacjonarnej konsoli Sony. Yakuza 3 ma zadebiutować w Kraju Kwitnącej Wiśni 6 marca, ale najprawdopodobniej już w bieżącym miesiącu będziemy mogli sprawdzić jej „próbkę”.
gry
Rafał Skierski
3 stycznia 2008 11:57
W najnowszym numerze japońskiego magazynu Famitsu opublikowana została informacja o tym, że Sega aktualnie pracuje nad trzecią częścią cieszącej się sporą popularnością w Kraju Kwitnącej Wiśni serii Yakuza. Produkcja ukaże się wyłącznie na konsolę PlayStation 3.
gry
Artur Falkowski
12 września 2007 16:40
Japończycy już od ponad trzech tygodni grają w kontynuację pozycji pt. Yakuza. Stworzony przez korporację Sega sequel zbiera na Dalekim Wschodzie bardzo dobre recenzje i zapewne w niedalekiej przyszłości doczekamy się jego zachodniego debiutu. Tymczasem producent niniejszej przygodowej gry akcji, czyli Toshihiro Nagoshi, pracuje już nad kolejnym projektem.
gry
Radosław Grabowski
31 grudnia 2006 13:05
Na początku września zaprezentowaliśmy Wam pierwsze wieści dotyczące filmu Yakuza, który nawiązuje do popularnej gry komputerowej, przygotowanej z myślą o konsolach PlayStation 2. Dziś powracamy do tematu, gdyż twórcy obrazu udzielili informacji na temat jego premiery.
pozostałe
Krystian Smoszna
7 grudnia 2006 10:06
W ubiegły czwartek SEGA zaanonsowała kolejną odsłonę swojej gry akcji o nazwie Yakuza. W dniu wczorajszym światło dzienne ujrzały także pierwsze wzmianki o planowanym filmie, który oparty zostanie na fabule konsolowego tytułu.
gry
Marek Grochowski
5 września 2006 16:10
Sega opublikowała listę wydawanych przez siebie gier, które w ciągu najbliższego półrocza zawitają na europejskie półki sklepowe. Jak widać z poniższego zestawienia, plany są niezłe. Japoński wydawca, podobnie jak i wielu innych, powoli odchodzi od konsol obecnej generacji i skupia się na X360, oraz nadchodzących PS3 i Wii.
gry
Artur Falkowski
3 września 2006 18:26
Podczas gdy Europejczycy wciąż czekają na premierę gry akcji o nazwie Yakuza, japoński oddział firmy SEGA informuje, że rozpoczął już prace nad sequelem wspomnianej produkcji. Studio trudniące się tworzeniem nowej gry wyłącznie na PS2 jest tak ambitne, że zamierza ukończyć swój projekt jeszcze w tym roku.
gry
Marek Grochowski
31 sierpnia 2006 14:30
Wymagania sprzętowe gry Yakuza:
PlayStation 2
Wspiera:
karta pamięci 8 MB
Średnie Oceny:
Średnia z 4 ocen gry wystawionych przez Recenzentów i Redaktorów GRYOnline.pl, Ekspertów i wybranych Graczy.
Średnia z 950 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.
Oceny Recenzentów i Ekspertów
Orzech
Ekspert
2024.06.23
Dla mnie osobiście walka po pewnym czasie stała się zbyt monotonna, do tego walki z bossami to często starcia z bardziej wytrzymałymi bandytami przez co brakuje trochę wyzwań wymagających innego podejścia.Co do reszty pełna zgoda
game _hunter
Ekspert
2020.06.29
Jedna z najlepszych gier na PS2 i chyba jedna z najbardziej niedocenianych. Gra swoim japońskim klimatem może nie przypaść każdemu do gustu, ale warto dać jej szansę i spróbować przeżyć prawdziwą przygodę. Zalety:+ fabuła (od samego początku napięcie jest systematycznie budowane, liczne zwroty akcji, genialne cutscenki, misje poboczne dopełniające wątek główny. Jeszcze żadna gra nie wprowadzała gracza w sam środek burzliwych porachunków japońskiej yakuzy)+ główny bohater (nasz protagonista to gość wyrwany żywcem z filmów sensacyjnych z lat 90' i 2000. Przypomina mi Jeana Reno z filmu Wasabi. Kazuma dysponuje iście nadludzką siłą a jego ciosy sieją spustoszenie. Z charakteru to sympatyczny, wrażliwy i wyrozumiały koleś, ale dla bandziorów nie ma żadnej litości. Dawno żadna postać z gier nie zachwyciła mnie tak bardzo)+ otwarty świat (miasto, po którym poruszamy się, to "żyjący organizm". Ogromne tłumy przechodniów, spora ilość dialogów, interakcji z ludźmi i otoczeniem. Do tego dochodzą sklepy, restauracje, siłownie, salony gier, kasyna, sklepy spożywcze, kluby nocne, kawiarnie, apteki, lombardy itd. Miasto jest duże, ciekawe i dostępne do swobodnej eksploracji)+ grafika (nie jest to szczyt możliwości konsoli, a dopiero Yakuza 2 wrzuciła oprawę na wyższy poziom i korzystała z większości zasobów PS2. Jednakże, "jedynka" przetarła szlak innym produkcją korzystającym z podobnych pomysłów i wyróżniała się od konkurencji dbałością o szczegóły. Kolory są żywe, krawędzie wygładzone lekkim blurem, obszerne przestrzenie i krótkie loadingi)+ mechanika walki (pojedynki z przeciwnikami dają sporą frajdę i satysfakcję. Model walki jest przyjemny, jak z serii God of War. Czuć siłę ciosów, możliwość demolowania otoczenia oraz wyprowadzanie specjalnych combosów)Wady:- sterowanie i kamera (walka sprawia niesamowitą frajdę, ale tylko do czasu, dopóki kamera nie zacznie świrować. Prawie w każdym momencie możemy swobodnie obracać kamerę, ale często automatycznie obraca się, w szczególności podczas walki. Najgorzej sprawa wygląda w ciasnych pomieszczeniach oraz kiedy walczymy z przeciwnikiem , który potrafi robić uniki. Wtedy sterowanie postacią, staje się prawdziwym koszmarem)- voice-acting (w angielskiej wersji językowej, głosy postaci są dobrze dobrane, pasują do charakterów postaci. Natomiast wiele kwestii i dialogów pozbawione są jakichkolwiek emocji. Niektóre cutscenki są po prostu "odczytane" a nie "zagrane". Całkowicie psuje to imersję)Podsumowując, Yakuza zrobiła na mnie ogromne wrażenie. Świetna fabuła, charyzmatyczne postacie, satysfakcjonujący gameplay i "otwarty świat".
Krzysiek Kalwasiński
GRYOnline.pl Team
2022.06.30
Butryk89
Ekspert
2018.04.29
zanonimizowany599799 Chorąży
Kurde czemu taka niska ocena? Gra jest świetna ma swoje błędy ale jest naprawdę warta aby poświęcić jej czas:) Polecam gorąco moja ocena 8/10:)
MaXXii Generał
Bardzo szkoda że wydali tę grę na PS2 tak późno!!, no i dopiero po trójce przeszli do PS3. Nie ukrywajmy że przy PS2 nie wykorzystali całego potencjału (tak myślę)
KLimat,Klimat, Fabuła,Fabuła,Klimat,Fabuła i jeszcze raz Klimat. Tak można skomentować Yakuzę. Nie lubię japońszczyzny, ale Yakuza do mnie przemówił bo przypomniał mi te filmy azjatyckie z nutką gangsterskiej otoczki z lat 80 i 90 . Czasem serio mam wrażenie że tutaj bardziej skupiono się na fabule a wszystko inne co można robić poza fabułą po prostu olano.
Ci kolesie co nas ciągle atakują w mieście, albo zadania poboczne takie średnio/słabe są. Tak jak w takie gierki jak w GTA,Sleeping Dogs gramy dla zadań pobocznych ogólnie do wymaksowania gry do 100%, tak w Yakuze gramy dla Samej fabuły która jest świetna !!.
Szkoda że oprawa graficzna zostaję w tyle, a na PS3 to powielano i widać było że dopiero pod koniec siódmej generacji gra wyglądała bardzo fajnie, dokładnie przy Yakuza 0 gdzie tak powinny wyglądać Yakuza 3 i 4 oraz 5.
Poniżej taka moja recenzja.
A porównywanie Yakuzay do GTA jest nie na miejscu, bo mimo iż trochę tórcy się na nim wzorowali to Yakuza daleko odbiega mechaniką od GTA. Zaś GTA daleko odbiega Fabularnie od Yakuzy.
https://www.youtube.com/watch?v=mj6Kt1n-p7E
Nobody_important Pretorianin
Świetna produkcja warto pamiętać że to pierwsza gra w serii więc następne części są lepsze a nawet pierwsza gra jest świetna i nie ogarniam dlaczego ludzie nazywają yakuze "japońskim gta" gdyż podobieństw nie jest tak dużo to jak porównać Mario 64 do croca niby podobne ale kompletnie inne
game _hunter Pretorianin
Jedna z najlepszych gier na PS2 i chyba jedna z najbardziej niedocenianych. Gra swoim japońskim klimatem może nie przypaść każdemu do gustu, ale warto dać jej szansę i spróbować przeżyć prawdziwą przygodę.
Zalety:
+ fabuła (od samego początku napięcie jest systematycznie budowane, liczne zwroty akcji, genialne cutscenki, misje poboczne dopełniające wątek główny. Jeszcze żadna gra nie wprowadzała gracza w sam środek burzliwych porachunków japońskiej yakuzy)
+ główny bohater (nasz protagonista to gość wyrwany żywcem z filmów sensacyjnych z lat 90' i 2000. Przypomina mi Jeana Reno z filmu Wasabi. Kazuma dysponuje iście nadludzką siłą a jego ciosy sieją spustoszenie. Z charakteru to sympatyczny, wrażliwy i wyrozumiały koleś, ale dla bandziorów nie ma żadnej litości. Dawno żadna postać z gier nie zachwyciła mnie tak bardzo)
+ otwarty świat (miasto, po którym poruszamy się, to "żyjący organizm". Ogromne tłumy przechodniów, spora ilość dialogów, interakcji z ludźmi i otoczeniem. Do tego dochodzą sklepy, restauracje, siłownie, salony gier, kasyna, sklepy spożywcze, kluby nocne, kawiarnie, apteki, lombardy itd. Miasto jest duże, ciekawe i dostępne do swobodnej eksploracji)
+ grafika (nie jest to szczyt możliwości konsoli, a dopiero Yakuza 2 wrzuciła oprawę na wyższy poziom i korzystała z większości zasobów PS2. Jednakże, "jedynka" przetarła szlak innym produkcją korzystającym z podobnych pomysłów i wyróżniała się od konkurencji dbałością o szczegóły. Kolory są żywe, krawędzie wygładzone lekkim blurem, obszerne przestrzenie i krótkie loadingi)
+ mechanika walki (pojedynki z przeciwnikami dają sporą frajdę i satysfakcję. Model walki jest przyjemny, jak z serii God of War. Czuć siłę ciosów, możliwość demolowania otoczenia oraz wyprowadzanie specjalnych combosów)
Wady:
- sterowanie i kamera (walka sprawia niesamowitą frajdę, ale tylko do czasu, dopóki kamera nie zacznie świrować. Prawie w każdym momencie możemy swobodnie obracać kamerę, ale często automatycznie obraca się, w szczególności podczas walki. Najgorzej sprawa wygląda w ciasnych pomieszczeniach oraz kiedy walczymy z przeciwnikiem , który potrafi robić uniki. Wtedy sterowanie postacią, staje się prawdziwym koszmarem)
- voice-acting (w angielskiej wersji językowej, głosy postaci są dobrze dobrane, pasują do charakterów postaci. Natomiast wiele kwestii i dialogów pozbawione są jakichkolwiek emocji. Niektóre cutscenki są po prostu "odczytane" a nie "zagrane". Całkowicie psuje to imersję)
Podsumowując, Yakuza zrobiła na mnie ogromne wrażenie. Świetna fabuła, charyzmatyczne postacie, satysfakcjonujący gameplay i "otwarty świat".