Data wydania: 20 marca 2006
Czwarta odsłona jednej z najpopularniejszych serii gier RPG, za której powstaniem stoi studio Bethesda. Akcja TES IV: Oblivion toczy się w prowincji Cyrodill, czyli stolicy cesarstwa Tamriel. Po przedwczesnej śmierci z rąk skrytobójców dotychczasowego władcy, Uriela Septima VII, zadaniem głównego bohatera jest odnalezienie prawowitego następcy tronu.
GRYOnline
Gracze
Steam
The Elder Scrolls IV: Oblivion to czwarta główna odsłona popularnej serii RPG w realiach fantasy tworzonej przez firmę Bethesda Softworks, która przez wielu graczy uważana jest za arcydzieło w swoim gatunku.
Akcja TES IV: Oblivion osadzona została w stołecznej prowincji Cyrodiil Cesarstwa Tamriel. Ostatni władca państwa, z pomocą anonimowego zabójcy, przedwcześnie odszedł z tego świata. Tron Tamriel pozostał pusty. Jak wiadomo, sytuacja taka sprzyja szerzeniu się anarchii, a w tym przypadku wiąże się z jeszcze gorszymi implikacjami.
Gdy Tamriel nie ma władcy, wrota do tytułowej Otchłani (odpowiednika znanego nam piekła) stoją otworem, umożliwiając wydostawanie się na wolność przeróżnych plugawych bestii. Światu grozi wielki kataklizm i nie kto inny jak gracz musi mu zapobiec. Jego zadaniem jest odnalezienie prawowitego następcy tronu i doprowadzenie to tego, by objął rządy nad Tamriel.
Podobnie jak poprzednie części, Oblivion charakteryzuje się bardzo dużą wolnością w podejmowaniu decyzji. Mowa m.in. o tworzeniu postaci naszego bohatera, podróżowaniu po świecie gry, wykonywaniu setek zadań pobocznych czy samej głównej misji. Możemy zostać potężnym wojownikiem, magiem, czarnoksiężnikiem, uzdrowicielem czy złodziejem. Nic nie stoi też na przeszkodzie, by jednocześnie przynależeć do różnych gildii bądź innych frakcji i awansować w ich szeregach.
To, co robimy, nasze decyzje i czyny wpływają zarówno na prowadzoną postać, jak i na otoczenie. Świat gry zamieszkuje blisko 1000 postaci NPC, które podejmują niezależne wybory w oparciu o swoją osobowość, statystyki czy indywidualny plan dnia. Umożliwia to specjalny system sztucznej inteligencji o nazwie Radiant AI.
Świat gry jest ogromny i składa się z licznych lokacji, a zamieszkuje go społeczność mająca własną historię, kulturę i politykę. Miejsca, jakie odwiedzamy, zmieniają się z upływem czasu, a zamieszkuje je ponad czterdzieści rodzajów przeciwników, z którymi toczymy zręcznościowe walki. Nasza postać może podróżować pieszo i konno. W TES IV: Oblivion znajduje się również nowa mapa ze znacznikami i dynamiczny kompas, wydatnie ułatwiający eksplorację względem poprzedniej odsłony.
Silnik gry (Creation Engine) wykorzystuje możliwości, jakimi dysponuje DirectX 9.0. Zawarte w nim instrukcje pozwoliły m.in. na płynną animację postaci – ich mimiki czy wykonywanych przez nie gestów. Fizykę świata gry oparto na nowoczesnej technologii Havok. Do gry dołączono również zestaw narzędzi The Elder Scrolls Construction Set, który pozwala na edytowanie różnych elementów świata gry, dodawanie nowych lokacji, postaci, potworów czy przedmiotów, a nawet tworzenie odrębnych rzeczywistości.
W 2025 roku wydana została gruntownie odświeżona wersja gry, zatytułowana The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered.
Autor opisu gry: Krzysztof Bartnik
Platformy:
Xbox 360 20 marca 2006
PC Windows 20 marca 2006
PlayStation 3 20 marca 2007
Producent: Bethesda Game Studios
Wydawca: Bethesda Softworks
Gry podobne:
19GIER
Seria gier action-RPG w realiach high-fantasy, zaliczana do ścisłej czołówki tego gatunku. Cykl rozwijany jest przez firmę Bethesda Softworks i stanowi jedną z kluczowych marek w portfolio wydawniczym tej firmy.
Recenzja GRYOnline
2600 stron, 6 tłumaczy, 3 miesiące, jeden Oblivion. Oblivion? Raczej „Otchłań”, rodacy.
Recenzja GRYOnline
Najbardziej wyczekiwana gra ostatnich miesięcy ląduje z wielkim hukiem i od razu udowadnia, że śmiało można ją wymieniać obok najlepszych RPG-ów w historii.
Aktualizacja: 2 kwietnia 2012
Pierwsza część poradnika do olbrzymiej gry, którą niewątpliwie jest The Elder Scrolls IV: Oblivion opisuje główny wątek fabularny, będącym najważniejszym i najbardziej rozbudowanym cyklem misji w tym świecie.
1 maja 2025
The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered to kawał solidnego remastera, zakrawającego nawet na remake. To jednak nie jest produkcja skierowana do nowych graczy, tylko nostalgiczna podróż do czasów młodości. I dlatego nie nadaje się dla świeżaków.
13 lutego 2022
Mody do gier kojarzą się przeważnie z poprawkami wizualnymi albo bardziej płynnymi animacjami towarzyszy. I tak najczęściej jest. Fabularna zawartość przygotowana przez fanów to rzadkość – żeby wszystko działało, jak należy, wymaga bowiem ogromnego nakład
17 października 2021
Zanim RED-zi wypuścili zbierającego cięgi za liczne bugi Cyberpunka 2077, zachwycili świat Wiedźminem 3, RPG-iem uchodzącym za wzór do dziś. Zastanawialiście się kiedyś, jak kultowa gra wyglądałaby, gdyby zrobiła ją Bethesda?
1 lipca 2021
Są takie gry, w których gracze po prostu wciąż się bawią. I nie przeszkadza im fakt, że są to tytuły, które mają już kilka dobrych lat. Wiele z nich doczekało się nawet kolejnych odsłon, wiele bardzo zestarzało się graficznie - i co z tego? Gramy dalej.
14 marca 2021
Uwaga – oficjalnie można hejtować! Przynajmniej niektórych wirtualnych bohaterów, bo przyglądamy się, które postacie z gier są tymi najbardziej znienawidzonymi przez graczy.
Pete Hines ponarzekał na zamieszanie wokół Bethesdy z przełomu wieków i zdradził podejście Todda Howard do tworzenia gier wideo.
gry
Jakub Błażewicz
8 września 2025 11:13
Ukazał się nowy materiał wideo ze Skyblivion, czyli fanowskiego remake'u RPG-a The Elder Scrolls IV: Oblivion. Pokazuje on pierwsze 15 minut kampanii.
gry
Adrian Werner
1 września 2025 12:20
Ukazał się nowy materiał wideo ze Skyblivion, czyli fanowskiego remake'u RPG-a The Elder Scrolls IV: Oblivion. Obiecuje on, że premiera nastąpi w tym roku.
gry
Adrian Werner
4 sierpnia 2025 12:55
Bethesda zebrała oryginalną ekipę odpowiedzialną za The Elder Scrolls IV: Oblivion, aby po niemal 20 latach obejrzeć wspólnie „niezręczny” materiał z procesu powstawania kultowego RPG.
gry
Zuzanna Domeradzka
1 maja 2025 10:33
Twórcy wyczekiwanej modyfikacji Skyblivion wytłumaczyli, czym ich projekt będzie się różnił od The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered.
gry
Adrian Werner
29 kwietnia 2025 10:31
Mike Ybarra nie widzi sensu w remasterowaniu gier open world sprzed 20 lat po premierze Elden Ringa. Najwyraźniej jego zdaniem takich dzieł wychodzi za dużo.
gry
Jakub Błażewicz
24 kwietnia 2025 11:05
Nowy kandydat do miana „najgorzej strzeżonego sekretu w branży” trafił do sklepów. I dopiero teraz, gdy zagrałem, zdałem sobie sprawę, jak bardzo potrzebny był mi Oblivion Remastered. Ta gra odmłodziła mnie i przekonała, że bardzo chciałbym dożyć TES 6.
opinie
Krzysztof Mysiak
23 kwietnia 2025 16:09
Tamriel znacznie wypiękniało w Oblivion Remastered i nawet nostalgiczna krytyka nie zepsuła graczom przyjemności z powrotu do kultowego RPG w nowych szatach.
gry
Jakub Błażewicz
23 kwietnia 2025 11:45
Możemy być już pewni, że Oblivion Remastered rzeczywiście powstaje. Bethesda opublikowała teaser, zapowiadający nadchodzący pokaz, a być może również i premierę.
gry
Agnieszka Adamus
22 kwietnia 2025 13:50
Firma Bethesda Softworks od czasu do czasu „romansuje” z przenośnym graniem. Jednym z zapomnianych projektów powstających pod jej skrzydłami była gra The Elder Scrolls Travels: Oblivion, która miała trafić na PSP.
gry
Krystian Pieniążek
20 kwietnia 2025 20:00
Popularne pliki do pobrania do gry The Elder Scrolls IV: Oblivion.
patch The Elder Scrolls IV: Oblivion - polish localization - 7 lipca 2006
patch The Elder Scrolls IV: Oblivion - v.1.2.0416 PL - 15 maja 2007
trainer The Elder Scrolls IV: Oblivion - v1.2.0416 +10 Trainer - 2 maja 2012
mod The Elder Scrolls IV: Oblivion - Blockhead v.10.3 - 12 marca 2016
mod The Elder Scrolls IV: Oblivion - Oblivion Graphics Extender v.3.1.0RC - 13 marca 2016
mod The Elder Scrolls IV: Oblivion - Oblivion Character Overhaul 2 v.2.03 - 13 marca 2016
mod The Elder Scrolls IV: Oblivion - Nehrim: At Fate's Edge 1.5.0.8 - 12 marca 2013
mod The Elder Scrolls IV: Oblivion - Unofficial Oblivion Patch v.3.5.8 - 5 maja 2025
mod The Elder Scrolls IV: Oblivion - construction set - 23 kwietnia 2007
trainer The Elder Scrolls IV: Oblivion - v1.2 +12 Trainer - 22 października 2007
Wymagania sprzętowe gry The Elder Scrolls IV: Oblivion:
PC / Windows
Rekomendowane wymagania sprzętowe:
Pentium 4 3 GHz, 1 GB RAM, karta grafiki 128MB (GeForce 6600 lub lepsza), 4.6 GB HDD, Windows 2000/XP.
Xbox 360
Wspiera:
Xbox Live
Lista dodatków do gry The Elder Scrolls IV: Oblivion:
Dodatek
26 marca 2007
RPG
Shivering Isles to pierwszy z prawdziwego zdarzenia dodatek do gry The Elder Scrolls IV: Oblivion. Po serii oficjalnych i dyskusyjnych pod względem zawartości plug-inów, firma Bethesda Softworks zdecydowała się przygotować duże rozszerzenie, które udostępnia użytkownikom nieznaną z podstawowej wersji gry krainę.
GRYOnline
Gracze
Dodatek
21 listopada 2006
RPG
Rozszerzenie do gry The Elder Scrolls IV: Oblivion, które rozbudowuje ją o około dziesięciogodzinną przygodę. W trakcie rozgrywki w The Elder Scrolls IV: Knights of the Nine staramy się zebrać Relikwie Krzyżowca, by dzięki nim rozprawić się z zagrożeniem ze strony Umarila – potężnego Ayleidy próbującego zniszczyć prowincję Cyrodiil.
Gracze
Lista małych dodatków do gry The Elder Scrolls IV: Oblivion:
DLC Fighter's Stronghold 15 października 2007
DLC Fighter's Stronhold 15 października 2007
DLC Spell Tomes 31 sierpnia 2006
DLC The Ville Lair 13 lipca 2006
DLC Mehrunes' Razor 15 czerwca 2006
DLC The Thieves Den 22 maja 2006
DLC Wizard's Tower 24 kwietnia 2006
DLC Orrery 17 kwietnia 2006
DLC Horse Armor Pack 3 kwietnia 2006
Średnie Oceny:
Średnia z 14 ocen gry wystawionych przez Recenzentów i Redaktorów GRYOnline.pl, Ekspertów i wybranych Graczy.
Średnia z 17263 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.
"Przytłaczająco pozytywne"
Średnia z 41487 ocen gry wystawionych przez użytkowników STEAM.
Oceny Recenzentów i Ekspertów
Krzysztof Gonciarz
Recenzent GRYOnline.pl
2006.07.12
2600 stron, 6 tłumaczy, 3 miesiące, jeden Oblivion. Oblivion? Raczej „Otchłań”, rodacy.
ShadyYo
Ekspert
2021.10.09
Świetny RPG. Ogromny świat gry, w którym można przemieszczać się pieszo bądź też konno to jedna z jego największych zalet. Ponadto ukrytych zostało mnóstwo jaskiń, kopalń, itp. do przeszukania. Niestety w pewnym momencie jaskinie, które wyglądają niemal identycznie stają się nudne podczas ich badania. Sama fabuła jest bardzo ciekawa i zachęca do dalszego grania. Największe wrażenie robią chyba wyjście z jaskini na początku gry i samo zakończenie. Zadań jest mnóstwo bo poza wątkiem głównym mamy także zadania w gildiach: magów, wojowników, złodziei czy też w różnych innych frakcjach. Można również awansować walcząc na arenie. Wszystko to pozwala na długie godziny gry, nawet po przejściu wątku głównego. Ja zakończyłem grę przechodząc wątek główny i awansując na najwyższe rangi w szeregach gildii wojowników, magów i na arenie. System gry jest rozbudowany. Sami możemy tworzyć eliksiry (znajdując różne rośliny), przedmioty czy bronie magiczne. Nasze rozmowy z ludźmi i decyzje mają związek z dalszym przebiegiem gry. Grafika jak na ten rok może się jak najbardziej podobać. Podobała mi się bardzo architektura miast, każde ma swój odrębny styl i własną historię. Z kolei muzyka jest bardzo dobra, lecz niestety mało zróżnicowana i po krótkim upływie czasu zaczyna nudzić. System walki pozwala na przybieranie różnorodnych taktyk na przeciwnika. Dodatkowo dochodzi bardzo duży wybór czarów. Śmiało mogę polecić tą grę, nie tylko fanom gatunku ale każdemu graczowi!
Legalizex
Ekspert
2019.12.31
Najgorszy TES wśród wielkiej trójki, Morrowind, Oblivion i Skyrim. Ocena znacznie zawyżona przez ludzi dla których to była jedna z pierwszych gier w jakie grali i mają do niej sentyment. W Morrowindzie zwiedzaliśmy niesamowicie oryginalny świat, wyspę której większa część to zasypane popiołem z wulkanu pustkowia, centrum wyspy jest ogrodzone wielkim magicznym ogrodzeniem i jest niesamowicie niebezpiecznym terytorium, co napędza tylko ciekawość, wszędzie wielkie grzyby i obca kultura Dunmerów w której jesteśmy obcymi i tak też jesteśmy traktowani. A tutaj co? Nudny standardowy świat fantasy, zielone lasy i wzgórza, cała prowincja Cyrodill jest po prostu niesamowicie sztampowym miejscem i usytuowanie tam akcji kiedy w Tamriel jest wiele innych ciekawych prowincji było po prostu złym pomysłem. Ale to najmniejszy z problemów tej gry. Wątek główny jest po prostu nieciekawy, później powala powtarzalnością kiedy zamykamy kolejne bramy Oblivionu, zawsze w ten sam sposób. Ostatnia bitwa w grze to jakiś żart, z powodu ograniczeń silnika ta wielka armia którą zbieraliśmy do bitwy z siłami zła to jakieś yyy 7 żołnierzy? może 8? No dzięki za pomoc, już sam bym dał radę. Do questów gildiowych akurat się tak mocno nie przyczepię bo niektóre były spoko, np. gildia złodziei, całkiem niezła, chyba najlepsza w serii. Ale kontynuując wady, beznadziejny, niestabilny silnik ciągle crashujący się, absolutnie obrzydliwa grafika, już pomijam kartoflane mordy postaci, które można łatwo poprawić modem Oblivion Character Overhaul, ale sama grafika jest po prostu brzydka, nieironicznie Morrowind z modem MGE XE wygląda ładniej i estetyczniej niż to. Do tego dołożyć beznadziejny interfejs, który jest po prostu zbyt duży, nieestetyczny i niewygodny, stworzony pod konsole, to samo było w Skyrimie ale tam mod SkyUI robi robotę. Level scaling jest wyjątkowo głupi, im jesteśmy silniejsi tym wrogowie też są silniejsi i bandyci biegają w daedrycznych armorach. Dubbing - grając w to masz wrażenie że tę grę dubbinguje dwóch aktorów głosowych, często też jedna postać nagle w innej kwestii ma zupełnie inny głos niż w poprzedniej. Oblivion to jedyny TES do którego nie wracam z przyjemnością co jakiś czas. Nie polubiłem go w 2006, nie lubię go teraz. Jeśli ktoś do tej pory nie miał nieprzyjemności w to zagrać, to nie polecam, chyba że ktoś jest zatwardziałym fanem TES.
Orzech
Ekspert
2019.12.11
Po raz kolejny Bethesda serwuje nam dużą piaskownicę i jak to w przypadku takich piaskownic bywa, po pewnym czasie zauważamy że mamy dużo piasku i mało foremek. Masa jednowymiarowych zadań(oczywiście z wyjątkami czy chociażby gildią złodziei), monotonne lochy, ubogie dialogi z kartoflanymi NPCami znanymi z glitchów i memów, absurdalny level scaling przeciwników(te ogry, władcy minotaurów czy bandyci w szklanych zbrojach spacerujący traktami) zamazujący rozwój postaci oraz wciąż w wielu miejscach pusty świat.Wyżej wymienione aspekty rażą po kilkudziesięciu godzinach rozgrywki, jednak do tego czasu gra się bardzo przyjemnie, fizyka jak na tamte czasy miała prawo budzić zachwyt, a do plusów należy zaliczyć perki do umiejętności oraz - w porównaniu do poprzedniczki - rozbudowany system walki. Jeśli o poprzedniczce mowa to Oblivion znacznie ustępuje jej klimatem. Klimat ten jest w dużym stopniu podyktowany przez lore, więc mamy sytuacje w której Morrowind oferował nam oryginalny, dziwaczny świat z różnorodnymi regionami oraz tradycjami podczas gdy prowincja Cyrodiil przedstawia się jako typowy świat fantasy z elementami znanymi z serii TES.Reasumując, przez pierwsze kilkadziesiąt godzin w świat Obliviona można dosłownie wsiąknąć: eksplorując, wykonując questy czy to poznając miasta oraz organizacje, jednak od pewnego momentu jesteśmy w stanie zauważyć, że gra nie jest już w stanie zaoferować nam czegoś innego.
Arman1990
Gracz
2024.03.23
Tytuł strasznie nie równy... pod względem zadań pobocznych i gildii bezkonkurencyjny TES, zaś Skyrim przy tym to ponury żart.. tam gra traktuje nas jak idiotów, zaś w Oblivionie Gildia Złodziei, Mroczne Bractwo jest fenomenalne, świat ogromny i świetnie narysowany wiadomo graficzne to gra z 2005roku ale nadal cieszy oko nawet można przeżyć te kartoflowe twarze :D. Ale niestety level scaling zamordował i zgwałcił tą grę... animacje walki znacznie lepsze niż w Morowindzie ( w Morow. były po prostu dramatyczne :P)
Szymon Rusnarczyk
GRYOnline.pl Team
2024.10.08
Rafał Sankowski
GRYOnline.pl Team
2021.11.12
Messerschmitt
Ekspert
2020.11.26
Radosław Wasik
GRYOnline.pl Team
2017.10.19
ogórekdamian
Ekspert
2016.05.29
MadtPL
Ekspert
2016.05.15
Butryk89
Ekspert
2016.03.24
czorny50
Ekspert
2016.03.19
Jacek Winkler
GRYOnline.pl Team
2016.03.18
Ocena STEAM
Przytłaczająco pozytywne (41 487)
Główne zalety gry
Główne wady gry
Funkcje lub elementy, których brakuje w grze według użytkowników
Podsumowanie
Podsumowanie recenzji użytkowników wygenerowane przez AI,
Chriso25 Generał
Po kilkunastu latach wrocilem do Obliviona i mam juz pewnie ze 100 godzin ogranych.
Generalnie ta gra bez modow jest jest wyzszej klasy sredniakiem ocenianym przeze mnie w skali 1 do 10, 7/10. Najwieksza bolaczka Obliviona jest kompletnie spartaczony level scaling ktory sprawia ze przyjemnosc z grania jest o wiele mniejsza niz powinna byc.
Na szczescie sa mody ktore wylaczaja level scaling i naprawiaja wiele bugow.
Dopiero po zainstalowaniu kilunastu modow gra staje znacznie ciekawsza a sam gameplay duzo przyjemniejszy.
Mody jak dla mnie must have to:
- Wszystkie nieoficjalne patche naprawiajace tony bagow
- OBSE czy Oblivion Script Manager
- 4 GB patch
- Chase Camera Mode ktory ulepsza widok kamery w TPP bo tym prefeuje grac.
- Ultimate Leveling ktory zmienia rozwoj postaci tak ze przypomina on bardziej klasyczny cRPG w ktorym za zabicie potworow, wykonaniu zadan, czytaniu ksiazek, odkrywaniu nowych lokacji idt dostajemy punkty doswiadczenia ktore rozjadajemy wedlug naszego uznania.
- Maskars Oblivion Overhaul ktory ulepsza chyba wszystko co sie da w Oblivionie a tych zmian jest tyle ze polecam samemu sobie o nim poczytac
-FOV modifier - ktory lepiej dostosowuje widok kamery w grze.
A poza tym mody ktore sprawiaja ze swiat Obliviona nie jest taki pusty i dodajace wiecej potworow a nawet gesi, kaczki, ptake latajace po na niebie czy nawet zwierzeta hodowlane jak krowy, swinie, kurczaki itd.
To sa takie pierdoly ale sprawiaja wlasnie ze nie ma takiej pustki i zawsze cos sie dzieje jak lazimy bez celu po mapie.
Chriso25 Generał
Tak wyszlo na PS3 i nie wyszedl Betchesdzie port. Niby tam slyszalem ze na PS3 grafika jest nieco lepsza niz na Xbox 360 i obsluguje pelne HD 1280x720 ale optymalizacja lezy i kwiczy.
W Miescie Cesarskim dropy nawet do 15 fps sie zdarzaja a sama gra dosc rzadko trzyma 30 fps.
Na przerobionych konsolach z wgranym cfw i zainstalowanym modmanem mozna sprawdzic jak naprawde gry chodza na PS3 i na tytulach ekskluzywnych w wiekszosci przypadkow nie ma problemow to na grach multiplatformowych juz tak rozowo nie jest.
Ogolnie nie warto w Obliviona grac na konsoli na ktorej nie mozna modow instalowac bo to jest tytul typowo stworzony pod PC i przeniesiony na konsole.
zanonimizowany1408085 Pretorianin
Słaba gra pod każdym względem, najwięcej nagrane miałem coś ok 40h i nawet jej nie przeszedłem później po kilka razy się od niej odbijałem, z plusów to chyba tylko gildie poboczne które ratują tą grę/fabuła mroczne bractwo, wojownicy i złodzieje świetnie zrobione i przez moment sprawiały że chciało mi się w to grać, wątek główny słaby-nijaki, grafika ogólnie kiepska, sztuczna, makietowa, w tamtym okresie bezpośredni konkurent Gothic 3 graficznie wygrywał zdecydowanie ( ale znowu optymalizacja tragedia) Świat gry jest niesamowicie pusty ( całkowicie schowany w jaskiniach fortach) przy czym co druga lokacja to kopiuj wklej, postacie mają kartoflane łby i są słabo zrobione :D, walka to zwykłe machanie mieczem, animacje/walka lepsze niż w Morowindzie ale np gorsza niż w takim G2NK, a Level scaling był jednym z powodów który odepchnął mnie od tej gry, dialogi są bardzo kiepskie i płytkie, gra bez powrotu.
morgrabia77 Centurion
Czy ktoś może mi podpowiedzieć jak spolszczyć wersję Goty deluxe z GOG tak by była polska czcionka?