Tydzień temu studio Bethesda zafundowało nam wielką niespodziankę, wydając Oblivion Remastered. Postawiło to w niezręcznej sytuacji grupę fanów tworzącą Skyblivion, czyli alternatywny remake Obliviona w postaci modyfikacji do The Elder Scrolls V: Skyrim Special Edition.
Na szczęście mogą oni w spokoju kontynuować prace, gdyż Bethesda zapewniła ich już, że nie zamierza zakazać wydania tego projektu. Moderzy w wątku na Reddicie wytłumaczyli, czym ich produkcja będzie się różniła od Oblivion Remastered.
Słów kilka o Oblivion Remastered
Zanim jednak streścimy ich komunikat, wyjaśnijmy, czym jest najnowsza produkcja Bethesdy i studia Virtuos.
- Oblivion Remastered to – zgodnie z tytułem – remaster. Oznacza to, że gra wiernie odtwarza pierwowzór z 2006 roku. 
 - Choć projekt korzysta z Unreal Engine 5, to w rzeczywistości ten silnik generuje głównie grafikę, a za masę elementów związanych z rozgrywką i światem nadal odpowiada działające w tle stara technologia Gamebryo. 
 - Takie podejście powoduje, że w całość gra się bardzo podobnie, jak w pierwowzór, pomimo tego, że wprowadzono kilka przydatnych ulepszeń. 
 - Oblivion Remastered wiernie odtwarza również mapę oryginału – niemalże każdy kamień, drzewko, budynek czy wróg znajdują się na tym samym miejscu, co w 2006 roku.
 
Skyblivion to nie Oblivion Remastered
Z kolei Skyblivion powstaje jako remake, a nie remaster. Mod gruntownie ulepszy całą mapę z Obliviona, dodając przy okazji wiele nowych elementów.
- Przykładowo, jeśli sklep ma być księgarnią, to w modyfikacji znajdziemy półki uginające się pod ciężarem ksiąg i manuskryptów. Natomiast jeśli z dialogów wynikało, że dany fort był uważany za posiadłość szlachecką (tak było np. w przypadku Fort Crowhaven), to ta prosta struktura z Oblivionu w Skyblivion zostanie przeobrażona w wielką posiadłość, której zakątki będziemy mogli swobodnie zbadać.
 - Mod mocno odświeży miasta. Niektóre zyskają jedynie ulepszenia wizualne, ale inne zostaną gruntownie przerobione, bazując na grafikach koncepcyjnych z wczesnych etapów produkcji Obliviona. Przykładowo Leyawiin zyska drogę wodną, umożliwiającą handel z Cesarskim Miastem, a Imperialne Miasto zostanie solidnie rozbudowane, tak aby każda dzielnica oferowała nowe obszary do eksploracji, a cała metropolia naprawdę zasługiwała na miano stolicy.
 - Skyblivion zrealizuje również w pełni wiele wyciętych elementów, na dokończenie których nie starczyło czasu studio Bethesda. Przykładowo Suth będzie ogromnym miastem opanowanym przez bandytów, a nie jedynie małym fortem recyclingującym elementy z innych obiektów w grze.
 - W modyfikacji zwiększona zostanie różnorodność środowiska i pogody. Poskutkuje to nowymi biomami – od pokrytych śniegiem szczytów aż po bagniste torfowiska. Ponadto te zmiany będą oddawały także wnętrza budynków, np. ruiny na bagnach mają być częściowo porośnięte roślinnością.
 - W Skyblivion każdy przedmiot będzie miał unikalny model, w przeciwieństwie do Oblivion Remastered, gdzie wiele z nich różni się jedynie nazwą i statystykami.
 - Mod wprowadzi także więcej ulepszeń rozgrywki niż remaster, jak również doda wiele nowych elementów, w tym kowalstwo.
 - W modzie pojawią się nowe typy wrogów, a starcia z bossami zostaną mocno ulepszone.
 - Modyfikacja odświeży również efekty dźwiękowe i doda 22 nowe utwory muzyczne.
 
Abonament Game Pass kupisz tutaj
Powiązane:Project Diablo 2 wprowadza mechanikę, której Blizzard nigdy nie spróbował. Endgame z mapami i uber bossami pozwala poczuć się jak w PoE
Skyblivion ma ukazać się w tym roku, choć gigantyczne rozmiary moda sprawiają, że nie zdziwilibyśmy się, gdyby projekt zaliczył jakieś opóźnienie.
- Oficjalna strona projektu Skyblivion
 
Więcej:Garstka zapaleńców przenosi Morrowinda do Elden Ringa. Twórcy sami są zaskoczeni, że to naprawdę możliwe
The Elder Scrolls IV: Oblivion