Poradniki do gier Kody i trainery Nowe poradniki Popularne Współpraca Nielimitowany dostęp
Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks

Microsoft Flight Simulator 2020 - poradnik do gry

Microsoft Flight Simulator 2020 - poradnik do gry

Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks
SPIS TREŚCI

Flight Simulator: Zniżanie samolotu pasażerskiego - kiedy rozpocząć? Microsoft Flight Simulator 2020 poradnik, porady

Ostatnia aktualizacja: 27 lipca 2021

Na tej stronie poradnika do gry Microsoft Flight Simulator podpowiadamy, kiedy rozpocząć zniżanie lotu, by w odpowiednim momencie być na właściwej wysokości przed lotniskiem. Objaśniamy, jak obliczyć moment zniżania i jak dobrać wysokość do poszczególnych etapów trasy.

Kontroler ATC sterowany przez SI wyśle komunikat o zmianie wysokości przed lądowanie, ale warto pilnować, czy nie robi tego w złym momencie. - Flight Simulator: Zniżanie samolotu pasażerskiego - kiedy rozpocząć? - Microsoft Flight Simulator 2020 - poradnik do gry
Kontroler ATC sterowany przez SI wyśle komunikat o zmianie wysokości przed lądowanie, ale warto pilnować, czy nie robi tego w złym momencie.

Samoloty pasażerskie latają na bardzo wysokich pułapach, zwykle powyżej 30 tysięcy stóp, gdzie rozrzedzone powietrze stawia mniejszy opór, co pozwala spalać o wiele mniej paliwa i tym samym zmniejszyć koszty przewozu. Z uwagi na komfort pasażerów i bezpieczeństwo, samoloty pasażerskie nie są przystosowane do ostrego pikowania w dół, dlatego na każdej trasie trzeba rozpocząć zniżanie we właściwym momencie, by płynnie obniżyć lot nawet o 10 kilometrów.

W tym celu przyjmuje się ogólną zasadę schodzenia o 1000 stóp w dół na każde 3 mile pokonywanego dystansu. Łatwo więc obliczyć, że obniżenie pułapu o 30 tysięcy stóp należy rozpocząć już na 90 mil przed lotniskiem, o 20 tysięcy to 60 mil przed lotniskiem docelowym, itd.

Do tego należy mieć na uwadze wysokość lotniska nad poziomem morza. W górskich rejonach pas startowy może znajdować się na wysokości paru tysięcy stóp. Ponadto system lądowania ILS zwykle przejmuje samolot na wysokościach między 4 a 2 tysiące stóp. W rzeczywistości dochodzi do tego konieczność wytracenia prędkości, ale w Microsoft Flight Simulator to akurat robi się bardzo szybko.

Kiedy więc podjąć decyzję o rozpoczęciu obniżania? Można zdać się na komunikaty sztucznej inteligencji kontrolera ATC, ale wtedy warto kontrolować jego decyzje, czy nie każe tego robić zbyt późno lub o zbyt skrajne wartości. Pewną pomocą jest za to plan lotu. Ten wygenerowany automatycznie w grze pokaże Wam sugerowaną wysokość dla każdego punktu nawigacyjnego. Wtedy dobrze widać, kiedy rozpoczyna się proces schodzenia.

W planie wpisanym samodzielnie do MCDU wymagane pułapy minimalne będą również widoczne dla punktów trasy procedur SID i STAR. Na tej podstawie oraz widocznej odległości do tych punktów można łatwo ustalić, kiedy rozpocząć obniżać wysokość w Autopilocie.

W naszym przykładowym locie samolot leci na pułapie FL180, czyli 18 tysięcy stóp - Flight Simulator: Zniżanie samolotu pasażerskiego - kiedy rozpocząć? - Microsoft Flight Simulator 2020 - poradnik do gry

W naszym przykładowym locie samolot leci na pułapie FL180, czyli 18 tysięcy stóp. Ekran nawigacji pokazuje, że lotnisko jest gdzieś pomiędzy pierścieniem 40 i 60 mil od samolotu. Widoczny nawrót do punktu GRIFY oznacza, że ta odległość wynosi więcej niż około 50 mil w prostej linii. To dobry moment, by rozpocząć stopniowe zniżanie, na razie o kilka tysięcy stóp w dół. Warto poprosić wieżę ATC o zgodę na zmianę (Request Altitude Decrease), bo inaczej będzie ciągle prosić o powrót na dawną wysokość.

Bardzo pomocny jest tutaj plan lotu w komputerze MCDU pod przyciskiem F-PLN - Flight Simulator: Zniżanie samolotu pasażerskiego - kiedy rozpocząć? - Microsoft Flight Simulator 2020 - poradnik do gry

Bardzo pomocny jest tutaj plan lotu w komputerze MCDU pod przyciskiem F-PLN. Strzałkami "góra-dół" na komputerze można przewijać listę punktów. Po prawej widać minimalne wysokości na jakich powinniście się znajdować. Punkt COFAY to przykładowo 13500A, gdzie "A" oznacza "or Above", czyli 13500 stóp lub wyżej.

Zniżanie ustawiacie identycznie, jak wznoszenie, ustawiając pokrętło autopilota i wciskając wysokość zarządzaną (lub wybieraną selected, gdy z jakichś powodów samolot nie zareaguje na zmianę) - Flight Simulator: Zniżanie samolotu pasażerskiego - kiedy rozpocząć? - Microsoft Flight Simulator 2020 - poradnik do gry

Zniżanie ustawiacie identycznie, jak wznoszenie, ustawiając pokrętło autopilota i wciskając wysokość zarządzaną (lub wybieraną "selected", gdy z jakichś powodów samolot nie zareaguje na zmianę).

Przydatnych informacji dostarcza porównywanie ekranu nawigacji ND i spisu punktów nawigacyjnych na planie lotu w komputerze MCDU - Flight Simulator: Zniżanie samolotu pasażerskiego - kiedy rozpocząć? - Microsoft Flight Simulator 2020 - poradnik do gry

Przydatnych informacji dostarcza porównywanie ekranu nawigacji ND i spisu punktów nawigacyjnych na planie lotu w komputerze MCDU. Według niego ustawia się poszczególne wysokości na Autopilocie. Widać, że przed punktem VASHN trzeba osiągnąć 6000 stóp. GRIFY na planie ma znaczek zamkniętego cudzysłowu, co oznacza identyczną wysokość, jak punktu wyżej. HELZR to już wyjście na ostatnią prostą i 4000 stóp, KARFO - 3200 stóp i DGLAS - minimum 1900 stóp. DGLAS i KARFO to ostatnie punkty przed pasem do lądowania na lotnisku, więc należy oczekiwać, że to właśnie między nimi samolot zostanie przejęty przez system automatycznego lądowania ILS. Musicie pilnować tych wysokości w KARFO i DGLAS, by system zadziałał prawidłowo.

Jeśli z jakichś powodów rozpoczęliście zniżanie zbyt późno i samolot szybko traci wysokość powodując zwiększenie prędkości, można nieco wyhamować maszynę dźwignią hamulca aerodynamicznego SPEED BRAKE - Flight Simulator: Zniżanie samolotu pasażerskiego - kiedy rozpocząć? - Microsoft Flight Simulator 2020 - poradnik do gry

Jeśli z jakichś powodów rozpoczęliście zniżanie zbyt późno i samolot szybko traci wysokość powodując zwiększenie prędkości, można nieco wyhamować maszynę dźwignią hamulca aerodynamicznego SPEED BRAKE. Przekroczenie bezpiecznej prędkości sygnalizowane jest komunikatem głosowym komputera lotu: OVERSPEED.

Wykorzystując więc wiedzę o odległości do lotniska i minimalną wysokością w poszczególnych punktach nawigacyjnych, stopniowo zmieniacie wysokość w Autopilocie, celując by w punkcie rozpoczęcia procedury lądowania, czyli w tym wypadku za punktem VASHN być już na sugerowanych 6000 stóp - Flight Simulator: Zniżanie samolotu pasażerskiego - kiedy rozpocząć? - Microsoft Flight Simulator 2020 - poradnik do gry

Wykorzystując więc wiedzę o odległości do lotniska i minimalną wysokością w poszczególnych punktach nawigacyjnych, stopniowo zmieniacie wysokość w Autopilocie, celując by w punkcie rozpoczęcia procedury lądowania, czyli w tym wypadku za punktem VASHN być już na sugerowanych 6000 stóp.