Poradniki do gier Kody i trainery Nowe poradniki Popularne Współpraca
Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks

League of Legends - poradnik do gry

League of Legends - poradnik do gry

Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks
SPIS TREŚCI

Czary przywoływacza w League of Legends | Na początek o podstawach League of Legends poradnik, porady

Czary przywoływacza

Czary przywoływacza są integralną częścią buildu jakim gramy, niezmiernie ważną w każdej z faz rozgrywki. Jeśli wymaga tego sytuacja - nie wahaj się ich użyć. Nigdy też nie zapominaj, że czarami przywoływacza dysponują również gracze z drużyny przeciwnej. Naucz się czasów odnowienia każdego z zaklęć - jeśli w trakcie wczesnej fazy rozgrywki zobaczysz, że wrogi czempion użył jednego z nich, będziesz wiedział na ile mniej więcej może sobie pozwolić (i do kiedy), co pozwoli Ci uniknąć wielu, często bardzo przykrych niespodzianek.

Poniżej zostaną omówione wszystkie zaklęcia do jakich masz dostęp na Summoner's Rift wraz z komentarzem dotyczącym ich użyteczności w obecnej mecie.

Bariera (Barrier) to czar, który natychmiast po użyciu osłania bohatera tarczą absorbującą 115-455 punktów obrażeń (zarówno fizycznych jak i magicznych) na 2 sekundy - Czary przywoływacza w League of Legends | Na początek o podstawach - League of Legends - poradnik do gry

Bariera (Barrier) to czar, który natychmiast po użyciu osłania bohatera tarczą absorbującą 115-455 punktów obrażeń (zarówno fizycznych jak i magicznych) na 2 sekundy. Kiedyś był on obowiązkowy dla każdego strzelca (adc) jednak niedawno stracił swoją popularność na rzecz Uzdrowienia. Używając Bariery pamiętaj, że po 2 sekundach zniknie (nawet jeśli nie wchłonie żadnych obrażeń), nie warto zatem czekać ze skorzystaniem z niej do ostatniej chwili (chyba że robisz to celowo, aby sprawić, by zwabiony na perspektywę zdobycia pozornie łatwego zabójstwa przeciwnik zaczął wymian fatalną dla niego wymianę ognia). Najskuteczniejsza będzie wtedy, gdy uruchomisz ją natychmiast po otrzymaniu pierwszych obrażeń.

Czas odnowienia: 210 sekund

Błysk (Flash) to chyba najbardziej wszechstronny czar w League of Legends - Czary przywoływacza w League of Legends | Na początek o podstawach - League of Legends - poradnik do gry

Błysk (Flash) to chyba najbardziej wszechstronny czar w League of Legends. Użycie go powoduje natychmiastowe przeniesienie bohatera na małą odległość w kierunku wskazanym przez kursor. Może być użyty zarówno do ucieczki, unikania skillshotów przeciwnika jak i szybkiej, niespodziewanej inicjacji walki. Za pomocą Błysku można niemal natychmiastowo przeteleportować się za niektóre ściany, co w sytuacji zagrożenia może zdezorientować przeciwnika i zgubić pogoń. Jest on również bardzo skuteczny przy gankowaniu - pozwala przenieść się pomiędzy zaroślami na górnej i dolnej alei bez wychodzenia z nich, co w niektórych sytuacjach może zapewnić solidny element zaskoczenia. Błysk jest zaklęciem uniwersalnym, doskonale sprawdza się niezależnie od pozycji na jakiej grasz. Z racji jego dość długiego czasu odnowienia staraj się nie używać go na próżno. Nie korzystaj z niego jeśli wiesz, że na pewno nie przeżyjesz starcia, jeśli masz superumiejętność, która może umożliwić Ci ucieczkę (jak np. Widmowa Szarża u Ahri), lub jeśli namierzyła Cię Caitlyn (wbrew pozorom jest to często popełniany błąd).

Czas odnowienia: 300 sekund

Czystość (Clarity) przywraca 40% maksymalnej many Tobie i znajdującym się blisko Ciebie sojusznikom - Czary przywoływacza w League of Legends | Na początek o podstawach - League of Legends - poradnik do gry

Czystość (Clarity) przywraca 40% maksymalnej many Tobie i znajdującym się blisko Ciebie sojusznikom. W obecnej mecie czar ten jest prawie w ogóle nieużywany i Tobie też nie polecam go brać - o ile we wczesnej fazie rozgrywki dla niektórych bohaterów mana może rzeczywiście stanowić problem, o tyle w późniejszym etapie meczu czempioni mają jej tyle, że Czystość staje się po prostu bezużyteczna.

Czas odnowienia: 180 sekund

Duch (Ghost) sprawia że Twój bohater przez 10 sekund porusza się 27% szybciej, zyskując przy tym zdolność przenikania przez jednostki - Czary przywoływacza w League of Legends | Na początek o podstawach - League of Legends - poradnik do gry

Duch (Ghost) sprawia że Twój bohater przez 10 sekund porusza się 27% szybciej, zyskując przy tym zdolność przenikania przez jednostki. Jest to zaklęcie szczególnie użyteczne dla wytrzymałych, walczących wręcz postaci, stąd często widuje się go u czempionów walczących na górnej alei. Może być z powodzeniem brany zamiast Błysku - 10-cio sekundowe zwiększenie prędkości sprawi, że z łatwością dogonimy uciekającego przeciwnika lub sami uciekniemy, jeśli znajdziemy się w niekorzystnej sytuacji. Duch nie jest jednak tak wszechstronny jak wyżej wymieniony czar.

Czas odnowienia: 210 sekund

Jasnowidzenie (Clairvoyance) sprawia, że niewielki (dowolnie wybrany) obszar na mapie staje się przez 5 sekund widoczny dla Ciebie i Twoich sojuszników - Czary przywoływacza w League of Legends | Na początek o podstawach - League of Legends - poradnik do gry

Jasnowidzenie (Clairvoyance) sprawia, że niewielki (dowolnie wybrany) obszar na mapie staje się przez 5 sekund widoczny dla Ciebie i Twoich sojuszników. Zaklęcie to jest raczej rzadko spotykane (wizję o wiele lepiej zapewniać sobie przy użyciu totemów) i jeśli już wybierane, to przez osoby grające bohaterami wspierającymi bądź posiadającymi niszczycielskie umiejętności mierzone o stosunkowo dużym zasięgu, jak np. Nidalee. Warto dodać, że odsłonięte przez Jasnowidzenie miejsce jest oznaczone dla drużyny przeciwnej (jeśli znajdują się w jego pobliżu).

Czas odnowienia: 60 sekund

Oczyszczenie (Cleanse) usuwa z Twojego bohatera wszelkie negatywne efekty - Czary przywoływacza w League of Legends | Na początek o podstawach - League of Legends - poradnik do gry

Oczyszczenie (Cleanse) usuwa z Twojego bohatera wszelkie negatywne efekty. Dodatkowo przez 3 następne sekundy czas każdego rzuconego na Twojego czempiona osłabienia zostanie skrócony o 65%. Nie jest to zaklęcie zbyt często widywane, choć bywa dość przydatne. Możesz rozważyć wzięcie go, jeśli czeka Cię pojedynek z przeciwnikiem, który swoje combo opiera na umiejętnościach kontroli tłumu (jak np. Malzahar).

Czas odnowienia: 210 sekund

Podpalenie (Ignite) nakłada efekt, który przez 5 sekund zadaje 70-410 pkt - Czary przywoływacza w League of Legends | Na początek o podstawach - League of Legends - poradnik do gry

Podpalenie (Ignite) nakłada efekt, który przez 5 sekund zadaje 70-410 pkt. nieuchronnych obrażeń wybranemu wrogiemu bohaterowi, dodatkowo przez ten czas ujawniając go i obniżając skuteczność wszystkich działających na niego efektów leczących. Zaklęcie to jest często brane przez graczy grających na górnej i środkowej alei, chociaż przydaje się również agresywnym supportom jak np. Leona. Jeśli czeka Cię mecz przeciw drużynie mającej postaci polegające na regeneracji zdrowia (jak np. Volibear), musisz mieć w składzie co najmniej jednego gracza z Podpaleniem.

Czas odnowienia: 210 sekund

Porażenie (Smite) zadaje natychmiast 390-1000 punktów nieuchronnych obrażeń wybranemu stworowi (neutralnemu lub wrogiemu) - Czary przywoływacza w League of Legends | Na początek o podstawach - League of Legends - poradnik do gry

Porażenie (Smite) zadaje natychmiast 390-1000 punktów nieuchronnych obrażeń wybranemu stworowi (neutralnemu lub wrogiemu). Zaklęcie to jest obowiązkowym wyborem dla każdego junglera - pozwala szybciej czyścić junglę, a także zabezpieczać zdobywanie buffów i premii takich jak zabójstwo Smoka czy Barona Nashora. Przed przystąpieniem do walki ze stworem sprawdź ile obrażeń zada w Twoim przypadku Porażenie, następnie lewym przyciskiem myszy zaznacz swój cel i śledź jego punkty życia. Gdy tylko ich wartość będzie równa lub mniejsza od wartości obrażeń zadawanych przez omawiany czar na Twoim poziomie doświadczenia - użyj go. Jeśli zrobisz to dobrze, zabezpieczysz premię dla swojej drużyny. Możesz również użyć tej techniki by ukraść zabójstwo potwora drużynie przeciwnej. Zwróć uwagę, że Porażenia możesz użyć nawet wtedy, gdy od celu oddziela Cię przeszkoda terenowa.

Czas odnowienia: 40 sekund

Teleportacja (Teleport) przez 3,5 sekundy teleportuje bohatera do sojuszniczej wieży, stwora bądź totemu - Czary przywoływacza w League of Legends | Na początek o podstawach - League of Legends - poradnik do gry

Teleportacja (Teleport) przez 3,5 sekundy teleportuje bohatera do sojuszniczej wieży, stwora bądź totemu. Zaklęcie to jest czasami widywane u bohaterów walczących na górnej alei i wbrew pozorom nie służy tylko do szybkiego powrotu na linię. Często używa się go do niespodziewanego dołączenia do walki drużynowej (np. w przypadku starć przy Smoku), co może zmienić jej ostateczny wynik. Teleport jest również przydatny jeśli chcemy zastosować split-push (jego omówienie znajdziesz w dalszej części tekstu) lub szybko uciec (w przeciwieństwie do Powrotu, Teleport nie zostaje przerwany jeśli otrzymamy obrażenia). Po użyciu zaklęcia nad jego celem widoczna jest charakterystyczna animacja poprzedzająca pojawienie się Twojego bohatera w tym miejscu (trwa 3,5 sekundy). Efekt ten jest widoczny również dla drużyny przeciwnej (nawet jeśli cel jest schowany w zaroślach). Jeśli teleportujemy się do miniona lub totemu, stają się one nieśmiertelne na czas potrzebny do zakończenia zaklęcia. Premia ta nie dotyczy wież (ale po użyciu na niej omawianego zaklęcia, jego czas odnowienia jest krótszy). Teleportacja jest zatem bardzo wszechstronnym czarem, pod warunkiem, że doskonale orientujesz się w sytuacji na mapie.

Czas odnowienia: 300 sekund (200 sekund jeśli rzucanie czaru zostanie przerwane)

Uzdrowienie (Heal) natychmiastowo przywraca Twojemu bohaterowi 90-495 pkt - Czary przywoływacza w League of Legends | Na początek o podstawach - League of Legends - poradnik do gry

Uzdrowienie (Heal) natychmiastowo przywraca Twojemu bohaterowi 90-495 pkt. Zdrowia. Ponadto na 2 sekundy zwiększa o 30% prędkość ruchu jego i najbliższego sojusznika. Zaklęcie to jest w obecnej mecie obowiązkowym (obok Błysku) wyborem dla każdego strzelca (adc), a to ze względu na jego wszechstronność. Dwusekundowe przyśpieszenie doskonale sprawdza się zarówno podczas ucieczki jak i pogoni za uciekającym wrogiem, a przywrócenie zdrowia (w późniejszej fazie gry większe niż ilość obrażeń jakie pochłania Bariera) nie raz uratuje Ci życie. Może również posłużyć do zwabienia przeciwnika w pozornie łatwą dla niego walkę, co może np. dać Twojemu junglerowi okazję do ganku.

Czas odnowienia: 240 sekund

Osłabienie (Exhaust) na 2,5 sekundy zmniejsza prędkość ruchu i ataku wybranego wrogiego bohatera o 30%, a zadawane przez niego obrażenia - o 50% - Czary przywoływacza w League of Legends | Na początek o podstawach - League of Legends - poradnik do gry

Osłabienie (Exhaust) na 2,5 sekundy zmniejsza prędkość ruchu i ataku wybranego wrogiego bohatera o 30%, a zadawane przez niego obrażenia - o 50%. Zaklęcie to jest użyteczne przede wszystkim na czempionach stanowiących wsparcie dla strzelca. W trakcie walki rzuca się je oczywiście na adc przeciwnika, aby zmniejszyć jego możliwości ucieczki i siłę ataku. Czar ten może niekiedy przydać gdy sami wpadniemy w tarapaty (2,5 sekundy spowolnienia wystarczy, by znacząco zwiększyć dystans, jaki dzieli Cię od goniącego Cię nieprzyjaciela).

Czas odnowienia: 210 sekund

A oto jakie zestawy czarów są najpopularniejsze na poszczególnych pozycjach:

Górna aleja

Środkowa aleja - Czary przywoływacza w League of Legends | Na początek o podstawach - League of Legends - poradnik do gry

Środkowa aleja

Dolna aleja (strzelec) - Czary przywoływacza w League of Legends | Na początek o podstawach - League of Legends - poradnik do gry

Dolna aleja (strzelec)

Dolna aleja (wsparcie) - Czary przywoływacza w League of Legends | Na początek o podstawach - League of Legends - poradnik do gry

Dolna aleja (wsparcie)

Jungla - Czary przywoływacza w League of Legends | Na początek o podstawach - League of Legends - poradnik do gry

Jungla

1 - Czary przywoływacza w League of Legends | Na początek o podstawach - League of Legends - poradnik do gry