Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 30 czerwca 2021, 15:14

[ZOBACZ MEMY]. Jak internetowa twórczość rządzi branżą gier

Zwiastuny? Pokazy prasowe? Zapomnijcie o tym: dziś w branży gier wideo wygrywa ten, kto spodoba się internautom. W świecie interaktywnej rozrywki memy mogą być dla deweloperów zarówno przepustką na salony, jak i gwoździem do trumny.

Spis treści

Pierwsze miesiące rozprzestrzeniania się koronawirusa były dziwaczne dla świata interaktywnej rozrywki – i to nie tylko ze względu na natłok opóźnień i przekładanych imprez. Po prostu z nagła największymi hitami okazywały się produkcje o niższych budżetach, czasem zyskujące na popularności kilkanaście miesięcy po premierze. Chociażby takie Fall Guys czy Among Us – o imponującym popycie na te tytuły niewątpliwie zadecydował aspekt towarzyski, tak pożądany u tych, których pandemia pozbawiła życia społecznego. Ale nierozważnie byłoby ignorować inny czynnik, który również odpowiada za niespodziewaną eksplozję wzrostu zainteresowania tymi grami: fakt, że przez długi czas nie można było przejść w sieci pięciu kroków bez potknięcia się o związanego z nimi mema.

Z jakiegoś powodu w lipcu 2020 roku, po dwóch latach od premiery, streamerzy i internauci przywrócili Among Us do życia – i uczynili je największym fenomenem lata. - [ZOBACZ MEMY]. Jak internetowa twórczość rządzi branżą gier - dokument - 2021-06-30
Z jakiegoś powodu w lipcu 2020 roku, po dwóch latach od premiery, streamerzy i internauci przywrócili Among Us do życia – i uczynili je największym fenomenem lata.

Wiedziałem, co oznacza „być sus” i „ventować” na długo, zanim sam spróbowałem swoich sił jako impostor w Among Us, poznałem też dokładnie anatomię postaci z Fall Guys przed wzięciem udziału w pierwszym turnieju. Nie szukałem informacji na temat tych produkcji, początkowo nawet uważałem ich ciągłą obecność w mediach społecznościowych za jakiś błąd w symulacji – na półkach sklepowych dopiero co wylądowało The Last of Us: Part II i Ghost of Tsushima, tymczasem ja widziałem wyłącznie śmieszne stworki, spychające się z platform albo wyrzucające wzajemnie w przestrzeń kosmiczną.

Oczywiście z perspektywy czasu nietrudno zrozumieć, dlaczego o tych dwóch małych produkcjach mówiło się więcej. The Last of Us: Part II i Ghost of Tsushima mogły mieć za sobą kinowe zwiastuny, reklamy na wszystkich branżowych stronach oraz miliony wpompowane w marketing, ale za Fall Guys i Among Us stały memy.

Krótka historia memów

Czym jest mem internetowy? Jeszcze kilka lat temu odpowiedź byłaby prosta: to obrazek ze śmiesznym podpisem, przekazującym – w zależności od grafiki – pewną ideę. Coś w stylu kaczki dającej dobre (lub złe) rady albo Bad Luck Briana. Teraz jednak memem może być tak naprawdę każdy element internetowej twórczości, który da się łatwo przerobić i rozpowszechnić. Memami mogą być więc filmiki z pogrzebowymi tancerzami z Ghany, pojedyncze posty na Twitterze, pasty przerabiające nowotestamentowe przypowieści na przygody polskiej reprezentacji na tegorocznych mistrzostwach Europy, a nawet konkretna konstrukcja zdania. Stąd też w tym tekście, dla ułatwienia, określamy tym mianem praktycznie wszelkie elementy twórczości internautów, które da się łatwo zreplikować, które mają wspólne cechy i które rozpowszechniają się w wiralowy sposób. To szeroka definicja, fakt – ale to już nie nasza wina, że zjawisko tak się rozrosło.

Na długo, zanim słowo to zaczęło kojarzyć się z obrazkiem z zabawnym podpisem, hanuszką czy filmikiem z podkładem z muzyką z Titanica graną na flecie, oznaczało najmniejszą jednostkę informacji kulturowej. Jak twierdzi twórca tego pojęcia, jak i całej memetyki, Brytyjczyk Richard Dawkins – ewolucjonista równie wybitny, co nieznośny – memy, będące na przykład ideami, rozwijają się poprzez naśladownictwo i rozprzestrzeniają niczym wirusy.

Nietrudno dostrzec tu podobieństwo do memów internetowych. Też liczą na to, że zagnieżdżą się w czyimś umyśle, że ktoś podchwyci i rozwinie ich koncepcję, że będą trafiać do tak wielkiej liczby odbiorców, aż w końcu ich znajomość stanie się uniwersalna. Uniwersalna do tego stopnia, że dziś, kiedy tylko oglądam wideo z kimś na deskorolce i słyszę w tle intro do utworu Roundabout zespołu Yes, mentalnie szykuję się na widok skręconych kostek – mimo że te rzeczy nie mają ze sobą nic wspólnego. Memy potrafią tworzyć absurdalne połączenia w naszych umysłach, budować wspólną platformę do komunikacji, wpływać na język, którego używamy. Dla marketingowców to narzędzie z najskrytszych marzeń.

Jakub Mirowski

Jakub Mirowski

Z GRYOnline.pl związany od 2012 roku: zahaczył o newsy, publicystykę, felietony, dział technologiczny i tvgry, obecnie specjalizuje się w ambitnych tematach. Napisał zarówno recenzje trzech odsłon serii FIFA, jak i artykuł o afrykańskiej lodówce low-tech. Poza GRYOnline.pl jego materiały na temat uchodźców, migracji oraz zmian klimatycznych publikowane były m.in. w Krytyce Politycznej, OKO.press i Nowej Europie Wschodniej. W kwestii gier jego zakres zainteresowań jest nieco węższy i ogranicza się do wszystkiego, co wyrzuci z siebie FromSoftware, co ciekawszych indyków i tytułów typowo imprezowych.

więcej

Elden Ring na wesoło. Oto historia gry w postaci memów
Elden Ring na wesoło. Oto historia gry w postaci memów

Wszyscy już zdążyliśmy trochę ochłonąć po premierze Elden Ringa. Na tytuł oczekiwaliśmy od lat, a teraz przyjdzie pora na cierpliwe wypatrywanie kontynuacji. Jak zapamiętamy najnowszą produkcję studia FromSoftware? Między innymi dzięki masie memów.

Cyberpunk 2077 - najlepsze memy po premierze polskiej superprodukcji
Cyberpunk 2077 - najlepsze memy po premierze polskiej superprodukcji

Nie trzeba było długo czekać na reakcję internautów po premierze Cyberpunka 2077. Zebraliśmy prace domorosłych grafików, którzy postanowili skomentować wydanie polskiej superprodukcji.

Najlepsze memy z Among Us – u nas oszustów nie ma!
Najlepsze memy z Among Us – u nas oszustów nie ma!

Zbiór podobno śmiesznych obrazków z Sieci, które związane są z tegorocznym, letnim hitem, czyli Among Us. Gra potrzebowała dwóch lat, aby podbić YouTube’a oraz Twitcha, ale wystarczyło kilka tygodni, aby stała się memem.