Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać
Publicystyka 28 czerwca 2020, 11:31

autor: DM

Strzelam i jeżdżę – wirtualnie i w realu. Później o tym piszę – krytycznie lub z zachwytem.

11 gier z ważnym przekazem, którego mogliście nawet nie zauważyć

Jesteśmy przyzwyczajeni do tego, że gry gwarantują nam głównie beztroską rozgrywkę. Są jednak tytuły, które pod płaszczykiem zwykłej „gierki” przemycają poważne myśli, ciekawy przekaz i refleksję.

Antynuklearny Metal Gear Solid

Pomimo swoich niezaprzeczalnych fabularnych dziwactw, seria Metal Gear Solid nawiązuje do bardzo realnych i poważnych problemów. Znajdziemy w niej dość wyraźnie zaznaczone przesłanie antywojenne i sprzeciw wobec rozprzestrzeniania broni atomowej. Biorąc pod uwagę historię Japonii (gdzie powstała gra), jako jedynego państwa, które doświadczyło nuklearnej zagłady, wydaje się to całkiem zrozumiałe. Sam Hideo Kojima podkreśla w wywiadach, że jest pacyfistą, na co wpłynęły opowieści jego rodziców o bombardowaniach Tokio w czasie II wojny światowej.

Utrzymane w militarnych klimatach gry z serii Metal Gear mają więc mocno antymilitarny wydźwięk. Wyliczankę można zacząć choćby od tego, że misje w tych grach skonstruowane są tak, by można było je przejść bez zabijania przeciwników. Jest to z pewnością trudniejsze, bardziej czasochłonne, ale dobrze wpisuje się w pacyfistyczne poglądy Kojimy. Antynuklearny wydźwięk z kolei najbardziej widać w odsłonach rozgrywających się podczas Zimnej Wojny. W MGS: Peace Walker fabuła koncentruje się na „teorii nuklearnego odstraszania”, a więc koncepcji, w której dwie strony dysponują siłą zdolną do wzajemnego unicestwienia się. Nikomu wtedy nie zależy na wybuchu konfliktu, którego i tak nie można by wygrać. W grze CIA dostrzega lukę w tej teorii i chce wypełnić ją maszyną z pociskami atomowymi sterowaną przez sztuczną inteligencję, co prowadzi do kolejnych pytań. Czy tego typu broń powinna być kontrolowana przez komputery?

Niezwykle oryginalne podejście do wątku antynuklearnego znalazło się w ostatniej części: Metal Gear Solid V: Phantom Pain. Gracze budując swoje bazy mogą ostatecznie wyposażyć je w broń atomową. Hideo Kojima postąpił jednak przewrotnie i ukrył specjalny przerywnik filmowy, który miał się odtworzyć w chwili, gdy w trybie sieciowym wszyscy gracze pozbyliby się swoich atomówek, a więc doprowadzili do wirtualnego światowego rozbrojenia. Choć wspomniany film bardzo szybko został wyciągnięty z plików gry, dla wielu świat gry bez broni ostatecznej stał się głównym celem rozgrywki. Niestety, w wyniku błędu bądź niechcianej ingerencji, na platformie PC akcja zakończyła się przedwcześnie i gracze zobaczyli komunikat o rozbrojeniu nim atomówki rzeczywiście zniknęły z serwerów. Pewien efekt został jednak osiągnięty – o nuklearnym rozbrojeniu pisali wszyscy!

  1. Więcej o grze Metal Gear Solid V: The Phantom Pain
Assassin's Creed: Syndicate

Assassin's Creed: Syndicate

Far Cry 3

Far Cry 3

Metal Gear Solid V: The Phantom Pain

Metal Gear Solid V: The Phantom Pain

Final Fantasy VII Remake

Final Fantasy VII Remake

Battlefield 1

Battlefield 1

BioShock

BioShock

Mafia III: Edycja Ostateczna

Mafia III: Edycja Ostateczna

Rime

Rime

Gry wojenne, w których nie chodzi o zabijanie
Gry wojenne, w których nie chodzi o zabijanie

Wojna nigdy się nie zmienia, ale jej postrzeganie przez gry wideo owszem. Oto dziewięć produkcji, które z tematyką konfliktów zbrojnych rozprawiają się nieszablonowo - nie zawsze zachęcając gracza do bezrefleksyjnej przemocy.

Gry wojenne – różne oblicza wojny w grach komputerowych
Gry wojenne – różne oblicza wojny w grach komputerowych

Gry komputerowe to w dużej części gry wojenne. Jak więc ukazać w rozrywkowym medium tak ponury i tragiczny temat? Świat gier całkiem dobrze sobie z tym radzi, naśladując po części świat filmu.