11 gier z ważnym przekazem, którego mogliście nawet nie zauważyć
Jesteśmy przyzwyczajeni do tego, że gry gwarantują nam głównie beztroską rozgrywkę. Są jednak tytuły, które pod płaszczykiem zwykłej „gierki” przemycają poważne myśli, ciekawy przekaz i refleksję.
Spis treści
- 11 gier z ważnym przekazem, którego mogliście nawet nie zauważyć
- Prawdziwa Puszka Pandory - Silent Hill 2
- Zabijanie zmienia na zawsze - Far Cry 3
- Antywojenny Battlefield 1
- Rasizm - Mafia 3
- Wolna wola - BioShock
- Antynuklearny Metal Gear Solid
- Troska o planetę w Final Fantasy VII
- Ból po stracie bliskich – Rime
- Rasizm, antysemityzm, ksenofobia – Wiedźmin 2
- Antykapitalistyczny Assassin’s Creed: Syndicate
Antynuklearny Metal Gear Solid
Pomimo swoich niezaprzeczalnych fabularnych dziwactw, seria Metal Gear Solid nawiązuje do bardzo realnych i poważnych problemów. Znajdziemy w niej dość wyraźnie zaznaczone przesłanie antywojenne i sprzeciw wobec rozprzestrzeniania broni atomowej. Biorąc pod uwagę historię Japonii (gdzie powstała gra), jako jedynego państwa, które doświadczyło nuklearnej zagłady, wydaje się to całkiem zrozumiałe. Sam Hideo Kojima podkreśla w wywiadach, że jest pacyfistą, na co wpłynęły opowieści jego rodziców o bombardowaniach Tokio w czasie II wojny światowej.
Utrzymane w militarnych klimatach gry z serii Metal Gear mają więc mocno antymilitarny wydźwięk. Wyliczankę można zacząć choćby od tego, że misje w tych grach skonstruowane są tak, by można było je przejść bez zabijania przeciwników. Jest to z pewnością trudniejsze, bardziej czasochłonne, ale dobrze wpisuje się w pacyfistyczne poglądy Kojimy. Antynuklearny wydźwięk z kolei najbardziej widać w odsłonach rozgrywających się podczas Zimnej Wojny. W MGS: Peace Walker fabuła koncentruje się na „teorii nuklearnego odstraszania”, a więc koncepcji, w której dwie strony dysponują siłą zdolną do wzajemnego unicestwienia się. Nikomu wtedy nie zależy na wybuchu konfliktu, którego i tak nie można by wygrać. W grze CIA dostrzega lukę w tej teorii i chce wypełnić ją maszyną z pociskami atomowymi sterowaną przez sztuczną inteligencję, co prowadzi do kolejnych pytań. Czy tego typu broń powinna być kontrolowana przez komputery?
Zostało jeszcze 39% zawartości tej strony, której nie widzisz w tej chwili ...
... pozostała treść tej strony oraz tysiące innych ciekawych materiałów dostępne są w całości dla posiadaczy Abonamentu Premium
Abonament dla Ciebie